رواية كان لي طوق النجاه الفصل الثاني 2 – بقلم جاسمين محمد

رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الثاني

وسط زحام الطلبة وتوقعهم لدخول دكتور عجوز وممل، دخل شاب يرتدي قميصاً بسيطاً بياقة مفتوحة وساعة يد أنيقة. لم يتجه للمنصة، بل صعد درجات المدرج وجلس على طرف إحدى الطاولات وسط الطلبة المذهولين. أخرج هاتفه، ضبط التوقيت، ثم قال بابتسامة غامضة: ‘أمامكم دقيقتان لتقولوا كل ما لديكم.. لأنني بمجرد أن أقف على تلك المنصة، لن أسمع إلا صوت أفكاركم وهي تتغير’. ساد صمت من نوع خاص
ميرا بدهشه:بت انتي وهي انتو شايفين اللي انا شايفه
فيفي:ده موز اووي ياعيال يخربيت حلاوه امه
ميرا وفيفي بصوا لبعض وبعدين وجه نظرهم الي كارما اللي قاعده سرحانه فيه
عاصي وقف من مكانه وذهب وقف علي المنصه وبص لـ ميرا وفيفي الذين لم يكفوا عن الكلام وشاور عليهم ووقفوا
عاصي بصوت حاد :اقفوا انتو الاتنين وخلال دقيقه ملكيش حد منكم هنا ومتحضروش ليا ولا محاضره انتو سامعينننننن
ميرا :يادكتور احنا معملناش حاجه
فيفي:احنا اسفين يادكتور والله ما هتتكررر تاني
عاصي بعصبيه:انا مبحبش الجد*ال انا اللي اقولها يتسمع من غير صوت ويتنفذ يلا بررررر
ميرا وفيفي طلعوا والغ*ضب يملي وجوهم من تهز*يقهم وطردهم امام جميع الطلاب
وجه عاصي نظره الي كارما:وانتي مخلصتيش بص واعجاب ولا هنفضل طول المحاضره مبحلقين كدا
كارما بحراج فاقت من سرحانها :انا اسفه يادكتور
عاصي وجه كلامه لطلاب وتكلم بعدم اهتمام لكلامها
_اسمي الدكتور زين وانا اللي هعطيكم ماده دكتور محمد عبدالهادي عشان هو واخد اجازه مرضيه زي مانتوا عارفين فـ خلال الفتره دي مدام دخلت المدرج مسمعش صوت حد لحد مخلص وامشي و اياك اقول حاجه ومتتسمعش ولا تتنفذ فاهمين ولا لا
الطلاب كلهم في صوت واحد:فاهمينننن
زين بدا يشرح ليهم وكارما قاعده بتش*يط من الغضب علي معاملته معاها
……………………
كانت تجلس علي الكرسي امام المرايه وتتحسس العلامه اللي في دراعه بحزن الباب خبط
مسك وهي بتحاول تلبس حاجه لأنها كانت لابسه بجامه بنص:مين
سميحه :انا يابنتي
مسك بارياحيه سابت اللي بتعملوا وقعدت علي الفراش:اتفضلي ياداده
سميحه فتحت الباب ودخلت وبحزن:قاعده ليه في الاوضه لوحدك يابنتي
مسك بحزن:عادي ياداده قاعده مش حابه ازعج حد بوجودي
سميحه بحزن علي حال هذه الصغيره:ليه بتقولي كدا بس يابنتي دانتي نسمه بس هم اللي معندهمش رحمه الله يسامحه ابوكي
مسك :ابوي مش السبب ياداده وبصتلها بنظره تحمل كلام كتير جوها
سميحه :لا ابوكي السبب عشان مصدقها ومش شايف بنته اللي من دمه ياريت اليوم الف*قري ده مكان جه
مسك بحزن:اليوم ده ساب في كذا ذكره مش قادره انسهم ابدا ياداده كان نفسي ميجيش بس هنقول اي الحمدالله وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم
سميحه وهي بطبط علي كتفها:ربنا يصبرك ياحبيبتي يارب ويعوضك عن الحزن اللي مريتي بيه في حياتك
مسك :يارب ياداده يلا انا هقوم إقراء قرآن شوي واصلي قيام الليل قبل ما انام
سميحه :ماشي ياحبيبتي ربنا يثبتك ويقويكي يارب
بعد مرور شهر
في مكتب عاصي (زين)في الكليه كانت تجلس كارما أمامه علي الكرسي وهو يجلس علي كرسي المكتب
كارما بدلع : يادكتور هو حضرتك هتعمل ملزمه عشان الامتحان
زين ببعض من الحده :لا انا مش بعمل ملازم
كارما وقفت من مكانها وراحت قربت عنده وحطت ايدها علي صدره وبدلع
كارما:عشان خاطري اعمل ملزمه
زين بتوتر من حركتها :ها
كارما حست انها انتصرت عليه بقربها ليه
_عشان خاطري
زين وهو باصص في عينها :حاضر عشان عيونك اللي تسحر دي
كارما :تسلملي يادكتور وبعدت عنه وسابته وطلعت من المكتب راحت عند زميلها اللي اول ما لحظه خروجها طلعوا يجروي عليها
ميرا :ها عملتي اي
كارما بغرور:ههههه يابنتي قولتلك قبل كدا محدش يقدر يتجاهل جمالي ولا دلعي دانا أثر علي مليون زيو
