رواية حياتي فقط الفصل الخامس عشر 15 – بقلم ليلى مصطفى

رواية حياتي فقط – الفصل الخامس عشر

الفصل ١٥

الفصل ١٥

وبعد انتهاء التدريب سيف بيمشي

علي في وسط الكل : رنا تقبلي تتجوزيني

رنا : طبعا موافقه

سلمي بصوت عالي  : رنا! رنا !  يا رنا!!!!

رنا بتفوق : فيه ايه !!

سلمي : كنتي بتفكري في ايه ؟؟

رنا : هو مفيش حاجه حصلت من شويه

سلمي :  حاجه ايه ! انتي بتقولي ايه المهم عملتي  ايه في حكايتك انتي وعلي

رنا : هو ماشي علي الخطه زي ما بقوله والمفروض كان يتقدملي بالجواز دلوقتي

سلمي : انا مش عايزه حاجه تشغلني عن سيف اما انتي فركزي مع علي وحاولي تبعديه عن ملك

رنا : كان فاضل حاجه بسيطه شطه تنجح وقالت بغيظ بس الغبي دا انا هروح اسأله ممشاش علي الخطه ليه

عند علي

رنا : علي انت معرضتش عليا الجواز ليه زي ما احنا مخططين

علي بعدم اهتمام : خليها بكره انا مش جاهز النهارده

رنا بغيظ : ماشي وقالت محاوله اثاره غضبه: بس بقول علشان ملك اول  ما تعمل كدا هي هتيجي تعترفلك صدقني

علي: متأكده

رنا  بخبث ( دي كانت خطتها علشان تدبس علي ويتحرج يسبها وكمان تحرج ملك حتي لو علي سابها ) : طبعا متأكده انا بنت وبفهم البنات بتفكر ازاي

علي : تمام سلام دلوقت

*؟***************

في السكن

الاء :  انتو جيلكم نوم

حياه وملك وروان : لا

الاء : ايه رايكم نخرج شويه نولع نار ونقعد وحوليها وناكل شبسي  ونشرب ببسي ونبص للسماء

ملك: الله فكره حلوه

روان : وانا كمان بصراحه نفسي اخرج

حياه: بس نشوف العسكري اللي تحت لو وافق نخرج نخرج

لبسوا كانت حياه لابسه فستان بني وطرحه سكري كانت قمر وملك فستان موف والاء لبسه فستان زيتي لبعد الركبه وروان لبسه فستان أخضر لبعد الركبه

ونزلوا تحت

حياه للعسكري : لو سمحت ممكن نخرج

العسكري : حضرتك انا مقدرش اسمح ليكم تخرجوا في وقت زي دا الساعه قربت علي ٨

حياه : احنا هنقعد في الساحه اللي قدام المخيم

العسكري : لازم اكلم سيف او طارق او محمد بيه

علشان لو حصل حاجه متأذيش

حياه بصت لزمايلها : هنعمل ايه

الاء : نكلمهم عادي هما هيقولوا حاجه وبعدين كدا كدا فيه دكاتره في المخيم

ملك : ايوا نكلمهم هما هيحبسونا يعني

حياه رجعت تاني للعسكري : خلاص ماشي ممكن تكلمهم لو سمحت وتخليهم يسمحولنا نخرج

العسكري : حاضر يا دكتوره هكلمهم واقولك

بعد فتره

العسكري : طارق باشا وافق وقال تقعدوا في الساحه اللي بتدربوا فيها

الاء  بفرحه : يس  يلا بينا

ذهبوا لمكان في الساحه

ملك : نقعد هنا ، المكان يجنن

محمد جي من وراهم : انتو مش جيلكم نوم بقي وعايزين تسهروا

انتبهوا ليه وقالو ايوا

محمد : لازم حد يقعد معاكم علشان الأمان وانا بقي من حظي الكويس اني شفيتي  بالليل وبدرب دكاتره الشيفت التاني محتاجين اي مساعده

روان  : ممكن حضرتك تولع لينا نار لو مش هنزعج حضرتك يعني

محمد : ياريت يكون كل الازعاج كدا

طارق من وراه وضربه في كتفه : متحرم نفسك يا حضره الظابط

محمد : ايه يا عم انت بتيجي زي القضا المستعجل كدا ليه

وذهبوا واحضروا الحطب وولعوا النار وقعدت البنات ومعاهم طارق ومحمد واتي عصام وانضم ليهم

روان كلمت سلمي ورنا يجيوا

بعد فتره سلمي ورنا : ممكن انضم ليكم

محمد بتسرع : اوي اوي

حياه بصوت واطي لملك والاء : دا اللي عايزين نقعد لوحدنا

ملك : ما تيجوا نقوم

حياه : عيب استنوا شويه ونتحجج باي حاجه

الاء : اشطا

سلمي : ما تنادوا لسيف باشا ولا هو تعبان

محمد : استني هرن عليه لو صاحي هيجي قام ورن عليه

محمد : ايوا يا سيفو

سيف : ايوا يا زفت

محمد : مقبوله منك بس بقولك تعالي بره في الساحه قاعدين قاعده حلوه مع شويه دكاتره إنما ايه  حلويات  قاعده بتتكرر في العمر مره واحده

سيف : انت عارف اني مش تبع الكلام دا بس انت تعرف حد من الدكاتره دول.

