رواية المنتقبة الجميلة – الفصل السابع
البارت7
البارت 7لــــــــ«المنتقبه الجميله»
بقلم«رحاب عمار»
احمد ومنال وصلو القاهره
منال: يااا حد كان يصدق اني هرجع القاهره تاني اول مره جيت هنا كان بسبب روميساء وتاني مره برضو بسبب روميساء
احمد بص ليهاا وبعدين سكت
منال: طبعا أنت مبتحبش اجيب السيره دي!
احمد بص ليهاا: أنا قولت ايه!
منال بغيظ: طول منا عايشه هفضل افكرك بيهاا لحد لما تقول لي روميساء عليها مش عارفه ليه أنت مش راضي تقول لي البنت طول عمرك كده اناني مش بتحب غير نفسك وخلاص
احمد بصوت عالي وغضب: منااال اخرسي خلاص وخلي اليوم ده يعدي علي خير معيا
منال سكتت عشان مش ده وقت الكلام هي دلوقتي لازم تشوف روميساء وبعدين تبقا تتفاهم معه
وصلو عند بيت ليلي ومنال رنت علي اختها وعرفت انها مش في البيت
منال: انتي فين ياليلي
ليلي بتوتر: هاا أنا ف في مشور كده ورجعه دلوقتي حالا
منال بهدوء: خلاص مافيش دعي لي الكدب أنا عرفه روميساء فين المهم اديني عنوان المستشفي
ليلي: منال والله انا كن…
قطعتها منال: ليلي أنا وقلت خلاص يبقا خلاص يلا قولي العنوان فين؟
ليلي: العنوان في«………..» وقلت ليها العنوان المستشفى
منال: تمام انا جايه أنا واحمد اهو
ليلي: طيب انتو هتقعدو فين!، فكرت شويه اوعي تقولي هتقعدو في الشقه القديم بتاعكم
منال: ايوه هنقعد فيه وبعدين هو مش بعيد عن شقتك
ليلي: خلاص ماشي انا مستنياكي اهو
منال قفلت معها وراحت هي واحمد الشقه القديمه بتاعتهم
♡♡♡♡♡♡♡♡….
«في المستشفي»
مريم بصت لي الشخص ده بصدمه: انت
الشخص تجاهلها ومشي شويه
لقي محمد بيجري
محمد اول ماشافو اتوتر
الشخص #: بتجري كده ليه زي الهبل هو أنت مش هتعقل ابدا حتى بعد مابقيت دكتور لسه اهبل برضو
محمد: احم اكرم ازيك عامل اية؟ ايه اللي جابك هنا آه قصدي خير بتعمل ايه؟
اكرم: بص ليه بغيظ:
والله انا مش جاي اشوف جمال حضرتك انا جاي عشان القضيه اللي مسكهاا
محمد بحراج: احم خلاص ماشي هي لسه تحت الملاحظه 48ساعه اول مايعدو هشخص حالتها هتكون ازي
اكرم: تمام كده كده اصلا هي طلعت بريه
مريم كانت وقفه بعيد بتضحك علي شكل محمد بس بعد ما سمعت كلام اكرم مشت عندهم بسرعه
ثواني بس نعرف مين اكرم ده «اكرم حسين ايوه اللي في بالكم هو اخو محمد وهو نفسو الضابط اللي قبض علي روميساء
عندو 32سنه» المهم نكمل…
مريم مشت عندهم بسرعه:لو سمحت يا حضره الضابط اللي انا سمعتو ده صح فعلآ روميساء باريه
اكرم بص ليها: آه هي فعلا ماعملتش حاجه واحنا اتكدنا من كاميرات المرقبه بتاع الاكافيه اللي كانت فيه يوم متقبض عليهااوعرفنا أنها ملهاش ذنب وحاليا بيتم البحث عن البنت اللي لبست ليها التهمه دي وقريب أن شاء الله هنقبض عليها
مريم دمعت من الفرحه أن اخيرا ربنا استجاب لدعها وكشف الحقيقة
مريم: شكرا لحضرتك بجد الف شكرا ليك
محمد اتغاظ منها وبص ليها وهي اصلا نست هي عملت ايه
محمد بغيظ: هه واخير وقعتي ولا حد سما عليكي يا عضاضه بيه
