رواية كان لي طوق النجاه الفصل الثالث عشر 13 – بقلم جاسمين محمد

رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الثالث عشر

مازن خد مفاتيح عربيته وسابهم ونزل جري عشان يروح يشوف زينه
عاصي بستغراب :مازن مازن في اي بس مازن مردش عليه
فاطمه:ماله الواد ده حصل اي
عاصي :انا هروح وره اشوف في اي وانت يافهد روح تيتا ومسك
فهد:استنا اجي معاك
عاصي:لا خليك انا هروح الحقه وسابهم ومشي
فاطمه ومامت حور:يارب استرها
…………….
مازن وصل قدام باب العماره نزل وطلع يجري علي فوق بعد ما اللي كانوا بيراقبه زينه عرفه رقم الشقه
مازن بعصبيه:انتو اي اللي موقفكم هنا ياباها.يم مكسرتوش باب الشقه ودخلتو ليه
_والله ياباشااا عمالين نحاول بس مش عارفين
مازن بعصبيه:يعني اي وبدا يحاول يكسر الباب
عاصي جه وبستغراب:في اي
مازن :ساعدني اكسر الباب ده
عاصي :ليه طيب فهمني
مازن تفهم بعدين بس ساعدني
…………..
افنان بخوف:فارس هنعمل اي دول لو دخلوا وقسم بالله مهيسيبونا عايشين يوم واحد
فارس بغرور:ولا يقدرو هم اصلا ميعرفوش انا ابن مين
زينه وهي واقعه علي الارض و بوقها بينزل د.م :قولتلكم محدش هيقدر يقرب مني طول ما عاصي اخوي جنبي ومش متخيلين ممكن يعمل فيكم اي
فارس :ولا يقدرو وواطي يشيل زينه وسط سراخه:
زينه:ابعد عني ياحيو.ان
فارس:مش هبعد غير لم اخد اللي انا عايزه
ودخل بيها الاوضه ور.مها علي السرير وبدا يق.طع في لبسها وبيحاول يقرب منها وهي عماله تعيط
مازن وعاصي كسرو الباب
ومازن جري علي الاوضه ينقذ زينه واول ما دخل لقي فارس بيحاول يعتدي عليها مسكه من البس ورفعه من عليها وزاحه بعيد وجري عليها غطها بمفرش السرير
عاصي دخل لاقي اخته اتصدم وراح زايح مازن وقرب منها وهي منهاره وخدها في حضنه ومازن قام مسك فارس ونزل فيه ضر.ب
مازن:وديني ما انا سايبك بقا انت تفكر تقرب من حاجه تخصني يابن الك.لب
عاصي بيحاول يهدي في اخته اللي منهاره واغمي عليها
عاصي بزعيق:مازن سيبه وخلي الرجاله يجبوه هو والكل.به اللي بر علي المخزن وتعال ناخد زينه المستشفي
مازن بصدمه ساب فارس اللي كان خلاص قرب يفقد الوعي من الضر.ب وقام جري علي زينه
مازن بخوف :زينه حبيبتي قومي
عاصي :مش وقته يلا وشال زينه ونزل بيها العربيه ومازن كان وره بعد ما بلغ الرجاله بانهم ياخدو الاتنين علي المخزن
مازن بغيره:عاصي لف ارجع بينا علي البيت
عاصي :انت بتستهبل اسيب اختي تمو.ت ولا اي
مازن:وانا مستحيل اخليها تروح بالمنظر ده المستشفي لف وخلي فهد يجي البيت ويشوفها اخلص
عاصي كان وعي علي منظر اخته ووافق ولف رجع بيها البيت وشالها وطلع بيها علي اوضتها وسط صدمه فهد وزينه وفاطمه من منظرها
فهد بصدمه:مالها زينه واي المنظر اللي هي فيه ده
مازن بعصبيه:اخلص شوفها الاول وبعدين نتكلم
فهد قرب يشوف زينه وعطها حق.نه مهده
مازن بخوف:ها طمني
فهد: متقلقوش هي اغمي عليها بسبب الصدمه اللي اتعرضت ليها وانا عطيتها حقنه مهده بس تيتا ومسك يحاولوا يغيرو ليها البس
فاطمه بعياط:عاصي فهمني منظر اختك عامل ليه كدا
عاصي :بعدين هتفهمي المهم انتي ومسك خليكم جنبها وغيرو ليها البس يلا يامازن
مازن وهو باصص علي زينه وقلبه مش قادر يسيبها في الوقت ده ونفسه ياخدها في حضنه ويفضل جنبها بس لازم يجيب ليها حقها الاول
مازن :يلا
فهد بستغراب:متفهومنا انتوا الاتنين في اي
مازن وعاصي مشيوا ومستنوش يردو علي اي حد منهم وراحوا علي المخزن
عاصي قرب قعد علي الكرسي هو ومازن قبال افنان وفارس
عاصي :عملتي ليه كدا فيها دي كانت بتحبك ليه تخو.ني صاحبه عمرك
افنان بعياط:انا معملتش حاجه هو اللي طلب مني كدا
مازن بعصبيه:وهو زي ما كان هيعمل فيها هيتعمل فيكي انتي دلوقتي وهيبقا في حفله عليكي من الخمسه اللي واقفين دول
افنان بصت حوليها وبلعت ريقها من منظرهم اللي يخوف وبعياط :ارجوك ياعاصي سامحني وخليني امشي والله غصب عني ارجوك
عاصي:انا اللي يقرب من اختي اك.له بسناني بس إنتي بنت وانا مستحيل ارفع ايدي عليكي بس زي ما مازن قال نفس اللي كنتي عايزه تعمليه في اختي هيتعمل فيكي وبصوت عالي وعصبيه خدوها من قدامي
وبص لفارس
وانت بقا ياكل.ب يابن الكل.ب انا مش خليك تنفع تكون راجل تاني عشان تفضل طول عمرك فاكر ان اللي يقرب من اخت عاصي الدمنهوري بيحصل فيه اي
مازن بعصبيه:بس مش كفايه
عاصي بتفهم:لا كدا كفايه لانه كفايه انه هتعيش مره طول عمره يلا سيب الرجاله يتصرف معا
فارس بعياط:ارجوكم سامحوني والله ما هقرب منها تاني
مازن قام ضر.به بالبو.كس في وشها:دانت تحمد ربنا اننا هنعمل فيك كدا دانا لو عليا عايز اخلص عليك ونزل فيه ضر.ب
عاصي قرب بعدو عنه بالعافيه وخدو وطلعوا من المخزن
عاصي:مازن اهد هي اختي يعني انت مش ابدا مني وانا عارف بعمل اي لو خلصنا عليها هنت.حبس
مازن بعصبيه:لا انا ابدا منك هي بتكون حبيبتي وانا مستحيل اسيبها عايش
عاصي برفع حاجب:ومن ايمتا بقت حبيبتك
مازن بتوتر وخد باله من اللي قاله :ها قصدي
عاصي:ولا قصدي ولا مش قصدي بس لاحظ انك بصيت لاهل بيت صحبك
مازن بستهتار : متحسسنيش انك متعرفش اني بحبه انت عارف من وقت مكانت صغير وانا بحبها
عاصي:بس ازاي تحب واحدها أصغر منك
مازن:وانت حبيت فيروز وتجوزتها مهي كمان أصغر منك
عاصي:بس دي حياتي
مازن :ودي روحي
عاصي بغيره:اختي روحي انا بس
مازن:لا انت ليك فيروز وبس ام انا زينه ولم الدور
عاصي:احلف ما انت متجوزها اتل.م
مازن:والله لو عملت اي هتجوزها غصب عن اي حد
عاصي برفع حاجب :الكلام ده ليا
مازن :ايو وسابه وندخل الفله عشان يطمن علي زينه
عاصي:خد ياض انت هنا رايح فين
مازن دخل لقي مسك طالعه من المطبخ:طمنيني زينه عامله اي
مسك: لسه ما فاقتش بس اي اللي حصل
مازن:عاصي يبقا يحكيلك
عاصي :انا ابقا احكيلك المهم انت روح روح
مازن :عاصي ممكن طلب
عاصي:لو اللي في دماغك مستحيل
مازن:ياخي عشان خاطر مسك وتيتا وفيروز مامتك
عاصي:مازن مينفعش تبات هنا
مازن :لا انا قصدي ابات في اوضتها جنبها
عاصي بعصبيه: نعم ياروح ام.ك ده مستحيل
مازن :مهي كانت مش بتنام وهي صغيره غير في حضني فيها اي يعني دلوقتي
عاصي:كانت صغيره وقتها
مازن:ياخي وحيات اللي مخلفينك وافق انا والله ما هقرب منها بس مش هبقا مرتاح وانا بعيد عنها
عاصي:مازن مستحيل طيب خليك هنا الليل بس في اوضتها مستحيل
مازن :ماشي ياعاصي
عاصي:اياك تشغل دماغك عليا انت سامع
مازن :ياعم دانا غلبان يلا تصبحوا علي خير
عاصي:اه صح مقولتش عرفت باللي بيحصل معاها كيف
مازن:وانت مالك دي حاجه تخصني يلا تصبح علي خير ومشي من قدامه وراح اوضه الضيوف
عاصي طلع هو ومسك اطمنه علي زينه وفهد طمنه انها مستحيل تصحي غير بكرا الصبح راح طلب من فاطمه تروح ترتاح في اوضتها وهو مسك يروحوا يرتاحه مدام مش هتصحي غير الصبح
في اوضه مسك وعاصي
مسك :اي حصل لزينه
عاصي مسك ايدها وقعدها وقعده يحكيلها
مسك بزعل علي زينه:ربنا يهون عليها اللي حصل يارب
عاصي :يارب اه صح احكيلي اي حصل بينك وبين حور
مسك : بص هو اللي فهمتوا ان فهد اتغير في معاملته معاها وبقاش بيهتم بيها ولا بيحبها وكمان شافته مع بنت غيرها فلازم نقعد معا ونتكلم لاني مش هينفع اقعد معا لوحدي
عاصي بتفهم:اممم بس فهد بيحبها اووي
مسك :مش عارفه فعشان كدا لازم نتكلم معا وكمان حور حامل فمينفعش يبعدو عن بعض
عاصي بفرحه:بس حامل
مسك :اه وخبت علي فهد بسبب المشاكل المهم بكرا بعد نا نطمن علي زينه لازم نقعد معا
عاصي بحب :من عيوني ممكن طلب
مسك:اي
عاصي:تنامي في حضني محتاج حضنك اووي
مسك بكسوف مقدرتش تتكلم
عاصي:انا عارف ان السكوت علامه الرضا وقرب شالها
مسك بعصبيه:عاصي نزلني ولا هزعق والم عليك البيت كله
عاصي بحزن:ارجوكي الليله دي بس والله محتاج حضنك
مسك حست بحزن في صوته فسكت ونامت في حضنه
…………………
عند مازن استنا لم كل اللي في البيت نامه وتاكد ان مافيش حد لسه صاحي راح اتسحب ودخل اوضه زينه واول ما دخل زعل علي منظر وشها اللي شاحب من الحزن قرب منها وحط ايدو علي راسها وبحزن:حقك عليا اني مقدرتش احميكي يانور عيني بس بوعدك ان مستحيل اخلي حاجه تقرب منك ولا حد يزعلك بكلمه وشد كرسي ومسك ايدها وفضل قاعد جنبها لحد ما نام
………………..
الصبح
عاصي صحي لاقي مسك زي كل يوم قاعده علي المصليه بتسبح ربنا
عاصي :تقبل الله
مسك:وإياكم
عاصي روحتي شوفتي زينه
مسك :لسه
عاصي:طيب انا رايح اشوفها فاقت ولا لسه
مسك:استنا اجي معاك
عاصي راح هو ومسك لزينه واول ما فتحوا الباب لاقي زينه لسه نايمه مافاقتش ومازن نايم علي الكرسي وماسك ايدها زينه
عاصي:يابن الاي عملت اللي في دماغك برضوا
مسك بحب :باين عليه بيحبها اووي ربنا يخليهم لبعض يارب
عاصي بغيره:بس انا بحبك اكتر من… وسكت لم خد باله هو بيقول اي
مسك بصدمه :انت قولت اي
عاصي:مقولتش حاجه وحاول يهرب منها فراح يصحي مازن وهي فضلت واقفه مصدومه من اللي قاله
عاصي بصوت واطي :انت يازف.ت قوم
مازن وهو نايم:ياعاصي حل عن دماغي انت قار.فني حتي في الحلم
عاصي:لا ياروح طنط انا قدامك اخلص قوم
مازن فتح عينه وبعنس :عايز اي ياخي متسيبني نايم
عاصي:انا مش قولت متعملش اللي في دماغك
مازن:وانا قولتلك مش هقدر
عاصي:طيب قوم امشي طيب
مازن:مش هتحرك غير لم تفوق واطمن عليها
زينه وهي نايمه:ارجوك ابعد عني عاصي اخوي مش هسيبك وهيندمك الحقني ياعاصي
عاصي قرب منها وبحنيه: انا جنبك ياروح قلبي
مازن بخوف عليها:زينه فتحي عينك متخافيش ومسك ايدها وهي مسكت ايدو اووي
زينه:اوع تسيبني لوحدي
مازن:مقدرش اسيبك ياروح قلب مازن
عاصي :حبيبتي اهدي احنا جنبك فتحي عينك وقومي
زينه حست بالامان من صوت عاصي ومن مسكه مازن لايدها فبدات تفتح عينها واول ما قامت وشافت مازن اترمت في حضنه وبخوف :اوع تسيبني تاني
مازن بخوف وحزن :حقك عليا ياروح قلبي سامحيني
زينه بدات تاخد بالها هي بتعمل اي راحت بعدت عن مازن بسرعه بحراج
عاصي حس بيها فحاول يتكلم
عاصي:حبيبتي طمنيني عليكي
زينه :الحمدالله
مسك :عامله اي ياحبيبتي
زينه:الحمدالله بخير
مازن:انتي كويسه
زينه:اه الحمدلله
عاصي :طيب ارتاحي انتي وهخلي مسك تعملك حاجه تاكليها وانت تعال معايا يامازن
مازن وهو مش شايل عينه من عليها :حاضر
مسك نزلت تجهز فطار ومازن وعاصي راح المكتب
عاصي :انا هحاول اعدي كل اللي حصل عشان انت صحبي ومتاكد انك بتحبها وكمان متأكد ان اختي بتحبك وعارف كدا من زمان بس انا مستحيل اجوزهالك غير لم اتأكد انك بعدت عن السهر مع البنات والقر.ف اللي بتعمله
مازن:تمام
عاصي :تاني حاجه الصفقه حصل فيها اي
مازن :كله تمام وكسبناها بس لسه الخبر موصلش لمدحت
مازن:تمام انا هاخد مسك ونروح انا وهي لماما المستشفي لاني مبقتش قادره اخبي وابقا بعيد عنيها وانا مصدقت لقيتها
مازن:تمام ياصحبي وانا هروح اغير واوصل الشركه وابقا اجي اشوف زينه
عاصي:تؤتؤ زينه تبعد عنها لحد ما تبطل اللي بتعمله
مازن:عاصي مقدرش ابعد عنها في الوقت ده
عاصي:ماليش فيه بطل الاول
مازن:ان معل.متك الأدب علي ما رم.تك فيا مبقاش انا ياعاصي
عاصي:ههههه طيب يلا هوينا
مازن:حاضر ياخوي ماشي

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!