رواية المنتقبة الجميلة – الفصل الخامس
البارت 5
البارت5لـــــــ«المنتقبه الجميله»
بقلم «رحاب عمار»
روميساء بعد ما حكت كل حاجه لي جملات، بصت في الساعه بتاعتها لقتها6المغرب، قامت اتوضت وصلت فرضها فضلت تدعي ربنا أن يفك كربها وينجيها من الشده اللي هي فيها..
كل ستات اللي في الحجز مبهورين بجمالها
روميساء خلصت الصلاة وقامت من مكانها وبتبص حوليها استغرابت من نظرة اللي في السجن ليها وتوتر
جملات ببتسامه: مشاء الله تبارك الرحمن ربنا يحفظك يا حبيبتي
روميساء بخجل: تسلمي يا طنط
جملات ضحكتك: طنط مين انتي تقولي ليا ياأم علي وبس تمام
روميساء: حاضر
جملات: يحضرلك الخير يارب، يلا تعالي معيا
روميساء بستغراب: اجي فين؟
جملات مسكت ايد روميساء، وبعدين قعدت بيها في حتة بعيده عن البنات شويه، وطلعت فون كانت مخابيه في هدومها
جملات: خدي الفون ده لو هتكلمي حد من عيلتك
روميساء: والله انا مش عارفه اشكر حضرتك ازي
جملات: ولا تشكريني ولا حاجه والله انا من ساعه ما شوفتك وانا حبيتك جدا
روميساء ابتسمت ليها وبعدين طلبت رقم مريم..
♡♡♡♡……..
«في بيت مريم»
مريم من ساعه ماروميساء الضابط خدها وهي معرفتش تشوفها ولا حتي تكلمها رجعت
البيت وطول الوقت في الوضه بتاعتها عماله تعيط وتدعي ربنا أن يحفظ روميساء، وهي بتدعي، سمعت صوت الفون بيرن، مريم كانت متكده انها روميساء متعرفش جالها الاحساس ده ازاى بس كل اللي متكده منو انها روميساء
مريم ردت علي الفون وبصوت مبحوح: الو
روميساء بلهفه: الوو ايوه يمريم انا روميساء
مريم زات في البكاء بعد ما سمعت صوت روميساء
روميساء: الوو مريم انتي سمعاني الوو
مريم حولت تخرج صوتها: ايوه يا روما يا حبيبتي عامله ايه
روميساء وهي عارفه أن مريم بتعيط: كويسه الحمدلله انتي عامله اية وخالتو اخبارها ايه!
مريم: أنا كويسه وماما قلقانه عليكي اوي واحنا أن شاء الله هنجيلك الصبح بدري عشان نشوفلك محامي
روميساء: خلاص ماشي وانتي بلاش تبكي أنا كويسه الحمدلله وان شاء الله ربنا هيظهر براتي قريب عشان انا مظلومه معملتش حاجه غلط
مريم: خلاص ماشي خالي بالك من نفسك كويس
روميساء: حاضر يلا سلام بقا عشان مطره اقفل دلوقتي
مريم: مع السلامه حبيبتي
وفقلت معها
♡♡♡♡♡…..
«في بيت ادم السيوفي»
-الله الله حاجه ايه دي اللي عايز تقولها لي فريده من غير أنا معرف يا استاذ
ادم وفريده بصو علي الصوت
ادم: اهلا ب حبيبت قلبى
-والله يارجل قول كلام غير ده!
ادم ببتسامه: الله هو انا من امتا بكدب عليكي يا مايا
مايا: احم خلاص بقا المهم فين الغدا
فريده: ثواني هقول لي ام حسن تحضرو علي اسفره
أم حسن جهزت الاكل وكلهم قعدو يكلو
مايا: كانت حابه اقول حاجه!
ادم: اتفضلي يا ختي
مايا بتوتر: احم. فكرين مصطفى اللي كانت بحكيلكم عليه؟
ادم: آه مالو يعني!
مايا: جي عندنا النهارده يطلب ايدي منكم
ادم: تمام ما فيش مشكله بس حددي معه معاد عشان اعرف هييجي الساعه كام بظبط
مايا: هو قالي هييجي الساعه تسعه ونص كده بليل
ادم: خلاص ماشي انا في انتظرو
مايا من جوها هتموت من الفرحه أن مصطفى خلاص هيبقا ليها مش لي روميساء
§§§§§§§…..
«عند مصطفى»
مصطفى كان متعصب جدا من مايا ومن اللي عملتو في روميساء
مصطفى بتوعد: والله والله لندمك علي كل حاجه عملتيها معياا أنا وروما
وبعدين قام يجهز نفسوا عشان يروح عند مايا، خلص لبس وبعدين نزل ركب العربيه بتاعتو وراح عند مايا….
وصل قدام البيت مايا نزل من العربيه، لسه هيخبط علي الباب لقي مايا بتفتح الباب والسعادة ماليه عنيها
مايا: اتفضل أنا مستنياك من بدري
مصطفى بسخريه: آه مهو واضح اهو اماال فين الرجاله اللي هنا؟
مايا: ادم نازل اهو وادهم مسافر وعمتو مستنياك في الصالون
مصطفى دخل وفريده قبلتو وسلمت عليه وبعدين ادم جه وسلم عليه…
مصطفى: احم كانت جي النهارده بخصوص الانسه مايا
ادم: آه مايا قلتلي
مصطفى: تمام أنا مستني موفقه حضرتك والعروسه
ادم: أنا معنديش مانع بس المهم راي العروسه
مايا: موفقه
مصطفى في نفسوا والله لندمك ندم عمرك كلو بس اصبري عليا بس
مصطفى: خلاص تمام انا بقول نخلي كتب الكتاب بكره عشان ممكن اسافر كمان اسبوع وحابب لما اسافر مايا تبقاا علي ذمتي
آدم استغرب هو وفريده من سرعة وحسو عن في حاجه مش طبيعيه
آدم: وايه المشكله انك تسافر وبعدين لما ترجع بالسلامة نبقاا نكتب الكتاب
مصطفى: احم منا لما اسافر اعرف اكلمها كويس عشان هي هتبقاا مراتي
آدم: آه تمام أنا معنديش مشكله ودي حاجه تسعدني اني القي واحد هيحافظ علي اختي كده!
مايا: خلاص ماشي انا مواقفه
حددو أن كتب الكتاب هيبقا بكره
وادم ساب مصطفى يقعد شويه مع مايا
مصطفى: اظن كده انا عملت اللي عليا وزياده باقي انتي بقا
مايا: آه وانا عند وعدي ليك بعد كتب الكتاب روميساء هتخرج من السجن علطول،
وفي نفسها بس مش هتخرج من السجن بس لا انا هخرجها من الدنيا كلها ههه
♡♡♡♡♡♡……
تاني يوم عند روميساء في السجن
كل الستات اللي في السجن خرجوعشان عندهم زياره وهي قعدت لوحدها
شويه ولقت واحده ماسكه سكاينه ولبسه نقاب وجايه عليها
روميساء ارتعبت من شكل الست دي
الست:متخافيش يا حلوه أنا هريحك خلاص من الدنيا الوحشه دي
روميساء بخوف:انتي عايزاه مني ايه!
-ولاحاجه أنا بنفذ اتعليمات وخلاص أنا عبد المامور يا حلوه
روميساء لسه هتجري البنت شدتها من هدومها وقعتها في الارض
-لا بقاا الشغل ده مايكلش معيا اهدي كده عشان نخلص بسرعه قبل محد ييجي علينا
روميساء ضربت ايدها قبل السكاينه ماتيجي فيها ووقعتها السكاينه منهابعيد
-بقاا كده طيب
قامت البنت دي ومسكت دماغ روميساء وفضلت تخبط فيها في الحيط لغايه ما روميساء فقدت الوعي ونزفت جامد
@انتي عاملتي ايه في البت يا ناس الحقو البنت بتموت ياشاويش
البنت زقت الست اللي بتصرخ وهربت
كل اللي كان بره جه علي صوت الست دي
جملات دخلت لقت روميساء مش بتنطق خلاص وبتنزف من دماغها ، وطلبو الاسعاف
وخدوها علي المستشفى بسرعه
♡♡♡♡♡♡….
مريم وليلي لسه دخلين عشان يزورو روميساء
مريم للعسكري اللي واقف بره: لو سمحت عايزين نشوف روميساء احمد
العسكري: ادخلي في الوضه اللي علي ايدك اشمال هناك هتلقي مكان ازياره
مريم: شكرا لحضرتك
وبعدين مشت ودخلت الوضه اللي قال عليها العسكري وسالت
العسكري: روميساء احمد متاهمه جديده هنا صح!
مريم بضيق: ايوه
العسكري ببرود: في واحده ضربتها في الحجز وودوها علي المستشفى وتقريبا كده ماتت
مريم بصدمه: ايه
يتبع………
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية المنتقبة الجميلة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.