رواية حياتي فقط الفصل الرابع عشر 14 – بقلم ليلى مصطفى

رواية حياتي فقط – الفصل الرابع عشر

الفصل ١٤

الفصل ١٤


الاء : لسه هتركب سمعت حد بيصوت بصوت عالي الحقونا

الاء : فيه ايه

طارق : مش عارف ادخلي في العربيه وانا هشوف متخرجيش من العربيه

الاء : لا استني خدني معاك علشان لو محتاجين دكتوره ولا حاجه

طارق: طب تعالي بس امشي قريب مني

طارق وجد حد ماشي : هو فيه ايه لو سمحت

الرجل : دة زوجه الاستاذ راضي بتولد والدايه بتاعه القريه مش هنا ومش عارفين هيولدوها ازاي

طارق بيوجه كلامه لالاء : هتعرفي تساعديها

الاء بتوتر ظاهر : هو طبعا مش تخصصي بس هحاول ان شاء الله

طارق : متقلقيش ان شاء الله هتعرفي

والراجل وصلهم للمكان

طارق لراضي : اذيك يا استاذ راضي دي دكتوره الاء هتساعد زوجه حضرتك

الاء : لو سمحت ممكن تخرجوا  وبقيت هي و٢ ستات وطلبت منهم الأدوات اللي هتستعملهم

بعد مرور بعض الوقت ولدت وجابت بنوته وخرجت

بفرحه وعدم تصديق : الف مبروك المدام جابت بنوته قمر 🤎

راضي : يا ما انت كريم يا رب الف حمد وشكر ليك يا رب الف شكر ليكي يا دكتوره

طارق بفرحه وفخر : مبروك

الاء مازحه بغرور : دي أقل حاجه عندي

ضحك طارق وقال : اصل كان فيه واحده هنا مش قادره تتحرك من التوتر

الاء  قالت بمرح : هو انت متعرفش ؟؟

طارق باستغراب : اعرف ايه ؟؟

الاء : دي كانت صاحبتي ومشيت من نص ساعه كدا

طارق : انا بردو كنت بشبه  عليها مش معقول الشبه سبحان الله

انفجر ضاحكين و دخلوا شافو البنوته وقررت والدتها تسميها الاء فرحت الاء جدا وقالت لطارق يجيب

كارتونه شبسي وشيكولاته ليهم وبالفعل  جاب ووزع عليهم ومشيوا

حل الليل  وطارق والاء راجعين لقوا ناس واقفه في الطريق  وحاطين خشب سادد الطريق

الاء : فيه ايه مين دول

طارق : شكلهم قطاع طرق

شخص  واقف بسلاح :  انزل هات كل اللي معاك بالذوق

طارق: مهما يحصل اوعي تنزلي فاهمه واول ما انزل اقفلي الباب عليكي

الاء  بخوف : حاضر

نزل طارق : مش معايا غير المحفظه ورماها لهم

الشخص بخبث وهو ينظر للعربيه  :  مش معاك غيرها اومأ له طارق واردف مكملا  بس الحلوه اللي معاك دي تلزمنا وهنعديك سليم

طارق اتعصب والغضب بان عليه ومسكه لف ايده وكسرها الشخص بيتأوه في الارض من الوجع ومسك التاني وضربه بوكس وفضل يضرب فيه لحد ما وقع   الأشخاص اللي جنبه طلعوا سلاحهم ووجهوه نحو طارق ولكن طارق  مسك السلاح بتاعه  ومسك حد

منهم وحط امسدس علي دماغه : قسما بالله لاموته دلوقتي لو منزلتش سلاحكم

نزلوا سلاحهم

طارق : هاتو المحفظه  واحد ادهاله وقال خلاص يا باشا احنا اسفين سيبه واحنا نمشي سابه طارق وهو مشيوا وهو راجع للعربيه في واحد منهم رجع وكان هيضرب طارق

الاء نزلت مسرعه حااااسب وراك بسرعه لف طارق وضرب الشخص بالمسدس في دراعه  قبل ما يضربه ولفت انتباه الأشخاص الآخرين وركب بسرعه العربيه واثناء ما بيسوق ضربوا عليه نار في العربيه ولكن الرصاصه جات في كوتش العربيه  ولكن فضل  طارق بيسوق لحد العربيه وقفت وكان بعد عنهم

طارق بيخبط علي العربيه : وشك فقر انا بروح واجي في أقل من نص ساعه

الاء : وانا مالي كنت انا قولتلهم يطلعوا علينا ولا قولت للست دي تولد

طارق : بس اسكتي ياريتني ما سمعت كلامك  واخد الموبايل ونزل من العربيه رن علي محمد

محمد : ايوا يا بوب.

طارق : محمد ابعتلي عربيه بسرعه علي طريق القريه

محمد : خير ايه اللي حصل

طارق : اما اجي هحيلك بس بسرعه وانا هبعتلك اللوكيشن احتياطي

محمد : ماشي مسافه السكه وقفل

طارق رجع لالاء لقاها فتحت شبسي وبتاكل منه

الاء : تاكل ؟

طارق  بنرفزه : انتي ما بتحسيش ولا مجنونه لا اكيد انتي مجنونه محدش هيعمل كدا في الموقف دا الا اذا كان مجنون

الاء : اهدي بس متترفزش كدا غلط علي الأعصاب

طارق: انتي مستفزه

الاء : طب والله لانت واكل

******؟؟***************

عند سيف قاعد بيتدرب وبتفكر الماضي

فلاش باك

سيف كان عنده ١٠ سنين راجع من المدرسه ويوصل الفله

سيف : ماما ! بابا ! انتو فين ويدخل يجد انه مامته سايحه في دمها وجنبها عمو فؤاد (صديق ابوه وكان مساعده لان باباه وزير الداخليه وكلن بيعتبره عمه )  واخد رصاصه في كتفه وباباه واقف مصدوم وماسك مسدس فجأه الشرطه بتيجي وبياخدوة باباه وفؤاد بيهرب  وبتيجي الداده تغطي وشه وتاخده وتمشي …..

باك

دكتور  حسام : سيف باشا  !سيف باشا

سيف بيرجع للواقع : نعم فيه حاجه

دكتور حسام : كدا غلط مينفعش التدريب الكتير  دا الجرح محتاج الراحه علشان يخف

سيف  بيومأ له وبيقوم وبيرجع الاوضه وبينام

********،****************

عند طارق

محمد بيجي بالعربيه بيلاقي طارق والاء قاعدين علي العربيه وبياكلوا

محمد : وانا اللي متسربع علي اجيلك وفي الاخر حضرتك قاعد مع مزه وبيتاكلوا تحت النجوم ولا هاممكم

الاء : ما تحترم نفسك يا استاذ شايفنا بنعمل ايه لولا انك قليل الادب كنت قولتلك تعالي كل بس خساره فيك

محمد. تصدقي انا غلطان اني جيت

طارق : شوف انا بعد اللي حصل النهارده دا مش طايقها بس تستاهل ……يلا يا دكتوره اتفضلي الاء نزلت وركبت

طارق : تعالي هات معايا الحاجات اللي في الشنطه

محمد  بصدمه :  هو لسه في حاجات تاني انتو اشتريتوا المحل ولا ايه

طارق : والله وانت الصادق اشتريت المحل كله

محمد بغمزه : وانت يا بطه اشترتلها  المحل كله

طارق : يا اخي اتنيل !! هي اللي شرياه وانا اللي دافع

الاء : يلا انتو غبتوا كدا ليه

محمد : يلا لا تاكلنا

وركبوا ووصلوا السكن ووصلوا الاء بالحاجات  و شكرتهم

طارق : فرصه سعيده يارب ما تتكرر

الاء : بارد

طارق : مستفزه

دخلت والاء وهي شايله حاجات

حياه : ايه كل الحاجات دي

الاء : تعالوا شيلوا معايا لسه في حاجات بره

ملك : نهارك اسود لسه فيه كمان انتي ناويه تقيمي هنا لبقيه حياتك ولا ايه

الاء : علشان ناكل براحتنا يلا يلا وسعوا

حياه : هبله وربنا

الاء : صحيح حياه معاكي ١٩٠٠ جنيه

حياه :  ايوة معايا  خير ليه

الاء : اصل طارق هو اللي دفع تمن الحاجات دي ولازم اديهمله وانا مكنش معايا كاش

ملك : انتي هبله يا بت شاريه شويه تسالي ب١٩٠٠ ليه

الاء : ها معاكي ولا لا

حياه ادت ليها الفلوس ونامو   وانتهي اليوم

*****؟*؟؟؟؟؟؟؟؟*****؟؟*؟؟؟؟؟****

في الصباح

حياه في المخيم شافت سيف

حياه : تقدر دلوقتي تخرج بس بلاش التمارين المجهده وبلاش تضغط كتتير علي دراعك وكتفك وامشي علي الادويه دي لمده ٣ ايام بس

سيف : تمام وبتخرج حياه وبتمر علي باقي المرضي

وقت البريك

الاء : طارق باشا

طارق : افندم محتاجه حاجه تاني

الاء: الفلوس بتاعه امبارح وانا اسفه ان كنت سببت ليك مشاكل

طارق حس انها زعلت  : لا ولايهمك واعتبري اني دفعت الفلوس دي لصاحب المحل مش ليكي

الاء : لا والله ما ينفع .. وسابت ليه الفلوس ومشيت

طارق : استني !! طب هتيلي حاجه طيب  يعني بعد دا كله ومكلش حاجه

***،،،،،****************

وقت التدريب سيف بيدخل والدكاترة بيسلموا عليه

سلمي بدلع  : سيف !الف سلامه بقيت كويس

سيف بحده: اسمي سيف باشا ياريت منشلش الالقاب بعد كدا

حياه انبسطت من رده عليها وهو لاحظ دا ولكن تجاهل

ملك بتحس ان رنا بتبص ليها نظرات غريبه ولكن بتجاهلها  وبعد انتهاء التدريب سيف بيمشي

علي في وسط الكل : رنا تقبلي تتجوزيني

رنا : طبعا موافقه

حياه بصدمه  : ايه !!! وبتبص لملك لقتها واقفه مصدومه

يتبع ……….

ياتري ايه اللي يحصل ؟؟؟؟تفتكروا ملك هتعمل ايه ؟؟؟؟؟؟

اللهم صل وسلم على نبينا وحبيبنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ❤️❤️❤️❤️

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية حياتي فقط) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق