رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الحادي عشر
مازن:تعال بس نروح البيت ونشوف هيحصل اي
عاصي :لا مش هقدر اروح واشوفها واحط عيني في عينها دلوقتي اسيبها شوي تهدي وبعدين ابقا اتكلم معاها
مازن:اياك تعمل كدا طفي اللي حصل بحنيتك عليها في نفس الوقت ام لم تسيبها تهدي هي مش بتهدي هي الزعل بيو.جعها زياده واللي حصل بتفضل تفكر فيه والجر.ح بيفضل يكبر في قلبها ايام تزعل حد بتحبه وتسيبه شوي تقول هيهدي وبعدين اروح اكلمه اياك ياعاصي
عاصي بصله:حاضر هروح اشوفها
عاصي ركب عربيته ووصل البيت وطلع اوضته لاقي فاطمه نايمه علي السرير جنب مسك
عاصي بصوت واطي وهو بيصحي فاطمه:تيتا تيتا
فاطمه بخضه:نعم ياحبيبي انت كويس
عاصي:اه قومي روحي اوضتك انا جيت
فاطمه :اياك ياعاصي تقرب منها
عاصي بص علي مسك وبحزن وندم :متقلقيش يأتينا
فاطمه :ماشي يابني تصبح على خير
عاصي:وانتي من اهل الخير ياحبيبتي
فاطمه طلعت من الاوضه وعاصي راح خد دش ولبس بنطلون قطن بس وراح رقد جنبها وشدها لحضنه ونزلت دمعه من عيونه لم شاف آثار ايدو علي خدها
عاصي بحزن:حقك عليا ياروح قلب عاصي والله غصب عني يارب تسمحيني دانا ما صدقت لقيتك
ودفن وشه في عنقها يستنشق ريحتها ونام علي الحاله دي
………………………
عند زينه كانت قاعده بتذاكر بتبص لقت مسج جالها من صفحه مجهوله علي الفيس
_سنيه شكري معايا
زينه بقرف:لا زينه رمضان ياخفيف
-هههههه انا اللي خفيف يازينه رمضان
زينه:ولاه انت اتل.م وخف وقولي مين
-واو بقا زينه الدمنهوري برنسيسه الجامعه يطلع منها الكلام البيئه ده
زينه :اه ويطلع اكتر من كدا لو ما لمتش نفسك
-طيب انا اسف بس عندي طلب
زينه:اي هو
-تتجوزيني
زينه:اسكت مش انا لابسني ج.ن ولم جه يطلعوا قالهم مش هطلع غير لم تتجوز ولبس جوزها
-يالهوووي ياماما لا خلاص سلام عليكم
زينه:في داهي.ه وعملت بلوك وحذفت الحساب
وبتبص لقت تلفونها بيرن برقم غريب
زينه :لا بقا ده شكله يوم مش فايت
زينه:الو مين
-لو فاكره انك عملتي بلوك ولا قصتك الخياليه دي هتخيل عليا يبقا بتحلمي انا هعرف اكلمك واوصل من اي مكان انا عايزه
زينه :علي فكرا انا اخوي عاصي وهقوله
-هههههه عاصي وده بيربي كتاكيت ده ولا اي بيعمل اي
زينه:هزر هزر مهو اللي ميعرفش يقول عدس
-هههه عدس طيب سلام ياعدسيا
زينه:انسان سايل
……………………..
في الصباح
بدأت تتحرك مسك وتفتح عينها وتنفضت من مكانها لم لقت نفسها نايمه في حضن عاصي
مسك بفزع:اعععععع
البيت كله جه جري علي صوتها وعاصي قام مفزوع من علي السرير
فاطمه بقلق قربت من مسك:مالك ياحبيبتي
مسك بعياط:هو نايم جنبي ليه وشاورت علي عاصي
عاصي حط ايدو في وسطه :نعم ياروح امك هي الخضه اللي خضتهالنا بسبب اني نايم جنبك
زينه قعدت تضحك علي شكل عاصي لحد ما وقعت علي الارض :ههههه شكلك حلو بقا البنات كلها بتتمنا انها تنام في حضن عاصي الدمنهوري واول ما ينام جنب مراته تلم عليه البيت كله
عاصي بعصبيه:زينه اقسم بالله ان ما سكتي مش عارفه هيحصلك اي
زينه :وليه الطيب احسن سلام عليكم انا رايحه جامعتي
فاطمه:اهدي ياحبيبتي ده جوزك
مسك بعياط:بس هو رفع صوته وايدو عليا وتهمني في شرفي فمستحيل اسامحه
عاصي بحزن:ممكن اقعد اتكلم معاكي شويه
مسك بخوف :عشان تضر.بني تاني
عاصي بحزن:تتق.طع ايدي لو رفعتها عليكي تاني
فاطمه:اقعدي معا وتكلموا وافهمي اي خله عمل كدا
مسك :مستحيل مافيش سبب يخلي حد يعمل كدا غير انه مريض
فاطمه:اهدي بس ياحبيبتي وكل حاجه تتصلح
مسك:مستحيل وهو لازم يطلقني دلوقتي ويرجعني للأهلي
عاصي بعصبيه:ده علي جثتي يافيروز
مسك سكتت بصدمه لم ناده عليه بفيروز
فاطمه بستغراب:فيروز مين دي يابني اسمها مسك
مسك بتوتر:اه يأتينا قوليلوا حتي بيغلط في اسمي كمان
عاصي :لا مش بغلط
مسك:لا بتغلط انا اسمي مسك مش فيروز
فاطمه:لا انتو شكلكم مجانين وانا مش حمل جنان وسابتهم ومشت
مسك بعياط:ارجوكي متسيبنيش خديني معاكي
عاصي وقف في وشها لم كانت طالعه وره فاطمه
مسك بعياط:ارجوك متقربش مني
عاصي بحزن علي الحاله اللي وصلها ليها راح خدها في حضنه مسك عامله تحاول تبعد عنه بس مش عارفه
عاصي بحزن:حقك عليا والله اللي شوفته لم الك.لب مروان بعت الصور مكنتش شايف قدامي
مسك هدت في حضنه وبستغراب :صور اي
عاصي:هفهمك كل حاجه بس تقعدي وتهدي وتسمعيني
مسك :حاضر بس ابعد شوي عني
عاصي :تؤتؤ مقدرش دانا مصدقت لقيت حضنك
مسك بكسوف:ارجوك
عاصي :ههههه حاضر بعد عن حضنها ومسك ايدها وشدها وقعدوا
عاصي :قبل محكي هوريكي الصور
مسك :وتعرفني مين فيروز دي
عاصي:ههههه حاضر
مسك :بتضحك علي اي
عاصي :لا ولا حاجه المهم
عاصي فتح تلفونه وجاب الصور ورها لمسك
مسك حطت ايدها علي بوقها من الصدمه
مسك:مستحيل مروان يعمل في اخته كدا
عاصي:اي ده هو انتي اخته
مسك بتوتر:ها لا بس بابا كان شغال في البيت ويعتبر هم اللي مربيني فانا بعتبرهم اخواتي
عاصي:بلاش تكدب عشان مش بتعرفي وبالأخص عليا انا
مسك بتر.يقه:واشمعنا عليك انت كنت حبيبي ولا ابوي يعني
عاصي: تؤتؤ اكتر المهم ياستي اول ما شوفت الصور دي انا د.مي فار وتعصبت وانا لم بتعصب مش بشوف قدامي فانا اسف يارب كانت ايدي اتق.طعت ولا كانت اتمدت عليكي تاني
مسك بحزن:انت وجعتني اووي بكلامك ورفت ايدك عليا طيب كنت اسألني
عاصي:حقك عليا ارجوكي سمحيني يافيروز
مسك بتافف:يووووووو اسمي مسك
عاصي بضحك علي تصرفتها:ههههه لا فيروز وكمان امك اسمها فريدها وانتي بنت مدحت مش بنت اشرف
مسك بتوتر:ها انت بتقول اي انا اروح اشوف تيتا بتنادي عليا
وجت تقوم عاصي مسكها وشدها وقعت في حضنه وراح حوطها بدراعه
مسك بكسوف:ابعد ارجوك
عاصي :اسمك اي الاول
مسك :اسمي مسك
عاصي :اخر مره اسمك اي لو مقولتيش هعمل حاجه انا نفسي فيها ومتلوميش غير نفسك وبص علي شفايفها
مسك:انت مش متربي وابعد عني وقعدت تخبطه في صدره بايدها
عاصي :اسمك اي
مسك :ارجوك سيبني انا اسمي مسك
عاصي :اممم تمام يامسك وراح بعد ايدو عنها ومسك ما صدقت وقامت بسرعه بعده عنه وطلعت من الاوضه
عاصي:ماشي يافيروز هخليكي انتي اللي تعترفي بكل حقيقه قدامي ومن هنا لحد ما توثقي فيا وتحكيلي هجيب حك امك وامي من مدحت وعيلته
تلفونه رن
عاصي :الو اي يامازن
مازن:ها طمني كلمتها وعرفتها انك عارفها
عاصي :عاصي مش هعرفها كل حاجه غير لم اجيب حق امها
مازن:اممم طيب صالحتها
عاصي :يعني اديني بحاول المهم انت فين دلوقتي
مازن:في الشركه ياخوي مهو اخر انا وانت
عاصي:جيلك ياباشااا مش هتاخر مسافه السكه
مازن:تمام سلام
عاصي:سلام
عاصي قام خد دش وغير ولبس بدلته ونزل تحت
مسك اول ما نزلت دخلت المطبخ تساعد الخدم مع في تجهيز الفطار
عاصي نزل لاقي فاطمه قاعده بأس راسها :طمنيني عليكي ياحبيبتي
فاطمه:الحمدالله بخير ياحبيبي طول ما انت بخير
عاصي:يارب ياحبيبتي امال فين مسك
فاطمه:جو في المطبخ بقولك عاصي اقعد معاك نتكلم شوي
عاصي:عارفه هتتكلمي في اي وبليل هنقعد سوء واحكيلك كل حاجه
فاطمه:تمام ياحبيبي اهي فاتن طالعه من المطبخ
فاطمه:فاتن خلصتوا الفطار
فاتن:اه ياست هانم ومدام مسك جو بتعمل حاجه وطالعه
فاطمه:تمام يافاتن
عاصي:ادخل اشوفها واجي
فاطمه:اوع تزغفها مش ناقصين دي بتلم علينا اللي في الفله كلها
عاصي :هههههه متقلقيش المره دي هتلم اللي حولين الفله
فاطمه بفرحه علي فرحه عاصي:هههه ربنا يسترها
عاصي دخل يتسحب علي المطبخ لاقي مسك واقفه بتعمل حاجه وعطي ضهره راح حضنها من وره
مسك :اعع….قطع صوتها عاصي لم حط ايدو علي بوقها
عاصي:يخر.بيتك هتفضحينا
مسك راحت عضته في ايدو
عاصي بعد ايدو بسرعه:اااااه يابنت العض.اضه
مسك بحزن:متش.تمش علي امي
عاصي :اسف حقك عليا المهم بتعملي اي
مسك:وانت مالك ثم اصلا مالكش كلام معايا وسابته وطلعت من المطبخ
عاصي:شكلك كدا هطلعي عيني استرها من عندك يارب دانا غلبان
…………………….
مازن كان قاعد في مكتبه بيتاكد من ملف وواقف قدامه احمد السكرتير
مازن:ها ياأحمد خلصت الملف
أحمد:اه يامازن بيه
مازن:تمام هتهولي علي مكتبي عشان عاصي خمسه ويكون هنا فاشوفه قبل ما يجي
احمد:حاضر يافندم بعد اذنك
مازن:اتفضل
احمد طلع والباب خبط
مازن:ادخل
مليكه بمياصه:ازيك يامازن بيه
مازن بقر.ف لانه مش بيطيقها:الحمدالله نعم كنتي عايزه حاجه
مليكه بمياصه:مازن بيه الملف اللي طلبته من أحمد
مازن:تمام حطيه علي المكتب وروحي
مليكه حطت الملف وقربت من مازن اللي قاعد علي الكرسي :مش عايز حاجه تاني
مازن:قسم بالله لو ما لم.يتي نفسك هيكون اخر يوم ليكي هنا في الشركه لو عملتي اي اطلعي برررر
مليكه طلعت علطول علي بر ومازن بدا يفك في أول زرارين من القميص وبق.رف يلع.ن اليوم اللي جيتي فيه هنا
…………………………..
عند زينه في الجامعه كانت قاعده في كافيه هي وصحبتها الانتيم
زينه:وبس ياستي كل ده اللي حصل امبارح ومش عارفه مين الشخص ده
افنان صحبتها:ههههه ده مجنون والله يابنتي
زينه:ده اه.بل المهم بقولك عملتي اي في المحاضره الاخيره ظبطها
افنان:نعم يابرنسيسه
زينه:شطور ياصحبي
افنان :بت شوفي مين جي من بعيد علينا
زينه:يوووه هي ناقصه هو التاني
افنان:والله الواد مز ده كل البنات بتموت عليه
زينه:ده عيل مل.زق وخا.نيق انا قايمه ماشيه
افنان:هتمشي تروحي فين بس
زينه:مروحه البيت سلام
افنان :سلام
بعد ما افنان قرب فارس
فارس:مشت برضوا
افنان :قولتلك كذا مره مش بطي.ق مش مصدقني
فارس :مافيش واحدها مطي.قش فارس الشناوي
افنان:ههههه زينه
فارس بعصبيه:افنان لم.ي نفسك المهم تساعديني اوصل ليها وتاخدي كام
افنان:اخدك انت
فارس ببتسامه كلها غرور: ههههه من عيوني
………………
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.