رواية فتاة القوات الخاصة – الفصل السابع 7 والأخير
– فريده خليكي ورايا اوعي تتحركي
” سمعنا صوت حد بره”
” ياسين كان مخلي فريده وراه بسرعه وطلع سلا *حه والاتنين كانوا محْصْوضين !”
” وقبل ما يتحركوا سمعوا صْر ب نـ ـ ـار !! ”
فريده صرخت: ياسين !!!!!
” طلع على بره بسرعه وهو كمان بيرد و بيصْر ب
نـ ـار كانو كذا واحد و للأسف ياسين خد طلـ ـقة ولكن فريده خرجت وراه بدون تفكير و بقت تصْرب عليهم معاه! وفي لحظات كانوا صفوا المقنعين الاربعه
واتفاجئـ ـوا بالحرس طالعين و ادهم معاهم !”
” ادهم بصلهم بصدمه ”
– انتوا بتعملوا ايه هنا !!!؟؟
” وقبل ما فريده ترد الد م كان ظاهر على ياسين فا الاتنين لاحظوا وجريوا عليه بخـ ـصْه..! ”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
اللهم صلِ وسلم وبارك على سيدنا محمد
|| في المستشفى | قسم الجرا حه | عمليات ||
” كانت نبيلة واقفة هي وعزت وادهم وفريده بره اوضة العمليات.. ”
” ادهم مكنش على بعضه و القلق باين عليه لحد ما الدكتور خرج وهو الى جري عليه اول واحد ”
– عامل ايه ؟؟ حصله حاجه؟؟
= لا بسيطه الحمدلله الطلـ ـقه في دراعه ومش في مكان حْطير هيتنقل اوضة تانيه تقدروا تطمنوا عليه
نبيلة بخوف: يعني هو كويس ؟؟ يقدر يروح معانا؟
– اه مفيش مشكله هو بخير
عزت: تمام يا دكتور متشكرين جدًا
” كنت واقفة واخده جمب
ونص الداحْلـ ـية تقريبا في المستشفي..
ويوسف صاحب أدهم.. وبعد لما سمعوا اقوالنا..
اكتشفت ان كان فيه ناس تانيه مراقبانا تحت البيت غير الى خلصنا عليهم انا و ياسين!
معرفش ايه الموضوع كبر كده!
وكل ده و الورق كان معايا
كنت مخبياه..! بقلمي سلسبيل احمد”
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
|| في الفيلا ||
” دخلنا وادهم كان مسند ياسين ”
– ياعم سبني انا كويس والله..
” عمي عزت وقف لما قعدنا ”
– انا رايح الجهاز.. لازم نعرف فيه ايه بظبط
بصتله وقومت: عمي انا
قاطعني: انا مش عايز ولا كلمه يا فريده سامعه؟؟ انا هنبه على الحرس متخرجيش بره باب الفيلا
أدهم: انا هغير وجي معاك يا بابا لحظه
” عزت خرج يستناه بره وادهم طلع.. ونبيلة دخلت تعمل اكل لياسين ”
– تعالي يافريده اقعدي
بصتله وعيوني بتلمع بالدموع: شوفت طنط مكلمتنيش خالص.. معاها حق.. ده كله بسببي
– هي بس قلقانه عليا.. متفكريش كده..وبعدين انا عايز افهم.. هو الورق له علاقة بالى حصل؟ فيه حاجه مخبياها عليا؟
= والله لا.. انا كنت هفهمك موضوع الورق ده بس.. ملحقتش!!
– هو معاكي مش كده؟
= معايا.. بس مش وقته
– لا هو ده وقته.. اتكلمي مع ادهم
” مختش ثواني بفكر وطلعت اوضته ”
” الباب كان مفتوح واول لما دخلت لاقيته لف وشه ”
– انا عايزه اتكلم معاك
” أدهم فتح موبايله ورن علي عزت بلغه يروح هو و انه هيروح وراه ”
” فريده كانت متردده ولكن قررت تتكلم ”
– انا فاهمه انك مضايق بسبب الى حصل.. ومضايق عشان ياسين بس انا والله
ادهم لف وقرب منها: انهي جزء في جملة متتحركيش في مكان من غيري مش مفهوم؟؟؟ ايه الى مش واضح في الجمله دي يا فريده عشان تعملي عكسه؟؟؟
احنا كان بينا اتفاق!!! نبهت عليكي متروحيش فحتة من غيري ومتقوليش انك واخده ياسين!! ياسين ده لسه عيل
بصتله: ياسين مش عيل.. ودافع عني
– هو ده موضوعنا دلوقتي ؟؟
” طلعت ورق من شنطتها ”
– كانوا جايين عشان ده.. أكيد عشانه
بصلها بستغراب: ايه ده!!
= ده ورق القصْيه.. الى قتـ ـلوا بابا و ماما بسببها
ادهم بصلها بعدم تصديق: انتي بتقولي ايه؟
” فتح الورق فضل يقلب فيه بتعجب وصدمه ورجع بص لفريده ”
– الورق ده كنتي تعرفي مكانه طول المده دي؟؟؟
” كنت ساكته.. لكنه مسك دراعي بقوة واتنرفز”
– ردي !!!!
فريده بعياط: ايوه كنت اعرف !!! كنت عارفه وكنت مستنيا الوقت الى انا ابقي فيه قوية و مخططه لكل حاجه مخططه اني انا الى همشي وراهم واعرف كل حاجه واقـ ـتلهم واحد واحد !! اقتـ ـلهم بنفسي عشان اخد حق يونس.. وحق ياسمين!! الى خرجت لاقتهم
هما الاتنين مقتـ ـولين قدام عيني !!! ،
انا مش مريضة يا أدهم انا اتعالجت والورق ده كنت هديهولك.. كنت بفكر اديهولك لأني فهمت ان الموضوع صعب وبعد الى حصل لياسين بسببي .. قررت اني هبطل امشي ورا اوهام..
” كانت منهاره من العياط و أدهم مش عارف يتصرف.. ورق مهم زي ده فضلت طول المده الى فاتت مخبياه او متكلمتش عنه!! ”
” مسحت دموعي وبصتله”
– انا عارفه كل حاجه عنهم.. انا عايزه اجي معاك.. هقول على كل حاجه..
= انتي جاهزه لده؟؟
” هزيت راسي بالايجاب..”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
“لا إله إلا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ”
|| في الجهاز الامـ ـني السر ي ||
” ادهم وصل ومعاه فريده ودخلوا مكتب عزت الى كان فيه كذا ظابط و قوات خاصة ولكنه خرجهم..”
بص لادهم بعدم فهم: ايه الى بيحصل بظبط؟
” ادهم حط الورق قدامه و فريده بدأت تحكي..”
– بابا كلمني عن العصا بة دي الى بتحْطـ ـف البنات.. يومها قالي خلاص هيلاقيهم.. وانوه لقي حاجات كتير في القصْيه بتكشف كذا شبكة بتفسـ ـد البلد مش بس شبكه الحْـ ـطف قالي انوه شايل الورق وكل حاجه في حْزنه الاوضة السر ية وهيطلعهم ويكشف كل حاجه بعد لما يقبصْ عليهم علطول.. و لما قبصْ عليهم رجع البيت.. بعد لما امجد صاحبه اتـ ـقتل.. وملحقش يعمل حاجه عشان هو كمان اتقـ ـتل بعده.. مكنش فيه اي حد يعرف المعلومات دي غيري انا وماما.. والقائد بتاع الوحدة بتاعت بابا
“عزت استوعب الى بيحصل وبص لادهم بصدمه شديده وهو مش قادر يصدق ولكن ادهم هز راسه بمعني هي دي الحقيقة.. بقلمي سلسبيل احمد”
أدهم: لو قريت الورق.. هتلاقي ان الخيوط كلها بتشاور على اللواء وجدي.. والقائد مدحت هما الاتنين الى كانوا عارفين بكل العمليات الى فشلت !! العملية الوحيده الى عمي يونس نفذها لوحده هي الاخيره! الى نجحت! عشان الى وافق عليها العقيد وهما مكنش عندهم خبر ! بعد كل المده دي يا سيادة اللواء الفسا..د طلع له خيط من قلب الداحْلـ ـية والناس الى بره طول الوقت بيدمروا في البلد بمساعدتهم !!
فريده: بابا قالي قبلها.. انوه شاكك في حاجه لو طلعت صح.. هتخلي البلد كلها تتهز.. واظن دلوقتي بقا كل شيء واضح.. و واضح برضو انهم عارفين كل حاجه عشان كده بعتوا ناس ورايا انا ياسين عشان الورق
عزت وقف بخيبه أمل: انا هتواصل مع الرؤوساء حالا
” خرج من مكتبه وسابهم.. و ادهم قرب ناحية فريده”
– انتي عملتي الصح
= انا نفسي يتحر قوا كلهم صاحيين
– هيحصل.. صدقيني هيحصل
بصتله: ممكن متزعلش مني انا مخونتش ثقتك المره دي بجد كنت هقولك بس خوفت ملاقيش الورق خوفت اوي يكون حد لاقاه.. وابقي خيبت املك لو قولتلك الى جه من غير ما يسألني ياسين
بصلها برفعه حاجب: واديه جزاءة!
صْربت كتفه: متقلش كده !!
– انتوا رعبتوني في اللحظه الى شوفتكم فيها في البيت!! انا معنديش اغلي منكم يا فريده!
” فضلت ساكته و بصاله ومش عارفه اتكلم.”
– فاكره واحنا صغيرين؟ لما كنتي بتعملي حاجه تستفزني كنتي بتيجي تضحكي عليا وتقوليلي وعد يا ادهم مش هعملها تاني..
“ضحكت ولفيت وشي بعيد عنه”
– توعديني دلوقتي انك مش هتحطي نفسك في حْطر تاني؟؟ بس المره دي بجد يا فريده؟؟
رجعت بصتله وهزيت راسي بهدوء: اوعدك يا ادهم
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
استغفروا
|| بعد مرور خمس سنين | في مبني القوات الخاصة ||
– سيادة الرائد
= لا يافريده
– يا ادهم حرام عليك بطل افترى
= بطلي محلسه البت دي مرفوده و هتتحول للتحقيق مش عشان في فرقتك هتتوسطي لها!!!
– قولتلك مكانتش تقصد تخالف قواعد سيادتك!! هي كان نفسها تعمل زي البنات زمان
= القوانين اتغيرت
– ادهم عشان خاطري
= انتي ليه مُصره كده؟
“اتنهدت بحزن وهو مسك ايدي”
– واضح ان فيه حاجه معرفهاش
رفعت عيني وبصتله: البنت دي سمعت قصتي.. الى عملته زمان.. وازاي اتخفيت عشان بس ادخل الجيش هي متأثر بيا وهي لسه صغيره يعتبر 17 سنه يعني قدي في نفس سني لما عملت مصايب كتير!! انا عاوزاك تديها فرصه زي ما ادتني
ادهم سكت شوية وبعدين بصلها بخبث: اتجوزها يعني ولا اية
فريده بصتله برفعه حاجب: والله؟
ضحك: كل الى اقدر اعمله اني هوضح ان كل ده سوء تفاهم واحاول احسن موقفها بس هتتجازا
– بس متترفدش ولا تتوقف
= انتي تعرفي ان انا الى هتوقف على ايدك
– بعد الشر.. عقبال ما اشوفك مقدم..
= ماشي انصراف يا حضرة الملازم الأول
ضحكت: اوامرك يا سيادة الرائد
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| الساعة 7 بليل | في الفيلا | على السفرة ||
– هو ابنك ده مواعيده مضروبة علطول؟؟ عاوز يفضحني قدام اهل البنت؟
= وطي صوتك يا ياسين انت الى هتفضح نفسك امشي اقعد معاهم
– بطلي يا ولية تكلميني زي العيال كده انا نقيب!
= وليه يا قليل الأدب؟
” ياسين خرج وقعد جمب عزت مع اهل حبيبه خطيبته”
عزت بابتسامه: رنيت على اخوك؟
ياسين بنفس الابتسامه: بيكنسل هو و مراته
” وبعد ثواني الباب خبط فا ياسين راح بسرعه يفتح”
– دي مواعيد يا ادهم؟
فريده: معلش كان فيه موضوع ضروري والله
= طب ادخلوا..ادخلوا بسرعه بقا
” دخلوا وقعدوا كلهم سوا على الغدا.. وطول القعده ادهم بينم على ياسين مع فريده.. وقد ايه واقع على عينه مع حبيبه..! لدرجه انه طلب منهم يحددوا معاد فرحهم.”
” وفي نهايه اليوم وصلهم ورجع الفيلا وهو منشكح”
فريده بصتله وهي بتضحك: ايه كل السعاده دي
ابتسم: بحبها هيييح متخيلتش نتقابل تاني صدفه
– بصراحه ولا انا.. لا وهي فضلت فكراك
= هو انا اتنسي يا فيرو؟
ابتسمت: لا طبعا يا ياسو يبختها بيك.. انت حقيقي اكتر حد بحبه واحسن اخ ليا وزي ما بتقول احنا اه قد بعض! بس علطول شيفاك اخويا الكبير!
ياسين مسح على شعرها بحنيه: اخوكي ايه لولا بس اتجوزتي التنح ده كنا هنتجوز انا وانتي
“ضحكت”
– هو فين صحيح
= طلع فوق نام تقريبا اليوم كان مُرهق انهارده الفرقة الجديده مطلعه عينه
– ما قولتله ينزل عمليات معايا
= هو لو عليه هو وعمي عاوزينك ترجع قولت خاصة آمن اصلا! والحقيقة انا كمان
– لا يا فيرو.. البلد دلوقتي آمن من زمان.. متخيله كل ده بفضل المقدم يونس
ابتسمت: متخيلة..
رتب على كتفها: اطلعي نامي بقا انتي كمان يلا
” ذغدته في كتفه ”
– انتي بغل خدي بالك ادهم بهت عليكي
” ضحكت وبعدين قولتله تصبح على خير وطلعت.. نمت على السرير بهدوء وانا ببص على ادهم.. لاقيته بيتحرك وفرد ايده فا دخلت في حضنه وانا بضحك”
– انت كل ده صاحي
= انا مبعرفش انام وانتي مش معايا
ابتسمت وحضنته: ولا انا
= قولتلك اني بحبك قبل يا لمضة؟
– قولت كتير يوم الفرح كنت واقع اوي يا سيادة الرائد هو فيه كده؟
” حسيت بيه وهو بيبتسم ”
– هو مفيش.. بس معاكي طلع فيه
= انا فكرت في خناقتنا من كام يوم.. وقررت اسمع كلامك واسيب الخدمه
” رفعت راسي وبصتله”
– عشان انا بحبك.. وعمري ما هبقي عاوزاك مضايق
= وانا عاوزك في آمان.. وبعيد عن كل التعب ده وبعدين نسيتي؟ مش كان بينا اتفاق؟
– انهي واحد؟
= نخلف يونس وياسمين..
ابتسمت: معاك حق..
الخطه الجاية نخلف يونس وياسمين..💗✨️
تمت..🥹💗💗💗💗💗
” متحمسه اوي اشوف ارائكم ☝️💗”
- اقرأ ايضا روايات ترند – كوكب الروايات
الفهرس كاملاً بجميع الفصول عبر الرابط التالي (رواية فتاة القوات الخاصة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.