مريم نطت من مكانها فجأة وحطت ايدها علي قلبها: حرام عليك يا شيخ خضتني، وبعدين بصت ليه وافتكرت هي عملت ايه بلعت ريقها بعافيه
مريم: ايه يا كابتن صلي علي النبي كده واخزي الشيطان
محمد بغيظ: برضو مش هسيبك
اكرم مشي شويه وبعدين بص وراه لقي محمد واقف قصاد مريم وشكلهم هيتخانو وفهم أن محمد كان بيجري ورا مريم
اكرم: خد يا بطال أنت تعاللي هنا
محمد بتوتر: ايه يا اكرم في حاجه
اكرم: أنت مش هتبطل اللي هبل اللي فيك ده بتجري ورا بعض ليه؟
محمد بص لمريم ورفع ايدو: عضتني في ايدي اسبها لا طبعا لازم اخد حقي منها
اكرم بهدوء: محمد قدمي علي المكتب بتاعك يلا
محمد: بس هي عم…
قطعوا اكرم بنظره من عيونو
محمد: يلا أنت لسه واقف عندك يلا المكتب من هناا
ومشي اكرم هز دمغو بياس من حركات اخوه ومشي ع المكتب
♡♡♡♡♡♡…
«عند مايا»
مايا كانت قعده مع ميرا
ميرا: بس ايه الدماغ الجامده دي يخربيتك دانتي معلمه
مايا: ههههههه وانتي لسه شوفتي حاجه، وكملت بخبث، داناا محضره مفجأه هتعجبك اوي يا روحي
ميرا بسعاده: لا متقوليش هتخلي ادم يتجوزني ونعيش مع بعض و..
قطعتها مايا: ايه يا ماما خلاص عايشه في انتي خيالك واسع قوي
ميرا بغضب: والله اماال أنا عملت كل ده ليه مش عشان ادم يبقا ليا في الآخر
مايا بتوتر: آه اكيد طبعا انتي لي ادم وبس
وفي نفسها قل يتجوزك قل دا لو آدم نفسو عايز يتجوز أنا اللي همنع الجوازه دي
♡♡♡♡….
«عند آدم»
ادم كان راجع من الشغل
اول ما دخل البيت مشي علطول علي فريده
خبط علي باب فريده
فريده: ادخل يا آدم
آدم: أنا نفسي اعرف انتي بتعرفي ازي اني أنا اللي بخبط علي بابك
فريده ببتسامه: عشان أنت ابني اللي مخلفتوش، المهم جاي تشكيلي من ايه
آدم بتنهيده: اااااه يا فري أنا تعبان اوى اوى
فريده: من ايه بس قولي
آدم: بقالي فتره طويله بحلم
ب حلم غريب جدا، بحلم أن في بنت جميله جداً سبحان الخالق
والبنت دي بتجري وكل ما اقرب منها وخلاص همسكها القي نفسي صحيت من النوم، مش عارف اعمل ايه الموضوع ده محيرني جدا والله
فريده حست أن في حاجه ورا الحلم ده واكيد في منو حكمه بس هي مش هتقدر تقلو كده دلوقتي غير لما تتكد الاول
فريده: مافيش حاجه دي هلوسه وخلاص أنت بس اتوضا قبل متنام وقرا سوره الملك
آدم: يارب يكون هلوسه مني يا فري وميكونش في حاجه تاني
وقام وقف، طيب امشي انا بقاا وانتي تصبحي علي خير
فريده: وانت من اهل الجنه يا حبيبي
♡♡♡♡♡…
«في المستشفي»
روميساء في الغيبوبه بتاعتها
وبتحلم أن في شخص معها وبيحاول يقومها
الشخص: يلا قومي يا روما كل ده نوم
روميساء: خلاص قايمه اهو
الشخص #: طيب يلا، وبعدين مشي وسابها
روميساء: استنا شويه أنا جايه معاك اهو استنا ما تمشيش
بس الشخص ده كان مشي فعلآ وسابها
الممرضه بفزع: دكتور الحقني المريضه بتموت
بس خلاص كأن فات الاوان والجهاز اعلان عن موت روميساء خلاص
يتبع….
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية المنتقبة الجميلة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.