رواية كان لي طوق النجاه الفصل الرابع 4 – بقلم جاسمين محمد

رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الرابع

عاصي بعصبيه وهو بيجيب تلفونه اللي وقع والشاشه اتكسرت :مش تحاسبي ياز*فته انتي
يقين جرت علي مسك وساعدتها تقوم
مسك بعصبيه :ز*فته في عينك انت انسان مش متر.بي
يقين وهي باتل*طم علي وشها :سقطتي
عاصي بعصبيه :انا انسان مش متر… وسكت اول ما عينه جته في عينها وسرح فيها
يقين :انا اسفه بالنيابه عن صحبتي والله ما قصدها هي لسانها بس طويل شوي حقك عليا انا يادكتور وشدت مسك ومشت بيها بسرعه من قدام عاصي قبل ما يتكلم تاني
عاصي بتوهان بعد ما مشت :مستحيل تكون هي
عند يقين ومسك
مسك:انتي يابنتي سيبيني انتي جر بق.ره وراكي اي وراحت شاده ايدها من ايدها ووقفت
يقين :مسك ارجوكي انتي متعرفيش مين ده
مسك :هيكون مين ياعيني ابن راجل غني يعني زي غيروه
يقين :لا ده دكتور زين اللي مسك مكن دكتور محمد عبدالهادي
مسك خبطت علي قلبها بخضه:يالهوووي هو ده اللي كل الدفعه خايفه منه اللي امتحانه كمان شوي
يقين هزت راسها بنعم
مسك :ياختييييي
يقين :عشان تبقا تلمي لسانك ده اللي جايبلك مصا.يب
مسك بتمثل الشجاعه :عادي مش هيقدر يعملي حاجه ثم هو اللي غلط الاول ده المفروض يجي يعتذر ليا
يقين :نعم ياروح امك يعتذر اه طيب يلا يامسك احسن يجي دلوقتي انتي متعرفهوش اصلا يلا ياختي يلا خلينا نعدي الاول من مادته وبعدين نبقا نخليه يعتذر ده أن عدينا اصلا ونجحنا
يقين مسكت ايد مسك ومشي راحوا المدرج لقي عاصي بيدخل من الباب راحت جرت ودخلت بسرعه وقعدوا قبل ما ياخد باله
عاصي طلع علي المنصه :اول حاجه قبل ما اوزع الورق اياك اياك المح حد بيبص في ورقه اللي جنبه او شفايفه بس بتتحرك هيتمسح. بيه المدرج قدام زمايله ويسقط في الماده ويمكن السنه كلها كمان
مسك بصوت واطي :ناقصه هي كلام كتير ياخي وزع خلينا نحل قبل الكلمتين اللي مذاكرينهم ما يتمسحوا
يقين خبطتها في رجلها عشان تخرص
مسك بوجع :اااه
الكل بيبص علي مكان الصوت بس مش عارفين مين
بس عاصي عرفها وبص عليها وفضل ساكت شوي وهو باصص ومركز عليها
كارما بدلع :ممكن توزع الورق يادكتور
عاصي فاق من شروده:حاضر اياك اسمع نفس تاني وعطي ورق الامتحان للمراقبين اللي معا يوزع الورق والكل شاف ورقه الامتحان وتنح
كارما بصدمه:اي ده يادكتور
عاصي بجديه:اي في اي
كارما :انت حضرتك جايب سؤالين بس والسؤالين مقالي وانت حضرتك كنت عامل الملزمه بابل
عاصي :برضوا مفهمتش فين المشكله
كارما :المشكله ان احنا ذاكرنا علي انه بابل فمش هنعرف نحل دلوقتي
عاصي :والله انا عطيت منهج وشرحته انتو بقا ذاكرتوا كيف انا ماليش دعوه يلا كله يحل ومن غير نفس
مسك سمت الله ودعت دعاء الاستفتاح بتاع الامتحان وبدأت تحل هي ويقين وعاصي طول الوقت عينه عليها
بعد.شوي
عاصي :كدا فاضل نص ساعه شدو حيلكم يلا عشان شوي وهلم الورق
كارما :بعصبيه والله يادكتور لميته دلوقتي ولا شوي كدا مش فارقه عشان محدش عارف يحل حاجه اصلا
عاصي تجاهل كلمها ومردش عليها
مسك رفعت ايدها
عاصي بقر.ف :نعم عايزه اي
مسك بقر.ف :مش عايزه حاجه هعوز منك اي انا خلصت بس
الكل بصلها علي طريقتها في الكلام لان محدش يتجري ويكلمه كدا
عاصي بعصبيه:انتي ازاي تتكلمي معايا بالطريقه دي انتي نسيتي نفسك ولا اي
مسك وهي بتصنع عدم الخوف من صوته :والله حضرتك اللي بدأت انا رفعت ايدي وانت بتكلمني بقر.ف عايزني اكلمك كيف يعني
عاصي رفع حاجبه وبصلها من فوق لتحت علي جراتها معا في الكلام
مسك قامت من مكانها وقربت منه ودمت ايدها تعطي الورقه :اتفضل الورقه
عاصي سيبي الورقه واطلعي استنيني في مكتبي
مسك :والله عايز تقول حاجه اتفضل قول دلوقتي لاني مش با روح لدكتور مكتبه
يقين جرت عليها ومسكتها من دراعها بصوت واطي :يخر.بيتك اسكتي خالص ووجهت كلامها لعاصي اللي قاعد جامد وباصص ليها :حقك عليا انا يادكتور وحاضر هنروح المكتب ونستنا حضرتك اتفضل الورقه وسابت الورقه وشدت مسك وطلعوا من المدرج
عاصي بعصبيه بعد ما طلعوا بص في ورقتها وتفاجأه من اجابتها ووجه كلامه للمراقبين اللي معا لموا الورق وهاتوا علي مكتبي وسابهم وطلعوا والمراقبين لموا الورق والطلاب قعدو يتكلموا علي مسك وعلي طريقه كلامها مع الدكتور وكارما كانت شا.يطه من العصبيه علي هدوء معاها
يقين :مسك اللهي تنستري عدي اليوم ده علي خير خلينا نخلص وتعالي ندخل المكتب نشوفه عايز اي وخلاص عشان خاطر مامتك
مسك :يقين انا مغلطش فيه ومتحلفنيش بخاطر ماما تاني
يقين :حاضر بس يلا ارجوكي
مسك :طيب وراحوا علي المكتب فتحوا الباب ودخلوا قعدوا
عاصي دخل مكتبه وقعد علي الكرسي :ممكن افهم اي الطريقه اللي اتكلمتي بيها معايا دي النهارده انتي شكلك مش عارفه انا ممكن اعمل اي معاكي
مسك :والله انا مغلطش في حضرتك شوف انت طريقتك اي معايا وبعدين اتكلم
عاصي وقف من مكانه وقرب ليها وبحده:بت انتي احترمي نفسك
مسك :بت ام تبتك انا محترمه غصب عن اي حد وانا غلطانه اني جيت هنا اصلا وسابته ومشت
عاصي وقف مصدوم من شجاعتها معا في الكلام
يقين بعد ما مسك ما مشت :ابيه عاصي ارجوك سامحها
عاصي :اسمها اي
يقين بخوف عليها :ابيه عشان خاطري
عاصي بعصبيه :يقين قولي اسمها اي اخلصي
يقين بخوف:اسمها مسك اشرف زيدان
عاصي :عايشه فين
يقين :في فله مدحت الشناوي
عاصي اول ما سمع الاسم عروق ايدو بانت وعينه بقا لونها كاتم :يقين اختفي من قدامي حالا يلا
يقين طلعت جري من المكتب ورنت علي حمزه اخوها
حمزه :ياقر.ده عايزه اي
يقين بخوف:حكت لحمزه كل حاجه
حمزه:طيب متخافيش وانا هكلم عاصي ومش هيعمل حاجه لمسك
يقين :ايو كدا اخوي حبيبي اللي في ضهري
حمزه:ياختي اتو.كسي دانتي ممكن تقري الفاتحه علي اخوكي
يتبع….

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!