رواية عشيق زيتونة الفصل الواحد والعشرون 21 – بقلم رشا منصور

رواية عشيق زيتونة – الفصل الواحد والعشرون

الجزء الواحد والعشرون

الجزء الواحد والعشرون

#الجزءالواحدوالعشرون

#عشيق #زيتونة

محمد….

كنت واقف مفزوع من منظر الموج والشيوخ وهى غرقانه من مياه البحر ومسكوا أيد بعض وفضلوا يرددو آيات من القرآن وبدأت الأمواج تهدي وتتراجع وظهر قدامي 😲 الطف بنا يارب..

خمس حاجات مش عارف هما كائنات بحريه ولا من الجن هما لونهم مائل للازرق الغامق وفي زعنفه كبيرة في ضهرهم ورجليهم تشبه ديل الحوت بس الغريب أنهم واقفين في الجو مش في البحر وفي أيدهم حاجه كدا تشبه الحر’به. بتاعه زمان وبيطلع منها شرار؟

والشيوخ صوتهم بقي أعلي وبقي منهم اللي يردد القرآن ومنهم اللي بيقول كلام مش قادر أفهمه..

أنا حاسس اني هفقد الوعي منظرهم يرrعب  وصوت الشيوخ عالي أوى والأرض بدأت تهتز والرمل والحجارة بدأت تنزل من الجبل ولا عنية هي اللي مزغللة..

الأميرة لاقيس…

باعت الحراسs وكنت براقبهمe من بعيد بس لما لقيت الأمواج ترجعت و قفوا الحر’اس. من غير ما يعملوا أى شىء تقدمت ووقفت قدامهم وقولت بلغة البشر..

من أنتم وماذا تريدون من عالمنا… مكانكم ليس هنا انصرفوا في الحال وإلا هحولكم إلي رماد…

رد واحد منهم وقال إحنا في حما’ية. الخالق سبحانه وتعالى ووجودنا هنا ليس بضر’ر. بل جئنا ل أخذ واحد مننا من جنسs البشر وموجود عندكم… آتوا به وسوف ننصرف في هدوء أو سيكون الجزاء من جنس. العمل ولا تلمون إلا أنفسكم..

استفزeني أوي بأسلوبه بس تمالكت. أعصابي وقولت له انتظروا وسوف أسأل عنه وإذا وجدتوا سأحضروا لكم…

ونزلت تحت الماء وارسلت أحد الحرeاس إلي قصر الملك شمهورش وقولت له أن البشر جاؤا إلي السطح يريدون الانت.قام من الأميرة زيتونه وأنهم استطاعوا أن يضعفواr من قوة. حراسها..

وأرسلت صاهب إلي أبي الأمير المخلد إبليس. وقولت له البشر. بينتقمو’ن. منا ويلقون بتاع/ويذهم. علينا ونشعر كلنا بالضعف. أمامهم.. حتي ابنتك يا مولاي..

أرسل لنا حر’اسك. أو آتي بنفسك وعرفهم كيف يجرؤن. ع التحد’ي. والوقوف. أمامنا…

فأنت الأمير المخلد. اقو’ي. منهم ومن جنسهمss جميعاً…

وانتظرت قليلا ووجدت الملك شمهورش ومعه كتيبهe من الجنو’د

آتوا وقالي أنارشامنصور لا يمكن أسمح ل أحد يقترب من ابنتي وسوف ادفعهم ثمن. هذا…

قولت له عرفهم من أنت وريهم قو’تك. واهز’مهم. جميعاً حتى لا يفكروا في الرجوع مرة أخرى …

وطلع لهم الملك شمهورش وجنو’ده.. ووقفت أنتظر أبي الأمير المخلد إبليسs لكني وجدت صاهب ومعه أحد حر’اس. أبي وقال لي الأمير المخلد إبليس.. يأمرك بالابتعاد عن هنا نهائي..

وليس لكي دخل بالبشرr حتي لا تتعر’ضي. للمسألة أمام المحكمة..

انصرفت حتى من قبل ما أعرف إيه اللي حصل للبشر بس قولت ل أحد حر’اس قصر الأميرة زيتونه. أبلغني بعد ما ينتهي الملك شمهورش بكل ما حدث بالتفصيل.. وانصرفت.

هيروح….

أول ما استعدت. قو’تي فكرت في سراف. روحت أبلغه باللي حصل لكن لقيت حرا’س. الأمير المخلد إبليس واقفين عنده وأول ما شافوني قالولي الأمير المخلد يريدك أنتي أيضاً…

روحنا معاهم ومافيش في أيدينا حاجه نعملها وعرفنا أننا خلاص هنتعرض. للمحا’كمة. وهيتحكمm علينا بالحرrق. أو الموtت..

وأول ما وصلنا هناك لقينا 😔😲😲

نوال…

من أول ما وصلوا الشيوخ البيت وأنا واقفه فوق في شقه فارس عند الباب بحاول أسمع بيقولوا إيه لكن الصوت مكنش واضح وبعد شويه طلع أبو فارس وقال الشيوخ عوزاكم تحت..

نزلنا كلنا وواحد منهم فضل باصص ل حورية وقالها قرينتك بتظهرلك من أمتي وازاي قدرتي تسخر’يها. لخدمتك.

رديت عليه وقولت له حورية متعرفش حاجه ولسه بدأت تظهر لها من كام يوم بس ده بعد ما هدد/تها..

رد الشيخ وقال ياريت تحكيلي من البداية… وابتديت احكي له من لحظه ما حورية بقت المبروكة وع كلام العطار ليا لحد ما عرفنا موضوع الجنية. اللي عاوزة فارس وهو رافضها…

سكت الشيخ شويه وبعدين قال انتوا عارفين أن القرينه عر’ضت. نفسها للخطرr . والمسأالة. لو عشيرتها عرفوا أنها بتساعدكم ووقفت ضدd أمراء الجنn هتتحا’كمm فوراً…

ع العموم أكيد هى عندها أسباب قو’ية. دفعتها أنها تساعدكم.. المهم دلوقتي نحصن كل أركان البيت…

واتصلت ع محمد علشان اشوف إيه اللي حصل معاهم.. لقيته بيقولي اقفلي يا عمتي وادعي كتير علشان شكلك كدا هتترحمي عليا.. الجنn بيحاrربونا. ..

الأميرة زيتونه….

بعد الكلام اللي قالته الأميرة لاقيس قدام أبي الملك شمهورش والوزراء، والقادةll

أبي حكم، عليا مخرجش من غرفتي اللي في قصره ومنعني من الخروج نهائي وقال للأميرة لاقيس أنه مش هيسمح ب معرفتي بالبشري. وأنه هيدdمر. أى إنسان يفكر يقرب مني..

وبعد شويه اتفاجئت بالملك شمهورش داخل غرفتي وقالي بسببك في حرrب دايرة ما بين الإنس والجن..

والانس. القوا بتعا’ويذهم. ع كل حراسك… وعاوزينك أنتي كمان..

شوفتي اللي عملتيه في عشيرتك. موقفي إيه أنا دلوقتي قدام مولانا.. الأمير المخلد إبليسss..

هضيعي. الجنn بسببك… بعد ما ننتهي منهم لازم اجوزك فوراً

وتركني ابي بعد ما جاء له الجا’رسs وبلغه أن الجنو’دd مستعدين..

وبعد ما خرج. كان نفسي أعرف فارس عامل إيه دلوقتي. بقالوا كذا يوم من غير أكل ،، ده غير أن لاقيس قررت تقtتله..

هتجنن.. واشوفه بس ازاي وأنا محبو’سةs في غرفتي..

وفجأة جاء الحارسss وقالي 😲…..

الملك شمهورش…

بعد ما وصل مرسال الأميرة لاقيس وأن بشرr عاوزين ينتtقموا. من بنتي الأميرة زيتونه.. أخدت الجنو’د. وذهبنا إلي المكان اللي منتظرة فيه لاقيس وقالت ليا

خد حق بنتك هما جايين بيتعد’وا علينا علشان فاكرينها ضعيفه.. ميعرفوش أنها بنت ملك قو’ي. زيك..

اقضيer عليهم علشان ميفكروش. يرجعوا مرة تانية..

أخدت جنو’دي. وطلعنا ع سطح البحر ووجدت مجموعه من الإنس يرددون كلام لم أفهم منه شئ..

ولم أرى أي سلا’ح. معهم أو هجو/م. منهم ونظرت إلى حراسs  زيتونة وجدتهم واقفين ثابتين…

نطقت بصوت عالي بلغة البشر هل جننتم جأتوا للقضاء ع بنت الملك شمهورش وهل تتوقعون أن أسلم لكم ابنتي بهذه السهولة.. سوف اقضيe عليكم جميعا.. سوف اقضي ع البشر. أجمعين.

نطق أحدهم وقال لم نأتي ل اذاء أحد نحن نريد ابننا الذي اخذته بنتكم… وسوف نرحل بعدها في الحال..

سألت احد من حراسs زيتونة. هي زيتونة أخدت ابنهم فعلاً ؟؟

قال الحا/رس. نعم وهو في القصر.. وبالتحديد في السجنss .

أمرت من بعض الجنو’د. الذهاب إلى القصر وإحضار البشري السجينn دون لمسه أو تعرضة للأذاء…

وهنا رد حارسs الأميرة زيتونه وقال يا مولاي. البشري بيقول كلام من السحرr بيضعف أى أحد يقترب منه وجعلنا كلنا نترك القصر وكذلك الأميرة زيتونه بسببه…

قولت للجنو’دd تكلموا ب لغة البشر. وقولوا بصوت عالي الآتي…….. ..

فارس…

بعد كلام القرينة بأن محمد أخويا والشيوخ حضروا لينقذ’وني. فضلت أردد الأذكار وفجأة سمعت صوت قويr بيقول…

أيها البشري لقد جئنا لكي نخرجك من هنا وترجع إلي أهلك في سلام..

أوقف كلماتك السحرrية. حتى نستطيع الدخول وفك القيود⛓️. عنك.

رديت بصوت عالي وقولت هوقف الكلمات لكن الغرفة محصنة في لحظه. أى غدرd منكم سوف تند’مون…

ودخلت أشكال غريبه وفكوا سلا.سل. الحديد. من أيدي وقدمي وقالوا لي لابد أن نمسك يدك حتى نستطيع رفعك للسطح دون الغرق…

وأول ما مسكني لقيت نفسي واقف في الهواء وشايف البحر تحت رجلي والجبل أمامي وشوفت الشيوخ واقفين ويرددون آيات من القرآن الكريم …

شاورت لهم وقولتلهم انقذ’وني.. وخرجوني من هنا بسرعه..

ولقيت واحد يرتدي تاج فوق رأسه أشار للجن:. اللي مسكني ونزلوني وخلوني واقف ورجلي في الميه…

وقالي مينفعش تحب من عشيرتنا. يجب على الجنn يتزوج من جنn مثله… ابتعد عن ابنتي وتزوج من جنسك.البشري..

أعلم أن ابنتي الأميرة زيتونه جميلة ومطمع. للجميع. حتي أنتم أيها البشري..

قولت له أنا متجوز ولسه عريس جديد بس من أول ما اتنقلت واشتغلت على الجبل هنا والأميرة زيتونه مصممة أنزل معاها أو هى تيجي وتعيش معايا وتعملي قصر. وأنا اللي رفضت. وقولتلها أكتر من مرة إني بحب مراتي..

بصلي بنظرة عدا’ئية وقالي ازاى تجرؤ وأن تتهم الأميرة زيتونه بأنها تعشقك… بنتي الأميرة زيتونه بنت الملك شمهورش يتمناها الألف الأمراء ومن أرقي العشائر. وليس بشري مثلك.

وفجأة شوفت 😲….

يتبع…

بقلم.       #رشامنصور

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشيق زيتونة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق