رواية حياتي فقط الفصل الحادي عشر 11 – بقلم ليلى مصطفى

رواية حياتي فقط – الفصل الحادي عشر

الفصل ١١

الفصل ١١

اللهم صل وسلم على نبينا وحبيبنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ❤️❤️❤️❤️

*****************

حياه بتجري مش قادره علشان رجلها ورمت من الحجر وخايفه توقف تبدأ من اول وجديد وسيف واقف بيراقبها

حياه خلاص مش قادره تكمل رجلها ورمت جامد ومش قادره تدوس عليها فجأه وقعت علي الارض ومسكت رجلها

سيف جالها : انا قولتلك لو وقفتي هتعيدي من الاول يلا  ارجعي اجري ١٠  لفات تاني من الاول

حياه بصوت يتألم : رجلي وجعاني مش قادره ادوس عليها

سيف : اكيد مش هصدق الحجج الفاضيه دي يلا كملي مفيش أعذار

حياه بتحاول تقاوم وتتحامل علي الرجل الاخري وتقوم لكن مش بتعرف وبتقعد تاني بتخلع الكوتش بتاعها بتلاقي رجلها حمراء ومتورمه جامد

سيف بيشوفها وبتصعب عليه : ايه اللي خلي رجلك كدا ؟!!!!

حياه : حضرتك ؟

سيف : انا !!! انتي هتتبلي عليا ولا ايه !!

حياه : ساعه ما خبطت الكرسي كان عليه حجاره وقعت علي رجلي

سيف بص وسكت وافتكر انه كان متعصب ساعتها

حياه : هتفضل تبص كتتير ابعت لحد يجيب علبه الاسعافات من مكتبي

سيف كلم طارق

طارق بعد فتره ومعاه علبه الاسعافات:  انت كويس يا سيف ؟؟ بص لقاه سليم اومال  مين مصاب؟  وانتبه بنظره لحياه

حياه  : مفيش حاجه بسيطه

طارق : الف سلامه ومشي

سيف بيفتح العلبه بيلاقي شوكلاته :  ايه دا ؟!انتي شايله  شيكولاته في علبه الاسعافات!!

حياه : انت ايش عرفك انت  …دي بالنسبه  ليا دواء

سيف جواه حس ان الدكتوره اللي دايما بتتحداه وعصبيه جواها طفله صغيره

سيف : فين المرهم

حياه : دا  واخدت الشيكولاته وفتحتها واكلتها

سيف : اخده وكان لسه بيفتح علشان يدهنلها

حياه : انت هتعمل ايه لا طبعا ..هات انا هعمل لنفسي

سيف استغرب منها لتاني مره متكونش عايزاه يلمسها في حين كل البنات اللي يعرفهم بيترموا عليه بس علشان نظره منه

حياه بتحاول تلمس رجلها من ورا مش عارفه لان رجلها متورمه ووجعاها ومش قادره تحركها لاحظها سيف اخد منها المرهم

حياه: قولتلك لا انا هدهن لنفسي

سيف : بطلي عند بقي  هدهنلك بدل انتي مش عارفه

حياه : لا سيبه انا هعمله

سيف  : اعتبريني دكتور ودي حاله طوارئ

حياه استسلمت ليه  ومسكت الشيكولاته وبتكملها لان فعلا مش هتعرف تدهن لنفسها

أثناء ما سيف بيدهنلها المرهم حياه بتتأمله وبتشوف قد ايه هو وسيم وبتسرح شويه وبعد فتره  بتلاقيه  خلص فبتفوق لنفسها وبتعنف جواها علي التفكير دا  وانها ازاي تفكر كدا

سيف بيلاقيها شارده وبتاكل شيكولاته : خلاص خلصت انتي سرحانه في ايه

حياه : مفيش يلا  نمشي

سيف يقف ويمد ايده ليها : يلا هاتي ايديك اساعدك

حياه : لا طبعا

سيف : خلاص انا ماشي وشوفي هتمشي ازاي بقي وفعلا مشي خطوتين

حياه بتحاول تقف مش عارفه وبتقول بتوتر  : س…سي… سيف

سيف بابتسامه لما بيسمع اسمه  عرف انها متوتره ويكمل مشي

حياه بصوت عالي : سيف !! واحد متخلف مش شيفني مش قادره اقوم

سيف رجعلها : تصدقي انك واحده مينفعش معاها الزوق وانا كنت ناوي اساعدك

حياه : انت سمعت

سيف بعصبيه وكان هيكمل مشي

حياه : خلاص انا اسفه

سيف : مش سامع

حياه بتوتر : مكنتش بكلمك يلا ساعدني

سيف مد ليها ايده تاني

حياه  : لا مش ايدك

سيف باستغراب : اومال ازاي يعني

حياه: معرفش شوف حل

سيف  بيفكر وبعدين  مشي ورجع تاني كان لابس شنطتها امسكي في الشنطه يلا

حياه فرحت من تفكيره وبتضحك علي منظره وهو شايل الشنطه بتاعتها : ماشي حاولت تقوم ومسكت في الشنطه لحد باب السكن

حياه : شكرا

سيف : العفو

حياه لسه هتدخل سيف نادي عليها : دكتوره حياه

حياه : نعم

سيف  باستفزاز: متنسيش انك بقيلك ٤ لفات تكمليهم لما تصحي

حياه : واحد مستفز

سيف بضحكه خبيثه : مش اكتر منك

حياه طلعت لاوضتها وصحابها شفوها وحكت لهم اللي حصل ونامو

***********،،،،***********

في اليوم التاني

حياه حست بانقباض قلبها حست ان فيه حاجه ممكن تحصل  ذهبت اطمنت علي ملك والاء وفضلت تدور علي علي مش لاقياه طلعت بره المخيم شافت سيف وطارق وهما بيدربوا الجنود وفيه واحد موجه نور احمر علي قلب سيف

حياه بصوت عالي وبتشاور له بأيديها   : سيف ابعد !!!!

سيف بياخد باله منها وبيشاور ليها فيه ايه ويتحرك الرصاصه بتجي من جنب دراعه وبيتعور حاجه بسيطه

سيف  بصوت عالي : ادخلي جوا بسرعه  ومتخليش حد يطلع

في المخيم بعد فتره سمعوا الجهاز بينور احمر عرفوا ان فيه هجوم الدكاتره كلهم استعدوا والدكاترة اللي كانو في السكن أتوا

بيحصل هجوم كبير وفيه ظباط وجنود كتتير بتكون مصابه

حياه بتقدر تنقذ جنود كتتير هي وفريقها فجأه بيدخل سيف وهو شايل جنديان مصابين وبيرجع بسرعه حياه بتلاحظ في دم بينزل علي ايده ودراعه كله دم  فبتشك ان الرصاصه جات فيه

علي بيجي وبيداوي جروحهم وكانت دكتوره رنا بتحاول تقرب من علي وتساعده وهو بيلاحظ كدا لسه هيبعدها بيلاقي ملك جايه فبيسكت

ملك بتوصل بتلاقي رنا قريبه من علي وبتساعده بتحس  ان فيه حاجه بينهم بتسبهم بسرعه وتمشي تشوف حالات تانيه

ملك بحزن وهي تخيط جرح لحد الجنود : لازم اركز مش لازم اسيب قلبي يتحكم فيا لازم انساه وبتخيط الجرح وبيعدي الموضوع

بعد شويه بيكون الظلام حل و

حياه بتخرج بعد ما الجو هدي وبتدور علي سيف بتلاقيه قاعد في الساحه كان بيفكر ان لولا حياه نادت عليه كان زمانه ميت

حياه : لو سمحت ممكن اشوف دراعك ؟؟

سيف : نعم !!!

حياه بتوتر : اا…اقص…اقصد دراعك مليان دم اشوفه لو كان جرح سطحي ولا عميق

سيف بيخلع الجاكت بيلاقي فيه جرح فعلا هو مكنش حاسس بيه

حياه بتعقم الجرح وتربطه : ازاي مش حاسس بيه

سيف : عادي دا جرح بسيط تعرفي انك انقذتي حياتي النهارده لولا انك ناديتي عليا كان زمان الرصاصه جات في قلبي وميت دلوقتي ليه مسبتنيش اموت واهو ترتاحي مني

حياه : دا قدر وبعدين انا لو قدامي عدوي وبيموت واجبي انه اداويه واساعده  أما بالنسبه ليك فانا تخيلتك علي اخويا ومش ممكن اعمل في حد كدا مهما كان مين

سيف بيتعجب بتفكيرها وبيتأملها كأنه اول مره يشوفها ازاي هي بالجمال دا وهو كان مش شايفه

حياه بتوتر من نظراته  وكانت لسه هتمشي بتوقف مره واحده وبترجع

سيف : نسيتي حاجه

حياه بابتسامة وغمازتها بتبان : تعرف ايه اهم حاجه في الموضوع دا

سيف بابتسامه هو الاخر  واستغراب: ايه !!!!

حياه : انك عارف انك مخليني مش عارفه ارتاح وانك مستفز  ومشيت وسابته

سيف ضحك وتقريبا اول مره يضحك

جاله طارق وشافه بيضحك  :  بتضحك علي ايه ؟؟ما ضحكتك حلوه ايه يا عم !

سيف : كشر تاني ورجع لهيئته

طارق :  عامل ايه يا سيف دراعك كويس

سيف : ايوا كويس حاجه بسيطه عرفت مين اللي كان السبب بس الاكيد فيه حد بيساعده من الداخليه نفسها

طارق : ايوة واحد من رجالته اعترف عليه الباشا هو السبب

سيف : نهايته قربت معايا

طارق : ناوي علي ايه

سيف : هخليه هو اللي يجلنا مش احنا اللس هنرحله ويكشف نفسه بنفسه ونعرف هو مين  وساعتها هندمه انه فكر بس يلعب معايا

***،،،،،********

حياه رجعت المخيم واطمنت علي الحالات شافت ملك قاعده والدموع في عنيها.

حياه : مالك يا كوكو

ملك : مش قادره يا حياه اركز في حاجه كل اما احاول انسي الموضوع يرجع يظهر قدامي تاني

حياه : يا حببتي انتي اللي بتعملي في نفسك كدا ليه العذاب دا كله ، علي يا ملك مش بس ابن عمي هو اخويا وانا واثقه فيه انه مستحيل يزعلك

ملك : عارفه يا حياه بس انا مش عايزه اتجوزه انا عايزه اشوف حياتي مع حد شبهي مش علي  وهي جواها  تقصد مش عايزاه يتجوز واحده زيها يتيمه وملهاش اهل وكدا هتسببله احراج

حياه بخبث  : طب طالما مش عايزه تتجوزيه زعلانه ليه

ملك جواها مش عارفه انا بزعل ليه مش دا اللي انا عايزاه وقالت محاوله تغيير الموضوع : الاء فين؟

الاء من وراهم جايه بسدوتشات : انا هنا يا عالم انا خلاص تعبت مش حمل المرمطه دي قال ايه كان شغل المستشفى مش عاجبني انا استاهل ضرب الجزمه

ملك وحياه ضحكوا عليها وعلي منظرها

حياه : معاكيش شيكولاته لان اللي معايا خلصت

الاء: خدي وأعطت ملك واحده وقعدوا سوا وبعد فتره دخلوا بصوا علي الجنود المصابين  ورجعوا السكن لان اليوم كان طويل عليهم وكانو تعبانين

يتبع …………..

مين يا تري الباشا دا وايه حكايته مه سيف ؟؟؟؟

سيف ناوي علي ايه ؟؟؟؟؟

ياريت تتفاعلوا وتشجعوني يا قمامير وتدوسوا علي ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية حياتي فقط) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق