رواية سهام الهوى – الفصل التاسع
صعد إلى غرفته بسرعه ليجدها قد اغلقت الباب على نفسها طرق الباب لينادي عليها افتحي الباب ده انا سالم ..
فور سماعها لأسمه فتحت الباب ..
سالم : انتي كويسه في ايه.
سهام ببكاء وشهقات: ابوي كان هنا ..
سالم : وانتي بتترعشي كده ليه .. تعالي ادخلي جوى..
امسك يدها ليدخلها إلى الغرفه : مالك وشك مخطوف كده ليه… انتي كنتي بعتيطي.. هو عمل حاجه .. زعقلك أو ضربك .. اتكلمي .انتي مبلمه كده ليه ..
سهام كان باين عليها انها معيطه كتتير قالت بدموع وتهتها : هو ..هو عرف أن.. أن.. اني انا. يعني .. احنا..
سالم مسك أيدها اللي بتترعش : اهدي واتكلمي عشان اعرف افهم عليكي .. بتتهتتهي كده ليه .
سهام بكت كثيرا وهي تحاول ضبط أنفاسها لتتكلم لكنها لم تستطيع
أحاط وجهها بكفيه مرددا : اهدي اهدي الاول وبعد.كده هنتكلم ..
سهام بصوت متقطع : انا والله معملتش حاجه هو بس فاكر اني..
ضمها سالم لصدره وأخذ يربت على كتفها حتى هدئت لتهمس بصوت مختنق : هو عرف ان .. أن محصلش حاجه مابينا .
ابتعد عنها سالم ونظر في عينيها ليقول : عرف منين..
سهام بصت عالأرض بندم..
سالم : طيب هو عاوز ايه دلوقتي..
سهام عيطت وقالت مش عارفه .. مش عارفه هو اتعصب عشان عرف اني لسة..
سالم : طيب خلاص اهدي انتي و انا هتكلم معاه بكرى..
سهام بخوف : لا عشان خاطري هيتعصب مني اكتر
سالم: طول منتي على ذمتي محدش يعرف يعملك حاجه .. انتي متجوزه راجل.
سهام : بس هو ابوي ياسالم .
سالم بضيق عندنا رأى حالتها السيئه : حتى لو كان ايه متخافيش من حد . وانتي معايا .. محدش هيقولك تلت التلاته كام .. بس انا مش عايزك تفضلي كده .. انت لسة خايفه وبتترعشي.. عاوزك تبقى قويه ومتخفايش من حد يغلط فيكي حتى لو كان ابوكي…
سهام : انا كنت خايفه وانت مكنتش موجود معرفتش اعمل ايه هربت منه ..
سالم : وبتهربي ليه انتي عملتي حاجه غلط..
هزت رأسها بلأ..
سالم : وبعدين دي حاجه خاصه بين ست جوزها ومحدش ليه يتدخل مابينا والا ايه..
مسحت دموعها وهي تشعر لاول مره في حياتها أن لها ظهر تستند عليه من ظلم والدها واخوها لها.. شعور جميل جدا .. عندما يكون هناك احد تستند عليه وتقوى بع..
سالم بابتسامه : يلاا افردي وشك وخلينا ننزل نتتغدا مع العيله تحت..
سهام اترمت بحضنه وقالت : متشكره.. متشكره قوي على كل حاجه ..
شدد باحتضانها وقال : ايه متشكره دي مش عايز اسمعها تاني انتي مراتي. واللي يمسك يمسني يلاا خلينا ننزل..
**********
مر اسبوع وسالم معملش اي رد فعل الرسائل اللي بقت بتجيله بشكل منتظم من رقم مجهول ..
الكل مستني يشوف هيحصل ايه وسالم هيتصرف ازاي البداية مع عائلة سهام التي وضعت نفسها في موقف حرج..
والنهاية في عائلة سالم ومن يتربص به وبزوجته وينتظر انفصالهما بفارغ الصبر..أو حدوث شيئا ينتظره الجميع وهو انتقام سالم من سهام..
لكن سالم فعل شيء اثار شكوك الجميع فقد قرر أخذ سهام إلى مكان مجهول لوحدهما ..
سهام بابتسامه وهي تعدل ثيابها أمام المرأه : يعني انت مش هقول هتوديني فين
سالم : مفاجأه والا انتي مش حابه نكون لوحدنا..
سهام : أخص عليك … انا مقولتش كده على فكره . بس مرات عمك بتسالني هتروحوا فين وانا بتكسف اقولها مش عارفه اكيد مش هتصدقني..
سالم : انا بلغتهم أننا هنروح اجازه نغير جو شويه وهو اسبوع بالكتير يلااا الشنط في العربيه هنتأخر..
سهام : حاضر اهو هعدل الطرحه بس …
مسك أيدها ونزل وهي جنبه حاسه قلبها طاير زي عصفور صغير بيتدارى بأبوه أو أمه..
كانت العيون كلها عليهم ودعوا اشواق اللي همست في ودنه متنساش اللي قلتلك عليه ياحبيبي ..
سالم :متوصنيش يا اشوااق
والدة زينه لزوجها يعقوب : اقعط يدي من هنيه لو رجعت معاه ..
يعقوب : انتي بتخرفي بتقولي ايه
بقولك مش هترجع معاه هو خدها بعيد عننا عشان عاوز يستفرد بيها ومتبقاش فضيحه ليه .. انت مش عارف ابن اخوك لسة..
يعقوب : خليكي فحالك..
*********
وصلو كان مكان عالبحر.. شاليه صغيره بعيد عن الكل..
سالم : ادخلي غيري وانا اطلب اكل .
سهام : ايه رأيك نخرج ناكل برررا
سالم : لا احنا هنتعشى هنا عشان في موضوع كده عاوزك فيه أنهى كلامه بغمزه..
سهام عضت شفتيها بخجل لتسرع إلى الغرفه وهي تشعر بالارتباك ففي هذه المده تعلقت بسالم اكتر واحبته اهتمامه بها حبه واحتوائه لم تشعر بهذه المشاعر في منزل والدها بل إن سالم تعادي الاهتمام بمراحل…
اخذت تبعثر اغراضها لتخرج قميص نوم باللون الزيتوني ليظهر جمال بشرتها فردت شعرها على كتفيها ووضعت القليل من مساحيق التجميل وبالغت في وضع العطر . فركت يديها بتوتر فهي ستتجرأ لاول مره وتشعره بأنها أيضا ترغب بقربه .. ترددت في الخروج حتى سمعت صوته ينادي عليها : الاكل وصل يلاا ياحبيبتي..
خرجت بتردد وهي تنظر إلى الأرض بخجل..
رفع رأسه مرددا: اتأخرتي كده ل… صمت لوهلة عندما رأى جرئتها الغير معهوده ..
سالم : اي ده كله…
سهام رفعت نظرها لتشاهد نظرت اعجاب .. راقت لها لتقول باستفاهم : ايه رأيك طالعه حلوه .
سالم :تجنني قال كلمته ليسرع إليها يحيط خصرها وقبلها بشغف وو
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.