رواية سهام الهوى – الفصل الثامن
همسة سهام بأسمه بخجل: س.سالم .. لكنه لم يأبه لندائها وهو مستمر بما يفعله فهو أراد هذا منذ زمن قربه منها بهذا الشكل فقد صبر ..عليها كثيرا .. وضعت كلتا يديها على صدرها لتقول بهمس : سالم ارجوك اسمعني …
ابتعد عنها لينظر إليها بضيق : في ايه .. انت بتبعديني عنك دايما كده ليه… في حاجه انتي مخبياها عني .
سهام بارتباك : انا بس كنت ..
سالم لم يستطيع السيطره على نفسه. : بس ايه انا كل اما اقرب منك بتبعديني كده ..انا بقيت احس انك مجبوره عالجوازه دي… لو ده صحيح قولي دلوقتي وهتبقى حره من دلوقتى..
سهام أزاحت شعرها خلف أذنها بارتباك لتقول : انا بس كنت عاوزه اقلك أن عندي عذر دلوقتي ومينفعش يعني ..
نهض بضيق ليقول بشك : انتي متأگده أن دي المشكله الوحيده ..والا في أحد تاني بتمنعني عطشانه
سهام بصدمه : انت بتقول ايه ..
سالم اللي بتعمليه ده من ساعت ماتجوزنا مالوش اي مبرر تاني..
سهام بدموع وحرقه : مفيش والله مفيش حد ..
سالم : ماشي يا سهام..
ليكمل بتحذير : بس عاوزك تفهمي لو في حاجه انتي مخبياها اتكلمي دلوقتي عشان لو اتكلمتي بعدين مش هينفعك الكلام .. التقط قميصه وغادر وهو يشعر بالاختناق…
********
مر الليل ولم يعد سالم بعد انتظرته سهام طويلا حتى غفت على الاريكه وهي بانتظاره ..
عاد سالم إلى غرفته ليجدها نائمه على الأريكة اقترب منها ليبعد خصلات شعرها عن وجهها وهو يمرر أصابعه على وجنتيها مرددا : مخبيه عني ايه ياسهام ..واللي مخبياه ده هيكون خير والا …
تململت اثر لمساته على وجنتيها بانزعاج … ليحملها وهو تحيط عنقه مردده بنعاس : اتأخرت اوووي .
سالم : نايمه هنا ليه ..
سهام : كنت مستنياك..
سالم: نامي دلوقتي والصباح رباح…
سهام : سالم انا ع
قاطعها : نامي يا سهام وهنتكلم بعدين ..
وبالفعل اخذها بين أحضانه لتغفو سريعا والآخر يراقبها. بحيره ..
*********
صباحا ..
كانت نائمه استيقظت على صوت الخادمه تخبرها بأن والدها بانتظارها… ارتجف جسدها برعب فهي تعلم بأن قدوم والدها لن يأتي عليها بخير..
التفتت تبحث عنه لكنه لم يكن في الغرفه سألت بخوف : هو سالم مش هنا .
الخادمه : سالم باشا نزل الشغل من بدري
فركت يديها بارتباك فمن سيحميها من والدها لتقول بصوت مرتعش : هغير بس وهنزل .
غيرت ملابسها لتذهب لرؤية والدها..
سهام اقتربت لتقبل رأسه مرددة : صباح الخير يابوي ازيك..
رمقها بنظرة غل : يلااا بينا
سهام بارتباك : على فين
الاب : من امتى تسألي عن حاجه..
سهام : بس يابوي سالم مش.هنا. وهو ميعرفش اني هروح معاك..
الاب بغضب : وانت سأله بجوزك لو كنتي حاسبه ليه حساب مكنتيش منعاه من حقه لحد دلوقتي..
سهام شعرت بارتعاشه بقلبها لتقول: يابوي انا ..
جذبها من شعرها ليقول : هتروحي دلوقتي معايا عند الحكيم هيكشف عليكي تاني . عاوز اطمن على شرفي وانك لسة بنت.. بدل ما تفضحيني بالبلد..
شعرت بقلبها يعتصر لتقول بدموع وحرقه بتقول ايه يابوي انت عارفني زين ايه الكلام ده.. انا تربيتك..
الاب: بعد اللي عرفته ده.. وانك مانعه جوزك عنك… مش واثق منك يابنت هنيه حضري روحك .. يلااا ليدفعها إلى الباب..
وقفت ولاول مره تنظر إليه بتحدي. وقد طفح الكيل بها من هذه القسوه التي تعاني منها طوال سنوات لتقول: مش هاخرج من بيتي لحد ما يأذن جوزي..
الاب بانفعال : هتكسري كلمتي يابنت ال***
وقبل أن يقترب منها هربت من أمامه لتصعد غرفتها وتغلق الباب بالمفتاح… لكنها لم تكن تعلم بأن هناك افعى تسترق السمع وقد وصلت لمبتغاها …
*******
كان سالم يغرق نفسه بالعمل عندما اتصلت به سهام لتقول بصوت يرتجف : ارجوك تعالى …
سالم بقلق : في ايه . صوتك ماله…
سهام بدموع : عشان خاطري تعالى ياسالم. انا محتاجلك . ..
ألقى مابيده وصعد سيارته ليرى مالذي يحدث معها لكنه صدم برسالة وصلته..من رقم مجهول /// مراتك مش راضيه تسلمك نفسها عشان متتفضحش .. وهي اصلا مش بنت غلطة مع عشيقها ///
اتسعت عيناه بصدمه واسرع في قيادة السياره بجنون وو
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية سهام الهوى) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.