رواية سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته – الفصل الخامس والعشرون
رواية ~ سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته ~ part 25
● ثم ماذا ؟ .. ثم إن بعد الفراق سنلتقي ! ●
○ في سيارة فؤاد ○
هشام بغضب : عاجبك كدا ؟ أدي أم الإجتماع راح علينا ولبسنا ف رصيف
فؤاد وهو يتنهد : في داهيه الإجتماع أنا إتأخرت عليها
هشام بغضب : إنت يابني اهبل هي مين دي ؟
فؤاد بكسره : هايدي
هشام : نعم يخويا ؟ ماهي متلقحه عندك في البيت
فؤاد : إحترم نفسك وانت بتتكلم عنها .. تؤ هايدي غضبت وسابت البيت ومصممه ع الطلاق
ثم وضع فؤاد يده على عينه وكان سيبكي ف قال هشام : طب ما تكتفي ب راندا
فؤاد : مبحبهاش اتجوزتها بسبب شرط أبوها عشان يدخل معايا في المشروع وهي قالتلي مليون مره انها مبتحبنيش
هشام : طب إهدى كدا وكل حاجه هتتصلح دي مراتك يعني كدا كدا هترجعها سواء بمحكمة الأسره او بيت الطاعه تقدر تردها
فؤاد بحزن : لا ما هو مش هينفع
هشام : مش فاهم معلش ؟
فؤاد : أصل أنا ملمستهاش
هشام : نعم يخويا ؟؟ لا دا انت كدا لو أمك وأبوك راضيين عليك تبقى هايدي ترجعلك سوق ع بيتها إنجز
أدار فؤاد سيارته وقال : هنعمل إيه ؟
هشام : هنعمل محاوله إنها ترجعلك.
إتجه فؤاد إلى منزل هايدي بصمت ..
○ في المنطقه الشعبيه وخاصة منزل والد راندا ○
والدها : نعم ياختي ؟ اتطلقتي يعني ايه
راندا : يعنيي بحح مفيش خنقه تاني
والدها : إتكلمي عدل يا بت انتي عشان مش عاوز أمد ايدي عليكي
راندا : عايزني أعمل ايه يعني يا بابا
والدها : تترجيه يرجعك
راندا : مش هيوافق عشان انا خربت بيته مع بنت الأكابر
والدتها بحسره : كشفت راسي ودعيت عليكي يا راندا يا بنت بطني عمرك ما اتمنيتي الخير لغيرك أبدا
والدها : أنا هوديكي تعيشي مع عمك في البلد عشان تعرفي ان الله حق
راندا : لا مش هرووح
والدها : هتروحي غصب عنك فاهمه !
○ في شقة نيروز الصغيره ○
كانت تتحدث بالهاتف مع مديرة المدرسه : طب إسمعيني حضرتك حصلي تعب بسبب الحمل ف اضطريت أستأذن
مديرة المدرسه : طالما انا مقبلتش الإذن بتاعك يبقى مش من حقك تستأذني !
نيروز : يعني ايه ؟
مديرة المدرسه بحسم : يعني مخصوم منك نصف المرتب
نيروز بحزن : مينفعش والله دا قربت أولد محتاجه لكل مليم عشان بحوش مصاريف دخولي المستشفى ومصاريف لبس الولد واحتياجاته
مديرة المدرسه : يبقى كان لازم تعملي حساب كل دا قبل ما تمشي من دماغك
نيروز : حسبي الله ونعم الوكيل فيكي خليلك كل الفلوس أنا مستقيله
ثم أغلقت نيروز بوجهها الهاتف وجلست تبكي
○في منزل هايدي ○
كانت ممده على الفراش وتحمل قطتها الصغيره وتلاعبها بينما دخلت الخادمه وقالت : في ناس عاوزينك يا هايدي هانم
تركت هايدي قطتها الصغيره وقالت : ناس مين متعرفيش ؟
الخادمه : إتنين رجاله
قامت هايدي وبدلت ملابسها ثم عدلت شعرها ونزلت على الدرج وجدت فؤاد يقف وبجانبه رجل اخر ف عقدت حاجبيها في إستغراب
أمسكت أكمام بلوزتها بأطراف أصابعها ثم قالت : أهلآ وسهلآ .. أي خدمات ؟
هشام : اللي اعرفه إنك بنت اصول وبنت ناس ف هل كدا بتستقبلوا ضيوفكم ؟
وضعت هايدي أصابعها بين خصلات شعرها في توتر ثم قالت : لا أبدآ إتفضلوا طبعآ ، يا ميرفت تعالي
جلست ووضعت رجل فوق رجل وقالت : أيوه سامعه حضرتك
فؤاد : هايدي انا ..
قاطعه هشام : استنى إنت
جائت الخادمه ف قالت هايدي : هاتيلي انا الموكا لاتيه بتاعي وشوفيهم يحبوا ياخدوا ايه
هشام : ولا حاجه كلك ذوق
هايدي : لا انت لسه قايل بنت أصول ف لازم تاخد حاجه
هشام :خلاص قهوه ساده
فؤاد : وانا موكا لاتيه
ثم نظر لهايدي نظره ذات معنى ف أخفضت وجهها وحولت عيناها لهشام الذي قال : فؤاد حكالي عنك كتير دا صديقي في الشغل وكنت عارف أنه متجوز إتنين بس مكنش بيحكيلي غير عنك
هايدي بتوتر : موضوعنا خلص و .
هشام : إديله فرصه وإسمعيه مش هتخسري حاجه
هايدي : أستاذ هشام أنا إتخدعت واتجوزته ع أساس انه عازب طلع مخليني زوجه تانيه واستحملت دا ، مراته سودت حياتي وعاملتني معامله محدش يستجرا يعاملني بيها مع ذلك إتحملت دا ، ومن امبارح بس حصل حاجه مستحملتهاش وقررت أبعد وكل واحد يشوف نصيبه
فؤاد : أتجوزتك عشان حبيتك يا هايدي
هايدي : اللي بيحب حد مش بيخدعه
فؤاد : بس أنا بحبك وطلقت راندا
وضعت هايدي يدها على فمها في صدمه ثم قالت : طلقتها !°
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية سقطت كالنجمه بقلبي وأنارته) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.