رواية كان لي طوق النجاه الفصل الرابع عشر 14 – بقلم جاسمين محمد

رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الرابع عشر

مازن:تمام انا هاخد مسك ونروح انا وهي لماما المستشفي لاني مبقتش قادره اخبي وابقا بعيد عنيها وانا مصدقت لقيتها
مازن:تمام ياصحبي وانا هروح اغير واوصل الشركه وابقا اجي اشوف زينه
عاصي:تؤتؤ زينه تبعد عنها لحد ما تبطل اللي بتعمله
مازن:عاصي مقدرش ابعد عنها في الوقت ده
عاصي:ماليش فيه بطل الاول
مازن:ان معل.متك الأدب علي ما رم.تك فيا مبقاش انا ياعاصي
عاصي:ههههه طيب يلا هوينا
مازن:حاضر ياخوي ماشي
عاصي طلع اوضته
عاصي :كنت عايز اخدك معايا مشوار
مسك بستغراب:فين
عاصي:عايز اعرفك علي حد غالي عليا
مسك بستغراب:مين ده
عاصي :تعالي معايا وانتي تعرفي
مسك :اممم تمام هنروح ايمتا
عاصي:جهزي نفسك ويلا
مسك :تمام
مسك لبست وطلعت هي وعاصي
عاصي وقف عربيته قدام المستشفي
مسك بستغراب:انت ليه جبتني هنا انت كويس
عاصي:اه متقلقيش يلا انزلي
مسك :حاضر
……………………..
مروان كان قاعد في الصاله هو ومروه اللي قاعده بتكلم صحبتها مروان ماسك تلفونه وجاله اشعار بوصول رساله فتح الاشاره واتصدم اول ما لاقي رساله انهم خسرو الصفقه
مروان بزعيق :مستحيللللللل
مدحت كان نازل من علي السلم وبخ.ضه:في اي
مروان بصدمه :عاصي كسب الصفقه
مدحت بصدمه:بتقول اي
مروان :بقول عاصي كسب الصفقه وخلاص بقينا شحاتين
مروه :مستحيل اكيد يحصل كدا
مروان:لا حقيقه
مدحت وقع علي الارض من الصدمه واغمي عليه
مروه بزعيق:مدحت وجرت عليه هي ومروان شاله وطلب من مروه ترن علي الدكتور وطلعوا اوضته
……………….
مسك وهي ماشيه مع عاصي في المستشفي
مسك :ممكن افهم احنا هنا ليه
عاصي :دقيقه وتفهمي وقف قدام اوضه وفتحها ودخل ومسك دخلت وره لقت في واحدها نايمه علي السرير ومعلق بيها اجهزه كتير
مسك بصدمه:مين دي
عاصي:خالتك فيروز
مسك بصدمه:مين
عاصي:بقول خالتك يافيروز
مسك : مستحيل بابا قالي انها ما.تت
عاصي:ابوكي اللي هو مدحت
مسك بستغراب :انت مين
عاصي :انا عاصي ابن خالتك فيروز اول شخص شالك علي ايدو يوم ما اتولدتي
مسك بتفكير:اه ماما حكتلي عنك بس انت اي فكرك بيا دلوقتي
عاصي :احنا كنا فكرين انك توفيتي مع ولدتك لان مدحت غير اسمك وأشرف اتجوز وحدها بعد ولدتك
مسك بعياط :بس انت سبتني اتعذب انت وخالتوا
عاصي قرب منها وخدها في حضنه :حقك عليا بس والله ما كنا عارفين انك عايشه وماما من وقت ما سمعت خبر وفات مامتك شيلت نفسها الذنب انها محافظتش عليكي وعملت بعدها حا.دثه ودخلت في غيبوبه
مسك :انا احتاجتلكم اوووي وعشت حياه صعبه
عاصي بحزن:هعوضك ياروح قلبي عن كل اللي شوفتيه وحسيته
عاصي بعد عنها وبيمسح دموعها بايدو وبيبص لاقي امه فيروز بتحرك ايدها
عاصي بصدمه جري علي امه ومسك ايدها:ماما انتي حركتي ايدك مسك نادي فهد من مكتبه بسرعه
مسك :بس هو مكتبه فين
عاصي:جنب الاوضه علطول
مسك :حاضر وطلعت تنادي فهد
فهد كان قاعد علي مكتبه وماسك صورته هو وحور وتفاجأه لم لاقي مسك قدامه
فهد :مسك في اي اي اللي جابك هنا
مسك :تعال معايا بسرعه الاول
فهد:فين
مسك :خالتوا فيروز حركه ايدها
فهد بصدمه:انتي بتقولي اي
مسك:مش وقته تتصدم يلا تعال معايا
فهد:يلا يلا وطلعوا يجرو علي اوضه فيروز
عاصي :فهد ماما حركه ايدها
فهد بدا يفحص مامته ومندهش من اللي حصل
وعاصي واقف قلقان فمسك قربت ومسكت في ايدو عشان تطمنه عاصي بصلها بنظره كلها حب لفعلتها وسكت
عاصي:ها يافهد طمني
فهد بدهشه:ماما خلاص النهارده بالكتير وتفوق
عاصي بصدمه:انت بتتكلم جد
فهد:اه حد
عاصي حضن مسك بفرحه وقعد يلف بيه:انا بحبك بحبك انتي وشك حلو عليا اول ما جيتي هنا ماما هتفوق بحبكككك
كل ده ومسك مكسوفه ومحرجه من كلامه وفعلته لان مش لوحدهم وفهد واقف
فهد بضحك علي اخوي:احم احم نحن هنا
عاصي نزل مسك اللي وقفت وره من كتر الاحراج
عاصي ضحك علي تصرفها:وانت متهوينا واحنا ومراته
فهد بضحك :واحد ومراته في بيتهم مش في المستشفي
عاصي:وانت مالك واه روح صالح حور ورجعها حور حامل يافهد
فهد بصدمه:بتقول اي
عاصي:حور حامل
فهد بفرحه :بجد
مسك :اه بس انت مدام بتحبها ليه تخو.نها
فهد بستغراب:انا اخو.ن حور مستحيل
مسك :هي اليوم اللي كشفت واكتشفت انها حامل كانت جي تقولك بس لقتك قاعد مع بنت وقريب منها
فهد بتفكير:اكيد لم مريم كانت جي تعترفي بحبها بس وقتها نصحتها انها مينفعش لاني متجوز وهي اخت صحبي اصلا وانا والله مش بحب حد غيره
مسك:بس هي وقتها فهمتك غلط فروح اتكلم معاها واهتم بيها بلاش إهمال الواحدها لم بتلاقي حبيبها بيهملها بتحس انها مش موجوده الحب اهتمام
فهد :هو انا اه الشغل لهيني بس انا غصب عني والله
عاصي:مهما كان الشغل كتير مراتك ليها حق عليك لو مش هتقدر توفي بين شغلك وحقوق مراتك يبقا مكنتش اتجوزت بنات الناس مش للمزاج لم تكون رايق وعايزه تكون موجوده ولم متكنش فاضي تبعد وتهملها
فهد باسف :عندك حق انا هروح اشوفها وصالحه وانتو خليكم هنا ولم ماما تفوق رن عليا
عاصي:حاضر يانصي
فهد :يلا سلام
فهد مشي وعاصي قعد هو ومسك
…………….
مروان:ها يادكتور طمني
الدكتور:البقاء لله
مروه وكارما بز.عيق:يالهوووي
مروان :ان لله وان اليه راجعون
كارما بعياط وهي بتمسكه من البس:اوع تسيب حق بابا وتسكت هات حقه من عاصي وحرمه من اعز ما ليه زي ما حرمنا من بابا
مروان بوعيد:متقلقيش مش هسكت هدفن بابا الاول وبعدين هروح امريكا واجيب حقي منه علي كل اللي بيعملوا فينا
…………………….
فهد وصل عند بيت حور خبط الباب وفتحت الباب مامتها
فهد :ازيك ياماما
_الحمدالله بخير ياحبيبي
فهد :فين حور
بحزن:والله يابني مش عارفه مالها عماله ترجع من الصبح
فهد :هي فين
_جو في الحمام وبيبص لقوا حور طالعه من الحمام وماسكه الفوطه في ايدها وشكل وشها اصفر فهد جري عليها يسعدها
فهد :انتي كويسه ياحبيبتي
حور جت تسحب ايدها من ايدو بس هو مسكها جامد
فهد :ما تحاوليش عشان مش هتبعدي عني وتعالي عايز اتكلم معاكي
حور:مش عايزه اتكلم معاك
فهد :لا هنتكلم يلا وخدها علي اوضتها وقعدها علي السرير وقعد جنبها
فهد بحب:انتي كيف تفكري اني ممكن اخونك انتي روحي ياحور وانا مقدرش اخون روحي
حور:بس انا شوفت بي عيني
فهد :وقسم بالله فهمتي غلط هي اه اعترفت بحبها ليا بس انا رفضتها عشان بحبك ومتجوزك يعني لو استنيتي سمعتي بقيت كلامي كنت عرفتي اني كنت بنصحها وحقك عليا لو اهملتك انا عارف ان حقك عليا مش هتعمل حاجه بس بوعدك اني مش هكررها تاني اسف
حور:هصدقك بس لو اهملتني تاني
فهد:مو.تيني بس متبعديش عني والله انا ما اقدر ابعد عنك
حور:ولا انا
فهد :مش يلا بقا عشان محتاجك اووي وغمزلها
حور بكسوف:بس ياقليل الأدب ومينغعش عشان انا حامل في شهوري الاوله
فهد :اي قطع الارزاق ده بس
حور:هههه احسن
فهد :وانا كنت بهزر انا كفايه انك تكوني قدام عيني انا بحبك اووي ياحور
حور :وانا كمان بحبك ياحبيبي
فهد:طيب مش يلا نروح بيتنا بقا
حور:يلا
………………………
عاصي بمشاكسه :علي فكره اللي انا قولت حقيقه
مسك :قولت اي مش فاهمه
عاصي غمزلها:اللي لسه كنت قايله وانا شايلك ولا اقوم اشيلك واقوله تاني
مسك بكسوف:ها لا خلاص
عاصي:ها وانتي مش بتحبيني
مسك برفع حاجب:لا
عاصي:نروح بس ونشوف موضوع لا ده بس استني عليا
مسك :مش هتقدر تعمل حاجه
عاصي:ههههه لا أقدر وهتشوفي بس استني
مسك بتبص لقت فيروز بتحاول تفتح عينها :عاصي عاصي خالتوا فاقت
عاصي قام مصدوم من مكانه وجري عليها :ماما
فيروز بدات تفتح عينها براحه وتبص حوليها
عاصي:ماما انتي كويسه
فيروز هزت راسها من غير كلام بانعم
عاصي:وحشتني اووي ياماما
فيروز بصوت ضعيف:انا فين وحصلي اي
عاصي :هتعرفي بعدين انا هرن علي زينه وفهد وتيتا يجوا
عاصي سابها وطلع يرن عليهم وفيروز بدات تبص علي مسك بستغراب من ملامحها اللي قريبه ليها ولون عينها
فيروز:انتي مين
مسك :انا فيروز بنت فريده اختك
فيروز بصطلها بصدمه :انتي مين
مسك :بنت اختك
فيروز :بس فيروز وقتها قالوا انها ما.تت مع مامتها ونزلت دمعه من عينها
مسك :لا هم كدبوا بس انا لسه عايشه
فيروز فتحت حضنها ليها :طيب تعالي في حضني
مسك قربت حضنته فيروز حست في حضنها بالدفه زي حضن مامتها
زينه وفاطمه وفهد جه جري اول ما عاصي عرفهم
……….
مروان وصل امريكا وكان في انتظاره جون
مروان:كيفك يا جون
جون :تمام
مروان :ها عملت اللي قولتلك عليه
جون :اه والمعلم مبسوط منك اوووي انك هتوصله لورقه ربحانه لعاصي
مروان ببتسامه :متقلقش ده عاصي مهم عندي اوووي
جون:ههههه
مروان:المهم هتعملوا المهمه ايمتا
جون:الرجاله واقفه ومستنين لم تطلع ويخط.فوها
مروان:تمام يلا عايزه اروح ارتاح شوي قبل ما تيجي
جون:تمام يلا
……………………..
مسك تلفونها رن باسم سميحه استأذنت منهم وطلعت بر المستشفي تكلمها
مسك :اي ياداده طمنيني عليكي
سميحه بحزن:الحمدالله بخير ياحبيبي
مسك :مالك ياداده
سميحه:مدحت بيه مات
مسك بصدمه :اي
سميحه:ابوكي تعيشي انتي
مسك :ان لله وان اليه راجعون
سميحه:طمنيني عليكي مكلمتنيش اديلك خمس ايام
مسك :ده حصل حاجات كتير منهم اني قابلت خالتوا فيروز وعاصي جوزي يبقا ابنها
سميحه بفرحه:بجد طيب الحمدالله يارب
مسك:الحمدا….. والصوت قطع
سميحه :مسك مسك رحتي فين

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!