رواية للعشق غشاوة – الفصل الثالث
3💜 غيره ظاهرة
الثالث
بعد الإنتهاء من الطعام توجه الشباب إلثلاث إلى غرفة المكتب ومعهم آمين لمناقشة أعمالهم وخططهم فى الدفع قدما بمستوى مجموعة شركاتهم وتوصيلها لأعلى المستويات
ليتحدث امين العشرى مادحا لهم قائلا انتوا الثلاثة جعلتونى فخور جدآ بمستوى ادارتكم وذكاءكم ورفعتوامن مستوانا فى مصر و بره مصر بس انا عايز منكم أكثر
ليرد أصف متشددا آكيد كل واحد فينا عامل حسابه فى المستقبل يوصل إلى القمة بمجموعه شركاته انا عن نفسي ناوي إن أوسع نطاق عملى وأسس مصنع جديد خاص بالاخشاب ومعارض اثاث منزلي في أماكن مختلفة في مصر وعامل جدوله بكل شئ سواء بالمصروفات والأرباح ودا هيخلى شركات العشرى تسيطر على السوق
ليرد امين قائلا ربنا يوفقك وانت ياامجد ناوي على أيه
ليرد أمجد أنا اشتريت مزرعة حالى مائتين فدان صالحة للزراعة وقررت إزرع فيها نباتات طبيه وعطريه علشان مصنع العطور وكمان مصنع الأعشاب الطبيعية وكمان هجدد فى مصانع الصابون وكمان اشتريت مزرعة زيتون كبيرة فى الفيوم وتبدأ تورد من الموسم الجاى احتياجات المصانع من زيت الزيتون
ليرد آمين عليه بسعادة هايل ياجوز بنتي
لينظر إلى أمير وانت ياامير مشاريعك الجديده أيه
ليردبثقه
أنا قررت إفتح خط لإنتاج السيارات والدراجات النارية وقطع الغيار وكمان عامل خطه لزيادة وتنشيط القري السياحية إلى بنملوكها ونزيد من جذب الاستثمارات الأجنبية المباشرة فى مصر ودا هيخلينى قاعد في مصر مده طويلة داغير طبعا شركه باريس بس انا متابعها مع عمى عماد لحظة بلحظة
ليرد آمين ربنا الموفق
ليدخل عليهم أشرف مازحا انتوا اجتماعكم والله أهم من اجتماع مجلس الوزراء طبعا ماانتوا مسكين اقتصاد البلاد
ليرد عليه أصف باستهزاء وانت يافالح ماسك ايه
ليرد أشرف بمرح اناماسك نفسي عنك ومش عايز أئذيك
ليرد أصف والله انا خفت منك أصل إلى رباع قامت والقوالب نامت
ليرد أشرف قصدك إلانصاص مش إلا رباع
ليرد أصف مبتسما مش اما تكمل ربع الأول
ليرد أشرف باستعطاف لوالده متقول حاجه يابا الحاج خلى الوله التور دا يبعد عنى
ليضحكواجميعا وهم يرون أشرف يهرول وخلفه آصف ويسمعون أشرف يقول وهو يجرى أمامه والله تور وبتكره اللون الأحمر علشان انا لابس قميص أحمر
ليمسكه أصف
ليتقدم نحوه الشباب مفرقونهم عن بعض ليحمل أمجد آصف
ويحمل أشرف أمير لينزله فى الحديقة المنزلية ويجلسان معا ليقول أشرف بمرح والله لوسبتنى عليه كنت هتمرن فيه بوكس
ليرد أمير مبتسما صادق يا حضرت القائد العام بإمارة مارايح لأ ختك تخلى جوزها ينقلك أي كتيبه قريبه مننا
ليرد أشرف بغيظ الغبية والله أما أقوم أدخلها الواطيه قايل لها دا سر تقوم تفتن عليه ماشي يا اروي أن مروحتك بيتك زاحفه على بطنك مبقاش أنا أشرف العشري
ليمسكه أمير ويجلسه مره اخرى قائلا بضحك منصحكش إنك تتهور علشان جوزها بدل مينقلك لكتيبه قريبه ينفيك وينقلك الواحات
ليصمت أشرف والله عندك حق ويتمم داحتى ممكن يحرمنى ادخل بيته ويحرمنى من المزه ليتنهد ويقول عندك حق المسامح كريم
ليرد أمير بتعجب مزة موزه مين
ليقول أشرف محاولا تجاهل حديثه مزه هو انا قولت حاجة انا قايم أنام تصبح على خير
ليجذبه أمير إليه قائلا كبرنا وبقى فى مزه وياتري مين ليلى ولا هبه
ليضع أشرف يده على فمه ليكممه قائلا يخرب عقلك هتفضحنى والبت اختك هتقول لجوزها وينفخنى
ليقول أمير قولى مين وسرك فى بير
ليكرراشرف الكلمة بير إنت هتقولى
ليقف أمير قائلا خلاص أما اروح اقول لها وينادي عليها ليكمم أشرف فمه قائلا ليلى ارتاحت
ليضحك ويقول أه يلا يالولا تصبح على خير
***********************************
بعد مروراسبوع
**********
كان يجلس أمير مع أصف فى المقر الرئيسي للمجموعة.العشرى ومعهم أمجد وكان يسود التوتر الاجتماع بين أصف وأمير لينتهي سريعا
لتدخل عليه السكرتيره باحترام تقول حضرتك عندك ميعاد دلوقتي مع مسؤولين الدعاية والاعلان وهمت وصلوا
ليرد أمير عليها بأمر دخليهم الغرفه التانيه وأنا جاى حالا
ليقف أمجد واصف ليغادروا كل منهما نحو عمله ليقف آصف مستمرا عندما يراها لثانيه ثم يتجه اليها ويمد لها يده ليصافحها قائلا آكيد وحشك وجايه تشوفيه ويقول بغيره مستتره هو عنده ميعاد وأكيد بعده هيفضالك
ليأتي من خلفه أمجد ساحبا يده وهو يرغمه على السير معه ويوميء لها بالسلام وياخذه ويتوجه للمصعد بعيدا عنها
ليدخلا المصعد
ليقول أصف بعصبيه وغضب عارف أنى جاي المقر الرئيسي وجايبنى علشان اشوفها ليضرب الحائط بيده وقدمه عايز يعرفنى أنها بقت تخصه خلاص
ليرد أمجد عليه الموضوع دا انتهى من أكثر من سنتين ونص وانت الغضب لسه فى قلبك لازم تقبل انك مش هتقدر تغير القدر
ليقول أصف بوجع أكيد لازم أقبل القدر
ليخرجا من المصعد كلا منهما في اتجاه عمله
************************************
دخل أمير إلى غرفة الاجتماعات متأخر عليهم ليجد سمر تجلس بتعالي
والجميع يقف لتحيته
لينظر أليها بغيظ يكبته لتعاليها عليه
تحدث باعتذار آسف بس كان عندى اجتماع مفاجيء إتاخر شويه
ليرد عليه تميم لا تأخير ولا حاجه إحنا إلى جايين بدري
لترد سمر بزعيق تميم مش وقت نفاق لازم يكون في احترام للمواعيد وياريت نسيبنا من الاعتذار والنفاق ونشوف شغلنا علشان الوقت
ليجلس أمير ويجلس الجميع وهو ينظر لها بعيظ ووعيد بالرد على عجرفتها معه فيما بعد ولكن الآن وقت العمل
ليبدؤا بشرح أعمالهم
وبعد وقت ليس بطويل ولا قصير
تقف سمر ويقف معها زملائها وهو مازال جالس لتقول له تمام نتقابل فى المكان بعد ثلاث ايام
ليرد أمير بثقة الطيارة هتكون فى المطار بعد يومان هنسافر كلنا الطيارة مع بعض
لتنظر سمر له بشرر وهى تقول بهمس متغطرس حقير
ليبتسم بانتصار وكأنها يسمعها
بعد مرور اليومان
************
ذهبت سمر برفقة زملائها من شركة الدعاية ومعهم رئيسهم مجدى إلى المطار ليجدوا المجموعة الثانية الخاصة بشركته بإحدى قاعات الانتظار ويتحدث معهم رئيسهم بابتسامة مخبرهم أنه قد أنهى جميع الإجراءات اللازمة وفى انتظار الإقلاع بعد ساعه
