رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الثالث
في مكان آخر كان وصل بالعربيه بتاعتها امام منزل قديم نزل من العربيه وفتح باب المنزل ودخل وقعد ينظر الي الحيطان بحزن ومشي وقرب من اوضه وفتح بابها ودخل قعد علي السرير ومسك صوره في ايدوه
_انا عندي امل انك لسه عايشه وهلاقيكي وهرجعك لحضني يانبض قلب عاصي
…………………………..
في صباح يوم جديد فاقت مسك ودخلت اتوضه وصلت الفجر وجلست تسبح وتقول اذكار الصباح وتدعي ان ربنا يوفقها ويجبر بخاطرها وقطع كلامها صوت خبط علي الباب
مسك :مين
سميحه :انا يابنتي
مسك قامت فتحت الباب وببتسامه:صباح الخير ياداده
سميحه:صباح النور ياحبيبتي طمنيني عليكي
مسك :الحمدالله بخير انتي طمنيني عليكي يعني صاحيه بدري
سميحه:ابدا ياحبيبتي قومت صليت الفجر وقولت اجي اشوفك هتعوزي حاجه اعملهالك لأنك اكيد صاحيه وممكن تكوني بتذاكر
مسك :متحرمش منك ابدا ياداده يارب بجد مش عارفه من غير انا كنت عايشه كيد انتي معوضني عن امي
سميحه:مهو انا زي مامتك برضوا ياحبيبتي والله يرحمها ليه افضال عليا مهما اعمل مش هقدر اوفيهالها
مسك :متقولش كدا ياداده انتو كنتوا زي الأخوات
سميحه:فعلا يابنتي ربنا يرحمها يارب المهم قوليلي عايزه حاجه اعملهالك
مسك:عايزه اشوفك بخير دايما
سميحه:ربنا يخليكي يابنتي يارب طيب اروح انا اشوف في اي هيتعمل وانتي ذاكري شوي وتعالي وراي قبل ما تنزل ام اربع *واربعين من فوق
مسك ببتسامه:حاضر
سميحه قامت سابت مسك وراحت المطبخ تعمل شغلها ومسك رجعت لمت المصليا وقعدت تذاكر شوي
……………………………
صحت من نومها وقامت صلت فرضها وقعدت تدعي لولدتها
زينه بحزن:يارب انا عارفه انه اختبار منك ولا اعتراض علي حكمك بس انا صابره 10سنين يارب والله مبقتش قادره اكمل من غيرها اشفيلي ماما يارب وقومها بالسلامه تعبت يارب ومحتاجها انا كبرت وهي مش موجوده بس محتاجه أشعر بحب الام وحنيتها وخوفها عليا يارب يارب وقعدت تعيط لحد ما تلفونها رن مسحت دموعها ومسكت تلفونها وفرحت لم لقت اسمه
زينه بفرحه:حبيبي عامل اي طمني عليك وحشتني اوووي اووي ياعاصي
عاصي بحب ولين في كلامها:حبيبه قلب اخوها وانتي كمان وحشاني ياعيوني انتي طمنيني عليكي
زينه:الحمدالله بخير ياحبيبي مش ناوي ترجع بقا ياحبيبي
عاصي:انتي عارفه انا جيت ليه هنا فمش هرجع غير لم اخلص اللي جي عشانه
زينه بأس من اخوها :ياحبيبي قولنا ربنا موجود وهيجبلنا حقنا
عاصي:انا عارف انه ربنا موجود وهيجيب حقنا بس انا واجيبه برضوا مع ربنا
زينه:ياحبيبي انسي
عاصي ببعض من الحده:انسي اي هو منظر امي وحالتها دي يخليني انسي كيف ده لو انا لو مش بيخافه مني الدكاتره مكنوش خلو ماما موجوده علي الاجهزه لحد دلوقتي لانهم اصلا فقداين الأمل في انها تفوق بعد المده الكبيره دي
زينه بحزن:بإذن الله هتفوق قريب لاني واثقه في ربنا مش هيحرمنا منها
عاصي بحزن :يارب ياحبيبي المهم اسيبك دلوقتي عشان خارج انا حبيبت اكلمك قبل ما اطلع
زينه:ماشي ياحبيبي ربنا معاك يارب خلي بالك من نفسك
عاصي: حاضر ياحبيبتي ابقا سلميلي علي فهد
زينه:حاضر سلام
عاصي :سلام
قام عاصي من علي السرير ودخل خد دش وطلع عشان يفطر
عاصي وهو يتوجه ناحيه المطبخ:صباح الخير ياشيف
حمزه:صباح النور يازمكس
عاصي:يابني بلاش الكلام بتاع التكاكت اللي علمهولك
حمزه:ياعم بنهزر متفك كدا ولا هتفضل مصدر الوش الخشب ده علطول
عاصي :هو ده اللي ينفع مع البشري المهم هو فإن الز*فت التاني
حمزه:نايم لسه
عاصي ببتسامه ماكره:حلوه اووي
حمزه :عاصي اياك الواد تقطع خلفه وهو الله واعلم هيخلف لم يتجوز علي اللي كنت بتعمله في زمان ولا لا
عاصي بضحك:ههههه يستاهل المهم هنزل تحت طيب عقبال ما تخلص الاكل ويكون هو صحي
حمزه :تمام بس متاخرش
عاصي :حاضر
عاصي دخل اوضته وفتح الدولاب وجاب مفرش سرير ابيض وغطا بيه نفسه كله ولبس وش وطلع دخل لمازن الاوضه
عاصي بيطبطب علي مازن وهو نايم
مازن وهو نايم :ياااا وحشتيني اووي اووي تعالي في حضني وراح شادد عاصي وواخده في حضنه
مازن:متجيبي بوسه
ولسه هيقرب تلفونه رنه راح مفتح عينه واول ما شافه زعق قام نط من علي السرير وطلع يجري بر
مازن :اعععععععع الحقوني عفر.يت يالهووووي عفر.يتتتتتتت
حمزه طلع من الطبخ علي صوته :في اي يابن المج*نونه
مازن جري وقف وره وبخوف:في عفريت في اوضتي جو
حمزه:عفر.يت انت عب*يط ياض
مازن بخو ف:وقسم بالله في عفريت جو طيب تعال معايا وانت تشوف
حمزه:يلا ياخوي لم نشوف
مازن بخوف:ادخل انت قدامي
حمزه:لف وبصله من فوق لتحت :امال عامل عليا انا راجل ليه ياخواف
مازن:ادخل بس
حمزه دخل ومازن وراها وملقاش حاجه في الاوضه
حمزه:فين ده ياض مافيش حاجه
مازن:معرفش بس والله شوفت عفريت وكان في حضني دانا حتي كنت لسه هبوسه
حمزه بضحك:هههههه تصدق مكدبش لم قال عليك انك نسو*انجي حتي العفا.ريت مش عاتقها
مازن:ياعم اتنيل
عاصي طلع من وره الباب وحط ايدو علي كتف مازن
ومازن وقف زي الصنم ووبص جمبه وزعق :اعععععععععععععع وطلع علي السرير وحمزه بيبص ورها وشافه زعق التاني وطلع جري علي السرير من الخوف وقعده يزعقه من الخوف وعاصي قعد علي الارض من كتر الضحك عليهم وشال الوش
عاصي :ههههههههههه هموت هههههههههههه
حمزه ومازن قعدو علي السرير اول ما شال الوش وشافه عاصي
عاصي بضحك:بصراحه اي رايكم كانت مزحه حلوه صح
مازن :وديني ياعاصي لو ما خلفت لتكون انت السبب ومش عارف اعمل فيك اي
عاصي :ههههههه وهو انا مالي يا خواف هههههه
حمزه :والله حرام عليك طيب انا ذنبي اي
عاصي :ههههه معلش مهو انت صحبه بقا
حمزه:يق.طع دي صحبيه ياشيخ هتجيب اجلي
عاصي :ههههه يلا نفطر طيب
مازن :ها لا روحوا انتو عقبال منام شوي
عاصي :طيب اعملها كدا وشوف هعمل فيك اي تاني
مازن بخوف:هو الواحد ميعرفش يهزر معاك اي ده فين المطبخ ياحمزه يلا عشان نحط الاقل
عدل اليوم من غير احداث
تاني يوم
الصبح
مسك قامت لبسه دريس لونه كحولي في ابيض ولبست الخمار
مسك:انا هروح ياداده ادعيلي
سميحه:روحي يابنتي ربنا معاكي ويكرمك يارب ويوفقك
مسك يارب ياداده ادعيلي
سميحه :بدعيلك والله ياحبيبتي ان ربنا يوفقك واشوفك اشطر دكتوره يارب
مسك:يارب ياداده يارب
سميحه:خدتي كل حاجه وخدتي النقاب
مسك :اه اخدت كل حاجه ياداده متقلقيش وخدت النقاب في الشنطه
سميحه:ماشي ياحبيبتي ربنا معاكي
مسك:يارب سلام ياداده
ذهبت مسك الي الجامعه وتوجه سميحه الي المطبخ
مروه :مسك فين
سميحه:راحت تشوف بنتي نورهان مش كنت قايله لحضرتك امبارح انها تعبانه اليومين دول وهتقعد عندها اسبوعين
مروه :طيب المهم غا.رت وانتي جهزتي الفطار
سميحه:اه ياهانم واعطه علي السفره دلوقتي
مروه:طيب يلا
كارما:ماما انا ماشيه
مروه:اقعدي طيب افطري ياحبيبتي
كارما:معلش ياماما اصل متأخره والامتحان بقا
مروه:ماشي ياحبيبتي ربنا ينجحك يارب
كارما:متقلقيش هنجح المره دي اطمني
مروه:انا عارفه ان بنتي شاطره اصلا وهتنجح وهتكون اشطر دكتوره
كارما:طيب انا ماشي بقا ياماما
مروه:ماشي ياحبيبتي مع السلامه
كارما:سلام
………………….
فاق عاصي من النوم وقام خد دش وخرج لبس بنطلون كحولي وقميص ابيض وطلع
مازن شافه صفر وغمزلوا:اي الشياكه دي يابرنس
عاصي:عادي مش عارفه حبيت اغير البدله
مازن:غريبه انت بتحب الدبله وبالأخص في الشغل
عاصي :معرفش بقا المهم يلا نفطر عشان اروح الجامعه
مازن:اشطااا يلا
………………
ذهبت مسك الي نورهان ولبست النقاب وراحت الجامعه وهي داخله من باب الجامعه قابلت يقين صاحبتها
يقين جرت عليها وحضنتها:بت عامله اي طمنيني عليكي وحشاني اووي اووي
مسك بحب وبتسامه :وانتي كمان ياحبيبتي
يقين :قوليلي بقا مذاكره ياموزه
مسك :عيب عليكي واكله الكتاب
يقين :ايو بقا اخوي اللي مشرفني وهيغششنييي
مسك :هههه انسي ياعسل حرام من غشاني فاليس مني
يقين :بقا كدا ياصحبي تغدر بي
مسك :ههههه اه ويلا ندخل
يقين:يلا ياختي قدامي يامن غشاني ليس مني انتي
مسك :ههههه يلا وبتلف راحت خابطه فيه وقعت علي الارض
عاصي بعصبيه وهو بيجيب تلفونه اللي وقع والشاشه اتكسرت :مش تحاسبي ياز*فته انتي
يقين جرت علي مسك وساعدتها تقوم
مسك بعصبيه :ز*فته في عينك انت انسان مش متر.بي
يقين وهي باتل*طم علي وشها :سقطتي يامسك ياختيييي
يتبع ….
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.