رواية جنه في قاع الجحيم الفصل الرابع – بقلم جيجي
٤….طه… انتى نفسك مش هتحضنى ولدك
جنه… ايه ايه اللى انت بتقولو ده يا طه انت فيك حاجه
طه.. اه عشان هو هيموت وانتى بتولديه
جنه بتوتر… ليه الفقر ده
طه.. ده مش فقر ده اللى هيحصل
جنه بخوف.. وانت يعنى بتعلم الغيب.. اه دى افكار بتاجيلك استعيذ بالله منها اوعى تستسلم ليها دى ضيعت فرحتك كل الشهور الفاتت انت فرحتش واصل… مش ده اللى انا جيت عشانو انا جيت عشان اسعدك فى اخر ايامك
طه.. ولا ده اللى جبناكى عشانو انا مش عيان اصلا وما عنديش مرض ..
جنه… ايه امال اتجوزتنى ليه..
طه.. عشان الواد اللى انتى حبله فيه بس مش ليا لاختى
جنه… اختك كيف
طه… اختى بقالها ٣ سنين ما حبلتش وبعدين جوزها عاوز يتجوز عليها وبيسمعها كلام وامو كمان.. وسلايفها كلهم حبلو الا هى وهى زعلانه قوى وامى قالت ان
جنه… تاخدى ولدنا وتديهولها صح
طه… اه..
جنه بحزن.. انا كنت خايفه عليك قوى يا طه كنت زعلانه عليك وبدعى انك تعيش.. شوف ولدك ده حتى منك انت فاكر انك هتقدر تسيبو يا طه لا ده عشان انت ما خلفتش ده حته منك تحارب الدنيا عشانو مش هتعرف تسيبو لاختك والله.. هى امك عشان تسعد راجل مش من دمها جوز اختك يعنى.. تحرق قلبك على ولدك بلاش انا ولا اللى مترضاهوش لبتك ما ترضاهوش لبت الناس انت مش ولدها كيف قدرت تعمل فيك كده.. ها كيف..
طه.. هى مش عاوزه تسعد جوز اختى هى عاوزه تسعد اختى
جنه… على حسابك .
طه.. هى قالتلى ان انا امتى ما احب اشوفو هشوفو
جنه.. ده ولدك افهم مش جلابيه فى دولابك..
طه.. المهم هنعمل ايه
جنه.. انت بتسألنى.. روح قول لامك انك مش عاوز تديهم ولدنا وانا هسامحك على كل حاجه كنت عاوز تعملها فيا
طه… كلمتها قولتلها قالت انها قالت لجوز اختى ان اختى حبله ومش هينفع تبقى كدابه
جنه.. خلاص تقولو مات كيف ما كنت هتقولى.. ولا انا عشان ماليش حد مستقوين الحيل عليا ربنا القوى على كل قوى… سمعت انت فعلا ماشى بشورت امك.. بس القوى فيه الاقوى منو انزل كلمها اخر مره يلا..
طه هز دماغه بحزن شديد ونزل وتحت وقال…
اما الله يخليكى رنى على فتحى قوليلوو مرتك سقطت بلاش تاخدى ولدى والنبى يا اما
مديحه… انت هترجع فى كلامك اياك امال ليه قولت اه من الاول ولا انت ما هينش عليك زعل القطه بتاعتك… اخلص يلا يا طه ومرتك اوعى تجيبلها سيرة لحسن تعمل مشكله ما يرضيكش اختك تتطلق والناس لو سمعت ما حدش هيتجوزها تانى وهنبقى كدابين يرضيك نطلع كدابين يا ولدى..
طه فضل يحاول معاها ولما فشل طلع فوق بس شهق بذهول لما لقى حبل نازل من البلكونه وجنه مش فى الاوضه جرى بسرعه على اوضت الولاد.. يدور عليها بس ما لقيهاش ولا لقى الاولاد …
مديحه.. بتجرى كده ليه كيف جمال الصحرا
طه… هربت يا اما خدت عيالها وهجت
مديحه.. يا مرى دى خلاص مواعيد ولادتها بكره ولا بعدو اختك كيف هتروح المستشفى من غير العيل
طه.. ده اللى همك ما همكش انها هتولد لحالها لا معاها حد ولا حتى فلوس
مديحه… هى مش من بقيت عيلتى عشان اخاف عليها.. ما تولع بجاز..
بصلها بضيق ونزل مسكت ايدو وقالت.. رايح تدور عليها
طه… انتى شايفه ايه
مديحه.. تنزل تشق الارض عليها لحد ما تلقاها ولما تلاقيها تجيبها هنه عند رجلى.. تكون عملت ده كلو قبل بكره سمعت.. ونفضت ايدو بغضب…. اخد بعضو ونزل بسرعه عند جنه كانت ماشيه فى مكان اشبه بالغابه وصلت عند كوخ خشبى صغير وفى قدامو شاب بيقطع حطب راحت عندوه وقالت…
من فضلك ممكن تدينا ميه الولاد عطشانين..
قال.. للاولاد ولامهم انا تحت امرهم
جنه رجعت لورا بخوف اول ما شافتو وكان طه
جنه… ايه ايه اللى انت بتقولو ده يا طه انت فيك حاجه
طه.. اه عشان هو هيموت وانتى بتولديه
جنه بتوتر… ليه الفقر ده
طه.. ده مش فقر ده اللى هيحصل
جنه بخوف.. وانت يعنى بتعلم الغيب.. اه دى افكار بتاجيلك استعيذ بالله منها اوعى تستسلم ليها دى ضيعت فرحتك كل الشهور الفاتت انت فرحتش واصل… مش ده اللى انا جيت عشانو انا جيت عشان اسعدك فى اخر ايامك
طه.. ولا ده اللى جبناكى عشانو انا مش عيان اصلا وما عنديش مرض ..
جنه… ايه امال اتجوزتنى ليه..
طه.. عشان الواد اللى انتى حبله فيه بس مش ليا لاختى
جنه… اختك كيف
طه… اختى بقالها ٣ سنين ما حبلتش وبعدين جوزها عاوز يتجوز عليها وبيسمعها كلام وامو كمان.. وسلايفها كلهم حبلو الا هى وهى زعلانه قوى وامى قالت ان
جنه… تاخدى ولدنا وتديهولها صح
طه… اه..
جنه بحزن.. انا كنت خايفه عليك قوى يا طه كنت زعلانه عليك وبدعى انك تعيش.. شوف ولدك ده حتى منك انت فاكر انك هتقدر تسيبو يا طه لا ده عشان انت ما خلفتش ده حته منك تحارب الدنيا عشانو مش هتعرف تسيبو لاختك والله.. هى امك عشان تسعد راجل مش من دمها جوز اختك يعنى.. تحرق قلبك على ولدك بلاش انا ولا اللى مترضاهوش لبتك ما ترضاهوش لبت الناس انت مش ولدها كيف قدرت تعمل فيك كده.. ها كيف..
طه.. هى مش عاوزه تسعد جوز اختى هى عاوزه تسعد اختى
جنه… على حسابك .
طه.. هى قالتلى ان انا امتى ما احب اشوفو هشوفو
جنه.. ده ولدك افهم مش جلابيه فى دولابك..
طه.. المهم هنعمل ايه
جنه.. انت بتسألنى.. روح قول لامك انك مش عاوز تديهم ولدنا وانا هسامحك على كل حاجه كنت عاوز تعملها فيا
طه… كلمتها قولتلها قالت انها قالت لجوز اختى ان اختى حبله ومش هينفع تبقى كدابه
جنه.. خلاص تقولو مات كيف ما كنت هتقولى.. ولا انا عشان ماليش حد مستقوين الحيل عليا ربنا القوى على كل قوى… سمعت انت فعلا ماشى بشورت امك.. بس القوى فيه الاقوى منو انزل كلمها اخر مره يلا..
طه هز دماغه بحزن شديد ونزل وتحت وقال…
اما الله يخليكى رنى على فتحى قوليلوو مرتك سقطت بلاش تاخدى ولدى والنبى يا اما
مديحه… انت هترجع فى كلامك اياك امال ليه قولت اه من الاول ولا انت ما هينش عليك زعل القطه بتاعتك… اخلص يلا يا طه ومرتك اوعى تجيبلها سيرة لحسن تعمل مشكله ما يرضيكش اختك تتطلق والناس لو سمعت ما حدش هيتجوزها تانى وهنبقى كدابين يرضيك نطلع كدابين يا ولدى..
طه فضل يحاول معاها ولما فشل طلع فوق بس شهق بذهول لما لقى حبل نازل من البلكونه وجنه مش فى الاوضه جرى بسرعه على اوضت الولاد.. يدور عليها بس ما لقيهاش ولا لقى الاولاد …
مديحه.. بتجرى كده ليه كيف جمال الصحرا
طه… هربت يا اما خدت عيالها وهجت
مديحه.. يا مرى دى خلاص مواعيد ولادتها بكره ولا بعدو اختك كيف هتروح المستشفى من غير العيل
طه.. ده اللى همك ما همكش انها هتولد لحالها لا معاها حد ولا حتى فلوس
مديحه… هى مش من بقيت عيلتى عشان اخاف عليها.. ما تولع بجاز..
بصلها بضيق ونزل مسكت ايدو وقالت.. رايح تدور عليها
طه… انتى شايفه ايه
مديحه.. تنزل تشق الارض عليها لحد ما تلقاها ولما تلاقيها تجيبها هنه عند رجلى.. تكون عملت ده كلو قبل بكره سمعت.. ونفضت ايدو بغضب…. اخد بعضو ونزل بسرعه عند جنه كانت ماشيه فى مكان اشبه بالغابه وصلت عند كوخ خشبى صغير وفى قدامو شاب بيقطع حطب راحت عندوه وقالت…
من فضلك ممكن تدينا ميه الولاد عطشانين..
قال.. للاولاد ولامهم انا تحت امرهم
جنه رجعت لورا بخوف اول ما شافتو وكان طه
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية جنه في قاع الجحيم) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.