لنتظر سمر حولها ولم تجده لتتنهد براحة وهى تقول لنفسها واضح أنه مش هيسافر معانا أحسن هرتاح من غطرسته شوية
بعد قليل يعلن المذياع الداخلي للمطار عن رحلتهم ويتوجهوا لركوب الطائرة التي ستقلهم وتدخل إلى الطائرة مبتسمه من عدم وجوده معهم ويجلس الجميع فى اماكنه
ليتحدث تميم بمرح قائلا احمدك يارب ركبت الطائرة فرست كلاس ويجلس على مقعده بتفاخر درجه رجال الأعمال المهمة ليضحك الجميع على مزحة
ليتحدث أمير من خلفهم قائلا خير ياجماعه بتضحكوا على أيه ما تضحكونى معاكم
لتنتبه سمر لصوته بصدمة وتتحدث بصوت منخفض يا فرحه ماتمت وهو دا طلع منين كان بايت فى الطياره ولا إيه
ليجلس أمير بجوار مجدى محيهم بلطف قائلا أتمنى لكم قضاء وقت ممتع ومفيد في الرحله
ليردمجدى مبتسما أتمنى النجاح و التوفيق للحملة وتكون بداية تعاون مشترك بين مجموعة العشرى والوكالة بتاعتنا
ليرد أمير أن شاء الله يكون تعاون مثمر
ليتحدث تميم هو حضرتك ركبت معنا امتى إحنا مشفنكش فى قاعه الانتظار ولا أول مركبنا الطياره آكيد كنت قاعد قاعه كبار الزوار الخاصة
ليقهقه أمير قائلا دا حسد ولا استنتاج
ليرد تميم ببلاهه تقدر تقول الاثنين
ليرد أمير ببشاشة أنا كنت قاعد هنا فى الطياره الطيار صديقي وكنا قاعدين مع بعض ولما الطياره أقلعت سبته وجيت علشان كده لينظر لها بحنق يعني مكنتش بايت فى الطياره
لتصمت سمر وتنظر له شررا
ليسود جو المرح والمزاح بين الجميع مع انشغاله بالحاسوب الخاص به لتنتهي الرحلة ويذهبوا إلى الفندق المخصص لإقامتهم وتفاجيء بنزوله معهم فى نفس الفندق
ليقوم عامل الفندق لتسليم الكروت الخاصة بكل غرفه وهو يتحدث معهم بقائق الود والاحترام المتبادل
ويذهب إليه مرحبا به وإعطاء الكارت الخاص بجناحه
ليميل تميم على سمر متحدث بسخرية شايفة هو لوحده جناح خاص وأنا ومنصور اوضه بزمتك مش حرام وظلم
لترد سمر بابتسامة واسعة حرام وظلم واستبعاد كمان مفيش عداله
ليأتي أمير من خلفهم ويتحدث بغيره ظاهرة انتوا مشبعتوش كلام مع بعض من الطياره لهنا أظن كفاية ونروح نتغدى ونشوف جدول الأعمال علشان الحملة الدعائية والرالى بعد بكرة أظن وقت الهزار خلص ودخل وقت الجد
لتحاول سمر الرد عليه بعنف إلا أن يقاطعها
مجدى بلطف أكيد يلا بينا انتهى وقت الهزار احنا دلوقتي لازم نشتغل بسرعة علشان ضغط العمل
لتسير من أمامه مع زملائها فى صمت إلى مطعم الفندق
*************************************
كان أصف يجلس فى مكتبه بشركته ليدخل عليه سامى جبران بالملف الخاص بأحد المنقصات وأخذ يتباحث معه المعلومات عن المناقصة لينتهي من المحادثة فالعمل
ليتحدث سامى له فى ود قائلا آمين باشا مش عجبه تطويل خطوبتك انت وبنتى وطلب أننا نحدد ميعاد للزفاف وسالي قالت لي نخليه يوم عيد ميلادها ونعمل المناسبتن مع بعض يعنى بعد حوالى ثلاثة شهور ويومين
ليرد آصف بتهكم انتوا حددوا الميعاد كمان والله كثر خيركم أنكم عرفتونى
ليحاول سامى شرح الموقف له
إلا أنه يقاطعه بغضب خلاص اى ميعاد مش هتفرق كثير
ليتنحنح سامى بحرج ويغادر المكان بصمت ويتركه لغضبه المشتعل ليتذكر آخر لقاء له مع من أحبها من كل قلبه فى المقر الرئيسي للمجموعة ويتذكر حديثها معه بعد أن اخبرها أنا أمير سيتركها مع أول امرأة تدخل حياته كما تركها سابقا
لترد عليه باستياء قائله حتى لو سابنى مش هكون لك سبق وقلتلك كثير إنى مش أكثر من وهم فكر في إلى بين ايديك قبل متندم لترد عليه بجذم قاطع أنا وأنت مستحيل نكون لبعض وتتركه وتتجه إلى أمير بابتسامة مشرقة وهى تجده يقف على باب مكتبة
ليقترب منه أمجد وهو يدفعه إلى السير معه
ليعود إلى حاضره متوعدا لمن جعلتها تبتعد عنه بالعذاب
*******************************
كان عاصم على الهاتف يحدثها بخاصية الفيديو يبثها كل اشواقه اليها وتمنيه بالعودة الى احضانها والتنعم بقربها
لتبادله أروى الحديث بالشوق إليه وتعاتبه إلى يسمعك ميصدقش إنك كل مره تمشي وتسبنى نائمة
ليبتسم عاصم ويتحدث بحب ظاهر فى صوته وأعينه قلبك اسود ياروح الروح أنت كل مكالمة بتعتبينى وأنا قلتلك أنى مبحبش اودعك ولا اشوف دموع عنيك لتقول بغيره ظاهرة لكن بتحب تودع منار
ليرد عليها باستمتاع من غيرتها عليه
أهى منار دى أكثر واحده نفسي أودعها نهائي لولا تمسكها بالبنات
وبعدين سيبك من منار والعتاب قولتلى أن عندك مفاجأة ايه هى
لتردبدلال تؤ مش هقولك ألا أما تيجي
ليرد بقي كدة ويقول بتلاعب يبقى هنتظري كثير لأن احتمال منزلش اجازه الشهر دا
لترد أروى عليه بحده نعم متنزلش أجازه دا أنا اروح لوزير الحربية واتبل عليك واخليه يسرحك من الجيش وقعدك جنبي وارتاح
ليرد عاصم بمكر ليه لدرجة دى حالتك صعبه ومش قادره علي بعدي بس ياريت الجرأة دى متروحش أما أوصل ويشتغل الكسوف من جديد
لتقول له أنا جريئة بحبك
ليرد عاصم وأنا بعشقك بكل جرأة وبعشق كسوفك ودلالك ياروى قلبي
***********************************
فى إحدى قرى دهب السياحيه حيث يقام أحداث الرالى وتصوير الحمله الدعائية
مساءا بعد انتهاء وقت العمل والعشاء ذهب الجميع إلى غرفهم للخلود للنوم للاستعداد للأحداث القادمة
أصاب سمر أرق ولم تستطع النوم فقامت بتغيير ملابس النوم ارتدت ملابس أخرى وخرجت تسير علي الشاطئ وأثناء سيرها سمعت صوتا من خلفها يحدثها بمرحه آكيد تغيير المكان مطير النوم من عينك
لتسدير له قائله تميم لأ ابدا بس بفكر فى الحملة الدعائية والرالى وخايفه ميجبوش الصدى الإعلامي الواسع
وتقول له وانت ايه اللى منيمكش لدلوقتى اوعى تقول تغير المكان
ليقول تميم أبداً أنا خرجت أتنفس هوا نظيف
ليضحكا سويا بصوت عالى
ليقول لها لأ إحنا فى مكان مفيش فيه تلوث الهواء قلت أما أنزل اشم هو نضيف أيه رأيك نتمشى سوا وتقول لى على مخاوفك لتقول له ماشي
ليسيرا سويا غافلين عن أعين تنظر إليهم بغيره ظاهرة
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية للعشق غشاوة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.