رواية في ميزان القلب – الفصل الثاني
روحت طلعت على السلم ولسه بفتح باب الشقة سمعت بابا بيكلم ماما صوته باين عليه مبسوط أوي – في عريس متقدم لبنتك يا سماح
اتنهدت بضيق وانا بفتح الباب وبدخل وانا بسمع ماما بتقوله – يا ألف نهار ابيض مين يا أبو سما
– الشيخ مصطفى
انا سمعت الكلمة دي الحاجات اللي في ايدي وقعت انتبهوا ليا وانا بصتلهم مش عارفه اوصف الموقف اتكلمت بتوتر باين عليا – هو… هو مين اللي اتقدم يا بابا
بابا اتكلم باستغراب – الشيخ مصطفى..انتي كويسه
– انا.. اه ..اه كويسه بس يعني هو الشيخ مصطفى هو نفسه يعني الشيخ مصطفى اللي بيصلي بينا
– اه
انا مكنتش مصدقه فعلاً انا حاسه اني طايره بجد هو هيتقدم ليا انا يعني انا هبقى مراته يعني واخيراً…وقفني صوت بابا اللي صدمني – ايه رايك يا بنتي متقدم ل اختك سما
ايه.. متقدم لمين اختي لا لا ازاي يعني مستحيل لا انا انا مش هقدر وفجأة الدنيا لفت بيا واخر حاجه سمعتها كان صوت ماما وهي بتصوت وبتقول بنتي
صحيت تاني يوم وانا دماغي تقيله قمت اعدل نفسي على سرير افتكرت اللي بابا قاله روحت فتحت في نوبة عياط ملهاش اخر يعني انا بقالي سنتين بحبه وفي الاخر يتقدم لاختي انا عمري ما اتنملها السوء أبدا بس انا مستحيل مستحيل استحمل ده مستحيل اني اشوفه مع حد تاني وكمان الحد ده يبقى اختي مش هقدر… لا مش هقدر أعدت اعيط مش هقدر اعمل حاجة غير كده
باب الاوضه اتفتح ودخلت منه سما لقتني ضمه نفسي جريت عليا وقعدت قدامي والدموع في عينها – وحيات عيونك ما اعرف اصلا ازاي بس كده كده هرفض مستحيل اعمل كده مستحيل اخلي قلبك يتقطع بالطريقة دي انا اسفه يا جميلة اسفة
مسحت دموعي وانا بحاول ابتسم – بتعتزري على ايه بس انتي عملتي ايه وبعدين مين قالك اني عايزاكي ترفضي لا انتي توافقي هو الموضوع صعب عليا اه بس مستحيل اخليكي ترفضي حد محترم وخلوق كده احنا مش بنلاقي راجل يصون ويحفظ في الأيام إلا قليله فَ أنتِ هتوافقي فاهمه
سما بدموع – لا مستحيل مستحيل اعمل كده مستحيل اشوفك بتتوجعي قدامي وانا اتبسط عادي مستحيل
مسحت دموعها وانا ببتسم – وانا مستحيل اشوف أن الحاجة دي فيها مصلحة لاختي وموافقش طب بصي انتي مش هتخسري حاجه هو هيجي وابقي ترفضي براحتك بس ماينفعش ترفضي من الباب لطاق كده علشان خاطري شوفي بس واحكمي
– علشان خاطرك هشوفه لكن انا مش هحكم لأن انا كده كده هرفض ومستحيل اوافق بس علشان زي ما قلتي معنديش سبب بس لما يجي هقول أن اننا مننفعش لبعض أصلا
ابتسمت لها واخدتها في حضني وانا قلبي بيتقطع بس هعمل ايه النصيب واكيد لو كان خير ليا كان هيبقى ليا
عرفنا من بابا انو هيجي بكره يتقدم طبعاً قاععدنا نروق الشقه وكل شويه سما تفضل تبصلي تتأكد إذا كنت كويسه أو لا هي عارفه اني مش كويسه مع اني بحاول أبين غير كده انا عارفه انكم مستغربين ازاي أخليها توافق بس ماما وبابا ميعرفوش اني بحبه أو اني بتمنى لو كنت مكان سما دلوقتي فَ مش هينفع هما أصلاً حاسين أن في حاجه مش طبيعيه أخليهم يتأكدوا لا طبعاً وكده كده أصلاً سما ولا في دماغها مصطفى أصلا خلصنا ترويق وروحت قعدت في الاوضه كان فاضل على المغرب ساعة لقيت موبايلي بيرن بصيت لقيت براء ابتسمت الواد ده انا بحبه أوي فتحت وسمعت صوته – جيمي انتي كويسه
ضحكت عليه وعلى لهفته – انا كويسه يا قلب جيمي انت عامل ايه
– انا كويس طب طالما كويسه لغيتي الدرس ليه ومجتيش السنتر
– علشان كنت بساعد ماما هنا يا حبيبي كنت بروق البيت معاها أنا وسما
اتكلم بضيق طفولي واضح – يعني ماكنش ينفع سما تساعد طنط وانتي تيجي
ضحكت – لا ماكنش ينفع علشان الحاجات كانت كتيرة مكانوش هيقدروا يخلصوا لوحدهم
– طيب خلاص يا جيمي بقولك..
استنتوا يتكلم بس لقيتوا سكت وحسيت ان في حد جمبه وقفه عن الكلام
اتكلمت باستغراب – قول يا براء سكت ليه
– لا ..لا خلاص يا جيمي مش حاجه مهمه انا لازم اقفل دلوقتي علشان بابا عايزني
– ماشي يا حبيبي سلام
– سلام
قفلت وانا مش فاهمه في ايه وليه سكت ومين اللي كان بيوشوشه ده بس قاطع تفكيري ماما وهي بتندهلي روحت اشوفها
اما عند براء
– انا عايز افهم انا مش قولتلك متتكلمش كلمة زيادة انت عايز تعرفها يعني
– هو ايه اللي عايز تعرفها ما هي اكيد عارفه انك رايح تتقدملها
– يا عم هي تعرف منين اني اخوك هي تعرف أن في شيخ مصطفى رايح يتقدم لكن متعرفش انا مين
– طب مقعدني جمبك ليه ومخليني اتصل بيها
ابتسم لما افتكر – علشان كنت عايز اسمع صوتها
– ايوه انا مالي ومال الكلام ده يعني…. اتقي الله ده أنت في شهر رمضان ايه الناس دي استغفر ربنا استغفر
– تعرف انك واد رزل امشي يلا من هنا
براء قام وهو بيمثل الضيق والعصبية وكان شكله يضحك – ايوه ايوه امشي و واد رزل تاخد اللي انت عاوزه وتمشيني صح
قال اخر جملته وهو بيطلع من الاوضه مصطفى اتكلم – ايه الواد الّمض ده قال تاخد اللي انت عاوزه وتمشيني قال
بس افتكر صوتها وافتكر وهي بدلع براء وبتقوله حبيبي وقال في نفسه نفسي اسمع الكلمه دي منك وإن شاء الله هتبقى قريب يا وصية الرسول
صباح يوم جديد
ماما دخلت علينا الاوضه وفتحت الساتير – يلا قوموا يا بت انتي وهي يلا خلينا نلحق نجهز الفطار علشان هيفطروا معانا يلا
اتكلمت بضيق – يلا ايه بس يا أمي انا عايزه انام الضهر .. الضهر صاحيني
– الضهر ايه اللي اصحكي قومي يا بت
وراحت ناحية سما وهي بتشد الغطا من عليها – قومي يا عروسة يلا
سما اتكلمت بضيق – عروسة ايه بس يا ماما انا لسه موافقتش ده هو انا بس هشوفه ونعرف إذا كنا ننفع لبعض أو لا وإن شاء الله هيبقى لا
ماما – وإن شاء الله لا ليه يا اختي كان ناقص ايد ولا رجل ماهو راجل زي الفُل اهو
– لا ولا ايد ولا رجل هو بس اللي…..
بصيت لسما علشان تسكت ومتكلمش هي بصيتلي وفهمتني واتنهدت بضيق
ماما – ما اتكلمي يا بت هو هاخد الكلام منك بالعافية
سما وهي بتقوم من على السرير – ولا حاجه يا امي ولا حاجه
انا فاهمه سما وفاهمه أنها مضايقة علشاني وهي أصلا مش بتفكر في الجواز دلوقتي هي عايزه تكمل تعليمها الاول بس طبعاً الحجج دي مش بتدخل على ماما ف مش هنتكلم
فضلنا طول النهار نجهز في الاكل المغرب أذن وكان صوته انا سمعته من هنا دموعي اتجمعت في عيني من هنا حاولت أتمالك اعصابي علشان سما ما تشوفنيش مع اني عارفه انها عارفه كويس اني مخنوقه بس علشان ها بحاول بابا جيه وكانوا جم معاه دخلهم اوضة الضيوف ولقيت براء فجأة بيجري عليا وبيحضني وانا في المطبخ استغربت و وطيت اسأله – ايه المفاجأة دي يا براء
ابتسملي وهو بيقول – حلوه مش كده
ابتسمت – ايوه طبعاً يا حبيبي حلوه بس انت جيت لوحدك ازاي
– جيت لوحدي ايه بس يا جيمي العيله الكريمة كلها جوه اه ما أنتِ متعرفيش ماهو الشيخ مصطفى يبقى اخويا يا ستي
– ايه اخوك ازاي و…..
قاطع كلامها دخول ماما وهي بتقوله – مامتك عايزاك يا حبيبي روحلها
مشي من قدامي وانا مش فاهمه حاجه جهزت الفطار مع ماما وقلت لها إني بس هدخل اصلي المغرب وكده علشان اتهرب طبعاً دخلت اوضتي وكانت جمب المطبخ اصلا مش بعيده ومحدش اخد باله دخلت صليت وانا حاسه بحمل على قلبي لقيت سما بعتالي رساله بتقولي – ماما بتقولك هاتي صنية العصير من المطبخ بسرعة
اتنهدت بضيق هما مصرين يخلوني اشوفه دخلت واخدت صنيه العصير وجيت أتحرك ناحيه ما هما قاعدين
سمعت صوت وتقريباً كانت مامته – امال فين العروسه يا سماح
ماما ضحكت -ما هي جنبي اهي
– بس دي مش جميلة
بابا اتكلم باستغراب – جميلة ايه بس …مش انت طالب ايد سما يا بني
سمعت صوته وانا كنت خلاص دخلت – لا يا عمي انا طالب ايد جميلة مش سما و……….
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية في ميزان القلب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.