رواية حياتي فقط الفصل الثالث عشر 13 – بقلم ليلى مصطفى

رواية حياتي فقط – الفصل الثالث عشر

الفصل ١٣

الفصل ١٣

في اليوم التالي

ملك رجعت تاني المخيم وجدت رنا مع علي ولكن علي سابها ومشيت ولم تعطي له أي اهتمام

علي  ذهب ليها المكتب :  ملك عامله ايه انتي بقيتي كويسه

ملك : ايوا  الحمد لله

علي : لو احتاجتي حاجه انا موجود

ملك : تمام وذهبت وسابته

****،،*******

طارق كان بيطمن علي سيف وهو خارج وجد الاء

قاعده وقدامها اكل كتتير اوي وشبسي

طارق : ماشاء الله ايه الاكل دا كله انت بتاكلي دا كله !!!؟ وبعدين جبتي الشبسي دا منين

الاء : خمسه في عينك يا عم متقول بالهنا والشفا ،انا جايباه معايا

طارق : طب ممكن ادوق حاجه

الاء : وايه المقابل

طارق : طلعتي مصلحجيه !!! اطلبي اللي انتي عايزاه

الاء : مش عايزه اتدرب النهارده

طارق : دي حاجه مش في أيدي لازم كله يتدرب انتي مش شايفه الوضع كل شويه هجوم والله اعلم ايه اللي ممكن يحصل

الاء : خلاص يا عم مفيش اكل

طارق قام باحراج  : يا عم !!!  انا همشي بكرامتي احسن وكان هيمشي

الاء بهزار  : يا حضره الظابط تعالي كل يا جدع بهزر معاك ايه مبتهزرش يا فوزي

طارق بصدمه : فوزي !!!

الاء : اقعد كل بس متقلش

طارق قعد معاها وكل معاها : تصدقي اني مكلتش الاكل دا بقالي سنين

الاء بهزار : يلا اي خدمات بس متتعودتش علي دا كتتير لان مش جايبه كتتير

طارق : خلاص سبيني اكل وابقي اديكي تمنهم

الاء : لا انت هضحك عليا وبعدين مفيش اي سوبر ماركت هنا اجيب منه

طارق : لا فيه واحد في القريه اللي جنبنا

الاء : احلف!!!

طارق وهو بياكل شبسي : ايوا والله

الاء: طب المسافه كبيره

طارق : هي نص ساعه بالعربيه

الاء : طب ما توديني وتكسب فيا ثواب

طارق : اوديكي فين انتي هبله وبعدين انا ما ينفعش اخرج

الاء بخبث  ودموع مزيفه: خلاص براحتك كدا أنا هموت من الجوع لاني مش باكل الفول والحلاوة اللي بتنزلوه دا وخلاص انت كلت كل اللي فاضل

طارق زعل من جواه لما شاف دموعها ومش عارف ليه : ماشي هخدك بس بشرط

الاء بفرحه : بجد !!اي حاجه انا موافقه

طارق بفرح لفرحتها دي : اولا هاكل معاكي من الاكل دا

الاء لسه هتعترض ثانيا هنروح بالليل لاني دلوقتي ورايا تدريب مكان سيف

الاء : موافقه هستناك هنا في الساحه

طارق :  علي طول كدا !! مجنونه دي ولا ايه وقال ماشي  يلا سلام

في التدريب

طارق لفتت نظره الاء وقد ايه هي رشيقه ومع ذلك بتاكل كتتير اوي

علي بيفكر في ملك ومشغول بيها ودايما نظره عليها

رنا بتقرب منه : مالك

علي : مفيش

رنا لاحظت نظراته لملك : لسه بتحبها

علي : انتي مالك

رنا : كنت عايزه اساعدك بس

علي : تساعديني ازاي

رنا هقولك وقربت منه تقوله علي الخطه ………….

علي : من رايك هتنجح

رنا : جرب مش هتخسر حاجه

خلصوا التدريب ولكن حياه قررت تزور سيف قبل ما تروح السكن

حياه خبطت دخلت لسيف ملقتش حد ولكن سمعت صوت في الحمام فعرفت انه جوا انتظرت بره لحد ما خرج سيف وكان مش عارف يلبس التيشيرت بتاعه ومش عارف  علشان كتفه ،  اتفاجأ بحياه

سيف : خير يا دكتوره فيه حاجه

حياه وقفت مبلمه ومصدومه من منظر عضلاته سيف يا دكتوره حياه

حياه : هي دي حقيقية

سيف ضحك : تحبي تتأكدي

حياه رجعت لوعيها وقالت استغفر الله العظيم واتوترت واتحرجت من نفسها  وكانت هتخرج من كتر الاحراج

سيف : كنت عايزه حاجه

حياه : ك…كنت …كنت عايزه اغير علي الجرح قبل ما الشيفت بتاعي يخلص

سيف : بس لسه دكتوره مغير عليه دلوقت

حياه بتعجب وغيره لتكون سلمي : دكتوره مين

سيف مستمتع بغيرتها: دكتوره كدا شعرها اصفر وعينها زرقاء

حياه باندفاع : ما شاء الله وركزت كمان مع عنيها

سيف : مركزتش ولا حاجه ما هما باينين يعني

حياه بزعل : تمام انا ماشيه طالما مش محتاج حاجه

سيف : دكتوره حياه

حياه : نعم

سيف : ممكن تساعديني بس البس التيشيرت علشان الجرح

حياه كانت مكسوفه ومش عارفه تعمل ايه ولكن قررت انها تساعده لأنها دكتورته ودا واجبها

حياه قربت منه وساعدته يلبس التيشيرت وهو كان في عالم تاني سرحان في لمعه عيونها وازاي هما كدا

يسحروا اي حد يدقق فيهم

حياه لاحظت نظرته ليها وكانت خلصت  : احمم … كدا تمام في حاجه تانيه

سيف : ممكن اسألك سؤال

حياه بعدت عنه : اتفضل

سيف : هو انا ضايقتك بحاجه ولا عملت ليكي حاجه اصل فجأه بتهاجميني وانا مش فاهم ليه حتي بعد ما بقتش نتشاكل مع بعض ايه اللي رجع المشاكل تاني

حياه وافتكرت سلمي : وحضرتك مش عارف ليه

سيف : هو لو عارف هسألك

حياه كانت لسه هتقوله انه غلط وحرام  اللي بيعمله مع سلمي وممكن لو هو معجب بيها يتجوزها  : اصل …اصل ….

فجأه حد بيخبط علي الباب ويدخل طارق فحياه مش بتكمل كلامها وبتستأذن وبتخرج

سيف : خير يا طارق فيه حاجه

طارق : لا انت كويس

سيف : كويس الحمد لله يا صاحبي

طارق : انا هروح مشوار كدا ساعه وهاجي وقولت لمحمد يفضل جنبك لو احتاجت حاجه

سيف : رايح فين

طارق :رايح مع دكتوره الاء محتاجه تشتري شويه حاجات من السوبر ماركت اللي في القريه

سيف  بغمزه : شكلك نويت ولا ايه

طارق  بتوتر لا يعرف سببه : نويت علي ايه يا عم دي مجنونه بس اهو علشان احنا المسئولين عنهم بس وواجبنا ننفذ طلباتهم  وهما في حمايتنا

سيف بخبث  : طلباتهم برضو  عليا انا الكلام دا

طارق : انا ماشي يا عم شكلك فاضي … عايز حاجه

سيف ضحك : سلام يا طروقه

في الساحه كانت الاء واقفه مستنيه طارق

الاء : ايه يا حضره الظابط المواعيد دي ينفع كدا

طارق : فيه ايه يا بنتي هو انا بلعب معاكي انا ليا شغلي وبعدين انتي تحمدي ربك اني سايب كل دا وماشي معاكي فتسكتي خالص

الاء : ايه يا عم قفشت كدا ليه  ..فك كدا امال العربيه فين

طارق بصدمه : عم !! انتي ختي عليا خالص استني يا هبله انتي العربيه هنا

بعد فتره في العربيه

الاء : ما تشغلنا حاجه كدا انتي طلعت كيئب اوي يا حضره الظابط

طارق : وايه لازمه حضره الظابط بعد كئيب دي

الاء : شغلت اغنيه واندمجت معاها وبتبص لمنظر السماء وقت الغروب والشمس حمراء ومع رمال  الصحراء  كان شكلها يجنن طارق ضحك علي منظرها

وقال بضحك  : انت دخلتي طب ازاي الله يكون في عون اللي بتكشفي عليه زمانه بيقرأ الفاتحه قبل ما ياخد الدواء

الاء :  هههه رخم امال اختاروني اجي هنا ازاي بذكاءك دا

طارق : مجنونه

الاء : مستفز

بعد حوالي نص ساعه طارق وقف قدام محل صغير  في قريه صغيره وتقريبا مفيش ناس

الاء باستغراب : انت وقفت ليه فين السوبر ماركت

طارق بضحك علي استغرابها : هو دا السوبر ماركت!!!!

الاء : ودا انا هلاقي فيه ايه ان شاء الله بس معاه حق مهو محدش عايش هنا هيبيع لمين

ودخلوا وتقريبا الاء اشترت المحل كله

طارق : نهار اسوود انتي هتشتري دا كله !!!!!

الاء : ايوا علشان يقضينا كلنا لفتره كبيره وبعدين انت مش قولت هتاكل وطلعت الكريدت تدفع بيها

طارق : انتي هبله يا ماما كريدت ايه اللي هتدفعي بيه هنا مش معاكي كاش

الاء  بتمثيل : الله علي الرجوله دا بدل ما تقول ادفع انا

طارق : ليه ان شاء الله حد قالك اني قاعد علي بنك علشان ادفع لكل دا انتي خلصتي المحل

الاء : محدش طلب منك تدفع  انا هدفع بس فعلا مش معايا فلوس

طارق : اهو انا اللي هدفه يا فقر أمري الي الله حسابك كلم يا حج

: كله ١٩٠٠ يا بيه

طارق : نهار اسود  ١٩٠٠

في شويه شبسي  ليه ان شاءالله  يا ريتني ما كنت جيت

: مهو يا بيه الاستاذه اخدت المحل كله

طارق: بص علي الحاجات وقال :  معاك حق والله يا حج

الاء : متخفش هردهملك بس حاسب انت بس

طارق : كله بيقول كدا يا ختي ودفع واخد معاها

الحاجات ونقلها العربيه ومكنش فيه مكان في شنطه العربيه وحط في الكرسي اللي ورا : ليه الحاجات دي كلها هتكلي فيها سنه

الاء : ملكش دعوه و هحولك الفلوس ما تقلقش

طارق : مش عايزهم يا اختي اعتبريهم صدقه

الاء :  لا طبعا والله ما ينفع ، لسه هتركب سمعت حد بيصوت بصوت عالي الحقونا

الاء : فيه ايه ؟ ايه الصوت دا !!!

طارق : مش عارف ادخلي في العربيه وانا هشوف متخرجيش من العربيه

الاء : لا استني خدني معاك علشان لو محتاجين دكتوره ولا حاجه

طارق: طب تعالي بس امشي قريب مني

ولكن وجدوا ……

يتبع ………

ايه تري شافوا ايه ؟؟؟وايه اللي هيحصل ؟؟ وايه اللي هيحصل بين علي وملك ؟؟؟

اللهم صل وسلم على نبينا وحبيبنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ❤️❤️❤️

ياريت تتفاعلوا يا قمرات وتضغطوا علي علشان تشجعوني ❤️❤️❤️

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية حياتي فقط) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق