رواية عشيق زيتونة الفصل العشرون 20 – بقلم رشا منصور

رواية عشيق زيتونة – الفصل العشرون

الجزء العشرون

الجزء العشرون

#الجزءالعشرون

#عشيق #زيتونة

فارس….

كنت مكتف. وواقف في غرفة الحجزz ونفسي أنام مش قادر.. كل ما عيني تروح في النوم أخافe حد منهم يدخل يعذ’بني. تاني وأفضل أذكر الله وأقول سور من القرآن…

وغصب عني غمضت عيني وشوفت لاقيس. ولقيتها بتقولي أنت فاكر إنك هتقدر تخرج من هنا…

أنت دخلت عالمنا وعرفت عننا حاجات كتير ومينفعش تخرج منه حي… والشيوخ بتوعك آخرهم يموtتوا. ويتقدموا قربانn للأمير المخلدe…

قولت لها لو هموtت يبقي علشان ربنا عاوز كدا لكن ولا أنتي ولا اميرك في أيديكم تؤ’ذوني… انتوا أضعف من كدا بكتير

وفجأة حسيت بهزه قوية. وفوقت…

أنا مش عارف أنا صاحي ولا نايم بس الجدران بتتهز وفي ميه بتتسرب منها 😲😲 لو فضلت كدا أكيد هموت. غرقان..

فضلت أقول يارب وأنارشامنصور مش عارف حتى أتحرك وعقلي ناسي كل حاجه..

فجأة سمعت صوت بيقولي متخا’فش ببص لقيتها قرينة. حورية

وقالتلي…

أنا جيت اطمنك أخوك والناس اللي معاه وصلوا ع الشاطئ وبيحاولوا يخرجوك من هنا…

دلوقتي لازم اهر’بr بسرعه قبل ما الأميرة لاقيس تحس بوجودى وتقضي عليا…

اختفت بعدها بس حسيت ب اطمنئان ورجعت أذكر الله واقول

” ويجعلنا من بين أيديهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشيناهم فهم لا يبصرون”…

محمد….

أول ما ركبنا السيارة مشيت بينا من غير سواق ولسه هستعيذ من الشيطان. واحد من الشيوخ حط أيده ع بوقي وقالي أنت عاوز السيارة تختفي ونفضل في الصحراء..

سكت وأنا مرrعوب. وبعد شويه السيارة وقفت والأبواب اتفتحت. نزلنا كلنا واتقفلت الأبواب لوحدها ومشيت السيارة واختفت. عن الأنظار….

وروحنا عند الشاطئ وكنا قرب الغروب وابتدي كل شيخ يستعد واللي معاه ورق طلعوا واللي معاه بخور وكان كل واحد له دور يعملوا…

وشاوروا ليا اقف عند الجبل بعيد عنهم لأنهم لسه مش عارفين هيواجهوا إيه…

روحت وقفت جوه فجوه بداخل الجبل وكنت بتاع اللي بيحصل من غير ما أكون ظاهر…

ومرة واحدة لقيت أمواج عالية أوي وداخله ع الشاطئ وبتغرق الشيوخ بالمياه وهما فضلوا يقولوا كلام كتير أنا مش قادر اسمعه من كتر الرrعب اللي أنا فيه…

وفجأة ظهروا 😲😲😲 الطف بنا يارب

حورية….

كنت قاعده في البيت وخا’يفة. من اللي سمعته. ياتري يا فارس عامل إيه إذا كان كل ده بيحصل مع الشيوخ علشان متوصلش البيت يبقي إيه اللي بيحصل معاك 😭

وكل شويه تظهر ليا قرينتي. وتبلغني اللي بيحصل وأنها قدرت تساعد الشيوخ وهما في طريقهم للبيت دلوقتي..

قولت لها يعني ننزل تحت نستقبلهم…

ردت وقالت أوعي حد منكم يتحرك من هنا الدور الأول لسه مش أمان لكم…

وبعد شويه محمد أتصل ع خالتي نوال وقال لها أنهم وصلوا وأن الجنn هو اللي ساعدهم وهو مستخبي في وسط الجبل لأن البحر عالي أوى وشكله كدا هيبلع الشيوخ وياخدهم معاه…

واللي طالع عليا أنا وحماتي يالهو’ي. يعني إيه… فارس مش هيرجع تاني.. مش قادرين يعملوا حاجه معاهم..

وبعد دقائق ظهرت القرينه لنا كلنا وامي وحماتي اتفز’عوا. لكن خالتي نوال وقفت قدامها وقالت لها

أنا هبلغ الشيوخ ع مساعدتك لنا أنتي وقرين. فارس اطمني..

فضلت القرينة. ساكته لحد ما خالتي نوال خلصت كلامها وبعدها قالت الشيوخ عند الشاطئ بيحاولوا ينقذوا. فارس..

وأنا لسه جايه من عند فارس دلوقتي وجيت اطمنكم عليه هو بخير لحد الآن..

قولت لها تقصدى إيه ب حد الآن دي… هو فارس ممكن يجري له حاجه…

ردت وقالت الموضوع مبقاش في أيدينا ولا حتى في أيد الأميرة زيتونه… إحنا أضعف من كدا…

الموضوع وصل ل الأمير المخلد إبليس…    واختفت.

بصيت لي خالتي نوال قولت لها يعني إيه أنا مش فاهمه كدا فارس ضاع مني وفضلت اصوت بأعلي صوتي..

لقيت خالتي نوال أخدت الفون واتصلت ع خالي أبو فارس وقالوا انتوا وصلتوا لحد فين. يلا بسرعه فارس بيضيع بقي في أيد الملعوeن. الحقوااا اعملوا أي حاجه…

الأميرة لاقيس…

مكنتش ينفع اعدي الأسلوب اللي كلمتني به زيتونة. هى صحيح بنت ملك . لكن أنا بنت إبليس أميرهم كلهم وله حكم. عليهم…

علشان كده فضلت متابعه كل تصروفات زيتونة من أول ما أخدت فارس سجينn عندها تحت البحر…

وبقي الخا’دم. بيبلغني باللي بيحصل ولحد ما وصلت هيروح عندها وبعدها زيتونة هرrبت هى وبعض الحر’س. ومكنتش قادرة أفهم السبب و بعدين خرجت هيروح ورجعت ع بيت فارس..

انتظرت لحظه ما صاهب قالي أن هيروح وصلت عند سراف وقولت له هاتها حالا لعندي..

وأول ما وصلت سألتها ليه بطلت تبلغني الأخبار وقدرت أفهم منها أن فارس قال بعض التعا’ويذe جعلهم ضعفاءe وكلهم خافوا. منه.

قولت لها يعني الأميرة زيتونه عرضتك أنتي والحرrس. للخطرr علشان الإنس بتاعها وبعدها هرrبت. وسابتكم أنتم وفجأة ظهروا خدامm الأمير المخلد إبليس.. واتفز’عت. هيروح..

قولت لها روحى أنتي ل سراف وكملي شغلك. وأول ما خرجت من عندى.. قولت للخدامm بلغوا. الأمير المخلد إبليسe بأن الأميرة زيتونه خالفت القوا’نين. واخدت رجل من الإنس لعالمها وفي قصرها وعرضت. الجنn المائي للخطرr. ونجت بنفسها..

الأميرة عشقت. الانسي وعلشانه كانت هتمو’ت. الجنn خدامها..

وخرجوا الخد’ام. من عندي وأنا واثقه أن الأميرة زيتونه هتتقدم للمحا’كمة….

وبلغني من الجنn الطيار أن في مجموعة من الشيوخ. جاءوا بالقطار لمنع الجنn من دخول بيت فارس وكمان علشان ينقذوا. مننا..

