رواية عفريتة قلبي – الفصل الثالث
٣….ناجى فرك اديه بحماس وقال…
مبروك عليكى انا.. يلا بقى نركن المخاف.. ونغطس تحت اللحاف
حوريه… ايه السفاله دى اكتم… انا مش عيزاك اصلا انسى تقرب منى..
ناجى… انتى فكرانى هقولك براحتك وانام على الكنبه انتى مرتى خلاص
حوريه وقفت على السرير وقالت….
مر فى حلقك انسى والله ما تقرب منى لاصرخ والم عليك البلد كلها
ناجى…. ههه والله… هتصيطينى يعنى… صرخى انا اصلا بحب الفضايح..
ونط على السرير مسكها وحوريه صرخت بس وقعو الاتنين لما السرير اتكسر بيهم..
حوريه…. ايه الغباء ده دبشه بتنط فى ترعه السرير اتكسر اتفضحنا خلاص.. اصلا انت قاصد تضايقنى هنقول ايه لعمى دلوك..
وبقت تبكى…
عند حمدان قال…. حب انتى عرفتى كيف هى قالتلك
مرجانه.. دى حجات تتحس ما تتقلش
حمدان.. ياست نانسى مش وقت اغانى عرفتى كيف
مرجانه… انت بتحبها وهملتها عشان اخوك.. ولا كان حب من طرف واحد..
حمدان بزهق… انتى عرفتى كيف
مرجانه… عرفت من عنيها ما كنتش تنزل من عليك… ها انت ايه وضعك..
حمدان… لا انا بعد مرتى نرجس الله يرحمها ما شوفتش حريم…
مرجانه بصتلو بدلع وقالت… واصل
حمدان… اها واصل ..
مرجانه.. لساك فاكرها..
حمدان… عمرى ما نسيتها كانت بت خالتى وعشقتها من واحنا عيال… واتجوزنا بس راحت بدرى
مرجانه… يا بختها
حمدان.. بنقول ماتت بختها بايه
مرجانه.. بيك قاعد فكرها لغاية دلوك
حمدان… امم تصبحى على خير يلا روحى لجنه لتصحى تلقى روحها لوحدها تخاف
مرجانه.. بتسكتنى ماشى.. وانت من اهلو
فى يوم جديد كان ناجى بيدق السرير اللى كسرو قال بتعب…
كفايه كده انا اتعبت من كتر الدق
حوريه… احسن كلو منك عجبك كدا
ناجى.. مش كنت ناديت لحمدان يصلحو هو بيعرف للخشب
حوريه… كمان هى ناقصه فضايح..
بس سمعو صوت حمدان بيقول..
يا عريس ايه لساتك نايم..
ناجى.. اهه جيه لحالو..
وقفت قدامو وقالت…
اوعى تقولو
ناجى… ليه ده اخوى عادى يعنى بعدى
وبعدها بس زقتو ووقعت فوقو بصلها بدهشه.. وحوريه بعدت وقالت بحرج..
احم ما تقولش لحد هتكسف
ناجى.. انتى تامرى امر روحى على الحمام وانا هسربو من بره لبره
حوريه.. مستفز
ناجى.. طب دلعينى ده المثل بيقول لو ليك حاجه عند الكلب قولو يا سيدى..
حوريه دخلت الحمام وبصت من بابو وقالت.. طب شوف اخوك… يا سيدى…
ناجى.. ههه مقبوله منك يا عسل
وفتح لاخوه الباب وقال.. صباح العسل..
حمدان.. صباحيه مباركه جهزولك الفطور اجيبو ولا شويه
ناجى… لاه هننزل ناكل معاكم تحت
حمدان.. ياض انت عريس..
ناجى.. لاه هناكل سوا ما نستغناش
حمدان.. طيب هنستنوك تحت…
ناجى.. اشطا
حمدان راح المطبخ وكانت مرجانه بتتكلم بخوف وبتقول
لا ان شاء الله ما هيعرفش بطلى فقر.. انتى بس ما تتصليش وانتى فى البيت ليسمعوكى… انا زينه قوى ما تخافيش عليا…. اسلام عرف… ها وعمل ايه…. طب انا هقفل ليسمعونى هنه سلام..
وقفلت معاها وحطت ايدها على بقها وبقت تشهق ببكى قعد جمبها ومد عليها منديل بصتلو بخضه..وقالت..
انت هنه من ميتى..
حمدان.. من ان شاء الله ما هيعرفش… وما هسالش هو مين ما تخافيش
مرجانه… دى حاجه مش مهمه اصلا اخوى كان جايب بقره وماتت وخايفينو يعرف وهو مسافر عند اختى ف بقولها ليسمعك وبتقول عرف اسلام اسمو اسلام
حمدان.. كل البكى ده على بقره انا قولتلك ما هسالش ما لوش لزمه يعنى تكدبى…. يلا عشان هينزلو ياكلو معايا
مرجانه.. حاضر على طول اهه
حمدان.. خلينى اساعدك
مرجانه… لاه انا هجهز ما ينفعش
حمدان… لاه انا جبتك تقعدى مع جنه عادى نساعدك
وجهزو السفره سوا…. ناجى وحوريه نزلو سوا
حمدان.. صباح الخير يا بنوتى
حوريه بضيق.. صباح النور
حمدان بص لمرجانه وقال.. اقعدى كلى معانا
مرجانه… ها لا هاكل فى المطبخ اقعد كيف
حمدان.. مش بقول اقعدى…
وقعدها على الكرسى اللى جمبو حوريه بصتلها بغضب وقالت…
هتقعد الخدامه تاكل ويانا
حمدان… دى مربيه عيب
مرجانه وقفت وقالت.. انا اصلا شبعانه
حمدان.. هو ليه كلامى ما بيتسمعش مش قولت اقعدى
وقعدو خلصو فطارهم وطلع مع اخوه لبره ورجعو باليل على البيت وسمعو حوريه بتزعق وبتقول..
هيكون مين غيرك يعنى انتى الغريبه الوحيده اللى دخلت وسطنا
راحو على الصوت اوضه مرجانه وحوريه راميالها هدومها فى الارض…
حمدان.. فى ايه وبتقلبى فى هدوم البنيه..
حوريه… سرقت خاتمى الدهب وبشوف واخده ايه تاني كمان.. اهو لقيتو عندها… ايه مكدبني اياك ومصدقها اسالها لو مصدقها ومكدبني..
مرجانه قعدت على الارض بقيت تلم الهدوم بتاعتها عشان كانوا واقفين… حوريه وقعتهم منها وقالت…
ما تلميش حاجه استني لما اخلص تفتيش
ناجى بصلها بنظرات ما فهمتهاش وراح اوضته.. وحمدان مسكها من ايدها وطلع بيها بره الاوضه وقال…
ايه اللي انتى هبهتيه ده
حوريه… بقولك لقيت الخاتم في دولابها انت ما مصدقنيش ليه
حمدان.. مش معنى انها تشتغل خدامه انك تهنيها وتاجي عليها.. دى بني ادمه زيك وزي بتحس وعندها مشاعر بس الدنيا جايه عليها شويه… مش معنى انك اتولدتى لقيتى روحك بنت عمده ما تشوفيش الناس اللي تحت… كان ممكن تتولدي في ظروفها وتبقي خدامه بردك..
حوريه… انت بتساويني انا بدي..
حمدان…. انا برجعك لانك تهمينى.. انتى اختي وبنوتي اللي انا مخلفتهاش
حوريه.. انا مش اختك ولا بتك بطل تقولى بتي واختي
حمدان.. مرت اخويا.. انتى مرت اخوي حلوه دي.. يلا على اوضتك..
حوريه طلعت على فوق بسرعه وكانت بتعيط بس لقيت ناجى قاعد على السرير وبيبصلها بصات غريبه… قالت….
انت تبصلى كده ليه انت كمان..
ناجى…. هو انا عشان بهملك واقول عيله خلاص.. فاكره اني عشان بعدي اللي كنتى بتعمليه زمان وساكت تبقى تعملى اللى عيزاه… لا انتى زمان كنتى بس بنت عمي… انما دلوك انتى مرتي وعلى اسمي ومش انا اللى يقبل على نفسو مرته تروح لراجل تاني وترسم عليه وتعمل خطط علشان تفضيه وهي على ذمتى..
حوريه… انا لقيت الخاتم عندها..
ناجى… انا وانتى عارفين ايه اللى وداه هناك… انتى اللي خطيتى الخاتم في دولاب البت لجل تقولى عليها حراميه وتمشيها حركه قديمه ومهروشه… وانا هعرف كيف اعقلك يا مرتي الحلوه…
وقرب منها..
حوريه… انت انت عايز ايه بعد عني..
ناجى.. هخليكى تبقى ليا عشان حتى لو طلقتك ما يتجوزكش…
ورماها على السرير وقرب منها.. كانت بتحاول تمنعه بس ما قدرتش.. عند حمدان كان عند مرجانه وبيقول…
ينفع ادخل
مرجانه… لا انا اصلا ماشيه..
حمدان… رايحه فين..
مرجانه.. اي مطرح تاني ارض الله واسعه…
حمدان… طب وبتى اللي انا جبتك عشانها.. ما هتستنينيش اجيب واحده تانيه حته
مرجانه… نومها معاك اليومين دول هي لسه صغيره
حمدان.. طيب تقبلي اسفى انا ولا لازم هى..
مرجانه… لا انت ولا هى انا مش حامله اللى فيا مكفينى.. والله العظيم.. يمين بالله ما اخدت حاجه..
حمدان.. كنتى تبانى اذكى من كده امبارح ولقطتى انها بتحبني.. هى حطيتلك الخاتم عشان تمشيكى.. فاكره لما قعدتك تاكلى معانا.. انى يعنى حبيتك..
مرجانه بغضب… ايه العبط ده… هموم تافه الله يدينا منها حبه..
حمدان… دى تافهه..
مرجانه.. قوى.. فى حجات اكبر من كده
حمدان.. مثلا
مرجانه.. تبقى غريب وسط ناسك دى جربتها
حمدان.. مش فاهم
مرجانه… وحيد وسط اللمه يبقى اقرب ماليك مستنى ينهش فيك …انا اخويا باعنى لواحد تاجر ممنوعات وسمعتو بيقولو بكره هجبهالك.. هربت من البيت لا اعرف رايحه فين ولا مصيرى ايه…. اخوى بيدور علياعشان واخد تمنى فلوس وصرف منها ولو ما سلمنيش للراجل ده هيقتلو…… كنت بكلم اختى هى متجوزه عندى اهل بس ماحدش بيهتم بيا.. فهمت
حمدان…. ياريت ما فهمت… المهم عشانى انا خليكى معانا انسى اللى قالتو
مرجانه… هفضل لانى ما عنديش مكان بس ورب الكعبه حركه هبله زى دى تانى وهجيبها من شعرها واللى فيها تجيبو
حمدان…. لاه قلبك ابيض.. يلا تصبحى على خير
وطلع بس رجعلها وقال…. اه ما تفكريش فى اى حاجه نامى مرتاحه ماحدش يقدر ياخد واحده فى حمايتى
مرجانه… حمايتك…. انا
حمدان….. اه من دلوك بقيتى فى حمايتى
وطلع على اوضته.. مرجانه بصتلو بستغراب وراحت على السرير وابتسمت بفرحه ونامت…… في صباح يوم جديد كانت حوريه قاعده على السرير وماسكه المفرش عليها وبتعيط…. وناجى كان قاعد بيشرب سجاير… وقال بضيق….