فيفي :يعني اي وافق يعمل الملزمه
كارما بفخر :طبعا
جلس عاصي يضحك علي المعت*وها كارما اول ما خرجت ومسك تلفونه وتصل علي صديقه مازن
مازن :اي يابرنس طمني
عاصي بشم*زاز :برنس ياض انت بيئه ليه كدا
مازن :الله يرحم ابوك ياخوي
عاصي بعصبيه :ماله ياروح طنط
مازن بخوف من صوته :كان راجل طيب وعسل وجدع عشان جابك
عاصي :ايو كدا اظبط
مازن :المهم عملت اي طمني
عاصي :يابني دي عدت مرحله المع*تهوين دي عبي*طه
مازن بستغرب:مين كارما مستحيل دي دما*غها س*م
عاصي :هههه علي نفسها صدقني والله دي هب*له
مازن بتعجب :يمكن المهم هتعمل اي في موضوع الملزمه لان اكيد تخمينك طلع صح وهي جت طلبت منك
عاصي بابتسامه كلها غرور :عشان لم اقولك حاجه بعد كدا تصدقني وتسمع مني وانت ساكت
مازن :بلاش ام سقف غرورك ده احسن يدربك علينا واحكي اتعمل اي عشان انا واثق انك اكيد رفضت
عاصي بتفكير :لا وافقت
مازن :بتهزر صح
عاصي :نو ويلا سلام عشان عندي مشوار هروح اعملوا
مازن :ماشي نكمل كلام لم تيجي
عاصي :تمام سلام
مازن :سلام
اخذ عاصي مفاتيح العربيه من علي المكتب وخرج ركب عربيه وتوجه في جهته التي يذهب اليها
في المساء
كانت تضع مسك العشاء علي السفر ودخلت مروه وبعصبيه:اخلصي واختفي قبل ما مدحت ينزل
مسك بحزن علي معامله ابوها انه مش بيط*يق يشوفها
_حاضر
وضعت مسك الاكل وذهبت علي المطبخ حتي تاكل هي وداده سميحه
جلس مدحت ومروان وكارما ومروه ياكلوا
مروه :قوليلي هتعملي اي في الامتحان بتاع بعد بكرا بتاع الدكتور الر*خم اللي حكيتي عنه
مدحت :لو في دكتور مضايقك عرفيني وانا اخلصلك الموضوع
كارما :لا يابابا متقلقش بنتك بميت راجل وانا خلصت الموضوع وهو وافق يعمل لينا ملزمه نلم بيها الجزء بتاعه
مروان :كويس بس ذاكري عشان تخلصي تطلعي من السنه اللي ليكي فيها سنتين دي هو كل سنه هتاخد السنه في سنتين
كارما بعصبيه:مالكش دعوه علي الاقل انا دخلت طب مش زيك مش معايا كليه تجاره
مروان بعصبيه :بت انتي احترمي نفسك ثم انك دخلها اصلا بالوسطه يعني مش بمجهودك باماره لسه في سنه تانيه اديلك سنتين مش عارفه هتخلصي ايمتا
مدحت بحده :مروان احترم كلامك مع اختك
كارما خبطت بايدها علي السفره وبعصبيه :انت با*رد وسأبتهم وطلعت اوضتها
مروه:عاجبك كدا
مروان كان بياكل بكل بر*ود وتجاهل كلامهم
مدحت بع*صبيه :مروان احترم كلام امك وهي بتكلمك
مروان :بصوا بقا انا مغلطش مع الدلوعه بتاعتكم مهي دي الحقيقه وهي داخله طب بالوسطه هو اللي يقول الحقيقه ميعجبكمش ليه وسابهم ومشي
في المطبخ
مسك :الحمدالله انا شبعت ام اقوم اشوف وراي اي عشان اخلص واروح اوضتي
سميحه :لا سيبي كل حاجه وروحي انتي بس ذاكري وانا اخلص كل حاجه
مسك بصوت واطي :داده وطي صوتك حد يسمعك
سميحه باسف:انا اسفه يابنتي نسيت روحي طيب
مسك :لا انا هخلص معاكي الاول
سميحه :لا انا هخلص كل حاجه روحي انتي
مروه دخلت في نفس الحظه
_هتروح فين
مسك وسميحه اتوترو
مروه بستغراب :هتروحي فين يابت انتي متنطقي
سميحه:هتروح ترتاح اصلا هي حاسه بشوي تعب فقولتلها كفايه عليكي كدا وروحي ارتاحي وانا اخلص
مروه :مهي زي الق*طر اهي خليها تخلص الاول وبعدين تغ*ور في دا*هي ويلا اعملوا فنجان قهوة لمدحت وانا اعمليلي نسكافيه
سميحه :حاضر ياهانم
مروه اول ما طلعت سميحه ومسك خدو نفسهم
مسك :الحمدالله انها مسمعتش حاجه
سميحه :الحمدالله وحقك عليا يابنتي
مسك :هو انتي ذنبك اي بس ياداده
في مكان آخر كان وصل بالعربيه بتاعتها امام منزل قديم نزل من العربيه وفتح باب المنزل ودخل وقعد ينظر الي الحيطان بحزن ومشي وقرب من اوضه وفتح بابها ودخل قعد علي السرير ومسك صوره في ايدوه
_انا عندي امل انك لسه عايشه وهلاقيكي وهرجعك لحضني يانبض قلب عاصي

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!