قولت لهم عطلوهم وخو’فوهم. علشان يرجعوا أماكنهم ويعرفوا أن الجنn اقو’ي. منهم.

واخدت صاهب وذهبت إلى قصر الملك شمهورش أبو الأميرة زيتونه وطلبت مقابلته وأول ما دخلت القاعة وجدته هو ومجموعة من الوزراء وكذلك الأميرة زيتونه…

ولسه هيرحب بيا… قولت له أنا جيت ابلغك باللي أنت متعرفوش

في خطرr ع حياتك.. بسبب الإنس.

بنتك الأميرة زيتونه عشقت واحد من الإنس. واخدته في قصرها وحالياً أهله قاموا بأستدعاء السحراء والقاء التعا’ويذ. علينا علشان ينقذوا الانسي…

وقف الملك شمهورش وقال إيه ؟؟؟ الإنس وأحنا مالنا بهم..

يا زيتونة صحيح اللي بيتقال ده اتكلمي..

ردت الأميرة زيتونه وقالت الأميرة لاقيس كانت معايا وبتساعدني علشان يخضعne لنا يعني مش أنا لوحدى اللي غلطانه…

قولت لها أنا ساعدتك أنه يكون طوع. أمرك لكن حظرتكe أنك تعشقي بشري. وقولتلك أنك أميرة ولازم تتزوجي من أمير من عشيرتك أو أى عشيرة أخري تعجبك. المهم أنه يليق بمكانتك..

وقولتلك لو في يوم عشقتي الإنس هتعرضي. نفسك للمحا’كمة..

وأنا دلوقتي جيت ابلغك يا جلالة الملك وأبلغ الأميرة زيتونه بأن البشري. لازم يمو’ت. ..

مينفعش يرجع ل أرض البشر ويحكيلهم عن عالمنا…

وانصرفت وطلعت ع قصر الأميرة زيتونه..

ووجدت الحرrس. واقف بعيد عن القصر. ولما دخلت مقدرتش أنزل حجرة السجنn. وقررت أدخل عقل فارس وكلمته وفجأة حسيت بهزة. قو’ية..

وأول ما طلعت بره القصر. لقيت صاهب بيقولي أن محمد اخو فارس ومعاه مجموعه من الشيوخ واقفين عند الشاطئ وبيلقي كلمات من السحرr علينا…

أرسلت الحرrس المائي وقولت لهم اقلبوا أمواج البحر عليهم..

هيروح….

وقفت خارج بيت فارس أتابع واراقب. الجنn الموجود حوالين البيت وشوفت سلاب..

روحت له وفهمت أنه لسه واقف علشان عنده أمل في حورية.. قولت له أنت تهرrب. قبل ما تتعر’ض. للأ’ذي.

قالي اذي. ليه!! هو عمار البيت هنا

قولت له عمار البيت مين أنت مش فاهم حاجه. الأميرة لاقيس بلغت. الأمير المخلد إبليسer ع أفعال الأميرة زيتونه وغالباً هتتعرrض. للمحا’كمة. هى وكل الجنn العاشق. للانس..

انجي. بنفسك واهرrب.. وشوفلك واحدة من عشيرتك بسرعة واتجوزها….

ومشي سلاب وأنا فضلت الف حوالين البيت لحد ما شوفت سيارات وصلت وفيها أبو فارس ومعاه مجموعه من الشيوخ…

نزلت ووقفت بالقرب منهم أسمع بيقولوا إيه ؟؟!!!

لكن الغريب أن فيهم واحد بصلي وفضل يقول كلمات جعلتني أشعر بالضعفe. ….  قولت أنا بساعد أهل البيت ومش بأذي حد تقدر تسألهم…

سكت وقال خليكي هنا لو عاوزة تحافظي ع قو’تك. دخلوا كلهم البيت وأنا أول ما استعدت قوتيe. طيرت بسرعة ع سراف ولقيت

😲😲😲…

يتبع….

بقلم.       #رشامنصور

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشيق زيتونة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق