رواية صياد القلوب – الفصل الثاني
٢… عواد بغضب… انتى تتكلمى زين ويا امي..
حكمت.. امك تلمها.. ما هسمعهاش تهيني واسكت… يا قاتل جوزي…
حامد قال بسرعه… اوضتك اهيه اتفضلى..
رقيه.. سمعت قالت ايه !!
حامد.. انتى كمان يا حماتى غلطتى… البنت لسه ما دخلتش من على الباب بردك.
رقيه.. انت تقعد ساكت وما تتكلمش ..
دخل على الصياد ده ابو عواد وقال…
يارب ياساتر.. بصو عاد البت دي انا اللي جبتها هنه وما حدش يوصلها.. سمعتى يا ام عواد…
وبص لحامد وقال.. وانت التاني خد مرتك وروحو خلاص ملهاش عازه هنه..
دلال.. واه يا ابوي ايه ما ليش عازه دي..
على.. قصدي ما فيش داعي تونسي امك يعني خلاص هديت.. روحى على بيت جوزك ما عندناش حريمه تبات بعيد من بيت جوزها..
حامد.. ربي يخليك يا خالي.. ويبارك فيك ان شاء الله.. يلا يا بنت تعالي نروحو..
عواد طلع فوق وقال بغضب…
ايه الكلام اللي قلتيه لامي ده… ولا كلامك معايا ايه قاتل جوزى دى.. !! انتو ايه كفره ما بتأمنوش بالله يعنى… بنقولكم كان حادث قضاء وقدر… ليه مش مقتنعين.. !!
حكمت.. ما تستناش من الناس اللى بتصطاد في الاحزان تصدق لك حلفان…. دى نصيحه من حكمت الصابر..
وغمزتلو…. ومشيت على الحمام اخت شاور ولبست بيجامه رقيقه وفردة شعرها وراحت على السرير وحدفتلو مخده على الكنبه.. عواد بصلها وقال بضيق…
اكيد ما هنامش هنه… انا هنام على سريرى بس ما تقلقيش… انتى مش داخله مزاجى ب ٣ جنيه.. ما هقربلكش واصل ما ستنضفش..
حكمت.. طيب زين.. اصل انا بحب جوزي وما عيزاكش تجدقرب مني..
عواد.. ليه مش عاجبك انا.. الكبير اللى كنتى واخده كان عاجبك اكتر..
حكمت.. امم كان كبير ورزين… كان هيبه ومالى هدومو..
مش هسيبو وابصلك.. يبقى على راي المثل…
نكون واخدين زينه الرجاله… ونبدله ببواقي الزباله…
عواد.. ما تبدليهوش.. خليكي قاعده على ذكراه.. انا هنام على السرير.. عايزه تنامي.. نامي.. ما عاوزاش خليكي قاعده..
وراح نام وحكمت نامت على طرف السرير..
عواد.. تعالى عليا شويه… لا تتكفي على وشك انا مش ناقص اصحى من نومى على بكيتك…
حكمت.. ليه هبكى… انت شايفني عيله… ولا هو تلزيق والسلام…
عواد.. خلاص خليكي مطرحك انا غلطان..
ونام فى صباح يوم جديد.. عواد قام من النوم على صوت خبط على الباب.. جيه يقوم.. بس حكمت كانت حضناه بأديها ورجليها.. وحاطه راسها على كتفه…
عواد.. انتى يا بت.. بت انتى.. حكمت..
حكمت.. ايه في ايه.. ناموا شويه عاد.. حتى هنه هنقوم بدرى يا باي..
عواد.. اباى فى عينك.. قومي من فوقي..
حكمت بصت لنفسها وبعدت بسرعه..
عواد.. على الاساس هتنامى على طرف السرير.. وانتى مش عيله وما هتقعيش وانا بتلسق وخلاص.. واصحى الاقيكى نايمه فوقى…
حكمت.. حسن ملافضك.. الفاظك دبش..
عواد.. راح فتح وكانت رقيه وقالت…
خلي الحلوه تقوم تحضر الفطور.. ولا مستنيا ناجي ندق على الباب ونجيبهولها على السرير…
عواد… فطور ايه… انتى ما سمعتيش ابوي قال ايه في الليل… قال ما حدش يكلمها..
رقيه.. كلام ابوك ده ما بيمشيش عليا.. ما حدش بيسمعو غيرك…
عواد…. انتم مين يمشي كلامو عليكم اصلا.. وانتم بتخلوالنا كلام.. ما تقوليلها انتى انا ما بتحدتش معاها اصلى..
رقيه.. ليه.. خايف تقولها انزلى حضرى الوكل.. يا خساره تربيتي فيك وحملى فيك ال 10 اشهر…
عواد.. الناس كلها حملت تسعه… وانتى حملتي فيا 10 عملتيها كيف مش عارف…
رقيه… اكلت لحم جمل اخر الولاده.. ورضعتك ٣ سنين مش سنتين… عشان تبقى مصحح.. وكيف البغل كده.. كيف ما انت واقف دلوك..
عوا…. خلاص حاضر انتى انزلي.. وانا هبعتهالك .. من عيونى حاضر..
رقيه نزلت وهى بتقول… عشنا وشفنا الرجاله خايفه من حريمها.. اخص على الشنب اللي في وشك..
عواد.. انا قلت حاضر والله..
ودخل وقال.. يلا يا حكمت غيرى خلقاتك.. وانزلى اعملى الاكل عايزين نقوم … امى عوزاكى معاها تحت..
حكمت.. راحت على الحمام وهي بتقول…. بدلع..
ناس تتجوز راجل وتضامو . وانا من بختي اتجوز ود امو..
وناس تتجوز راجل يهنيها.. وانا جوزى ماشي بامه وماسك فيها.
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية صياد القلوب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.