رواية لن اغفر لها – الفصل الثامن عشر
18| رَّمضْان).
_
__
بدء مينا يكَون كُل تركيزُه مع شذي بفضولٍ ليعرف ماذا ستتحدث عن الشهر الكريم، فبدأت تقول بنبرة هادئة مُبتسمة:
-هو أحسن شهر في السنة تقريبًا في كُل حاجة ، لِقول اللهَ تعالي:
( شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ …﴾، واحنا كٌلنا لازم نصوم الشهر دا لله، الصوم المعروف للناس هو الصوم عن الأكل والشُرب، بس الحقيقه هو الصوم عن المعاصي والفواحش لشهر كامل ..
بمعني إنه هنصوم، عن الالفاظ اللي مش كويسة، غض البصر مثلاً، عن الاغاني اللي بنسمعها، عن المسلسلات رغم إن أغلبية الشعب بيستني يضيع شهر فضيل في مسلسلات وبرامج، مش بقول إني مثالية بس بحاول علي الأقل الشهر دا أبعد عن الشبهات، ان نظبط لبسنا كلنا بطريقة كويسة نمنع الميكب آب والحاجات المُلفتة للنظر، هو دا الصوم الحقيقي بعيدًا عن الاكل والشُرب
ومن آيات رمضان في القرآن برضه:
من أحكام آيات الصيام في القرآن هي، ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَىٰ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾ أَيَّامًا مَّعْدُودَ ٰتٍ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ ۚ وَأَن تَصُومُوا خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمون)
وهنا الصيام ليه أحكام لو حد مش هيعرف يصوم، زي المسافر أو المريض مفيش حرج ويقدر يصومه بعدين زي المسافر من طريق طويل ومش هيقدر يصوم، زي المريض وزي المرأة الحامل أو الوالدة، أو اللي عندها حرج..
قالتها وهي تنظر ارضًا بإستحياءَ، فهز برأسه متفهمًا وحثها أن تستكمل حديثها، فتابعت قائلة:
-طبقًا لقوله تعالي :
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنََـٰتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَ ٰكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾
كمان عارفين إني الصيام بيكون من أول الفجر لحد المغرب، طبقًا لقوله تعالي:
(فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْ الَلِيل).
تنهد مينا بسعادة وهدوء:
-رمضان عندكُم جميل أوي
-أيوة دي حقيقة، كمان بقي نختم القرآن فيه وفي ذالك فليتنافس المٌتنافسون، انا ان شاء الله هختمه ثلاث مرات، مرة ليا ومرة لأمي ومرة لبابا.
-ربنا يعينك ويقويكِ
-يارب، كمان فيه التروايح .. ودي بتبقي صلاة ما بعد العشاء وبتتكون من ١١ ركعة، وسُميت بالتروايح لاننا بنصلي مُتقطع فيها، ونقول حديث أو أي حاجة مفيدة، بتبقي كل أربعة ركعات مُنفصلين ركعتين .
سرحَ مينا قليلًا في حديث شذي عن كٌل شيء ، فقالت وهي تغلق النار علي الشوربة:
-زمانها ماتت.
ابتسم ضاحكًا ثم قال:
-أنا لاهيتك بقي، فآسف ..
-ولا يهمك، بس لو أعرف بتسأل ليه كٌل دا.. كُنت هرتاح، ومتقوليش فضول.
-هو مش فضول، بس هقولك في الوقت الصح أوعدك.
-خلاص ماشي، المهم انا كُنت عايزة أجازة شهر رمضان.
فُزع مينا بهلع قائلا:
-إيه؟ لاء إزاي مش هشوفك طول الشهر؟.
نظرت له بحيرة فقال مصححًا بتوتر :
-انتِ عارفة فيرو تعبانة ومتعوده عليكِ عشانها يعني.
-انا فاهمة، بس هبقي أتصل بيها كل شوية، ولو عازت حاجة تقدر تبلغني هجيلها، غير كدا هكون في البيت الشهر مش بيتعوض عايزة أتفرغ للعبادة وهواصل بعد العيد إن شاء الله.
-شذي لاء .. ارجوكي فكري تاني ، انتِ ممكن تيجي بعد الفطار عشان متبقيش مرهقة.
-بس بعد الفطار انا هصلي التراويح وهقعد مع أهلي بعدين نحضر السحور ، هي حاجات مبتتعوضش.. معلش ريحني وتقدر تخصم الفلوس الشهر دا ..
تنهد بضيق شديد:
-ياريتها تيجي علي الفلوس.. عمومًا اللي يريحك.
ولج خارج المطبخ، فنظرت هي للسقف وهي تتنهد بضيق قائلة:
-اللي عملته صح كان لازم أبعد طول الشهر متنسيش ياشذي مينفعش كلامي مع مينا المتواصل دا حتي لو بنتكلم ف الدين مينفعش خلوة بين رجل وست ورجل غريب عني لاء وكمان مسيحي.. غلط اللي بعمله دا ومتبرريش بانك بتفديه يقدر يقول لأي حد.. بس انا بتكسف أرفض ارد علي سؤاله!
تنهدت بغيظٍ:
-ومتبرريش أنك إنسانة وبتغلطي، أعرفي حدودك بقي شوية مش كدا ! انتِ بقيتي تستني سؤاله وكلامكم سوا دا غلط جداا.
صمتت وهي تتخيل لن تراه لشهرًا كاملاً وهي التي قضت معاه فترة طويلة واعتادت عليه وأحبت وجوده، أنبت نفسها قائلة:
-اخرسي بقي .
دلف اليها مينا وهو يعقد حاجبيه قائلاً:
-بتكلمي نفسك. ؟
قالت بتوتر وهي تلمس في أنفها:
-ها لاء .
قدّم لها بوكس لطيف قائلاً:
-غالبًا معرفش غيرك مسلمة أهديها الهدية دي ، شكرًا علي تعبك الفترة اللي فاتت وقفتي جنبي وجنب فيرو كتير ومملتيش، أتمني ليكِ رمضان يكون كريم وينعاد عليكِ بالخير.
نظرت له وللبوكس بخجل قائلة:
-بس مش هينفع أقبلهم .
-النبي قِبل الهدية، وانتِ مش هتقبليها؟.
ابتلعت ريقها بهدوء وهي تأخذه قائلة:
-شكرًا.
كان عُبارة عن فانوس لطيف باللون البينك، ومُصحَف وسجادة وسبّحه، ابتسمت بهدوء:
-شكرًا بجد شكلهم لطيف، بس ليه كٌل لونهم بينك؟
-حياتي ، لما دخلتيها يا شذي.
نظرت له بتوتر وضيق شديد، حاولت أن تتحكم في اعصابها قائلة:
-هحط الشوربة لفيرو وأمشي، عشان بكرة رمضان وعندي تجهيزات كتيرة.
-ربنا يوفقك .
قالها ببعض الضيق فتلك ستكون آخر مرة يراها، لكنه لن يسَكُت سيبحث عن أي حِجة ليراها مُجددًا .
_______
حَل المساء برفقٌ عليهم جميعًا، الجو مليء ببهجة رمضان وأعلنت دار الإفتاء المصرية حلول الشهر الكرَّيم عليهم، بدايةً من الغد.
وقفت ونس كالطفلة الصغيرة تنظر للزينة التي علَّقتها في غرفتها بسعادة، وعينيها مُدمعة، تتذكر والدها وذكرياتهم سويًا لتمُر بذكري ابنها فتنفجر باكية، ولج داخل الغرفة تميم وهو يراها بتلك الحالة، جذبها لاحضانه ولم ترفض هي فكانت بحاجة لحنان رجٌل في تلك اللحظة.
ربط علي ظهرها قائلاً:
-انا جنبك، متزعليش وأدعيله.
مسحت دموعها بطرف يديها:
-بدعيله، بس وحشني مكنش ليا غيره في الدنيا
-هو في مكان أحسن، شكله طفل بريء مكانه في الجنة ولعله يكون سبب في ادخالك الجنة معاه.
-اللهم آمين.
-هنتسحر في البيت ولا تحبي برا .
نظرت للفراغ قائلة:
-نفسي أتسحر في وسط البلد وألف لحد الفجر وأصلي في مكان هناك وبعدين أرجع.
-موافق انتِ تطلبي وأنا انفذ.
-بس واهلي؟.
-والدتك اتسحرت ونامت عشان مقدرتش تقعد أكثر من كدا.. وندي خدت برضه اكل وقالت هتاكل وهي بتذاكر، انا كُنت عندهم بطمئن عليهم.
ابتسمت ونس بهدوء قائلة:
-شكرًا علي كُل حاجة ياتميم
نظرت لوضعهم فأبتعدت قليلًا بخجل وهي تقول:
-أجهز؟
قال بخبث:
-أجهزي، أو ما تيجي نجهز سوا.
نظرت له بزجر قائلة:
-أتلم خالص بقى، احنا داخلين علي شهر فضيل.
-قال يعني قبلها كان بيحصل حاجة.
-ومش هيحصل؛ وريني بقي هتعمل ايه
همس في أذنها برفق:
-هستني لحد ما يحصل، ووقتها محدش يقدر ياخدك من بين إيدي..
تركها وذهب نحو المرحاض، فنظرت لطيفه بتوتر وخجل ثم ابتسمت بهدوء وهي تمسح عينيها جيدًا من أثر الدموع، وفتحت خزنة ملابسها لتنتقي منها الملابس.
____
وقف عاصي امام المرآة وهو يهندم من ملابسه بهدوء ، عدت فترة من اسوء فتراته فقدان ابنه الوحيد بعد والده .. تنهد برفق وهو يمسك الهاتف وقام بالاتصال علي يارا، التي كانت تقبع في غرفتها بحزن سوف تتسحر بمفردها، هي الان وحيدة كم كان وجود تميم يهون عليها، وتبخرت أحلامها بوجود عاصي لانها سوف تتعذب..
نطقت بسخرية من حالها:
-قال انتِ كدا مش متعذبة، ما الحب هو هو والمشاعر وكل حاجة.. كفاية تعب لنفسك يارا بقي
رن هاتفها برقم عاصي، نظرت له بتوتر وهي تُعدل نفسها بتوتر ثم قالت:
-مش هرد بسرعة عشان ميفتكرش إني مدلوقة عليه .
ابتلعت ريقها بتوتر وهي تنتظر ثوانّ، قائلة:
-لا كفاية كدا ..
اجابت قائلة:
-الو.
-وحشتيني.
صمتت ولم تتحدث فكرر قائلا:
-كُل سنة وانتِ معايا، فاكرة رمضان اللي فات؟
أجابت بمرارة:
-سيبتني ومجتش علي سحور أول يوم.
-بس صالحتك تاني يوم وفطرنا سوا ..
-عاوز ايه ياعاصي؟.
-عاوز فرصة تانية .
-كُل فرصك معايا خلصت.
-لاء ، انا متأكد إن فيه فرص تانيه، لو الفرص خلصت فالحُب مبيخلصش .
تنهدت وهى تنظر للفراغ بضيق، فقال لها:
-بكرة أول يوم رمضان حابب إننا نفطر سوا لو معندكيش مانع.
-لا مش هينفع .
-هعدي قبل الفطار آخدك، خلي بالك من نفسك عشاني، ودلوقتي هروح أتسحر.. هكلمك واتساب لما أرجع، سلام يا يارا ياحبيبتي.
أغلق الهاتف برفق واغلقت هي الاخري وهي تبتسم بهدوء مردفة:
-آاه منك ياعاصي.
دلفت شذي تُنادي علي عاصي الذي إستجاب لها فورًا
ألتف الجميع حول طاولة الطعام في الواحدة مساءً، تنهدت حُسنية بهدوء:
-الله يرحمك ياحاج، كل رمضان أفتكرك كدا .
-ربنا يرحمه ياماما روقي وأدعيله، داخلين علي ايام مُفترجة .
تنهد عاصي مردفًا:
-إن شاء الله هعمل حاجة حلوة لرمضان كصدقة علي رُوح أبويا وابني سيف .
اردفت ملك بضيق:
-انا مش عاوزة أتسحر، ماليش نفس.
أردفت شذي بهدوء:
-معلش كٌلي حاجة خفيفة يا ملك، السحور سُنة عن النبي، وفيه حديث بيقول: (عن أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
( تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً).
قالت حٌسنية بضيق:
-وهي يبقى ليها نفس تاكل وهي السبب في موت ابن اخوها.
بكت ملك بضيق قائلة:
-كفاية بقي ياماما انا اصلاً مش عارفة أسامح نفسي وحاسة بتأنيب الضمير، بس والله مشفتوش مالحقتوش حتي.. غصب عني.
اردفت شذي بهدوء:
-ياماما دا عمره ودا قضاء وقدر كله ف الاخر من ربنا ومفيش حد فينا بياخد روح حد، كٌلنا أسباب.
-لو كانت أهتمت بصحيح بيه ، مكنش حصله حاجة.. لكنها مبتعرفش حتي تهتم بنفسها.
اردف عاصي بهدوء:
-انا مش عاوز ولا كلمة ف الموضوع دا، سيف ربنا يرحمه ودا عمره وكفاية لغاية كدا .
نهضت ملك بضيق للاعلى، فعاتبت شذي امها بالنظرات وذهبت خلف شقيقتها تنهد عاصي بضيق شديد، دلفت خلفها الغرفة وهي تضمها بحب لتبكي ملك بحرقة قائلة:
-والله كان غصب عني.
-أهدي ياحبيبتي ومتلوميش نفسك مهو مش ذنبك طبعًا، ادعيله بالرحمة ويلا عشان نتسحر بكرة رمضان.
-مخنوقة ياشذي ومش عايزة.
-صدقيني كُل ما أفسده الشهور التانية ، هيصلحه رمضان بإذن الله، بس إستعيني للعبادة بقي .
-هعمل كدا .. كُنت عايزة أسألك هو معجون الأسنان بيفطر؟
-لاء مش بيفطر بس بشرط ميدخلش للجوف، كمان تذوق الطعام مش بيفطر بس ميتبلعش، ولو كلتي أو شربتي وانتِ ناسيه يبقي برضو مفطرتيش.. والحُقن لو مش مغذية متفطرش، وزبدة الكاكاو او الروج ميفطرش برضو طالما مبلعتهوش.. ها نسيت حاجة ؟.
ضحكت ملك قائلة:
-انتِ جاهزة بقى؟.. طب وقراءة القرآن من المصحف؟
-اه مهو انا جاوبت ع الإجابات دي قبل كدا لحد ما زهقت، تاخدي الثواب عادي اصلاً والحسنة بعشرة أمثالها .. ومن المصحف ثوابه أعلي إن شاء الله .
-ربنا يعينا علي طاعته ..
-يارب يا ملوكه، بينا علي السحور دا انا تعبت فيه اوي وع فكرة انتِ بكرة .
-لاء انا ثانوية عامة.
وغزتها شذي وهي تضحك:
-زي ما انتِ متغيرتيش .
ضحكت ملك ونهضا سوا ، كان عاصي يقف يسمعهم ابتسم لهم ثم أخذهم في احضانه بحب فهو راجلهم منذ الطفولة، أردف بحب وحنان:
-كُل رمضان واحنا سوا ..
______
جلست ونس مع تميم في أحدي المطاعم الموجودة في وسط البلد وكان اسمه ( آخر ساعة)، طلبا عدد من الاطعمة والاصناف، أخرجت ونس هاتفها وظلت تلتقط صور لها ولتميم، تأفف قائلا:
-مش بحب الصور.
-بحبها، بتبقي ذكري.
-الذكريات وحشة لو الشخص اللي فيها مش موجود، ماهي الا تجديد للآلم.
اومأت برأسها بضيق، ثم قالت:
-بكرة هنقضي اليوم إزاي.
-ورايا شغل كتير، بعمل تصميم جديد..
-انت بتصمم؟
-أغلب الالماظ الحر من صناعتي بالتعاقد مع شركة (..)، وانا اللي برسم.
أردفت ببسمة:
-الله بجد بترسم طيب، ما ترسمني بالله
قهقه عاليًا وهو يقول:
-انا برسم عُقد خاتم مش ناس..
-ايه الفرق يعنى، مهو كُلهم واحد.
-لا فيه فرق شاسع بينهم.. بعدين انا مشتت، بدور علي تصميم جديد يخطف الانظار في السوق ويهز الدنيا، كمان مش عارف أسميه إيه .
-هو التصميم بيتسمي ياتميم؟.
-ايوا طبعًا، انا عملت كام حاجة هوريهوملك وتقوليلي رايك.
اومأت برأسها فاخرج هاتفه ورات هي بعض الأشياء فقالت بملل:
-مش حلو، حسيته اوفر.. انا كونس مش بحب الخواتم اللي فيها شغل كتير، بحب الحاجة السيمبل البسيطة بس برضو تبقي قوية، متقنعنيش اني كل اللي بيلبس الماس ناس مجنونة اكيد فيه منهم ناس رقيقة.. مع ان لا شك إني أغلبهم ناسِ غنية .
إبتسم تميم قائلا وهو يلعب في وجنتيها :
-هحاول أطبق النصيحه عشانك أنتِ وبس.
نظرت للاسفل في خجل، جاء الطعام في تلك اللحظة وبدأ يأكلان، فقال تميم بعبوس:
-انتِ بتاكلي ومش سائله فيا، أكليني .
-ليه وانت اتشليت؟.
-الملافظ سعد ياونس، فين الرومانسية والحب والاهتمام..
نظرت له بطرف عينيها:
-مش وقته يابابا كل واحد يأكل نفسه.. انا صايمة بكرة وعايزة أتقوت .
– ياستير يارب، في لحظة ماتت الانوثة.
قهقهت عاليًا وأكملت طعامهم، لكنها قليلاً وأخذت بطاطس مقليه تُعطيه اياه في فمه علي استحياء، أخذها منها بحب ثم قبل يديها بحب قائلاً بهمس وهو يقترب منها:
-انا مش عايز البطاطس، عايز الصوابع الحلوة دي.
ضحكت بخجل شديد لتُبرز جمالها، وهي تنظر للامام لكنها فجأةً تلاشت ضحكتها وعبست بشدة وصدمة وهي تجد أحد الشباب يقوم بتقديم الطعام لناس اخري بطريقة عادية، فقالت مبتلعة ريقها بصدمة:
-عمرو!
اختفي فجأة من امامها كادت تجن وتفقد عقلها حرفيًا، ابتلعت ريقها بغضب قائلة:
-إزاي.
أردف تميم بضيق:
-أنتِ قولتي اي؟
-ها.. لاء مفيش أتخيلت بحد كدا
عبست ملامح تميم بشدة وهو ينفعل:
-حد زي حبيبك القديم صح.. وانا قاعد جنبك ومفيش اي احترام لوجودي؟..
-تميم وطي صوتك .. انا…
-يلا نمشي.
ألقي بالمنديل علي الطاولة ونهض بغضب شديد وذهب دفع الحساب، وابتلعت هي ريقها وذهبت بضيق شديد خلفه، دلفا الي السيارة وقاد تميم بسرعة عجيبة، فقالت بغضب:
-سوق براحة كدا هنموت .
-اي خوفتي ولا ايه، اقلها تروحي لحبيبك اللي مش عارفة تنسيه .
-عاصي أرجوك كفاية بقي ..
اوقف السيارة فجأة لترتد للامام، ابتلع ريقه بغضب قائلاً:
-و كمان بتغلطي في أسمي لجوزك القديم، صح كدا ؟.. انا كيس جوافة بين سي عمرو وسي عاصي صح.
أردفت بتنهيدة :
-انا مقصدتش انا في الفترة الأخيرة بقيت مشوشة جدًا ومش مستوعبة حاجة ، انا بس شوفت واحد شبه…
قاطعها بغضب:
-انتِ للدرجة دي مهتمة بيه، للدرجة دي مش عارفة تنسيه أو تتخطيه، صح كدا؟..
-تميم كفاية بقي.
-مش كفاية مش كفاية .. انتِ ليه كدا انا مثقتش غير فيكي ليه تعملي فيا كدة..
نظرت له بحيرة قائلة:
-وانا عملت اي ياتميم، انا غصب عني .. إن..
-مش عاوز أسمع ولا حرف ..
تابع قيادته بغضب شديد وهي تتنهد بتعب في قلبها وصلا فنهضت من السيارة وهي تغلق الباب بغضب، نظر لها بغضب وللامام وكاد يقود السيارة ليذهب وينفس عن غضبه لكنه تذكر وعده لها بأن يكفّ عن هذا القرف، منع رغبته بإعجوبة، دلف بضيق الي مكتبه وظل يبحث في الورق عن ملف بغضب ليقع ظرف كانت قد وجدته الخادمة من قبل واخذه منها ووضعه في مكانه، تذكر انه التي كانت قد رفضت ونس ان تريه اياه من قبل، أمسك الظرف وظل يقرء فيه حتي اتسعت عينيه ومن الصدمة ووقع ارضًا بصدمة وعدم التصديق …
_______
انتهى مينا من قراءة آخر كتاب في اشياء تخص الدين والسيرة النبوية، بدء منذ فترة واستطاع قراءة فيما يقرب من الخمسة عشر كتابًا، نظر للفراغ بتفكيرٍ شديد ما يقرب للنصف ساعة، ثم أمسك هاتفه وقام بالاتصال علي شذي التي لم تجيب الا بعد ثلاثة رنات، كانت تشعر بالغرابة من اتصاله في هذا الوقت ورفضت الإجابة في باديء الامر، لكنها أجابت في النهاية خوفًا علي فريال، قالت بحيرة:
-ا.. استاذ مينا؟.
-شذي .. انا خدت قرار مهم اوي ولازم تعرفيه
-وايه هو ؟.
-انا نويت إني … أأسلم..
صمتت بصدمة ولم تستوعب، أخذ نفس عميق وهو يقول:
-أشهَدُ أن لا إله إلا الله وأشهَدُ أن مُحمدًا عبدُه ورسوله ..
_______
يُتِبَّع.
إن شاء الله هيكون فيه فصول كتيرة عن العبادات وحاجات كويسة بعون الله علي قد ما أقدر، واتمني تستفيدوا من اي حاجة بقولها واللي عنده استفسار يقول وربنا يعينا جميعًا علي العبادات.
تفتكروا إيه حكاية ظهور عمرو؟.
هل مينا فعلاً هيأسلم، طب ايه هتكون نهايته من الموضوع دا كُله؟.
رأيكم مُهم.
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية لن اغفر لها) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.