رواية عشيق زيتونة الفصل الثاني والعشرون 22 والأخير – بقلم رشا منصور

رواية عشيق زيتونة – الفصل الثاني والعشرون

 

 

الجزء الثاني والعشرون

#الجزءالثاني #والعشرون#الأخير

#عشيق #زيتونة

هيروح….

روحنا معاهم ومافيش في أيدينا حاجه نعملها وعرفنا أننا خلاص هنتعرض. للمحا’كمة. وهيتحكمm علينا بالحرrق. أو الموtت..

وأول ما وصلنا هناك لقينا 😔😲😲

ملوك وحكا’م. الجانn كلهم موجودين وع رأسهم الأمير المخلد إبليسe وطلب منا نقعد ع الكراسي الموجودة ع بساط البيان وده بيوضح لو كذ’بنا.. بصيت ل سراف وقولت له واضح أننا ضعنا.

وابتدي الحا’كمn يسألني ويقولي…

مين اللي طلب منك تساعدي الجن. وامدادهم بأخبار الإنس ؟!!

بصيت لي الأمير المخلد إبليسs وقولت لهم

اخافa أنطق يزعل مني أميرنا المخلد..

وهنا زعق. الحا’كمm وقال انطقي بكل اللي حصل واياكي والكذب.

قولت بصوت مهزوز استد’عتني. الأميرة لاقيس وطلبت مني إني أنقل لها هى والأميرة زيتونه أخبار الانسية حورية وكانوا عاوزني اسقيها سحرr عملوا أمير من الجنe  بناء ع طلبهم وكمان أساعد سلاب جن.عاشق. في اختر.اق جسد. الانسية…

والغرض من ده كله أن فارس زوج حورية يتركها ويعشق الأميرة زيتونه لأنه عاجبها من أول مرة شافته عند الجبل..

وحتي بعد ما خطفتt الأميرة زيتونه فارس من أرض البشر. واخدته إلي قصر’ها. كنت بنقل لها أخبار حورية وأهله والمجموعه اللي استعانوا بها للقضاءe ع الجنn وتخليص. فارس..

وهنا قال ل الحا’كم. لماذا نفذتي كلامهم…

قولت له سيدي الحا’كم. كيف لي أن أرفض طلب الأميرة لاقيس بنت الأمير المخلد إبليس. والأميرة زيتونه بنت الملك شمهورش..

أنا أضعفe من إني أرفضe أوامرهم…

رد الحا’كمm وقالي ارجعي إلى أرض البشر في الحال…

طيرت بسرعة وأنا حاسة كأني اتولدت من جديد ووقفت أمام بيت فارس خو’فت. أدخل يكونوا الشيوخ. لسه موجودين..

سراف…

أول ما ظهروا حر’اس. إبليسs توقعت التعذ’يبb … أكيد الأمير المخلد علم بأني بساعد البشر ع حساب ابنته الأميرة لاقيس.

ومجرد وصولي قاعة المحا.كمة. ورأيت الملوكx والحكماء.. وسمعت هيروح بتقولي إحنا ضعنا،،،..

وجلسنا فوق بساط البيان وسمعت الأسئلة الموجهة إلى هيروح وعرفت أننا مجرد شهود. وأن المحا’كمةn منصوبة. علشان الأميرة زيتونه ولكن كانت المفاجأة للأمير المخلد إبليسss. لما ذكرت أسم الأميرة لاقيس..

وأمر الحا’كمm بأنصراف. هيروح ورجوعها إلي أرض البشر وجاء دوري في الأسئلة وقال ل الحا’كمm…

سراف مين اللي أمرك تتشكل في صورة بشري. وتتخلي عن دورك الأساسي في أرض البشر؟…

قولت سيدي. الحا’كم. من أول لحظه الأميرة زيتونه شافت فارس وهو عجبها ولكنه رافضها وهنا ظهرت لي الأميرة لاقيس وطلبت مني إني اتعاون معهم وانقل كل ما يفكر به واساعدهم أنه يخضعe للأميرة زيتونة. وأنا نفذ’ت.. ولكنه ظل يرفضها..

وقامت الأميرة زيتونه بخطفe فارس وطلبت مني اتشكل في صورته وافضل مكانه علشان محدش من البشر يشعر ب غيابه..

وأنارشامنصور نفذ’ت الأوامر…

رد الحا’كم. وقالي أرجع إلى أرض البشر وتشكل في صورته إلي حين رجوع البشري إلي ارضة…

وطيرت ورجعت المستشفى ونمت في السرير…

إبليسss…

بعد سماع شهادة هيروح وسراف وذكر إسم ابنتي الأميرة لاقيس أصبحت في موقف محرج جدا.. وقولت

أيها الحكماء. لقد رأيتم مدي استهتارr الأميرة زيتونه فقد عرضت. نفسها وعشيرتها. وكذلك القرناء. للخ.طر. فقط ل أرضاء مزاجها..

حتى أنها استغلت. صديقتها مع الأميرة لاقيس وجعلتها تساعدها لكي تحقق أهدافها…

ولكن لحسن حظنا أن الأميرة لاقيس فهمت ما تخطط. له الأميرة زيتونه وقامت ب إبلاغيe عن أفعالها وعن هرrوبها إلي قصر الملك شمهورش لكي تحمي. نفسها فقط…

رد الحا.كم. وقال يتم استعداء كل من الأميرة زيتونه والأميرة لاقيس وكذلك الملك شمهورش في الحال…

الملك شمهورش…

كنت واقف مع جنو’دي. لمواجهة البشر وإذ بالبشري. فارس يدعي أن ابنتي الأميرة زيتونه هى التي تلاحقه. وتعشقه وهو لا يريدها.

وبعد ما كنت سأسلمه إلي عشيرته من البشر قررت اخذه ومحا’كمتة. ع ما قالوا من إتهامات…

وفجأة رأيت مجموعة من حراسs. إبليس.s ويقولوا لي أميرنا المخلد والحكماءm يريدونك أنت وابنتك وقد ذهب مجموعة منا لجلبها إلي قاعة المح/كمة….

قولت له هذا البشري. هو المتهمm وليس ابنتي الأميرة زيتونه.

قال لي الحراس، احضروا معنا…

ذهبت معهم وحين وصولي وجدت كل من الأميرة لاقيس والأميرة زيتونه وكل القادة والحك/ماء. موجودين..

وعندما سألوني عن البشري لماذا احضرته..

قولت لهم هو المتهمm الأساسي وابنتي بريئه. وقد سيطر. عليها بالسحrر. ويجب عليكم القضاء. عليه هو وعشيرته بالكامل…

فقال الحا’كم. أيها البشري أجلس ع هذا الكرسي واجب ع الأسئلة وإياك والكذب.. ..

فارس…

أنا مش فاهم إيه اللي هيحصل معايا من أول ما اخدوني الحر’اس. وشوفت الشيوخ عند الشاطئ حسيت اني خلاص هرجع ل أهلي.

لكن كلامي مع أبو الأميرة زيتونه معجبوش. وحسيت أنه ناوي ينتقمt. مني… حسبي الله ونعم الوكيل فيهم كلهم.

وفجأة ظهرت كائنات مخيفه. مرتدية عبائات سوداء ولم اري لهم أي ملامح وتكلموا مع أبو الأميرة زيتونه بلغة أنا مش فاهمها وبعدها خدوني معاهم ولقيت نفسي في قاعة كبيرة ومليانه كائنات واضح أنهم جنn وشوفت الأميرة زيتونه والأميرة لاقيس.

كان نفسي أروح اخنقهم ب إيدي…

وسمعت واحد بيقولي أجلس على الكرسي واجب ع الأسئلة.

قعدت وبدء يقولي… احكي لنا ازاى عرفت الأميرة زيتونه والأميرة لاقيس…

ابتديت احكي من أول الأحلام وظهور أميرة وسهيلة وسراج أخوها وبعد كدا ظهور الأميرة زيتونه وطلبها إني أعيش معاها ولحد ظهور الأميرة لاقيس وتهد’يدdها أنها هتأذي. أهلي لو مسمعتش. كلامهم وحبيت الأميرة زيتونه..

وكمان خطف. الأميرة زيتونه وتعذ/يبها فيا وتهدdيد. الأميرة لاقيس إني مش هرجع تاني ولازم اموtت… وهنا قال الحا’كم.

هل قومت بعمل سحرr للأميرة زيتونة أو الأميرة لاقيس ؟

قولت لهم أنا مؤمن وموحد بالله واستحالة امارس. السحرr لأنه شرك.بالله…

ونظر هذا الكائن الي أبو الأميرة زيتونه وقالوا واضح أن البشري برئ وانت الآن ملزم برجوعه إلي عشيرته في الحال..

وفي لحظه لقيت نفسي واقف على شاطئ البحر ع بعد خطوات من الشيوخ وقال لي أبو الأميرة زيتونه..

أعتذر ع كل ما صدر من ابنتي وتأكد أنها من هذه اللحظة ليس لها علاقه بك نهائي ووضع يده على رأسي وشعرت بدوخه جامدة وحسيت بعدها إني…..

محمد…

فضلت أراقب. كل ما يحدث. لحد ما شوفت فارس أخويا واقف في الهواء وفي أشكال غريبه مسكاه.. وبعدها نزل في البحر وفي لحظه كلهم اختفواt ومعاهم أخويا…  يانهار ألوان..

قولت للشيوخ هما هيعملوا مع أخويا إيه… وظلت الشيوخ تذكر الله وقالولي إحنا مش هنتحرك من هنا إلا ومعانا أخوك فارس..

وفضلنا حوالي نص ساعة وبعدها شوفت الراجل الغريب ومعاه فارس أخويا ولسه هروح لهم منعتني الشيوخ وقالولى أنتظر.

وفضلت أتابع الراجل ده لحد ما أخويا شوفته بيقع.. وهو شاله وجابوا لنا وقال من الآن هو في أمان لكني محوت. ذاكرته عن ما رآه أو عرفه عنا.. وبعد قليل سيكون بخير..

وبعدها الراجل الغريب نزل البحر قدامنا واختفي.. ومسكت أخويا ولقيت جسمه بيترعش ومبلول من البحر وبعدها بدء يفوق وبص حواليه وقالي محمد إيه اللي جابك هنا…

رد الشيخ وقالوا يابني أخوك عزمنا نقضي يوم في البحر وأنت جيت معانا رغم إنك مريض وأول ما نزلت البحر تعبت. يلا علشان ترجع المعسكرr أنت كنت محجوزz في العيادة..

وفضل فارس تايهه ومش فاهم حاجه ومستغرب وجوده في العيادة..

حورية…

بعد ما الشيوخ ما حصنوا البيت وقال إنه أصبح طاهر وخالي من أى جنn وأكد علينا التزامنا بالصلاة والاذكار حتى يسكن عمار.البيت المكان وهما بيمنعوا دخول اى جن.مؤذي.البيت.

بعدها خرج احد الشيوخ إلي الشارع وبعدها دخل ومعاه القرينة وقال لها مش مسموح بدخول أى جن.هنا فاهمه…

واختفي ومتظهريش تاني لهم….

وردت هيروح وقالت أمرك ونظرت إلى واختفت وبعدها سمعت صوتها في أذني وهي بتقولي فارس بخير اطمني.

فرحت أوي وقولت ل خالتي نوال اتصلي على محمد واطمني ع فارس…

وأول ما خالتي أتصلت فضلت تزغرط وقالت الحمد لله فارس مع محمد والشيوخ ورايحين به للعيادة. ومحمد قالي أن الشيوخ هتستأذن ل فارس ياخد إجازة علشان يتحصن كويس وهيرجع البيت..

الأميرة زيتونه….

كنت في غرفتي في قصر الملك شمهورش وفجأة لقيت الحارسs بيقولي إني مطلوبة في قاعة المح/كمة.. وإني متهمة…

حضرت ووجدت الأميرة لاقيس وقال الحا’كم. انتظروا لسماع باقي الشهود وإني متهمة.بخطف. بشري والهر’وب. وإنقاذ،نفسي وتركت حراسيss لمواجهة الخط.ر. من قبل البشر…

نظرت إلى الأميرة لاقيس لكي تساعدني ولكني سمعت الحا’كمm يتهمها. هى أيضاً بمساعدتي. في السيطرةe ع البشري..

وفجأة ظهر الملك شمهورش ومعه فارس وطلب الحا’كم. السماع إلي شهادته،، وقال ما يثبت ادانتي أنا والأميرة لاقيس..

وطلب الحاكمm. رجوع فارس إلي أرض البشر مع محو ذاكرته فيما يتعلق بأمر الجنn…

وتم الحكم/. عليا بالسجنs. خمسون عاماً تحت الأرض وع الأميرة لاقيس بعدم ظهورها إلي عالم الإنس وتظل حبيسة. قصرها عشرة سنوات… وذلك لأنها ابنة الأمير المخلد إبليس. المدللة…

سراف…

أول ما شعرت بقرب فارس من المكان دخلت ع الحمام واختفيت وذهبت له وفرحت أن أخوه واللي معاه قدروا يرجعوا فارس من قصر الأميرة زيتونه…

وأول ما وصل فارس لغرفة العيادة اندهش العسكري. وقالوا هو أنت خرجت امتى. هو أنت مش كنت جوه في الحمام وقام جري ع الحمام فتحوا ملقاش حد…

رد الشيخ وقال له معلش يابني هو خرج علشان يقابلنا وأحنا نازلين نقابل الضا’بط. المسؤولxورجعين تاني…

وقدرت أعرف أن فارس قد تم محو ذاكرته… أحسن برده

وذهب محمد والشيوخ إلي الضابط وحكوا له كل شئ وطلبوا نقل مكان دورية فارس واخذ إجازة له حتى يستعيد عافيته..

وقال الضا’بط أن فارس قالوا عن الجنية. دى بس أنا افتكرته بيهرج ع العموم أنا همضي له ع إجازة أسبوعين ونقله إلى نقطة مرور السويس… وشغله هيكون في فترة الصباحيه..

فارس…

مكنتش فاهم إيه اللي جاب محمد أخويا والشيوخ هنا وأنا تعبت امتى والضابط،. أدني إجازة ليه أنا حاسس أن في حاجه غريبه..

وسافرت البلد ل حورية وأهلي وحشوني أوي وبعد كام يوم سمعت أحلي خبر…

حورية حامل أنا مش مصدق أنا هبقي أب يااااااه.

احمدك واشكر فضلك يارب…

وحورية حكت ليا حاجات كتير حصلت وحمدت ربنا أنه حافظني ورجعني ل مراتي وأهلي وشغلي وكمان هيرزقني بطفل..

ربنا جميل ومهما شوفت في حياتك عوض ربنا جميل أوي..

اللهم ارزقني ويرزقكم خير وبركه وسعادة تتعجب له أهل الأرض والسماء…

واتمني من الله لكم السعادة والعافية ❤️❤️❤️ .

وإلي هنا تنتهي قصتنا ونجد أن من يذكر الله يجعل له مخرجاً

وأتمنى أن تكون نالت اعجابكم….

ومنتظرة رأيكم في التعليقات 🥰…

بقلم.         #رشامنصور اقرا ايضا روايات ترند من هنا

الفهرس كاملاً بجميع الفصول عبر الرابط التالي (رواية عشيق زيتونة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق