رواية عشيق زيتونة الفصل التاسع عشر 19 – بقلم رشا منصور

رواية عشيق زيتونة – الفصل التاسع عشر

الجزء التاسع عشر

الجزء التاسع عشر

#الجزءالتاسع #عشر

#عشيق #زيتونة

نوال….

بعد ما خلصنا المكالمة مع فارس قومت أصلي وقرأت القرآن وبعدها أتصلت ع محمد اخو فارس لقيته بيقولي أنه قاعد مع الشيخ

قولت له اديني أكلمه عاوزة ابلغه حاجه…

عرفته ب كلام حورية وأن قرينتها. بتساعدنا وأن فارس مخطو’ف. عند جنيهn من بتوع البحر ومش عارفين نعمل ايه ؟!!!

قالي أن الوضع كدا اتغيير وأنهم لازم ينقسموا… مجموعه منهم تزور مكان دورية فارس ومجموعه أخري تزور البيت..

قولت له طب ازاى هنعرف مكان الدورية ولا المعسكرr ..

رد الشيخ وقال إذا كان القرين فعلاً بيساعدكم أكيد هيعرفكم المكان وكيفية الوصول كمان…

قولت له طيب هجرب وهبلغ محمد يعرفك بالنتيجة وربنا يحفظه

واتصلت ع شبيه. فارس وأول ما رد عليا قولت له يا حبيب عمتك أنا عاوزة اطمن عليك وابعتلك أكل يرم عضمك. ويخليك ترجعلنا بالسلامة..

محتاجه عنوانك ويا سلام لو عرفتنا مكان دوريتك أصلي نفسي أنا وامك ننزل البحر من غير ما حد يشوفنا..

بصلي شبيه فارس وابتسم وقال أنا منتظركم وكمان البحر هيعجبكم أوي وخصوصاً وقت غروب الشمس…

تكونوا هناك المنظر بديع والمياه صافيه ومليانه بالسمك.. ووصف لنا العنوان وازاى نوصل بسهولة من غير ما حد من الجنو’دd ما يشوفنا….

وكنت بسجل كلامه وأول ما نهيت المكالمة. باعتها ل محمد اخو فارس وهو بلغ الشيخ بالمكان وطلب أن محمد يكون معاه وأن حد من عندنا يقف عند محطة القطار ينتظر مجموعة الشيوخ الأخري

قولت له أبوك وأحمد أخوك موجودين متشغلش بالك…

المهم تروح معاهم ولو أى حاجة وقفت قدامكم أنا هتصل ع فارس وهو هيتصرف…

وفضلنا ندعي كلنا أن الخطة. تجيب نتيجة…

هيروح…

كنت سمعه وشايفه كل حاجه ومبسوطة أن تركزيهم أنهم يخلصوا. فارس من زيتونة وده معناه أن أنا وسراف في أمانn ..

وروحت ع سراف وقبل ما أنطق لقيت صا’هب. واقف قدامي وبيقولي الأميرة لاقيس عوزاكي حالا…

بصيت لي سراف وقلقت.. واضح أنها عرفت باللي بنعمله وطبعاً روحت لها وأول ما شافتني قالتلي…

فينك يا هيروح كنتي كل شويه بتجيلي.. دلوقتي مش بشوفك وبيت فارس مش عارفين ندخله ومحتاجين نعرف كل اللي بيحصل..

قولت لها ده حصل حاجات كتير وده السبب إني مش عارفه اجيلك يا مولاتي…

اللي حصل أن الأميرة زيتونه خطفتt فارس وسراف أخدت شكله ونام مكانه وأهل فارس قدروا يعرفوا وروحت للأميرة زيتونة وعرفتها وحاولت أدخل عقل فارس لكنه قال كلمات تعاو’يذ. ضعف. من قو’تي.. وحتى حر’اسs الأميرة انصرفوا من كثرة الألم والأميرة زيتونه نفسها خا’فت. وهرrبت..

ومن وقتها وأنا عند حورية ولما بسمع أى حاجة بظهر ل سراف اعرفه كلامهم علشان ياخد حذروا. في الكلام معاهم… لحد ما الأميرة زيتونه تعرفنا آخر كل ده إيه ؟؟؟…

ردت الأميرة لاقيس وقالت يعني الأميرة زيتونه عرضتكt أنتي والحر’اسer للأذي…. وكل ده علشان أنسان عجبها..

وفجأة لقيت 😲😲😲 مين دول…

وبعدها قالت ليا روحي ل سراف وشوفي شغلك…

محمد اخو فارس….

بعد مكالمة عمتي نوال الشيوخ أجمعوا على السفر بعد صلاة الفجر وانقسمنا إلي مجموعتين… واتجاهنا إلي محطة القطار

المجموعه الاولى كانت معايا ركبنا قطار البحر الأحمر والمجموعة الثانية ركبوا قطار الذاهب إلي القرية وابويا كان ع تواصل معاهم وهينتظرهم في المحطة…

وكان من الطبيعي أن المجموعة الثانية توصل قبلنا والغريب في الأمر مجرد وصولهم ل محطة القطار تقوم عاصفة ترابية تحجب الرؤية تماماً وأثرت ع شبكات المحمول..

وانقطع التواصل ما بين الشيوخ وابويا!!!!

الأغرب إني كنت متابع الشيوخ في الموبايل واقفل معاهم واكلم أبويا عادي ورغم كدا هما مش عارفين يشوفوا بعض من العاصفة ولا يكلموا بعض بسبب شبكة الموبايل…

وهنا الشيوخ توقعوا أن سبب العطل هو من أفعال الجان وطلبت من أبويا يفضل واقف على المحطه مهما حصل لحد ما الشيوخ تتصرف…

وبعد أكتر من خمس ساعات وصلنا البحر الأحمر والشيوخ توقعوا أن هيحصل حاجه زى ما حصل مع اصحابهم…

وأول ما نزلنا في المحطة.. كانت عمتى قايلة لنا في سيارات واقفه بتدخل عند البحر وقفنا وقت طويل ومافيش أثر ولا للناس ولا للسيارات…

قولت مافيش غير عمتى نوال.. أتصلت عليها وقولتلها أننا واقفين في الصحراء ولا في ناس ولا سيارات وحتى الميه اللي معانا خلصت وشكلنا هنموتt هنا..

قالتلي طب اقفل وأنا هشوف في إيه وهكلمك…

سراف…..

طول ما أنا متجسد. في جسم إنسان بفقد كتير من قدرتي وكنت بعتمد ع هيروح في معرفة الأخبار وفجأة لقيت إتصال من قريبة فارس وطبعاً رديت عادي جدااا… لقيتها بتقولي أخوك جايلك ومعاه زيارة لك والواد مشي ع الوصفه بتاعتك واهو واقفين في الشارع ولا في سيارات ولا حتى ناس علشان يسألوهم ع الطريق..

أخوك واللي معاه هيموtتوا يا فارس يابني.. ساعدنا علشان اللي معاه يساعدوك… ولا أنت عاوزنا نزعل منك…

فهمت من كلامها إنها بتهددنيd لو منفذتش. كلامها…

قولت لها طب قولي ل حورية وأنا هحاول متقلقيش… بس لقيتها بتقولي حورية مشغولة علشان الزوار اللي جايين البلد في عاصفة مانعه وصولهم البيت يبقي العمل إيه بقي كدا محمد أخوك واللي معاه هيموtتوا…. لأ إحنا مش هنسكت…

قولت لها أنا هتصرف اقفلي وأنا هتصرف بس بلاش تضايقي..

وقومت وقولت للعسكرrي هروح الحمام…

وأول ما دخلت الحمام رجعت لطبيعتي وطيرت ع هناك وتجسدت في شكل رجل من الإنس وروحت ع محمد وقولت له أنا من طرف عمتك نوال واخوك فارس… فضل باصص ليا وخا’يف. ويبص للشيوخ اللي معاه… قولت له أنا جاى أساعد ولا عاوزين تفضلوا هنا…

ورفعت أيدي وظهرت سياره كبيرة وقولت لهم اتفضلوا دى هتوصلكم للمكان المقصود ولحد هنا دوري أنتهي.. ياريت تبلغ عمتك نوال إني ساعدتكم بقدر المستطاع ودلوقتي لازم أرجع العيادة تاني…. واختفيت…  بس كنت واقف أسمع كلامهم.

وسمعت محمد بيقولهم ده جنn .. طب يلا بسرعه نركب السيارة قبل ما تختفي. هي كمان…

وأول ما ركبوا السيارة شاورت ب أيدي ومشيت ع طول ورجعت بسرعة ع العيادة واخدت شكل فارس ورجعت ع السرير تاني.

نوال….

قفلت مع شبيه فارس وأنا مش عارفه المفروض نعمل ايه إحنا قافلين علينا البيت ومعانا أحمد أخو فارس ومحمد وبتابع أبو فارس وهو في المحطة وبعد ساعات الحمد لله قدروا فضل الله الشيوخ تخرج من المحطة وهما دلوقتي في طريقهم للبيت..

بصيت لي حورية قولت لها أهو لو قرينتك صحيح بتساعدنا ياريت تروح عند محمد وتساعد الجماعة اللي هناك أنا قلقانه أحسن الشيوخ يزعلوا من قرين.فارس لو مقدرش يساعدهم…

لقيت بعدها حورية التفتت في الاتجاه التاني وفضلت ثابته وبعدها اكلمت وهي مركزة نظرها في الاتجاه التاني وقالت هى هتساعد بقدر المستطاع وهتروح هناك حالا واوعي حد يزعل منها أو من قرين. فارس إحنا بنساعدكم علشان بنحبكم أوي…

وبعدها حورية قالتلي أنها اختفت…

قولت لها وأنا هعرف الشيوخ أن إحنا كمان بنحبها ده لو هي ساعدتهم فعلاً….

فارس….

كنت مكتف. وواقف في غرفة الحجزz ونفسي أنام مش قادر.. كل ما عيني تروح في النوم أخافe حد منهم يدخل يعذ’بني. تاني وأفضل أذكر الله وأقول سور من القرآن…

وغصب عني غمضت عيني وشوفت لاقيس. ولقيتها بتقولي أنت فاكر إنك هتقدر تخرج من هنا…

أنت دخلت عالمنا وعرفت عننا حاجات كتير ومينفعش تخرج منه حي… والشيوخ بتوعك آخرهم يموtتوا. ويتقدموا قربانn للأمير المخلدe…

يتبع….

بقلم.      #رشامنصور

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشيق زيتونة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق