رواية للعشق غشاوة الفصل التاسع عشر 19 – بقلم سعاد محمد سلامة

رواية للعشق غشاوة – الفصل التاسع عشر

19💜 أقترب موعد الزفاف

19💜 أقترب موعد الزفاف

التاسع عشر19

كانت تمضي الأيام على البعض سعيدة والبعض الآخر مازال يبحث عن سعادته

كانت أروى تجلس بغرفة المعيشه برفقة أشرف يخبرها بأفعاله الصبيانيه باخواته وزملائه بالكتيبه وتضحك عليها وهو كان يبحث بعينه عن ليلى منذ أكثر من شهر تقريبا لم يراها

دخلت عليهم منار مرحبه بخبث باشرف قائله ليلى هتفرح قوى أما تعرف أنك هنا

لترد أروى باستغراب وهتفرح ليه قوى

ليفرح قلب اشرف

لترد  منار بخبث علشان العصافير عاملين لها إزعاج ومش عارفه تذاكر منهم فكانت عايزه ترجعهم له  بس هبه اخدتهم عندها

لينزل حديث منار على قلبه مسببا ألم فحبيبته تنزعج من هديته

ليقف بحزن قائلا أنا همشى علشان عندى ميعاد مع زميلى النهاردة خطوبته

لترد منار بخبث عقبالك ليومىء برأسه لها

وتلاحظ أروى تغير ملامح وصوت أخيها من حديث منار وتشعر أن هناك سر وراء حديثها

**************

عندما خرج أشرف من عند أروى  رن هاتفه ليجدها سمر تتصل للاطمئنان عليه لتشعر أن هناك شىء يضايقه فيخفى عنها إلا أنها صممت أن تقابله لاحتساء القهوة معا

بعد وقت قليل وصلت سم، إلى المكان الذى يجلس به لتجده مهموم ويشرب القهوه فمازحته قائله  أنت شربت القهوة بتاعتى

ليرد أشرف بابتسامه حاول رسمها على وجهه قائلا انت إلى اتاخرتى فقلت اسلى نفسى بيها على ماتوصلى

لتجلس بجواره تسأله  مالك شكلك زعلان

فيرد بتحفظ ليس كعادته فهو من كان يسألها عن حالها أولا

ليردبهدوء كويس انت اخبارك ايه

لترد عليه بضحك انا كويسه وبناكف فى اخوك يجيب اجلى يجيب انا أجله

ليرد أشرف باستنفار بعيد الشر عليكم انتم الاتنين

لترد سمر ياعم سيبك مننا قولى انت زعلان ليه

ليرد أشرف بنفى إنا مش زعلان

لتقول له انت مش زعلان دا انت الزعل مرسوم على وشك

وقبل أن يرد سمعا صوت رساله على هاتفها  لتنظر له تقرأ الرسالة

لتعود إليه مره آخرى ها قولى مين إلى زعلك وشوف انا هعملك فيه أيه

ليرد بمراوغه مين إلى باعتلك رسالة

لتقول دى أروى بتفكرنى بميعاد الدكتوره

ليرد اشرف بقلق إنت تعبانه

لترد سمر سريعا لا دا أروى عندها متابعة حمل وانا هروح معاها

ليرد بتمنى عقبالك

لتقول بتوتر ها قولى زعلان ليه

ليرد أشرف ليلى

لتقول مالها

ليقول متغيرة  معايا بتصل عليها مبتردش وان ردت بتحاول تنهى المكالمات بسرعه دا غير عايزه ترجع الهديه بتاعة عيد ميلادها

لترد سمر هى قالتلك كدة

ليقول لا

لترد سمر اومال مين إلى قالك

ليرد أشرف منار هى الى قالتلي

لترد بتهكم منار والله أنا شاكه أن منار وراء ده كله واختك بطيبتها سيباهها تعمل إلى هى عايزاه ومتاكده أنها مش بتحب بنات أختها

ليرد أشرف وانا والله حاسس بكده وأنها بتمثل عليهم علشان ايه معرفش

******************

ذهبت سمر برفقة أروى إلى الطبيبه لتقوم بالكشف عليها وإعطائها بعض الارشادات تسير عليها بانتظام بعد أن خرجن من عند الدكتورة ذهبن للتسوق وقاما بشراء ملابس للبيبى

ليشعرن بالجوع والإرهاق من كثرة السير ليذهبن إلى أحد الكافيهات للراحة وتناول الطعام

جلسن يتحدثن

لتقول أروى بمزاح لو الواد أشرف شافنا مفرهدين كده هيتريق علينا للصبح

لتقول سمر أشرف كان زعلان الصبح

لترد اروي لفت انتباهي انه زعل من كلام منار

لترد سمر والله انا حاسه أن منار دى مصيبة وأنت سيبالها البيت تعمل إلى هى عايزاه المفروض تحطى لها حد

لترد أروى متنسيش أنها خالتهم

لترد سمر خالتهم مش أمهم علشان تتصرف بالنيابة عنهم وتكلم على لسانهم وتزعل الناس منهم

لتقول أروى وزعلت مين

لتقول سمر زعلت أشرف من ليلى

لترد اروي وأشرف يزعل ليه

لترد سمر بفروغ صبر من أول معرفتك وأنا بقول انك هبله وعلى نياتك يعنى مش ملاحظة نظره أشرف وليلى لبعض

اومال لومكنتيش مجوزه عاصم عن حب  ولوع

لترد أروى باستغراب ليلى وأشرف  أنا خايفه عليهم من حقد منار دى مبتقبلنيش وأكيد مهتصدق فرصه علشان تهز صورتى أمام عاصم وأكيد هتقول أن انا إلى بشجعهم ربنا يستر

****************

عادت سمر  إلى المنزل تشعر بارهاق شديد لتخبرها وجديه بوجه بشوش

البيه موجود فوق فى اوضه النوم وقالى محضرش العشا إلا ما  أنت توصلى

لترد سمر لأ أنا مش هتعشى أنا واكله متأخر حضرى له هو العشا

لتصعد إلى الغرفه تجده يخرج من الحمام يرتدى بنطالا فقط وصدره عارى لتقف تتأمل وسامته قليلا لتفيق وتنهر نفسها باين هرمونات الحمل هتعمل شغلها يارب قوينى أعلمه الأدب

ليحدثها ببرود أخيرا الهانم شرفت بيتها

لتحدثه انت جيت امتى وجاى ليه انت مش بقالك أكثر من أسبوع بتنام فى بيتكم

ليمسكها من كتفها بقوه قائلا انام فى المكان إلى يعجبني هناك بيتى وهنا بيتى

لترد عليه انت حر أنا مالى سيب كتفى هتخلعه فى ايدك

ليتركها بعد أن شعر أنها تتألم قائلا كنت فين لدلوقتى  كنت مع أروى عند الدكتورة وخرجنا اتسوقنا واتغدينا وبعدها كان عندى شغل فى الوكالة خلصته و

قبل أن تكمل حديثها

قال بتعصب الشغل لدوقتى

لترد سمر انت عارف ان شغلى مالوش مواعيد

ليرد بغضب وأنا مش عجبني تأخيرك

لترد بغضب انت حر فى إلى يعجبك أو ميعجبكش

وانا مش ملزمه اعمل إلى يعجبك

ليحاول تمالك غضبه قائلا قصدك ايه

لترد سمر ببرود اغاظه يعنى أنت بالنسبة إلى ايه علشان اعمل انت عايزه

ليرد بغضب وهو يقترب منها وانت مش عارفه انا بالنسبة لك ايه

لترد عليه أنا بالنسبة إليك عشيقة بطريقة حلال

ليقول بغضب بالظبط وانا هوريلك بيعاملوا العشيقه ازاى علشان بعد كدة تعرفى تتعامل معايا ازاى وقبل أن ينطق لسانها كان يقبلها بقوه قبله ادمت شفتاها واخذها إلى الفراش

بعد قليل نهض عنها نائما بجوارها على ظهره ونظر اليها وجدها تسحب الغطاء تداري جسدها وتعطيه ظهرها ليذم نفسه ويعلم انه عاد معها مثلما كانا فى أول زواجهما يحدث

*************

استيقظ أمير  في الصباح وجدها نائمه أو تمثل النوم لينظر اليها بندم على ماحدث بينهم فهو يريد التقدم بزواجهم لا الرجوع إلى البدايه ولكنها من تدفعه لذلك بتسرعهها ولسانها السليط وعنادها وتحديها له

ليغادر الفراش متجها إلى الحمام الاستحمام وإرتداء ملابسه ليخرج لا يجدها بالغرفة فيعتقد أنها نزلت إلى المطبخ فذهب إليه ولم يجدها ليسأل الخادمه عليها  لتقول له أنها بالحديقة

ليذهب اليها ويجدها تقف وظهرها له تلف جسدها بشال ثقيل يدفئها بروده الجو

ليتحدث بندم اليها قائلا انا آسف على إلى حصل امبارح

لترد بتهكم وهى مازالت تعطيه ظهرها بتتأسف ليه دا حقك عليا كعشيقه

ليرد بغضب سمر أنت مش عشيقتى انت مراتى

لترد سمر باستهزاء مراتك مراتك السريه إلى مش مسموح أنها تعارضك فى حاجه وتكون جاهزه علشان مزاجك

رد بغضب سمر

لترد قبل أن يتحدث طلقنى وارحم نفسك وارحمنى من العذاب إلى عايشينه وان كان على شرط الفلوس انا مستغنيه عنها ومش عايزاها

ليرد بغضب انت مفكره أن شرط الفلوس هو مخلينى سايبك على ذمتى

ليقول انت غلطانه أنا إلى مخلينى اسيبك على ذمتى شئ تانى ويتركها ويغادر قبل أن تتحدث إليه

*******************

بعد مرور يومان

*****

دخل أمجد إلى غرفة الاجتماعات بالمقر الرئيسي للمجموعة ليجد عمه آمين ومعه كل من أصف وأمير وهو يتنهد بتعب ليقول الحمد لله أنا أرتاحت أما ولدت انا خلاص كنت قربت انتحر من تقلبات  آلاء  مره تتضحك من غير سبب ومره تعيط من غير سبب وغيره من غير سبب وانا ادلع واطبطب ودادى ليأخذ نفس طويل ويزفره قائلا يالله الحمد لله ليجد كل من أمير واصف يضحكان على تذمره بشده ويقولان دا أنت شايل فى قلبك كتير وساكت

لينظر إليهم آمين قائلا خلصتو وصله التهريج خلونا نشوف أعمالنا

***************

كانتا كل واحده منهن تحمل طفلا وتدلله

لتقول أروى ل آلاء إلا قولى لى انت وحشه وامجد وحش العيال دول طالعين حلوين لمين

لترد عليها الاء بأعتراض مين إلى وحش انت إلى وحشه أما أمجد دا جان ومز وعنيه عسلى وكل حاجه فيه حلوه

لترد سمر بخبث قولتى لى عنيه عسلى دا انت مركزه فى عنيه من الأول علشان كده ياعيني عليه وقع مباشرة وكل ما تبصى فى عنيه يحبك اكتر فتخلفوا عيال اكتر لأ وايه توائم أنصحك معتيش تبصى فى عنيه كفايه ست عيال خافى على صحتك لتضحك آلاء واروى على مزحها

لتقول أروى أنت يا آلاء سبب الانفجار السكانى

لتدخلا عليهن  فوزيةوحنان ويقبلان سمر ويعاتبها على عدم ذهابها لزيارتهم منذ مده

لترد وتقول والله هفضى نفسى يوم واجى اقضيه معاكم وتستكمل حديثها بمزاح بس ابقواسربوا الاء وعيالها ليضحكن وترد آلاء بمرح ليه يسربونى معاهم ميسربهم مع ابوهم ويسيبونى ارتاح منهم ودلع نفسي

لترد سمر سامعه ياماما حنان انت فين لازم تكونى حمى شديده وتطلع عنيها

لتقول أروى أنا مش بوقع ولا حاجه ياماما حنان دى كانت بتدعى على أمجد قبل أما تيجى وسمر كانت بتقولها عيب دا جوزك وابن عمك تقوم تدعى عليه تانى

لترد حنان بضحك من حديثهم على قلبى زى العسل قولى وادعى زى ماانت عايزه انا عارفه أنك بتدعى عليه بكل خير لتضمها وتقول ربنا يخليك ليا أنت بنتى قبل ماتكونى مرات ابنى

لتنظر إليهم سمر وهي تتدعى البكاء هى بنتك وانا بنت البطه السوده وهتعملى عليا حمى

لتقول أروى ياعيني عليك

لتفتح لها حنان يدها وتقول تعالى لتذهب اليها وتأخذها حنان بحضنها وتقبل جبهتها وتقول إلى تهز قلب أمير تبقى بنتى

ليسمعوا طرق على الباب وتذهب فوزيه لفتح الباب  لتدخل سالى ومعها والدتها سوزان

لتتمتم أروى لنفسها وتقول مفرقه الجماعات وصلت سترك يارب

لتسلم سالى على الجميع عدا سمر وتبارك ل الاء وتسأل أروى انت فى الشهر الكام

لترد باستنفار انا هخلص السابع قريب

لتقول سالى بخبث يعنى مش هتولدى قبل زفافى

كويس علشان منأجلش الزفاف  اكتر من كده ولا عايزنى اتجوز من غير زفاف

كان حديثها مباشر الى سمر  فهى من تزوجت دون زفاف

لترد أروى بغضب الجواز مش زفاف  الجواز موده ورحمه وسكن وياما أفراح ضخمه انتهت بطلاق

لتضع أروى الطفل الذى بيدها فى مهده وتقول يلا ياسمر حطى الطفل جنب أخوه فى سريره علشان نطلع نشم هوا نظيف

لتضع سمر الطفل تسلم على الجميع قبل أن تغادر مما يزيد كره سالى لها بسبب معاملتهم الحسنه لها

********************

بعد انتهاء الاجتماع اتصل أمجد على زوجته آلاء ليطمئن عليها لتخبره أن سمر واروى كانوا عندها ومشيوااما سالى وصلت

بعد أن أنهى الاتصال توجه إليهم قائلا بحب عقبالكم

ليتمنى أمير أن يكون له طفلا منها يسعدا به معا

ليرد آصف باستهزاء مش اما أبقى أجوز الأول

وهويقول فى نفسه ياريت تكوني انت زوجتى يا صاحبة حرف الصاد

ليقول  أمجد بشماته خلاص إقترب موعد الزفاف

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية للعشق غشاوة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!