محمد : لا بس اعرف  واحده اسمها الاء كانت مع طارق في القريه وتقريبا صحابها هما دكاتره الشيفت الصباحي اللي انت بتدربهم

سيف بغيظ ان تكون حياه قاعده معاهم: ماشي جاي

محمد : اشطا شكلها هتحلو

بعد فتره اتي سيف

حياه بصوت واطي  : هي كانت ناقصه استاذ خنجر !!! متجي نقوم

الاء ضحكت : لا عيب استنوا شويه ونقوم

بعد فتره كان الهدوء يعم المكان

سلمي : ما تيجوا نلعب لعبه بدل ما احنا ساكتين كدا

محمد : موافق ايه رايكم  نلعب صراحه ولا جرأه

كلهم وافقوا ماعدا سيف بس محمد أقنعه يلعب معاهم

يبدأ محمد يلف الازازه وبتشاور علي روان

محمد :صراحه ولا جرأه

روان : صراحه

محمد : اول حاجه  هتعمليها  بعد ما ترجعي

روان بتوتر : ارجع تاني لماما واخواتي

روان بتلف الازازه وبتشاور علي ملك وبتقول: ملك صراحه ولا جرأة

ملك : صراحه

روان : عمرك عملتي حاجه مجنونه

ملك بابتسامه: طبعا طالما الاء معايا  هنعقل ازاي

طارق :انتي هتقوليلي ما انا مجرب    الاء بصت عليه بغيظ

ضحكوا عليها وبتلف وبتقف علي طارق  صراحه ولا جرأه طارق بختار صراحه

ملك : هسالك نفس السؤال عمرك عملت حاجه مجنونه

طارق وهي ينظر لألاء : لسه امبارح والله

ويلف الازازه ويسأل حياه وبتختار صراحه  : ايه اكتر حاجه بتحبيها

حياه بابتسامه : ملك والاء طبعا

الاء : وربنا محد ناصفني غيرك  وبيضحكوا وحياه بتلف وبتشاور علي سلمي   وتختار صراحه:  ممكن تأذي حد علشان أمهر منك ؟

سلمي بتوتر : لا وبتلف الازازه بسرعه وبتجي علي

سيف وتساله ويختار صراحه: عمرك حبيت حد

سيف بهدوء وهو بيبص علي حياه : اكيد وبيلف وبيقف علي محمد

سيف : صراحه ولا جرأه

محمد : ناوي توقعني بس مش هنولهالك هتختار جرأه

سيف بضحك علي صديقه: طب غني

محمد : صراحه يا عم خلاص

طارق : مفيش رجوع لازم تغني

محمد بيغني وصوته كان جميل وكانو مستمتعين بيه

الاء : واو صوته جميل

حياه : اه جميل وينتهي اليوم ويرجعوا السكن

********************

في اليوم التالي

سيف وطارق بيدربوا الجنود فجأه بيجيله اتصال

سيف : الو

الباشا : الف حمد لله علي السلامه يا سيف باشا

وحشني صوتك يا راجل

سيف : عايز ايه

الباشا : بقيلك يومين يا تسلملي القرص يا انا هتصرف واجبيه بس هتدفع التمن كبير اوي

سيف : وانا ما بتهددش واللي عندك اعمله

الباشا : احب ثقتك دي ،  بس خلي بالك من دكتوره حياه لأنها حلوه اوي هههههههههه وقفل

سيف بعصبيه: الو  ، الو يا بن ****

طارق جاله : ملك يا سيف كنت بتكلم مين

سيف حكاله عن الموضوع

طارق : هو عرف حياه منين

سيف : مش عارف

***************

في المخيم

ملك كانت واقفه مع دكتور عبد الله  وبيضحكوا

علي شافها وقرب منهم : ياريت نشوف شغلنا بدل الضحك والمسخره دي

ملك بتحدي : والله احنا شايفين شغلنا كويس ومعملناس حاجه غلط

علي : هو الضحك والمسخره دا مش غلط

عبد الله : خلاص يا دكتور حصل خير وكل واحد ذهب لمكتبه

حياه بتشوف المرضي  وتذهب الي مكتبها  وفجأه بيخبط  بيدخل سيف

حياه  بفزع : خير يا حضره الظابط فيه ايه

سيف : اهدي مفيش حاجه بس هسألك شويه اسئله

حياه  باستغراب : اتفضل

سيف : في  اي رقم غريب رن عليكي الفتره دي

حياه : لا

سيف : طب انتي كلمتي حد غريب او حد غريب كلمك

حياه : لا انا مش بتكلم غير مع لدكاتره والمرضي اللي هنا بس

سيف : طب حستي ان فيه حد بيراقبك او حاجه

حياه بخوف : لا هو فيه حاجه

سيف بيحاول يطمنها : لا مفيش حاجه بس لو حسيتي بحاجه كلميني علي طول

حياه : تمام وبيخرج سيف

******،****************

وقت التدريب

حياه بتكون قريبه من علي طول الوقت وسيف بيغير ولكن مش بيبين ويكون مشغول وبتفكر فيها طول الوقت

وبعد انتهاء التمرين فجأه يحصل ضرب نار وينصاب علي ويقع علي الارض

حياه  بصوت عالي : علييييي !!!!!!

ملك مصدومه ومش بتتحرك ……

يتبع …….

ياتري مين اللي ضرب نار علي علي ؟؟؟؟وهل هيعيش ولا لا ؟؟

ايه خطه الباشا ؟؟؟؟؟وسيف هيعمل ايه؟؟؟؟؟؟

ياريت تقولولي رايكم في البارت يا حلوين ❤️❤️

اللهم صل وسلم على نبينا وحبيبنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ❤️❤️❤️

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية حياتي فقط) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق