رواية بنات المنشاوي الجزء الثاني الفصل الخامس 5 – بقلم خلود وائل

رواية بنات المنشاوي الجزء الثاني – الفصل الخامس

بنات المنشاوي ج2 الفصل الخامس

بنات المنشاوي ج2 الفصل الخامس

كومنت ⭐⭐

بقلم خلود وائل 🌻

في اليوم التالي مساءا في فيلا الحديدي وفي غرفه ليان كانت تستعد ليومها المنتظر منذ سنوات عديدة وقفت تنظر لنفسها في المرآه بتوتر فقد كانت ترتدي فستان سيمبل ذو لون أبيض طويل ذو طابع ناعم وهادئ كشخصيتها بالأضافه لميكب من الألوان الترابيه التي تتناسق مع لون عيناها واكملت الأطلاله بأطلاق العنان لخصلات شعرها الكستنائيه الناعمه المصففه بعنايه فائقه

آيه:ايه يابنتي سرحانه في ايه كدة؟

ليان :شكلي حلو يايويو!

آيه:تهبلي مش بس حلوة … الواد طارق دة نيته حلوة والله

ليان بكثوف:بجد يعني هعجبه لما يشوفني

آيه:يابنتي والله انتي قمر ١٤ متوترة ليه كدة دة كتب كتاب وفري الكثوف دة لليله الكبيرة

ليان بخجل:الله بقي ياآيه

آيه بمزاح:الحق عليا ال بديكي فكرة من بدري

ليان:بس بقي عيب كدة الله

آيه: يابنتي مهو طارق انتيم سيف يبقي لازم تصحصحيله من بدري دة هيطلع عليكي كبت السنين

ليان:مؤدبه انتي اوي

آيه :مش اتجوزت اخوكي 🤭😅

ليان:لا ياحبيبتشي سيف اخويا كثوفه خالص

آيه وهي تحاول كتم الضحك:اااه ..اه منا عارفه انتي هتقوليلي

دلفت فرح للغرفه وهي مبتسمه

فرح:الف مبروك ياصغنن

ليان:الله يبارك فيكي يا فروحه

فرح:العريس تحت من بدري والمأذون وصل يلا بقي

ليان بتوتر:استنو شويه مستعجلين ليه كدة

آيه:يابنتي المفروض تبقي أول واحدة عاوزة تنزل تحت واحنا ال نقعدك لحد ماالعريس يجي مش العكس

ليان:طب انزلو انتو وانا هحصلكو انا مكثوفه اوي يابنات

فرح:اكتر من كدة العريس هيطلعلك هو

ليان:لا لا  انا نازله اهوة يلا

فرح:يلا

اتجهت جميع الانظار نحو الفتيات وتحديدا العروس وهي تهبط درجات السلم أما عن سيف فزرقاوتيه لم تفارق معشوقته فكل مرة يراها وكأنها اول مرة تسلبه عقله وكيانه كعادتها بفستانها الأسود القاتم

أطال النظر اليها وتابعها بعيناه ال ان نظرت لها بحب فغمز لها دون ان ينتبه له أحد فأبتسمت بخجل وأتجهت نحو الحضور وسلمت عليهم بحفاوة عدا ذاك الذي يتفحصها بنظراته الشهوانيه التي تثير تقززها كلما رأت ….. جلس الجميع بأماكنهم وبداء المأذون بعقد القران وعلي يمينه صالح الحديدي وعلي شماله يجلس طارق ممسكا بيد صالح وباليد الأخري بيد ليان 😍 أما عن آيه فكانت تتابعهم بحبور وتتذكر يوم عقد قران اختيها ورد ودعاء وابتسمت بتلقائيه ولكن تلاشت ابتسامتها عندما تذكرت يومها فقد كانت متعبه مرهقه من أثار ذكريات مؤلمه تأبي بشدة أن تتذكرها بل كانت تتمني أن ليله مليئه بالمحبه والفرحه كسائر البنات

المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير…..كله يردد معايا ياجماعه

المأذون :اللهم بارك لهما…..

-آمين

-اللهم الف بين قلبيهما

-آمين

-اللهم أچعل السعادة فرشهما

-آمين

-اللهم أجعلها خير الزوجه وخير المسكن

-آمين

-اللهم اجمع بينهما علي خير

-آمين

انتهي المأذون من الدعوات وتبادل المتواجدون القبلات والتهنئات بينما استغل سيف الفرصه واتجهه نحو آيه وقبلها من خديها واحتضنها

سيف:الف مبروك ياأيو

آيه بدهشه وقهقهه:الله يبارك فيك ياسيف خير ياحبيبي

سيف:لا عادي انا بس قلت استغل الفرصه

آيه بأبتسامه :مبتضيعش وقت انت

سيف متباهيا:منتي عرفاني أستاذ

آيه:😂😂😂😂

قهقهت آيه برقه أنثويه وابتسم لها سيف ابتسامته الساحرة بينما من بعيد يرمقهم حسين بنظرات حاقدة يتطاير منها الشر

احتضن طارق ليان ورفعها عن الأرض ودار بها بسعادة شديدة مرة تلو الآخري

آيه بفرحه:الله حضن كتب الكتاب

لمح سيف تلك الفرحه التي تلمع بعينيها وجذبها من معصمها برقه واتجهه نحو طارق وليان وتوقف علي مقربه منهم وحاوطها بذراعيه من وسطها ورفعها عن الأرض وهو يضمها بتملك ودار بها مرارا وتكرارا بينما تمسكت به بفرحه وخجل وهي تثني ركبتيها للخلف من شدة السعادة …..بينما توقف طارق وانزل ليان استمر سيف بما يفعل الي ان توقف بعد دقائق وانزلها للأرض ولكنه ظل محتصنها حتي لا تسقط أرضا بينما أرتفعت الصافرات والتصفيق الحار لهما

سامر:اخويا البطل

طارق:بقي كدة يازيمكس بتخطف من الأضواء

سيف بقهقهه رجوليه :معلش بقي الأخوات لبعضيها

طارق:ولا يهمك ياباشا نحن في الخدمه

سيف:حبيبي ياطروووقه

………

فرح:طب ايه بقي مش هتطوحني انا كمان

سامر:من عنيا يافروحتي انتي بس تؤمري 😉

فرح بهمس:وقح … كدة تغمزلي قدام الناس

سامر:دة انا هغمز وهعمل حجات ياماااا

…….

آيه بسعادة:عملت كدة ليه

سيف بعشق:حسيتك فرحانه ليهم وعجبك حضن كتب الكتاب وانا عارف اننا معملناش كتب كتاب وكدة وانتي عرفاني مستحيل أضيع فرصه ممكن اسعدك فيها

آيه:بس قدام الناس كدة انا كنت محروجه جدا

سيف:قدام اي حد وفي اي مكان ايه يابنتي مش حلالي 😍

آيه:بعشقك ياجنتي

سيف بشغف:وانا دايب فيكي ياملاكي

نورة:آيه … آيه .. تعالي ياحبيبتي اتصوري انتي وسيف مع ليان

آيه :حاضر ياماما

امسك سيف بيدها واتجهو سويا نحو ليان وطارق وبجوارهما حسين ليتوقف سيف علي الجانب الأخر برفقه آيه التي وقفت امامه وحاوطته بذراعيها بتملك ليتم التقاط بعض الصور التذكاريه لهم بينما اتجهه حسين نحوهم

حسين :الف مبروك ياسيف بيه

سيف بأقتضاب:الله يبارك فيك

حسين:فرصه سعيدة يامدام آيه

آيه ببرود:اهلا

حسين:مش ناويين تفرحونا بحته نونو صغير كدة ولا ايه

سيف :وانت مالك يخصك في حاجه؟!

حسين:لا عادي انا بس بسأل أحنا خلاص بقينا أهل وطول عمرنا اصحاب ولا ايه؟

سيف:يوم ماتسمع ياحسين هنجيب بيبي واتنين وعشرة .. ثم امسك بكف يد ايه يقبله أمامه مكملا اصل انا ناوي اخلف من آيه عيال كتيرة أوي يملو علينا الدنيا

حسين بسماجه:هتخليها أرنبه ولا ايه

آيه بدلال : طلبات سيف أوامر وانا اتمني اني أجيب منه عيل كل سنه بس تقدر تقول اننا مش مستعجلين الدنيا مطارتش المهم نفرح ببعض شويه وعقبال متلاقي ال تلمك من التجمعات بدل منتا وحيد كدة ياحسين

سيف:اسمع كلامها بقي ياحسين وخلينا نفرح بيك قريب

حسين وهو يكز علي اسنانه :اه انشاء الله قريب هتفرحو اوووي

أثار البيرفيوم القوي الخاص بحسين رغبه آيه في القئ فأستأذنت منهم واتجهت نحو المرحاض الملحق بغرفتها

آيه:بعد اذنكو

سيف:رايحه فين

آيه:هروح التويلت اظبط الميكب وجايه علي طول

سيف :براحتك ياحبيبتي

ابتسمت آيه وهمت بالتوجهه لغايتها سريعا وانهت ماأرادت فعله ثم غسلت وجهها سريعا وجففته ثم عدلت الميكب سريعا و دلفت لخارج الغرفه لتتفاجئ بذاك الوقح ينتظرها حاولت تفاديه بينما استوقفها هو بجسدة العريض

حسين:استني بس ياآيه

آيه:ابعد عني ياحيوان

حسين:لمي لسانك ملوش لازمه الغلط انا بكلمك بالزوق

آيه:عاوز ايه !

حسين بوقاحه:عاوزك

آيه:أنت زباله ومحرمتش من المرة ال فاتت بس هتحرم لما سيف يروحك علي نقاله

حسين بقهقهه رجوليه:لا سيف ولا عشرة زيه يعرفو يعملولي اي حاجه … انا زمان سبتك ليه بمزاجي وقلت انفض بس صراحه كل مرة بشوفك بتحلوي عن المرة ال قبلها و___

صفعه مدويه تلقاها حسين علي وجهه من آيه دون ان ينتبه لها جعلته ينظر للجهه الأخري ولم تعطه فرصه للرد

آيه بتحذير:دة الرد المناسب للأشكال الحقيرة ال ذيك يازباله انا متجوزة واحد يخليني اتكسف ابص لحد تاني بعدة اتفوووة عليك بني أدم و**

حسين وهو يمسكها من كتفها بقوة:تعالي هنا رايحه فين وحيات امك لدفعك تمن ال عملتيه دة غالي اوووي

آيه وهي تدفعه:نجوم السما اققربلك ياندل … ابعد عني بدل ماأخلي اهلك يترحمو عليك النهاردة

ابتعد عنها بينما نظرت له بأحتقار وتركته وعادت للأسفل لتقف بجوار أمانها ومصدر قوتها بينما يتابعها حسين من بعيد بنظرات متوعدة كارهه….

_________________________

في قصر السلانتي اجتمع رجال العائله لأنهاء بعض الشؤؤن الخاصه بالزفاف

ماجد:اكدة تمام چوي مبقاش غير عيله الباشا وعيله الهنداوي بكرة الصبح هبعتلهم الدعوة ونبقي انتهينا عاد

سالم اخوهم الصغير:عال چوي مبقيش غير شغل الحريم هما يظبطوة مع الطباخ

هارون:انا بعت ورا المهندس ياسين ياچي يظبط چناح سعد عشان نعمه محبهوشي كيف مهو

ماجد:ومالو ال يريحها نعمله عاد

دلف سعد لمجلسهم وعلي وجهه علامات الغضب الشديد…

سالم:مبروك ياولدي

سعد بحدة:الله يبارك فيك يا عمي

ماجد:اباي عليك ياسعد دي خلقه واحد فرحه كمان يومين !!

سعد:وليه كمان يومين مستعچلين علي ايه اكدة الدنيا مطارتش

هارون:يعني ايه ياولدي الحديت دة

سعد:يعني اني براحتي معاوزش الأستعچاله دي عاد

ماجد:ابنك عيخبص في الحديت ليه اكدة ياهارون

هارون:والله منا عارف جرالك ايه ياسعد

سعد بضيق شديد:قلت معاوزش اتچوز دلوق مصممين ليه وميتعچلين اكدة

ماجد:ياولدي كل حاچه بقت چاهزة ليه التأخير عاد!

سعد بحدة:يووووة اعملو ال تعملووة انا سايبلكم الدنيا بحالها وماشي

ماجد:الواد دة اتچنن اكدة ليه مش كان ربنا هداة ومشي تحت طوعنا!

هارون:اديله يومين قاعد في اوضته لوحدة مخابرش ايه ال قلب كيانه اكدة

سالم:اقعد واتحددت معاه ياهارون

هارون:قعدت يخوي قالي مفيش مفيش

ماجد: والله لو زعل البنيه لكون مخلي عيشته سوااد

هارون :ماااجد…. لساني موچود ولا علي اخر الزمن انت وبنتك عتزعلو ولدي

ماجد بخوف:لاه لاه طبعا ودي تاچي ياخوي اني بس بقول اكدة من ضيقتي عاد!

هارون:لحد ولدي وتقفل خشمك دة فاهم

ماجد:فاهم يخوي

قاد سعد سيارته متجهه نحو قصر المنشاوي ليتوقف بالداخل ويهبط من السيارة ويدلف لداخل القصر ويطلب مقابله دعاء …. لا يدري مايفعل او ماذا يقول يتصرف بعشوائيه دون تفكير او تقدير للعواقب التي تلي أفعاله … دقائق مرت وحضرت دعاء ماأن سمع صوت خطواتها حتي انتفض من مكانه ينظر اليها بأشتياق يتفحص كل أنش فيها لا يصدق مايراها نفس ملامحها وعيناها وشفتاها نفس خصلات شعرها الحريريه ولكن خاصه مرام كانت أطول بقليل تشبهها لحد كبير في تفاصيل جسدها ولكن بأختلاف بطنها المنتفخه التي أضفت اليها بعض الأمتلاء بجمال ونعومه

دعاء بأدب:اهلا وسهلا ياسعد بيه نورتنا

سعد بصوت مبحوح:دة نورك

دعاء:انت زين … شكلك تعبان

كانت ملامحه المجهدة وعيناه الحمراوتين من قله النوم وقطرات العرق التي تكونت علي جبينه فور أن رآها تخبرها بأنه متعب ومرهق لحد كبير..

سعد:لاه اني زين عاد …. اقعدي واقفه ليه

جلست دعاء علي المقعد المقابل له ثم هتفت:قالولي ان حضرتك طالب تشوفني ؟

سعد بأرتباك:اا ايوة صوح

دعاء:لعله خير انشاء الله

سعد بتوتر فهو لا يعلم فيما يتحدث هو فقط أراد رؤيتها:خير انشاء الله

نظرت لها دعاء في انتظار ان يتحدث ولكنه لا يجد مايقوله لتمضي دقائق وتحمحم هي للفت انتباهه فقد اصبحت تشعر بالأحراج من مجلسهم هذا

دعاء:احم قول ياسعد بيه حضرتك طلبت تقابلني ليه؟

سعد : مشتاق اشوفك

دعاء بصدمه شديدة:نعم!!

سعد بتوتر:متفهمنيش غلط الله يخليكي انا مقصدش اكدة

دعاء بقلق:امال تقصد ايه عاد

سعد:بصراحه اني من ساعه ماشفتك ومش علي بعضي عقلي ممصدقش ال عيوحصل دلوق لما شفتك كاني شفت مرام الله يرحمها

دعاء:اني عارفه اني بشبهلها لحد كبير وفاهمه وواعيه انك اتفاچئت لما شفتني وكان هيبقي شئ عادي لو كنت تعرفني من زمان لكن من غير زعل ياسعد بيه دة قدر ربنا وملناش نعترض عليه بس مينفعش تاجي لحد بيتي وتطلب تشوفني علشان حاچه ذي دي خصوصي انك راچل غريب عن أهل البيت

سعد:ربنا عالم اني مقصدش اي اذي بس قلت اچي وأملي عيني من مرام اتوحشتها چوي انتي متعرفيش كيف كنت بحبها

دعاء :لا حول ولا قوة الا بالله …. بردو ياسعد بيه مش من حقك تشوفني ولا تقعد معاي تحت اي سبب وعموما اديك شفتني اهه ياريت تتفضل تمشي قبل مافارس ياچي وتبقي مشكله

انتفض سعد من مجلسه بضيق وخطي بخطوات نحوها بينما وقفت هي الأخري لتوديعه

سعد:اني شايفك مرام حبيبتي وقلبي ال اتوحشتها چوي و مبقيتش قادر انساها ولا ابعد عنيها واصل …. اتوحشتك چوي ياحبيبتي

فارس بغضب:مين دي ال اتوحشتها ياسعد

سعد بتوتر:هه فارس اهلا يافارس كيفك عاد

فارس بعيون تحتضن الجحيم: انت ايه ال دخلك بيتي في غيابي؟

دعاء برعب:اني هفهمك يافا___

فارس مقاطعا بحدة:اخرسي خالص انتي دلوق

سعد:طول بالك يافارس انت فاهم غلط

فارس وهو يمسك به من تلابيب عبائته:غلط ايه ال فاهمه ياروح امك داانت چوة بيتي ومع مرتي لوحديكم حتي مش منادي علي امي تقعد معاكم وعتچولها اتوحشتك چوي ياحبيبتي غلط ايه ال عاوزني افهمه دة

سعد:يافارس انت ___

لكمات متتاليه من فارس اسكتته بقوة وجعلته ينزف الدماء من فمه ويسقط أرضا

فارس:حمااااد … زيداااان

الحراس:ايوة يافارس بيه

فارس بصوت جهوري: الكلب دة ترموة هو و عربيته بره قصري مفهوم

الحراس:مفهوم يابيه

امسك الحراس بسعد وفعلو به مثلما اخبرهم فارس اما بالداخل فأمسك بها من خصلات شعرها بقوة بينما تأن هي ألما

دعاء:اااه سيب شعري الله يخليك يافارس

فارس بعصبيه شديدة:ايه ال بينك وبينه يادعاء انطقي

دعاء بصراخ:والله مافي بينا حاچه

صفعها بشدة ثم سحبها اليه مرة أخري من خصلات شعرها :انطقي قولي ياخاينه ايه ال بينك وبينه

دعاء ببكاء مرير:والله مابينا حاچه دي تاني مرة اشوفه

فارس بغضب شديد:ايه ال دخله بيتي وخلاه يقولك اكدة انطقي

لم يعطها فرصه للرد وانهال عليها بالصفعات وسحبها من شعرها والقي بها بداخل الغرفه واغلق الباب عليها

_________________

هناء:ايوة يعني اعمل انا ايه الوقتي ؟

ورد:يابنتي اصبري شويه عاصم مش هيوافق بالساهل كدة

هناء:ملييش دعوة انا بحبه وعايزة اتجوزة اقنعي جوزك بدل ماوالله اعنلكو اضراب عن الأكل

ورد:تصدقي فكرة دة عاصم هيفرح اوي اخيرا هيلاقي حاجه ياكلها بليل 😂

هناء:بت متعصبنيش

ورد:بت؟ دة انا اكبر من امك

هناء:ياورد علشان خاطري محدش هيقدر علي الجبار دة غيرك

ورد:امممممم طب والبت الملزقه صاحبتك دي؟

هناء:هخليها متعتبش عتبه البيت تاني مرضيه

ورد:اممم نوعا ما

هناء: اعملك ايه بس ادب صوابعي في كوبس الكهربا

ورد:لا يابنتي كدة الفاتورة هتيجي غاليه

هناء :وااارد ركزي معايا بقي الله يخليكي

ورد:مش عاوزة اصدمك واققولك اننا واخوكي اصلا متخاصمين بقالنا كام يوم 🤷🏻‍♀️

هناء:نعم يختي جايه تخاصميه الوقتي وانا اعمل ايه بقي دة الواد هابلني كل شويه ببوكيه الورد ال هيجيبه معاه وهو جاي يجيبه لونه ايه؟!!!

ورد:حظك بقي

هناء: الوقتي حالا تقومي تصالحيه وتقوليله وكمان تقنعيه

ورد:طموحه اوي يانؤة لا وكمان عندك مقترحات

هناء:علشان خاطري ياورد بالله عليكي قومي بقي

ورد:طب ومنوله ؟

تنهدت هناء بقوة:امري لله هبيتها معايا النهاردة

ورد:كدة احبك واجيبلك البومبوني

هناء:قومي بس يلا

ورد:لا مش عاوزة استعجال عاصم عشان يوافق عاوزله تخطيت يجيب من مخ ديب

هناء:عيني عليا وعلي بختي يعني يوم مااتنيل واحب محبش غير ال ضرب أخويا … بس صراحه الواد مز ويستاهلني والله 😂😂

بالأعلي بعد دقائق دلفت ورد لشقتها وكان عاصم يشاهد التلفاز بلا مبالاه دون ان يهتم لوجودها ولكنها عزمت علي ان تنسيه مافعلته المرة الماضيه ودلفت للمرحاض واخذت شاور دافئ وارتدت لانچيري بلون بينك هادئ  واطلقت العنان لخصلات شعرها الفحميه ونثرت بيرفيوم الرمان بسخاء ودلفت للخارج متجهه اليه …..

⭐⭐ڤووووت⭐⭐⭐

كومنت برأيكم 🤩 وعارفه ان البارت قصير والله هحاول اطوله بس مفيش تشجيع 😅😭

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية بنات المنشاوي الجزء الثاني) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق