رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الثاني عشر
فارس:مشت برضوا
افنان :قولتلك كذا مره مش بطي.ق مش مصدقني
فارس :مافيش واحدها مطي.قش فارس الشناوي
افنان:ههههه زينه
فارس بعصبيه:افنان لم.ي نفسك المهم تساعديني اوصل ليها وتاخدي كام
افنان:اخدك انت
فارس ببتسامه كلها غرور: ههههه من عيوني
………………
عاصي راح الشركه وذهب الي مكتب مازن
عاصي:ها عملتي اي في الصفقه
مازن:الملف اهو وطلعت عليه وكله تمام
عاصي ببتسامه:يعني كدا خلاص الضر.به القاضيه لمدحت
مازن:نعم هيكون شحا.ت وقتها او اقل كمان
عاصي:ههههه طيب كويس المهم عملت اي مع اختك
مازن:والله اتكلمت معاها كتير بس هي مش راضي تحكيلي اي اللي مزعلها مع فهد
عاصي:تمام انا هجيب فهد وتيتا ونيجي نقعد معاكم شوي
مازن:اشطااا ياصحبي هستناكم المهم قولي بقا هتعمل اي مع مسك وغمزله
عاصي:وانت مالك واحد ومراته اي الز.قه دي ياجدع
مازن:بس انا صحبك ياكوتي
عاصي:ولاه اتعدل في كلامك وسترجل
مازن:ياعم براحه الاه بهزر
عاصي:واد يامازن انا ملاحظ كدا انك متغير هو في حب في الطريق ولا اي
مازن:هو الواحد ناقص خن.قه ياراجل تقولي رايح فين وجي منين ومتتكلمش مع دي وابعد عن دي ياسطااا انا عايش مرتاح بكلم اللي تعجبني براحتي
عاصي غمزله:طيب مع اني مش مصدق كلامك بس الأيام بيننا
مازن:عاصي روح شوف مراتك وحل عن دماغي
عاصي:هههه حاضر اروح الاول اخلص شوي شغل في المكتب وبعدين اروح اشوف مراتي
………………………..
عند زينه وصلت البيت
زينه:ياهل البيت في واحدها هنا جي من الجامعه تعبانه ونفسها تاكل الحقوووووا
مسك وفاطمه كانوا قاعدين قعدو يضحكه عليها
فاطمه:ههههه الله يسهلك معندناش اكل
زينه :اي العالم البخيله دي ياربي
مسك :ههههه اقوم اجبلك رغيف عيش وحتت جبنه
زينه بتر.يقه:هو الحمدالله علي نعم ربنا بس انتو بخله وعف.نين بقا اقول جعانه تقوله حتت جبنه ورغيف بدل متقوله نجيبلك بيتزا ولا فرخ مشويه
فاطمه:بس دانتي شح.اته وعينك بج.حه صح
زينه:تصدقوا اني غلطانه اني بكلمك انا اروح اشوف فاتن عامله اي واجيب واكل
وسابتهم وراحت علي المطبخ ومسك وفاطمه قعدو يضحكوا عليها
فاطمه:مسك عايزه اتكلم معاكي شويه
مسك :اتكلمي يأتيتا علطول انت لسه هتساذني
فاطمه:ربنا يخليكي يابنتي قوليلي بقا انتي بتحبي عاصي
مسك بتوتر وبدأت تفرق في ايدها:ها
فاطمه:انتي سمعتيني كويس فردي
مسك :الحقيقه ان انا بدأت احس من نحيته بشعور غريب اول مره احسه بس لم اتهمني في شرفي وكمان رفع .ايدو عليا خلاني مبقتش عايزه اقرب منه
فاطمه:لو عاصي اعتزر ليكي وبيتحايل عليكي انك تسامحيه يبقا اعرفي انه بيحبك عاصي مستحيل ابدا يقول لحد اسف حتي لو مين
مسك:ليه يعني ده كلمه
فاطمه:بالنسبه ليا وليكي كلمه بس بالنسبه لعاصي كرامته متسمحلوش انه يتأسف عاصي شاف كتير في الدنيا دي يعني هو وفهد تؤام بس عاصي شاف وعاش حاجات فهد معشاهاش يابنتي فبسبب اللي شافه بقا قلبه قاسي اووي بس إلا مع اللي بيحبهم
مسك :بس عاصي مش بيحبني وبدأت تفرق في ايدها بتوتر
فاطمه حست انها عندها كلام خايفه تقوله راحت حطت مسكت ايدها تطمنها
فاطمه:احكيلي ومتخافيش
مسك:بصراحه انا كنت قاعده زهقانه من كام يوم وشفت مذكرات عاصي وكان كاتب فيها انه بيحب بنت والبنت دي اسمها فيروز وانه مستحيل يحب حد غيرها لو حتي علي مو.ته
فاطمه بحزن :فيروز حب الطفوله واكيد في كتير كان ليه حب طفوله المهم يابنتي عاصي بيحبك وانا واثقه ومتاكده من كلامي لاني شوفت الحب في عينه
وانا بفهم نظرات عاصي اووي لاني انا اللي مربيه
مسك بحراج:هي فين مامته
فاطمه بحزن:مامته في غيبوبه اديلها عشر سنين
مسك بصدمه وحزن:عشر سنين هو ده معقول
فاطمه:ممكن تستغربي المده بس عاصي مش متقبل ان هي خلاص مبقاش ليها امل انها تفوق فمخليها في المستشفي وعندو امل انها هتفوق
مسك بحزن:ربنا يقومها بالسلامه يارب
فاطمه:يارب يابنتي يارب
عاصي دخل من باب الفله
عاصي ببتسامه:بتتفقوا علي مين علي جمعتكم دي
زينه وهي طالعه من المطبخ وماسكه طبق الاكل :اكيد عليك هو في حد مشترك ما بينهم غيرك
عاصي:تعرفي يابت يازينه انا لو اتمنيت انسي الواد مازن مش هقدر انسه بسببك عشان انتي مفجو عه زيه علطول بتاكلوا
فاطمه بضحك:عندك حق هم الاتنين مش بيبطلوا اكل خالص علطول جعانين
زينه:حتي الاكله بصيلنا فيها اخص
عاصي:هههه اكله مين قصدك اكلات
زينه بزعل :خلاص مش واكله
عاصي قرب منها وباسها علي خدها :لا ميرضنيش اشوف حبيبت قلب زعلانه ابدا كلي ياحبيبتي
زينه:مهو انا هاكل بس قصدي مش هاكل هنا لا هاكل في اوضتي سلاموز وسابتهم وطلعت
عاصي بصدمه: هي مين البت دي
فاطمه:هههه تربيتك
عاصي :تربيه. وسخ.ه
فاطمه ومسك قعدو يضحكوا علي زينه وعاصي
عاصي :ايو بقا اضحكي خلي الشمس تطلع ياشيخه
مسك بكسوف:انا طالعه اوضتي بعد اذنك يأتينا
فاطمه:لا خليكي هو كدا كدا هيمشي وهقعد لوحدي خلص شوف رايح فين
عاصي:بقا كدا بعتي حبيبي يافطوم
فاطمه:مقدرش ياروح فطوم
عاصي:قلبي ياناس المهم رايحين النهارده انا وانتي وفهد عشان نشوف حور مراته ونرجعها كفايه كدا زعل وكلمت مازن وعرفته
فاطمه:ماشي يابني كلمت فهد وعرفته
عاصي :اه وخليته يوافق انه يروح
فاطمه:تمام ياحبيبي
مسك قاعده متنحه ومش بتتكلم
عاصي :فهد اخوي متجوز من كذا شهر بس حصل نقاش بينه وبين مراته ومراته زعلت وراحت بيت أهلها وانتي متعرفيش لانك يعتبر لسه جي مكملتش شهر وهي زعلانه من قبل ما تيجي ورافضه انها ترجع
مسك :تمام ممكن اجي معاكم
عاصي : ماشي عادي المهم شوي كدا تكونوا جاهزين عشان نروح
فاطمه ومسك:تمام
عاصي :طيب انا طالع اوضتي ارتاح شوي
فاطمه:ماشي روح يابني
بعد ما عاصي طلع
فاطمه :قومي اطلعي وره جوزك يابنتي يمكن يعوزك في حاجه
مسك :حاضر ياتيتا
مسك طلعت وره عاصي خبطت علي باب وفتحته ودخلت وعماله تدور علي عاصي وبتبص لقت اللي جه من ورها وحضنها
عاصي بحب :وحشتيني اوووي وحط ايدو علي بوقها علطول احسن تصوت
عاصي :اشيل ايدي بس بلاش تصوتي بالله عليكي وتلمي علينا الناس
مسك هزت راسها وعاصي شال ايدو :ابعد عني
عاصي :ابدا دانا ما صدقت انك طلعتي وحشتيني اووي
مسك ابتسمت بس خبت ابتسامتها وبجمود
مسك :قولت ابعد ياعاصي احسن اصوت
عاصي :والله لو عملتي اي مابعد دانا مصدقت لقيت حضنك
مسك :ارجوك ابعد طيب والله اعيط لو مابعد
عاصي بعد عنها بسرعه لم عرف انها ممكن تعيط
عاصي:لا بلاش مقدرش اشوف دموعك خلاص هبعد
مسك :شكرا
عاصي بحزن:انا هروح اخد دش
مسك هزت راسها ومردتش وقعدت علي السرير وهي متردد مش عارفه تعمل اي تسيب نفسها لمشاعره ولا تبعد احسن يجرحه زي ما جرحه
………………………
مروان:انا كلمت رئيس المافيا قالي ان مافيش حد شغال معاهم اسمه زين
مدحت بصدمه:يعني اي ضحك علينا
مروان:اه بس مش عارف اي غايته من جوزها من مسك
مدحت :اكيد في حاجات احنا منعرفهاش ولازم الاول نعرف هو مين عشان نقدر نفهم كل حاجه
مروان:اعمل اي طيب
مدحت :فتحي في أمريكا اليومين دول ابعتله صورته وخليه يعرف كل حاجه عنه
مروان:تمام
مدحت:قولي عملت اي في الصفقه اللي قصاد عاصي
مروان:اطمن متقلقش كل حاجه ماشيه تمام واحنا اللي هنكسب الصفقه
مدحت:تمام خلي بالك اوع تغلط الغلطه في الصفقه دي هتجيبنا علي الصفر
مروان:متقلقش خليك واثق في ابنك
مدحت بقلق:ربنا يسترها المهم انا رايح اسهر شوي
مروان بغمزه :في مزز ولا اي
مدحت بضحك:هههه اه تيجي معايا
مروان:اكيد دانا امو.ت في كدا
مدحت:هههه طالع لابوك يابن مروه يلا
مروان:هههه تربيتك
………………………
زينه كانت قاعده علي السرير وماسكه التلفون بتقلب فيه لقت رساله وصلت علي التلفون من رقم مجهول
_طمنيني عليكي يازينتي
زينه بعصبيه :مين
_ههههههه هو في حد يقدر يقرب منك ولا يكلمك غيري ياموزه
زينه:هو انت تاني يابني اتلم والله هقول لأخوي
_قوليلوا واحد بيحب وحده لا ده بيعشقها
زينه:اللي بيحب بيجي يتقدم ليها مش بيقعد يكلمها كل شوي من مكان حرام
_بس انا خايف لا ترفضيني
زينه:والله لو كنت شخص كويس وتحبني مستحيل ارفضك
_اممم تمام يازينتي
تلفونها رن تاني باسم افنان صحبتها
زينه:اي يا افنان
افنان:مالك حساكي فيكي حاجه
زينه:ابدا قوليلي في حاجه
افنان:تيجي تطلعي معايا النهارده
زينه :هنروح فين
افنان :وحدها صحبتي تعبانه وعايزه اروح اشوفها ومكسله اروح لوحدي
زينه:اممم تمام هاجي معاكي اهو زياره المريض صدقه
افنان:تنام هستناكي علي الساعه 8
زينه:تمام
افنان بعد ما قفلت مع زينه :ها كدا مرضي هجبهالك اهو
فارس :مرضي ياقلبي تعالي بقا في حضني
افنان :بحبك اووي يافارس
فارس بكدب:وانا بعشقك ياحبيبتي
…………………….
مسك لبست بلوزه سماوي وجيبه بيضه
عاصي كان لابس بنطلون ابيض قميص سماوي
مسك :خلصت
عاصي لف وره واول ما شافها انبهر بجمالها وسرح
مسك بكسوف:يلا
عاصي :انتي لابسه زي ليه
مسك :انت اللي لابس زي
عاصي:لا انتي
مسك :لا انت
عاصي :بسسس خلاص يلا هناخر كدا
مسك :ماشي يلا
عاصي نزل خد فاطمه وركبه العربيه وراحه بيت مازن وفهد راح ورهم لانه كان في المستشفي
مازن:والله البيت منور بيكي يافطوم انتي ومسك
عاصي وهو بيجز علي أسنانه:مازننن
مازن وهو بيحاول يعصبه:هو انا قولت حاجه اه زعلت عشان مقولت اسمك اصلا بصراحه انت مضلم
عاصي :انت عارف لو قومت هعمل اي فيك فت.لم
مازن:ياعم خلاص
فاطمه ومسك وحور مرات فهد ومامتها قعدو يضحكوا عليكم
مسك :ممكن اقعد انا وانتي شوي وبصت لحور
حور ببتسامه :اكيد تعالي ندخل اوضتي
مسك :تمام وبصت لعاصي وقامت دخلت اوضته حور
مسك :ممكن تحكيلي اي حصل انا عارفه انك رافضه تحكي لأي حد اللي حصل وده انتي عندك حق فيه وتصرف كويس لأن مينفعش حد يعرف اي مشكله بينك انتي وجوزك بس ممكن تحكي وتفضفضي اوقات بنبقا فاهمين غلط
حور :بصي انا اول مره اعرف بس ارتحتلك فحكيلك بس توعديني محدش هيعرف خالص
مسك :وعد احكي
حور : انا وفهد بنحب بعض اووي ويمكن بنعشق بعض المهم فهد من فتره معاملته اتغيرت مبقاش الشخص اللي بيخاف عليا ولا اللي ميقدرش يعيش من غيري وبقا بيتجاهلني اوقات كتير حاولت اغير في نفسي قولت يمكن العيب فيا بس هو مافيش اي تغير برضوا وحاولت اتكلم معا برضوا بس هو قالي اصل عندي ضغط في الشغل المهم عذرته لحد ما في مره كنت رايحه ليه المستشفي اعمله مفاجأة اني طلعت حامل ولقيته قاعد مع بنت في المكتب ماسك ايدها وبيضحكه ويهزر
وبدأت تعيط
مسك قربت منها وبطبطب:اهدي طيب ياحبيبتي
حور:بس وانا ماستحملتش فحبيت ابعد ومش راضي احكي عشان اهلي وأهله اصدقاء من زمان وكمان مازن اخوي صحبهم فكدا هعمل مشاكل بينهم
مسك بتفهم: طيب ممكن تسلمحيلي اني اتكلم معا
حور:لا
مسك :مينفعش انتي دلوقتي في طفل بينكم ومينفعش يتولد ويكون بينكم مشاكل الطفل بيكون محتاج بابا وماما مع بعض يعني يعيش في جو كله حب مش مشاكل عشان لم يكبر ميكنش معقد
حور:هو ميفرفش اني حامل
مسك : ارجوكي وافقي اتكلم معا ونفهم ليه عمل كدا يمكن سوء تفاهم
حور : اممم تمام ماشي
مسك ببتسامه:اضحكي بقا خلي الننه تطلع بتضحك مش مكشره وكيئيبه
حور ببتسامه:بجد انا حبيتك اووي
مسك :وانا كمان يلا بقا نطلع بر
حور يلا
……………………
زينه :ها هو ده البيت
افنان:اه استني ارن عليها وعملت نفسها بتتكلم في التلفون
افنان :الو تمام ياحبيبتي ماشي يعني سايبه الباب مفتوح خلاص ماشي انا تحت وطالعه اهو
زينه:ها قالتلك اي
افنان :بتقول انها سايبه الباب مفتوح عشان مامتها مش هنا
زينه:تمام يلا
افنان :يلا
افنان وزينه نزلوا من العربيه وطلعوا الشقه فتحوا الباب ودخلوا
زينه :اي ده يعني مافيش حد هنا
فارس وهو طالع من الاوضه :مين قال كدا
زينه بصدمه:فارس
فارس:ههههه اه
زينه بصت لـ افنان :فهميني في اي
افنان :هههه مافيش حاجه بس فارس حابب يقضي وقت معاكي
زينه بغصب :انتي انسانه زب.اله وحيو.انه
فارس :تؤتؤ متش.تميش ياحلوه مانا قعدت اقرب منك برضاكي رفضتي
زينه:انت شكلك متعرفش عاصي اخوي لو عرف اللي عملتوا دلوقتي هيعمل فيكم انا ماشي وقربت من الباب عشان تفتحوا لقته مقفول
افنان :مافيش طلوع غير باذننا
……………..
_الو ياباشااا انسه زينه وصلت عند عماره ….. مع افنان صحبتها وعربيه فارس موجوده جنب البيت
مازن بعصبيه: شوفه طلعت انهي شقه وافتحه الشقه وخليكم معاها واقسم بالله لو حصلها حاجه مش عارفين هيحصل فيكم اي
_حاضر ياباشااا
مازن خد مفاتيح عربيته وسابهم ونزل جري عشان يروح يشوف زينه
عاصي بستغراب :مازن مازن في اي بس مازن مردش عليه
فاطمه:ماله الواد ده حصل اي
عاصي :انا هروح وره اشوف في اي وانت يافهد روح تيتا ومسك
فهد:استنا اجي معاك
عاصي:لا خليك انا هروح الحقه وسابهم ومشي
فاطمه ومامت حور:يارب استرها
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.