رواية كان لي طوق النجاه – الفصل العاشر
حمزه :طيب فريده وقتها الاوضه بتاعتها اللي كانت وخدها في الجنينه ول.عت وكانت معاها فيروز بنتها
سميحه:اه بس فيروز طلعت عايشه بس كانت وشها مشوها شوي ودراعها بس عملوا ليها عمليه وغيرو اسمها بمسك عشان كانوا عارفين ان فيروز اختها ام عاصي عارفه حقيقه ان فيروز بنت فريدها بنت مدحت وخترعوا كدبه ان فريدها وفيروز ما.توا في الحر.يق
حمزه:يعني دلوقتي مسك هي فيروز صح
سميحه:اه
حمزه خد يقين ونزلوا مشوا
يقين :ها قولي في اي
حمزه :بعدين هتعرفي يلا انزلي وصلنا قدام البيت اهو
يقين :وانت مش نازل
حمزه:وراي شغل ياقوقو
يقين بقر.ف:قوقو ياعم مع السلامه ونزلت من العربيه
حمزه قعد يضحك عليها وراح مشغل العربيه ومشي
في المساء مسك كانت قاعده هي وزينه وفاطمه في الجنينه
زينه بضحك:بس تصدقي بمين يابت يامسك انتي دخلتي قلبي دخله مدخلهاش عريس وعروسه يوم فرحهم
فاطمه ومسك بصوا ليهم وسكتوا
زينه :متفهمنيش شما.ل لو سمحتوا قصدي دخولهم القاعه اي العيله اللي تفكيرها في الشما.ل علطول
عاصي من ورها ضر.بها بالك.ف علي كفاها:عشان انتي كلامك ميتفهمش ياسيد ياخوي
زينه:تشكرات علي الك.ف ده يالمبي ياخوي
عاصي:ابقا تعالي كل يوم
زينه:ليه هو انا مستغنيه عن قفايه عشان اجيلك كل يوم
عاصي :ههههه دمك خفيف
زينه:شبه دمك اللي يل.طش
عاصي :بت اتل.مي يخربيتك انتو كلامكم ميدلش انكم متربين في أمريكا ده كلام ناس متربيه في الشارع
زينه:اههههههه مهو احنا تربيتك يابرنس
عاصي:تربيه وس.خه ياقلب البرنس
وقعدوا يضحكه وعاصي حضن زينه كل ده ومسك قاعده سرحانه فيه حبهم لبعض وكانت بتتمنا ان يكون ليها اخ او اي حد يحبها فنزلت دمعه منها مسحتها بسرعه بس عاصي شافها
فاطمه:بس انتو الاتنين يلا عشان ناكل عشان عايزه انام شوي
…………………..
مروان:يعني اللي اسمه اي ده اتجوز مسك وخدها وسافر واختفي
مدحت بستغراب :مش عارف
مروان :انا هرن عليه
مدحت:تمام رن
مروان مسك تلفونه ودور علي رقم عاصي ورن عليه اول مره عاصي طنشه ومردش تاني مره
عاصي:الو
مروان :هي البت احلوت في عينك وختفيت بيها ولا اي
عاصي وهو بيجز علي أسنانه:عايز اي
مروان :اي عايز اي دي عملت اي مع عاصي الدمنهوري
عاصي:معملتش لسه حاجه
مروان:اممم لا بص هي البت مسك احلوت معاك وغيرت فكرتك ولا اي لا دي بت شما.ل ومدورها متخلهاش بدور البراء اللي عايشه فيه يغيرك
عاصي بعصبيه:اياك اسمع كلمه عليها تاني هي انضف. منك ومن اللي خلفك انت سامع
مروان بعصبيه وضحكه صفره :ههههه هي انضف مننا طيب هوريك اللي عامله فيها الخضراء الشريفه كانت بتعمل اي من ورانا وقفل السكه وبعت لعاصي صور
عاصي شاف الصور اتصدم
صور لمسك وهي في حضن راجل ولابسه لبسه يكشف اكتر ما يخبي قلب في الصور تاني لقي صور ليها بلبس بيتي وبشعرها
العص.بيه والغيره اتملكو منه وعروق ايدو برزت وعينه احمرت
عاصي بعص.بيه وصوت عالي :مسككككككك مسككككك
مسك كانت في اوضه زينه اتنفضت من مكانها علي صوته هي وزينه
زينه:ماله عاصي بيز.عق ليه كدا
مسك بخوف:معرفش اروح اشوفه
زينه:تمام ماشي ياحبيبتي
مسك قامت راحت لعاصي وهي خايفه ورجله مش مطوعها ترحلوا راحت خبطت علي الباب ودخلت لقتها في حاله تخوف
مسك بخوف:في اي
عاصي شد.ها من طرحتها وجرها لجوا وقفل الباب :بقا انتي ياز.باله عامله فيها المحترمه عليا وانتي كنتي مقضيها
مسك بصوت متق.طع :هو انا عملت اي عشان تقول كدا
عاصي سابها وراح ضر.بها بالكف .علي وشها :انتي هتعملي فيها بريئه تاني عليا
فاطمه صحت علي صوته وزينه وفهد وجرو علي الاوضه دخلوا لقي مسك واقعه علي الارض عماله تعيط وفي د.م نازل من بوقها فاطمه جرت عليها وخدتها في حضنها
فاطمه بعص.بيه:اي اللي عملتوا في البت ده ياحي.وان انت
عاصي :انا فعلا حيو.ان عشان اتجوزتها وحبيت اساعدها وانقزها من مدحت ومروه وعيالهم
فاطمه وزينه وفهد وقع عليهم اسم مدحت قالصخره
فاطمه بصدمه:مدحت
عاصي :اه كانوا بيز.لوا فيها وصعبت عليا فحبيت اجيبها هنا بس مردتش اجيبها كدا وخلاص عشان مشو.هش سمعتها لا اتجوزتها وجبتها وهي اصلا أنسانه زبا.له
فهد :عاصي انت اتج.ننت في حد يرفع اي.ده علي مراته هي عملت اي لكل ده
عاصي :بصلها بقر.ف وستح.قار وسابهم ونزل ركب عربيته ومشي
فاطمه وزينه قعدو يهدو في مسك اللي حالتها تصعب علي الكا.فر
…………………….
مدحت بتضحك علي اي ياض انت عملت اي
مروان بضحك :هههههه ول.عت الدنيا
مدحت:ازاي عملت اي
البت قال ضحكت عليه وباين عليه حبها وشكله كان ناوي يكنسل الاتفاق
مدحت بستغراب:وانت عملت اي
مروان :عادي كنت مفبرك كام صوره من فتره لاني عارفها تأثير مسك علي اي شخص فستغليتهم دلوقتي وبعتهمله
مدحت:يخر.بيتك دانت دماغك دي شيط.ان
مروان:هههههه تربيتك
وقعدوا هم الاتنين يضحكوا
……………………
عاصي مشي وصل لحد البحر وقف عربيته ونزل وقف قدامها بعصبيه:ليه دانا بدأت احبك وكنت ناوي حتي لو مطلعتيش هي اخليكي معايا زي ما تيتا قالتلي ليه تعملي فيا كدا وتضحكي عليا بقا انا عاصي اللي بيضحك علي رجاله بشنبات تيجي انتي وتضحكي عليا
تلفونه قعد يرن بيبص لاقي حمزه
عاصي:حمزه سيبني دلوقتي
حمزه بقلق علي صوته:عاصي مالك في اي
عاصي:بعدين ابقا اكلمك يلا سلام دلوقتي
حمزه :ماشي سلام وقفل معا ورن علي مازن
حمزه:مازن انت فين
مازن :هكون فين يعني سهران بر
حمزه:روح شوف عاصي ماله صوته مخنوق وحاسس انه في حاجه
مازن بقلق:حصل اي
حمزه :معرفش بس اكيد هتلاقي في المكان اللي بيكون فيه علطول
مازن:تمام سلام وقفل معا وطلع من المكان اللي كان فيه وركب عربيته وتوجه للمكان اللي فيه عاصي
………………………
فاطمه وزينه فضلوا مع مسك لحد ما هدت وغيرت لبسه وساعدوها لحد ما نامت
زينه :اي اللي يخلي عاصي يعمل كدا حرام عليه شوفي منظرها عامل كيف
فاطمه:مش عارفه والله يابنتي بس اكيد في حاجه كبيره حاصله لم يجي اشوفه ازاي يمد ايدو علي مراته
زينه:هي طيبه خالص وجدعه الاسبوع اللي قعدتها معانا شوفنا منها طيبه وحنيه مش في حد
فاطمه:يلا بس قومي انتي نامي ياحبيبتي وانا هفضل جنبها احسن تصحي وتعيط
زينه:ماشي يأتينا تصبحي علي خير
زينه طلعت وقفلت الباب فاطمه فضلت تمشي ايدها علي راس مسك وبصوت واطي
فاطمه:مش عارفه ليه لم بتكوني قريبه مني بحسك بنتي فريده ونفس ملامحها يارب استرها ومتوجعش قلب عاصي تاني
…………………
مازن وصل عند عاصي نزل من العربي ووقف جنبه وحط ايدو علي كتفه
مازن:حصل اي احكي
عاصي بصله بنظره كلها حزن وسكت
مازن حس بيه وقرب منه وخدو في حضنه:احكيلي حصل اي
عاصي :طلعت بتضحك عليا ومش برئيه ولا ملاك زي ما كنا فكرينها
مازن بعد شوي عنه وبستغراب:هي مين دي
عاصي :مسك
مازن:كيف مستحيل حصل اي
عاصي فتح تلفونه وجبلوا صوره ليها وهي في حضن شخص
مازن بصدمه:كيف ده مستحيل اوع تكون صدقت
عاصي :ومضدقش ليه مش هي اللي قدامك دي
مازن:وممكن متكونش هي خلي بالك واوع تغلط ياعاصي دي غلبانه
عاصي :بتضحك علينا ومش غلبانه
مازن :بس انا ماشوفتش منها غير انها محترمه وتأكدت لم اختبرتها
عاصي:اختبرتها كيف
مازن:هحكيلك
فلاش باااااك
مازن كان داخل الفله لقي مسك قاعده في الجنيه قرب قعد جنبها راحت هي قامت اتنفضت من مكانها وجت تمشي بس انا مسكت ايدها
مسك :ارجوك سيب ايدي
مازن:ليه تعالي اقعدي بس وغمزلها
مسك بعص.بيه ضر.بته بالكف:انت انسان زبا.له وخساره الثقه اللي عاصي حططها فيك عشان تبص لاهل بيته
مازن:بس إنتي مراته علي الورق بس يعني مش من اهله
مسك:حتي لو علي ورق بس مراته قدام ربنا
مازن: انتي مكبره الموضوع ليه كدا بقولك متيجي نسهر بر شوي كدا كدا عاصي مش هيرجع غير بكرا وانا اوعدك اني مستحيل اعرفه حاجه
مسك :انت شكلك مش بتفهم انا مستحيل اخو.ن اسم راجل اتحط جنب اسمي لا وكمان انقذني من اللي كنت عايشه فيه حتي لو هرجعلهم تاني بس اكون خدت استراحه شوي
مازن:ليه هم بيعملوا فيكي اي ياختي دانا سمعت انك مدورها
مسك:مهو بسبب كميه البنات اللي بقت مشيها مش كويس غموا عينكم عن باقي البنات المحترمه بس لسه في بنات محترمه ومستحيل تغضب ربنا في لبسها او في سمعتها ان اه امي ماتت وانا صغيره بس تربيتها مستحيل اخلي حد يقول عنها كلمه صغيره
مازن :اممم انا اسف
مسك :انا المفروض تتأسف مني ومن صحبك اللي فكرت انه تخو.نه في غيابه
مازن :بصراحه انا حبيت اختبرك شوي لان حد قال كلام عليكي قدامي
مسك بستغراب:مين ده
مازن:مش لازم تعرفي واسف تاني يامرات اخوي
مسك :اممم تمام وسابته ومشت
باااااك
مازن:لو زي ما انت بتقول كانت مضر.بتنيش بالك.ف علي وشي وحط ايدو علي وشه
عاصي بغيره :بقا انت ياحيو.ان تمسك ايد مراتي
مازن :ياختتتي بقولك كنت بختبرها افهم بقا وهي مرات اخويا في حد يبص لمرات اخوها ياهبل
عاصي من كلام مسك انا حسيت بحزن اووي جو قلبها بلاش تجر.حه بكلامك عشان انا عارفك
عاصي بيأس:ياريت تيجي علي كلامي انا رفعت ايدي عليها
مازن بصدمه:يخر.بيتك انت طينتها
عاصي هز راسه بنعم تلفون مازن رن باسم حمزه
مازن: لم نشوف التاني ده ربنا يصبرني عليكم
مازن:الو اي ياحمزه
حمزه:مازن عاصي كويس
عاصي :اه انا كويس متقلقش
حمزه :طيب الحمدالله بقولك في خبر هيفرحك
مازن:قول ياخوي وهون عليا من اللي هو طي.نه
حمزه بستغراب:طي.نه حصل اي
عاصي :سيبك منه احكي
حمزه:مسك هي هي فيروز بنت خالتك
الخبر وقع علي عاصي زي الصخره سكت من الصدمه
حمزه:عاصي انت روحت فين هي الصدمه اثرت عليك ولا اي افرح بقا اديك لقيت طفلتك
مازن بحزن علي صحبه علي ندمه:ده طين الدنيا اقفل دلوقتي وابقا اكلمك شوي كدا
حمزه بستغراب:تمام بس ابقا طمنوني
مازن:حاضر سلام
حمزه:سلام
مازن حط ايدو علي كتف عاصي :هتعمل اي ياصحبي
عاصي بندم:يعني يوم ما الاقيها اكون اذيتها ورفعت. ايدي عليها كمان ورفع اللي ضر.بها قدامه
مازن:اهدي ياعاصي انت غصب عنك الغيره عمتك لم شوفت الصور فتكلم معاها وهي هتتفهمك
عاصي :تتفهم اي دانا جرحتها بالكلام وبالضر.ب كمان
مازن :مسك طيبه وهتتفهمك لم تقعد وتتكلم معاها
عاصي:مستحيل تسامحني ولو سامحتني انا مستحيل اسامح نفسي
مازن:تعال بس نروح البيت ونشوف هيحصل اي
عاصي :لا مش هقدر اروح واشوفها واحط عيني في عينها دلوقتي اسيبها شوي تهدي وبعدين ابقا اتكلم معاها
مازن:اياك تعمل كدا طفي اللي حصل بحنيتك عليها في نفس الوقت ام لم تسيبها تهدي هي مش بتهدي هي الزعل بيو.جعها زياده واللي حصل بتفضل تفكر فيه والجر.ح بيفضل يكبر في قلبها ايام تزعل حد بتحبه وتسيبه شوي تقول هيهدي وبعدين اروح اكلمه اياك ياعاصي
عاصي بصله:حاضر هروح اشوفها
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.