رواية صياد القلوب – الفصل الثالث
حكمت.. راحت على الحمام وهي بتقول…. بدلع..
ناس تتجوز راجل وتضامو . وانا من بختي اتجوز ود امو..
وناس تتجوز راجل يهنيها.. وانا جوزى ماشي بامه وماسك فيها.
عواد.. استغفر الله العظيم… استغفر الله العظيم هيجننوني معاهم والله..
بس حامد كان بيتصل بيه رد وقال…
في ايه على الصبح انت كمان. !!
حامد.. ما فيش يا جدع بنصبح عليك… بنشوفك صبحت عايش.. ولا … اصل البنت عينيها بتطق شرار… انا خفت عليك منها.. بس ما رضيتش اقولك..
عواد.. انا لو مت فى الحادثه كان ارحم بكتير.. من اللي انا عايش فيه دلوك.. قلى يا حمو انت امك لما بتتناقر مع دلال اختي.. انت بتعمل ايه !!
حامد.. دلال اختك دي على راسي ما حدش يقدر يوصلها
..
عواد.. مش وقتك.. انا عارف ان امك بتتناقر مع دلال… هي صح بنت اخوها… بس اكيد بتتشاكل معاها.. انت هنا لما بتسمع كلام دلال… امك بتقول عليك ان انت ماشي ورا مرتك…. ولما بتسمع كلام امك.. مرتك بتقول عليك انك ود امك… هو الواحد في الحاله دي يسمع كلام مين فيهم.. !!
حامد بضحك… يا عيني عليك انت لحقت من الصباحيه.. بص يا ولد خالى.. انت اول ما تشوفهم.. بيتشاكلوا اطلع انت بره الخناقه وسيبهم بقى البقاء للاقوى..
عواد.. على رايك هو ده الحل السليم اصلا.. اللى يسمع للحريم.. اخرتو فى الجحيم..
حامد.. بس هتشوف ايام سوده.. ابشرك..
عواد.. ما انا شايف اهو…
حامد.. يلا سلام بقى دلوقتي عشان وادي العيال المدرسه..
عواد.. ماشي سلام..
حكمت طلعت من الحمام وكانت بتنشف شعرها قصاد المرايه وقالت…
عارف..
عواد.. ايه..
حكمت.. ناس تتجوز وتفرح صبح وعشيه…
وانا نزل اطبخ يوم الصباحيه …
عواد بضيق… ما خلاص يا بنت نقدمولك في زافويس ..
حكمت.. انت مالك حتى الدندنه حرمه عندكم… مش كفايه.. يوم صباحيتنا.. بتصحيني انزل اعمل الوكل لامك..
عواد.. فينها صباحيتك دى.. انتى ناسيه انك ارمله.. دي اول حاجه… تاني حاجه انا مش هقرب منك لا صباحيه ولا عشيه… عشان تبقي عارفه… عشان انتى كلك على بعضك ما تحركيش فيا شعره…
حكمت.. امم انصحك تشوف حكيم.. ولاوان طالما انا مش هحرك شعره.. يبقى الحاله متأخره.. بس اهو اعمل اللى عليك… قال ما لوش فيه.. لا انا كده ما اقدرش عليه..
وطلعت وهى بتضحك جامد وبتقول..
استنينى يا حماتى نحضر الوكل… اهو نطلع من الجوازه دى بمصلحه..
عواد .. ايه قصدها تقول دى دكتور ايه !!
بس برق بشده وقال..
واه….. يا بنت الجزمه طب لماتطلعي انا قاعدلك..
فى المطبخ..
حكمت.. صباح الخير يا حماتي.. نبدو من فين بقى !!
رقيه.. شايفه الوكل ده… عايزاكى تعمليه على الفطور..
حكمت…. حاضر يا حماتي من عيني..
رقيه.. تتقلع عينيكى…
حكمت بابتسامه.. تتكسر رجليكي.. وتتكسح ايديكي… وينعقد لسانك ولا تلاقي اللي يسال فيكى…. معلش اصل اللي بيغلط فيا حبه.. بغلط فيه قبه ما تأخذينيش عاد..
رقيه بصتلها بضيق ومشيت…
حكمت… اصبري عليا انما ربيتك.. ما بقاش اني حكمت الصابر..
جات بنت فى العشرين وقالت بضيق…
كيفك يا عروسه..
حكمت.. انتة مين انتى كمان !!
البنت… انا جميله..
حكمت.. لا والله مش قوي.. معلش ما بعرفش اكدب…
البنت بغيظ. انا اسمي جميله..
حكمت… اه اسمك جميله… ماشي هنمشوها… وظيفتك ايه في البيت ده !!
جميله.. انا بت عم عواد… وقاعده معاهم في البيت..
حكمت… غريمتي.. صح انتى بتحبي عواد.. !!
جميله… بنحب بعضينا.. مش بس انا اللي بحبه…. انتى دخلتى في النص كيف البصله ..
حكمت.. كوبايتى انملت والميه زادت عليها..
وجات العميه تقول خدى حبه عليها…
جميله سابتها وطلعت على فوق.. عند عواد كان اخد شاور وقعد على السري وبيفكر في الكلام اللي قالتهوله حكمت…
قال.. … طب اعمل فيها ايه دي انا.. ارميها من البلكونه واقول وقعت.. والله ابوها ما هيصدقني.. بس البت تحفه الصراحه… عليها شخصيه.. تدوخ بشريه..
بس قاطعه.دخول جميله..
عواد… في حاجه. .!!
جميله…. هي دي اللي انت تجوزتها يا عواد.. عجباك قوي..
عواد.. معلش اصل روحت عشقتها في الضلمه.. ما انتى شوفتى اللي حصل..
جميله… ايوه يا عواد بس دي باين عليها مش سهله.. انا قولت هتتجوز هتاخدلها اسبوعين كده… ونعرفو نطفشوها بس البنت بتهب في الواحد كيف انبوبه البوتوجاز البايظه.. خايفه قوي ما تمشيش من هنه تاني يا عواد..
عواد.. جميله هو انا عارف ان احنا يعني من زمان بيقولوا ان عواد هيتجوز جميله.. من واحنا عيال بس… ده كلام ابويا وعمي… انا ما هتجوزكش انا قايلك الكلام ده قبل كده.. ما تحطيش امل عليا..
جميله حاوطة رقبته وقالت….
يعني خلاص.. هتفضل مع دي وتسيبني انا… انى بنحبك قوي يا عواد والله… نتمنالك الرضا ترضا.. يمين بالله انت لو تطلب روحي.. ما تغلى عليك.. والله هنقدمها ولا هنساله في روحي….
بس سمعت حكمت بتقول..
عندكم سم فيران اختى !!
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية صياد القلوب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.