وبعد هالك فضناها من اول الليل ولساكى بتنوحى..
مرجانه… وانت مالك ومال نواحى انوح للسنه الجايه انت مش عملت اللي في راسك خلاص ملكش صالح بيه… بس انت ما بقيتش راجل… كيف ما الراجل ما يقبلش ان مرته تلاغي راجل تاني وهي على ذمته… كمان ما يرضاش على حاله يفرض نفسه على واحده هي مش عايزاه..
ناجى… لا عادي دى بنقبلها…. بس انتى لساكى بتقولي ما بقيتش راجل… شكله ادب امبارح ما كفاش وعايزه تتئدبي تاني…
وقرب عليها .. بس جريت بسرعه على الحمام بسرعه وقفلت الباب…
ناجى… اجرى كيف الفيران اهو اللي انتى فالحه فيه…
حمدان كان رايح لبنته… بس لقى جنه متخبيه ورا السرير لسه هيتكلم بس شاف مرجانه رابطه عينيها وماده اديها في الهوا وبتقول..
على فكره اللعبه دي المفروض تجرى قدامي لحد اما اعكشك مش تروحي تستخبي مني… انا ما عارفاش امسكك.. فين اللعبه كده..
بس خبطت فى حمدان ورجعت لورا وكانت هتقع بس حمدان حاوط وسطها مسكها.. ومرجانه حطت اديها على كتفه.. وحمدان شال الربطه بايدو التانيه وبصلها وتاه فى عيونها بس حمحم بحرج وقال…. بتعملوا ايه
مرجانه بعدت وقالت برتباك… معلش خبطت فيك
حمدان… لا عادى ولا يهمك.. احنا عايزين نفطر ما فيش فطور النهارده ولا ايه..
مرجانه… انا جهزت من بدري بس ما حدش صحى خليته
حمدان.. ماشي طب يلا جهزيلنا الفطور ورانا شغل..
مرجانه.. عيني
حمدان.. سلامة عينك.. بقول ايه في المدرسه عاملين حفلة للاوائل يعني كل واحده هتاخد معاها ابوها وامها وجنه هتتكرم.. تاجي معايا…
مرجانه.. انا اه اجى معاك ما جيش ليه احطلكم الوكل واروح اجهز طوالى..
حمدان… ماشي تسلمى..
ونزل بس شاف حوريه قدام اوضتها قال.. صباح الخير
حوريه كانت هتدخل اوضتها بس مسكها وقال..
انتى زعلانه مني…
حوريه.. انا هزعل منك ليه انت عملت حاجه تزعل
حمدان… ما انا زعلت منك امبارح وصالحتك الصبح ما قعدتش لغايه دلوك زعلان…
حوريه.. مش كنت بتقول بعد نرجس مش هتشوف حريم بس انا شايفه انك شايف دلوك.. لما حبيت تشوف شفت
حمدان… خلينى ابوكي واخوكي وصاحبك احسن من اسم واحد..
حوريه.. في ناس بنستكفي بيها على الدنيا كلها وانا كنت مستكفيه بيك بس انت سبتنى واديتنى لاخوك..
حمدان.. بكره تعرفى انى ما هونتش فيكى… وان جوازتك من ناجى احسن بكتير قوي من اللي كان فى راسك.. ده بحبك يا هبله من وانتى خمس سنين…
حوريه بسخريه لما افتكرت اللى عملو ناجى وقالت..
اه انت هتقولى على حبه شوفتو مبارح.. بكره انت هتعرف ان اللي انت عملته اكبر غلطه في الدنيا وانك حمار وما بتفهمش حاجه
وسابته ودخلت اوضتها.. بغضب وبقت تبكى بس وقف قصادها ناجى وقال.. هو فى حد منع البوكى تحت ولا حاجه كل ما يضايقوكى تحت تطلعي تبكي فوق…. فبسال بس… عشان يبقى عندي خبر…
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية عفريتة قلبي) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.