رواية وسط الزحمة حكايات الفصل الخامس 5 – بقلم Memo

 رواية وسط الزحمة حكايات الفصل الخامس 5 – بقلم Memo 

البارت الخامس 🦋 

رواية وســـــــط الزحمــــــــة………حكايـــــــات ✨

بقلم 🦋𝑀𝑒𝑚𝑜

________________________________

فيروز:  طب انا جاية حالا مش هتاخر 

: ………………. 

فيروز:  اوك باي. 

بتروح فيروز عند مامتها 

فيروز بغناء:  ماما يا ماما يا ماما. 

صفاء:  اي في اي 

فيروز :  طب ماما يا ماما يا ماما  

صفاء:  اي يا بنت الهبلة عايزة اي 

فيروز:  مش هتصدقي 

بتخلع صفاء الشبشب المنزلي بتاعها:  هتخلصي تقولي ولا اي 

فيروز: هقول هقول يا حاجه مالك كدا في اي نزلي يا قلبي السلاح اللي في ايدك دا 

صفاء: نزلته اهو اخلصي قولي 

فيروز:  رنوا عليا رنوا عليا 

رهف:  هما مين دول ياختي 

فيروز:  الشركة الشركة الشركة مش قادرين يستغنوا عني 

صفاء:  مش قادرين يستغنوا عن مين يا بنت الهبلة 

فيروز:  لاحظي يا حاجه انك عماله تشتمي نفسك من الصبح وتقولي علي نفسك هبلة 

بتخلع صفاء السلاح بتاعها وترميه في وشها

صفاء:: غوري يا بت من قدامي 

فيروز (بوجع):  ااه ماشي يا صفصف ماشي مقبولة منك 

رهف:  جدعة يا صفصف يا حبيبت قلبي 

صفاء:  اي عجبتك 

رهف:  اوي 

بتخلع صفاء الفردة التانية وبترميه في وش رهف 

رهف:  ليه كدا يا صفصف 

صفاء:  يلا يا بت انتي كمان غوري من وشي 

رهف:  ماشي يا صفصف ماشي انا زعلانة منك

صفاء:  يلا يا بت اقرب حيطة واخبطي راسك فيها 

رهف:  بقا كدا يا صفصف ماشي 

بتروح رهف علي اوضتها وفيروز خلصت لبس وطلعت

فيروز:  انا خلصت يا ماما سلام 

صفاء:  ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك ومن الطريق ها عشان ربنا يسترها معاكي يا قلبي ماشي

فيروز:  حاضر يا ماما

بتروح فيروز الشركة 

السكرتيرة:  انسه فيروز روحي للمدير بسرعه عايزك 

فيروز بتوتر: حاضر رايحه اهو 

وبتروح فيروز وبتخبط علي الباب 

اسر:  ادخل 

____________________________

سُبْحَانَ اللّٰهِ وبحمدهِ عدد خلقه و رضا نفسه وَزِنَةَ عرشه ومداد كلماته 

………………………………. 

            ~ عند نور ~

بتخبط نور علي باب المكتب 

آدم:  ادخل 

 نور بتفتح الباب وبتبتسم ابتسامه خفيفه. 

نور:  صباح الخير يا فندم 

ادم بصلها من فوق نضارته بنظرة سريعه. 

ادم:  اتأخرتي خمس دقايق.

 نور:  اسفه جدا يا فندم، الزحمة كانت…… 

آدم: مش مهم السبب، المهم انك متتأخريش تاني. 

نور:  تمام يا فندم. 

ادم: تمام اتفضلي قوليلي مواعيد النهاردة 

نور:  حضرتك عندك اجتماع مع الوفد الألماني كمان نص ساعه 

آدم:: تمام في حاجه تانية 

نور:  لا يا فندم مفيش حاجه تانية

آدم:  تمام اتفضلي انتي ولما احتاجك هبقي ارن عليكي 

نور:  تمام يا فندم

خرجت نور من المكتب 

خرجت نور وهي بتتنفس بتوتر

___________________________

 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَمِلْتُ وَمِنْ شَرِّ مَا لَمْ أَعْمَلْ. 

………………………….. 

نروح بقا عند فيروز 

بتدخل فيروز المكتب وهي متوترة 

فيروز:  السلام عليكم 

اسر:  وعليكم السلام ممكن اعرف اي التأخير دا وكمان في اول يوم أمال بعد كدا هتييجي امتا في نص اليوم 

فيروز:  ………. 

اسر بضيق :  هو انا بكلم نفسي 

فيروز بتهرب:  ااا هو هو انت كنت بتكلمني انا م م مخدتش بالي اسفه 

اسر:  يا رب صبرني انا هعديهالك المرادي بس بس المرة الجاية لأ وخلي في علمك انا مبحبش الاستهتار دا وعندي الشغل شغل مفهوم 

فيروز:……….. 

اسر:  مفهوووم 

فيروز بتوتر:  مفهوم 

اسر:  اخلصي قولي المواعيد بتاعت النهاردة 

فيروز اتوترت لانها متعرفش حاجه لسه جاية ومتعرفش المواعيد بتاع اليوم

اسر:  اي يا بنتي انتي كل شوية بتسكتي ليه وفي طولة اللسان محدش يقدر يوقفك

 فيروز بتوتر :  ا أسفة يا فندم بس انا لسه جاية ومعرفش  مواعيد حضرتك

اسر:  طيب اتفضلي حضرتك برة وكمان دقيقتين بالظبط تيجي وتعرفيني المواعيد 

فيروز:  حاضر يا فندم

طلعت فيروز وهي متغاظة منه جدا 

وراحت بسرعه عشان تشوف المواعيد عدي دقيقتين بالظبط لقت تلفون المكتب بيرن 

فيروز:  الو نعم يا فندم 

اسر:  انتي لسه مجتيش ليه هو انا مش قلتلك دقيقتين  بالظبط وتيجي تعرفيني 

فيروز:  دا اي هو دا 

اسر برفعة حاجب: نعم!! 

فيروز بتوتر:  اا لا يا فندم بقول لحضرتك جاية حالا مش هتأخر 

بتدخل فيروز مكتب اسر 

………………. 

اسر:  هتفضلي واقفة كتير 

فيروز اتحرجت واضايقت جدا من كلامه 

فيروز:  اا حضرتك عندك اجتماع انت ومستر ادم مع الوفد الألماني كمان تلت ساعه 

اسر:  حاجه تانية؟ 

فيروز:  لا يا فندم 

اسر:  تمام اتفضلي 

بتخرج فيروز من المكتب 

فيروز (بضيق):  انسان رخم ومستفز اي دا 

____________________

 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ وَجَمِيعِ سَخَطِكَ. 

………………………….. 

نور وهي ماشية لمكتبها بتشوف فيروز 

نور:  اي دا فيروز مش هيا قالت معدتش جايه الشركة جاية تعمل اي بقا اما اروح اسئلها

بتروح نور عند فيروز 

نور:  روز انتي بتعملي اي مش قلتي معدتيش جاية ولا غيرتي رأيك ولا اي 

فيروز:  نوري عاملة اي 

نور:  الحمد لله يا قلبي انتي عاملة اي 

فيروز:  الحمد لله تمام يا روحي 

نور:  ها مقولتليش 

فيروز:  بصي يا ستي الحكاية وما فيها ان محدش يقدر يستغني عني

نور:  بصي يا قلبي الكلام دا تروحي تقوليه لحد تاني اما انا نوو نوو

فيروز:  دا انتي باردة عن ابو شكلك بصي يا ستي لقيت واحدة بترن عليا وبتقولي انتي لسه مجتيش ليه ازاي اول يوم وتتأخري بالشكل دا امال بعد كدا هتعملي اي بلا بلا بلا 😒  واخدة بالك 

نور:  امم

فيروز :  عرفتي ياختي ان محدش يقدر يستغني عني 🤭

نور:  ايوة ياختي عرفت يلا ياختي كل واحدة علي مكتبها بدل ما نترفد من أول يوم

فيروز:  اوك يلا جود باي نتقابل واحنا مروحين 

نور:  اوك جود باي

______________________________

عند فيروز 

قاعدة في مكتبها بتخلص شوية ورق 

بتيجي بنت يعتبر كدا لابسه ومش لابسه 🫣 

وحاطة ميكب كتير 

نسرين بمياعه:  هاي 

فيروز بتعجب من منظرها :  وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة 

بصت نسرين علي فيروز بضيق 

اتجهت نسرين ناحية مكتب اسر

فيروز:  انتي يا آنسة رايحه فين 

نسرين:  وانتي مالك انتي 

فيروز:  بعد اذن حضرتك انا بعمل شغلي 

نسرين:  راحه عند اسر ليكي فيه 

فيروز:  بعد اذنك يا آنسه المستر آسر عطينا تعليمات ان ممنوع حد يدخل عنده 

نسرين:  ممنوع مين عدي من قدامي يا بت انتي 

فيروز:  دي التعليمات يا فندم 

نسرين:  بت انتي انتي مش عارفه انا مين ولا اي 

فيروز:  ولا عايزة اعرف

نسرين بعصبية :  لا دا انتي اتخطيتي حدودك معايا اوي

فيروز:  انا لحد دلوقتي يا فندم بتكلم معاكي بذوق فمتخلنيش اقلب عليكي 

نسرين بعصبية:  تقلبي علي مين يا زبالة انتي يا جربوعه

فيروز:  صوتك لو موطاش انا هزعلك بجد ومش هعمل حساب لحد فلمي نفسك أحسنلك 

نسرين بعصبية وبتشدها من هدومها

نسرين:  تلمي مين يا جربوعه انتي 

بتروح فيروز شدها من شعرها 

فيروز:  جربوعة مين يا معفنة انتي والله لأنتفلك شعرك اللي فرحانة بيه دهو 

وهوباا هووبااا هوووبااا بتبدأ العركة وعركة بالصابونة الليفه 😂

__________________________________

يلا يا جماعه نكمل العركة البارت اللي جاي وعركة بالصابونة والليفه واللي ما يشتري يتفرج 😂😂

يلا سلاممموووووز يا جماعة الخير نكمل البارت اللي جاي ونكمل العركة وايه هتكون ردة فعل اسر هنعرف في البارت اللي جاي 🙈

عايزة تفاعل كتير بقا عشان انزلكوا البارت السادس 🙈🙈

لو لقيت تفاعل كتير هنزلكو بارت هديه 🙈❤❤🎁

يلا سلاااااموووووووووووووووز 🤭😘🙈🙈

• تابع الفصل التالى ” رواية وسط الزحمة حكايات  ” اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق