رواية سهام الهوى الفصل العاشر 10 – بقلم نورة عبدالرحمن

رواية سهام الهوى – الفصل العاشر

كان يغط في نوم عميق بعد ليلة جامحه بينه وبين زوجته لينام قرير العين مطمئنا ..
لكنه استيقظ على صوت شهقات مكبوته.
تلمس السرير بجانبه ولم تكن موجوده نهض بنعاس يبحث عنها بعينيه ..
لكنه سمع صوت شهقاتها بجانب السرير كانت تجلس على الأرض تستند برأسها على السرير… تحتضن ركبتيها دافنة وجهها بهما …
همس بصوت متحشرج ناعس: سهام انت كويسه ياقلبي .
لكنها لم تجيبه…فقط شهقاتها تخرج مكبوته…
نهض ليجلس مقابلا لها : انتي كويسه في حاجه وجعاكي..
رفعت رأسها لتنظر إليه بدموع ..
سالم : معلش ياحبيبتي شكلي كنت غشيم شويتين معاكي.. تعالي اساعدك تطلعي عالسرير..
سهام سحبت يدها بحرقه : اتأكدت اني بنت خلاص
سالم : انتي بتقولي ايه .
سهام بانفعال : انت جايبني هنا ليه .
سالم : ايه اللي جايبك هنا ليه .. جايين نقضي شوية وقت مع بعض .
سهام: والله والرساله دي … ايه مبررها..
بص سالم وشاف فوته معاها .. وفي رساله جاياله من نمره مجهوله مكتوب فيها
//كويس انك خدتها بعيد عن عيلتك عشان تتأكد بنفسك أن مراتك مش بنت وتلحق تلم الفضيحه //
مسح وجهه بضيق : وقال انتي ازاي تفتشي بفوني.
سهام بغصه : انت كنت شاكك اني مش بنت بجد
سالم : ايه التخريف ده .. طبعا لأ..
سهام : دي مش تخريف كنت مصر نسافر السفريه دي.. والرسالله اللي جاتلك .. كنت فاكره انك غير عنهم لكن طلعت نسخه تانيه عنهم… طلقني يا سالم مش ممكن اعيش لحظه مع حد بيشك بيا….
سالم : بلااش جنان وتقولي كلام هتندمي عليه .. بعدين دي جزاتي عشان قلت تغيري جوى بدل حبستك بالبيت طول اليوم وضغط اهلك عليكي..
سهام بتأثر :كل ده يهون بس مشوفش نظرت شك فعنيك.
سالم لما شاف دموعها : مش شاكك فيكي والله مكنتش شاكك بيكي الرسائل دي بقالهم مده بتجيلي حتى مكنتش برد عليها ومجبتش سيرتها لحد
عشان تتأكدي بنفسك… بلاش تظلمني ياسهام … واي راجل مكاني كانت بتجيله رسائل زي دي هيصدق اللي فيها وخاصه انتي مصره انك تبعديني عنك… لكن انا عارف انت ايه كويس .. مش هقولك واثق فيكي والكلام ده عشان انا مبثقش بحد لكن انتي قبل ما تبقى مراتي وبعد ليلة فرحنا عرفت كل حاجه عنك من ساعة ماخلقتي لحد يومنا ده . وعارف انتي أيه كويس..
سهام عيطت …
سالم قرب منها ومسح دموعها .. انا مش هاحسبك على كلامك ده عشان انت منعفله و مش عارفه بتقولي ايه.. لكن عاوزك تعرفي مره تانيه اشوفك بتدوري ورايا سواء الفون بتاعي او اي حاجه بتخصني صدقيني هتزعلي مني جامد..
قال كلامه ودخل الحمام وهو متعصب ..
********
خرج سالم من الحمام ومتكلمش معاها وباين أنه متعصب جدا ..
سهام كانت بتراقبه من ساعت ماخرج لحد ما دخل يغير هدومه.. خدت نفس ودخلت الحمام .سالم اتعصب منها .. بس هي برضو متعصبه منه… عشان حست أنه كان مصدق الكلام اللي في الرساله… هي مش عايزه تصالحه لكن بنفس الوقت مش عايزاه يفضل متعصب كده ..
دخلت الحمام وخدت شور وفضلت مخرجتش بتفكر هتعمل ايه..
سالم لما شافها اتأخرت قلق عليها خبط عليها بانزعاج : سهام…
مردتش عليه .. قلق اكتر وقال : سهام انتي كويسه…
لكنها برضو مردتش عليه ..
سالم فتح الباب وشافها ماسكه بطنها وبتتوجع..
اتخض عليها : انت كويسه..
سهام بالم : بطني وجعاني اووي .
سالم : اي اللي حصل من شويه كنتي كويسه .
سهام : معرفش مش قادره اتحرك.
سالم لما شافاها بتتوجع كده اتخض عليها وجري جاب لها هدوم خروج وساعدها تغير..
سهام لسة زي ما هي بتتألم كتير ..
سالم اهدي .. اهدي هنروح المستشفى يلاا خلصنا حط الطرحه على شعرها وكان بيساعدها تمشي.. لكنها مش عارفه .. شالها ونزل بيها على اقرب مستشفى..
ودخل بيها الطواريء…
وفضل مستني برا لحد ما خرجت الدكتوره وكانت الصدمه ليه لما بلغته انها حامل …
ازاي ومن مين محدش يعرف …

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق