رواية أحببت من لا يرانى الفصل الرابع عشر 14 – بقلم سحر السحرتي
احببت من لا يراني
حلقة ١٤
*تنظر له سماء وهي مستغربة من سطحيته ونظرته الدنيوية برغم مكانته العلمية
سماء: عمرها ما بتتحسب كده يا دكتور ولو على مستقبلي اللي انت بته-ددني بيه فالسنتين اللي فاضلين ليا في الجامعه ما اعتقدش انك هتدرس لي اي ماده فيها ولو بتلمح انك ممكن بن خلال معارفك في الجامعه تتوسطلي عشان اجيب تقدير فأنا بجيبه بمجهودي ومش حابة اتعين في الجامعه
سلطان :شرفت يا دكتور بنتنا مخطوبه طلبك مش موجود عندنا
محمود :تمام رقمي معاكي يا سماء فكري ولو غيرتي رايك اديني رنه بس وكل طلباتك اوامر وافتكري اني شاريك
سلطان : وصل الدكتور يا ادهم
*نظر كريم له وكادت الدموع تتساقط من عينيه فأرادت لمياء ان تزيد النار اشتعالا بينهم
:ما تفكري يا سماء ده دكتور جامعه يعني شهاده ومستوى اجتماعي واكيد هيجهز زي كريم لو شايلة هم الجهاز واضح انه واقع على بوزه مش عارفه على ايه
:مش بالشهادات يا ابله لمياء يا ما ناس كثير معاها شهادات عاليه بس قليله الربايه .. وهو ليه معتقد انه احسن من خطيبي ايه مميزه عنه الشهاده الجامعيه والمركز الاجتماعي مش مهم بالنسبة لي … وتفتكري مين هيأمن ليا لما اسيب خطيبي عشانه
*اراد كريم ان ينصرف لكن سماء تمسكت بيده
:ممكن نقعد شويه مع بعض في البلكونه
:معلش سيبيني دلوقتي
:عشان خاطري يا حبيبي لو سمحت
*كانت عينيها تترجاه فقد رأت كس-رته وحزنه
*ذهب معها مرغما رغم ج-رح قلبه جلست بجانبه ووضعت يدها على خده بحب و حنية
:حبيبي زعلان ليه
:سماء انا بحلك من اي ارتباط وفكري في العرض وخذي وقتك دي فرصه زي لمياء ما قالت
:تفتكر هيحبني اكثر منك
:ما حدش هيحبك اكثر مني … بس فيه مميزات كثير وخصوصا انك دكتورة
: بهايم ضاكتوره بهايم ما تنساش
*وقالتها بطريقه فلاحي كما ينطقها بعض الناس للتقليل منها كي يشعر ببساطة وضعها
:ايا كان بس دكتوره شهاده عاليه
:هو انا لو قعدت في البيت من غير شغل شهادتي هتبقى لها قيمه …. غير اني عمري ما حسستك ان شهادتي اعلى او انت عمرك غرت مني وحاولت تعطلني بالعكس كنت بتفرح لنجاحي وتساعدني
: سماء افهمي مستقبل اولادك هيبقى احسن لما ابوهم يكون دكتور مش جزار
: لما يبقى جزار بيحبني ويحترمني افضل كثير من دكتور متكبر ومفكر نفسه فرصه لا تعوض
: الناس مش بتبصلها كده او تحسبها كده هيقولوا على اولادك ولاد جزار خدي وقتك وانا راضي بقرارك
: اولادي هيعيشوا في جو صحي لما يلاقوا ابوهم وأمهم بيعشقوا بعض هيكبروا في جو كله حب واهتمام
: ده مش هيمنع ان حد ممكن يعايرهم بأنهم ولاد جزار
*أيقنت الا جدوى من النقاش معه فج-رح قلبه اكبر من اي كلام
: يعني انت عايزني افكر واختار صح
:اه كده احسن لك
: خلاص انا فكرت واخذت قرار ولازم ابلغ بابا بيه قدامك اتفضل عشان تسمعه
*عادت لتجلس مع الجميع
:بابا كريم دلوقتي خيرني يا اما اكمل معاه او اختار دكتور محمود وانا خلاص قررت
اميره : كلام ايه ده يا سماء
: لو سمحت يا ماما جالي عرض وفكرت فيه … بعد اذنك يا بابا انا مش عايزه كريم يبقى خطيبي
*كاد كريم ان يتحرك ويترك المكان فامسكت يده
:اسمعني للاخر قبل ما تمشي عشان اعرف رأيك على كلامي وترد عليه
: رائي في ايه ما انت اخترتي خلاص وقلت اني موافق على اي قرار ربنا يسعدك
: انا لسه ما خلصتش كلامي ممكن تسمعني للآخر عشان نعرف الدنيا هتمشي بينا ازاي بعد كده
: هتمشي ازاي انا متنازل عن الشبكة وهتبقي بالنسبه لي بعد كدة جارتي واختي
*امسكت يده لينتظر ويستمع للنهاية ووقفت بجانبه
سلطان : يعني انت عايزه الدكتور محمود دلوقتي
:يا بابا انا مش عايزه كريم يبقى خطيبي انا عايزاه يبقى جوزي … ممكن توافق نكتب الكتاب بعد شهر
كريم: انت بتقولي ايه
: زي ما سمعت ولا انت سمعك تقيل
*توجه كريم بنظره لها والفرحه تملا عينيه واحتضنها ولف بها
سلطان :ما تحترم نفسك يا كريم احنا كلنا قاعدين عيب دي لسه خطيبتك
*فرت الدموع من عينيه
: اسف يا عمي بس مش مصدق نفسي انت قلتي ايه سمعيني ثاني
سماء :اصل مهما اقول لك اني متمسكه بيك مش هتصدق فقلت اكلبشك وادبسك عشان تصدق ولا مش موافق
: مش موافق ازاي دي انا هنزل اجيب المأذون دلوقتي
: لا بعد شهر
:طب اشمعنا بعد شهر ليه مش دلوقتي
:عشان هيبقى يوم عيد ميلادي ويكون بعد كدة هو اسعد يوم في حياتي يوم ما اتكتب على اسمك
*امسك يديها الاثنتين وقبلهما
:متاكده من اختيارك ده
:متاكده جدا والا ما كنتش قلته
بقلمي سحر السحرتي
*شرد ادهم كيف لهذه الصغيره ان تطلب الزواج بكل تلك السعاده ومحبوبته كأنها اجبرت عليه ولم يلمح ربع هذه السعاده … لكن كالعاده كان يختلق لها المبررات
*بارك الجميع لهما بين فرحه وغي-ره
*في الموعد المحدد تم كتب الكتاب وسط فرحه لا توصف يشعر بها كل من سماء وكريم
*اقام لها حفل رائع وحضره جميع اصدقائها من الجامعه
*قام بدعوه دكتور محمود الذي تقدم لها وقال له كريم
:انا بشكر حضرتك جدا لولا انك اتقدمت لها ما كانتش فكرت اننا نتجوز دلوقتي
:هي انسانه رائعه حافظ عليها ويا ريت تكون تستاهل
: مفيش حد يستاهل سماء بس ما حدش كمان هيحبها قدي
*بعد اسبوع خرج كريم مع سماء كي تشاهد شقه الزوجيه
: انا مش فاهمه انت جايبني ليه اتفرج عليها دلوقتي ما لسة بدري
:عشان تقولي عايزه تعملي ايه فيها و اوضبها براحتي على اخر السنه نعمل الفرح و نتجوز
:كريم احنا اتفقنا لما اخلص دراسه
:سنتين بعيد قوي وبعدين مش هعطلك وهساعدك واجيب واحده تشوف شغل البيت
:طب ما نستنى انا خلاص بقيت مراتك
*جذبها وضمها الى حضنه انا بحلم باليوم اللي تبقي فيه جوه حضني
:طب ما انت بتحضني اهو من يوم ما كتبنا الكتاب ما بطلتش
:لا الحضن الثاني اللي انام واصحى الاقيك لسه جوه وابقى برضة مش مصدق
: اللي تشوفه يا حبيبي
:تعالي بقى عشان الرضا ده عامل لك مفاجاه .. شوفي هنا هتقدري تحتفظي بعنتر
:بجد يا كريم عنتر هيعيش معانا انت احلى زوج في الدنيا
*وارتمت داخل حضنه
: هي دي مكافاتي انت بتغشي
:انت اللي بتغش … كل يوم بمفاجاه شكل عشان تاخد المكافأة من يوم ما بقيت حلالك
:مش بتعجبك وده اتفاقنا رغم انه حقي اخده ببلاش
: طب نكمل فرجه والحساب يجمع
:لا انت بتغالطي ولازم اخلص حقي اول باول الشكك ممنوع
*وقام بتقبيلها يحاول ان يصدق انها اخيرا اصبحت ملكه .. فهي حبيبته التي يعشقها حد الم-وت منذ عده سنوات وهي بدون ان تشعر تجاوبت معه حتى توقف كي يلتقطوا انفاسهم واحمر وجهها خجلا
:مالك يا حبيبتي زعلانه
:مكسوفه ومش عارفه ده صح ولا غلط
:انت خلاص بقيتي حلالي اي لمسه اي كلمه في حدود برضة مش هتعداها … انا كنت عايز اشكرك انك وافقتي نكتب الكتاب … لاني كنت خاي-ف ما اقدرش اوفي بوعدي بعدم لمسك الا وانت مراتي … بس اتمنى ما تحسيش انك اتدبستي
:هو احنا حتى بعد ما كتبنا الكتاب عشان تتأكد برضو لسة بتقول الكلام ده انا مهما الف الدنيا عمري ما هلاقي راجل في حنيتك
:انا حاسس انك كثير علي
: انا اللي بحس ان حنيتك دي هي اللي كثير علي وبخ-اف السعاده ته-رب مني وانك تتغير بعد ما بقيت ملكك
:عبيط اللي يبقى نفسه في حاجه وبعد ربنا ما يحقق له احلامه يهملها ويتغير
:طب يلا نرجع احسن ماما بقت بت-خاف من خروجنا الكثير وما بقتش عارفه تعترض
:ليه كده ده انا بحبها
: ما تلومهاش انها خا-يفة عليا وهي كمان بتحبك قوي وأكثر واحده كانت بتشجعني اوافق عليك
:ما حدش هيخ-اف عليك قدي
:لا طبعا خ-وف الام غير وبعدين احنا فعلا لازم نقلل خروج الدراسه هتبدا
:طبيعي هنقلل عشان فرح عبير كمان قرب ربنا يعديه على خير
:ليه بتقول كده
:الواد خطيبها ده مش مستريح له
:مش هي بتحبه
: انا حاسس انه بيلعب بيها وطمعان في فلوسها
:بيلعب ازاي وهو دخل البيت من بابه وهيتجوزوا
:مش عارف قلبي مش مطمن يا سماء
:كريم حبيبي حتى لو حصل حاجه عشان خاطري اتعامل بالراحه انت في عصبيتك مش بتعرف تتحكم وممكن تك-سر قلبها
:دي اختي الوحيده اخر العنقود و دلوعة البيت كله معزتها مختلفه في قلبي
:عارفه ومقدره بس خلي بالك من نفسك
:حاضر يا حبيبتي ما تقلقيش
بقلمي سحر السحرتي
*عند ادهم ولمياء
:بتعملي ايه يا لمياء ماسكه التليفون بقالك ساعه تعالي اقعدي معايا نتكلم شويه انا ما صدقت تبقي موجوده النهارده
:تعالى انت شوف كده يا ادهم الكومباوند ده شققه تجنن و اسعاره ما حصلتش
:أيوة واحنا مالنا بيه
:عايزين ناخد شقه هناك
: ليه انا هنا قريب من شغلي وانت كمان
:عايزين نغير من مستوانا احنا هنفضل هنا واحنا معانا فلوس كثير
:بعدين نبقى نشوف الكلام ده
*ردت بعص-بية
:انت كل ما اتكلم معاك تقول بعدين حتى انك تشتغل مهندس بشهادتك تقول بعدين
: انت عايزه الشويه اللي بنقعدهم مع بعض على طول خ-ناق انت عارفه من الاول اني بحب شغلي مع عمي لكن انت مصره كل شويه تفتحي الموضوع ما بتفقديش الامل خالص
:نفسي اقول اني متجوزه مهندس مش جزار وانت عارف كده من زمان
:ما تقولي انا اخذت الشهاده دي عشانك عشان تقدري تقولي
*وضعت يدها على خصرها وتحدثت باعتراض
:ولما الناس تسألني بيشتغل في اي شركه اقول ايه مش كفايه مستحمله ريحتك كل يوم تدخل علي وريحة اللحمه ماليه هدومك
:غريبه عليك ما شمتيهاش عند عمي وبرجع استحمى على طول واغير وبتنتهي الريحه
:لا مش غريبه بس خلاص شبعت منها لما زهقت كفايه بقى
:انت متجوزاني من الاول وعارفه ما اتخدعتيش
:ما كنتش عايزه اتجوز وانتم اللي غص-بتوني
:يعني ايه فهميني معنى كلامك ده
*وجدت انها قد تفسد علاقتها معه ولم تستطع إلى الان تدبير أمورها دون مساعدة والدها فتراجعت
:قصدي يعني كنت عايزه اجل الجواز لغايه لما اقنعك تتغير وتسيب الشغل مع بابا
:طب اقفلي كلام بقى في الموضوع ده كفايه بشوفك كل فين وفين كأننا مش متجوزين لان معظم نبتشياتك بتبقى بالليل
: ما انت عارف ظروف شغلي بتحكم عليا اخد شفت بالليل أوقات كثيرة
: وانا مستحمل وساكت انت كمان استحملي ظروف شغلي واسكتي
*لم تجادل ولكن لن تياس
*عند عمار وسماح
:زعلانه ليه يا حبيبتي
:مش عارف ليه لان الحبوب اللي انا اخذتها عشان نأخر الحمل اول سنه جواز عملت لي مشاكل ومش قادره اجيبلك طفل
:برده زعلانه ليه احنا مش مستعجلين ولسة صغيرين في السن وانت بتاخدي العلاج والدكتور قال اخر حاجه ممكن نلجأ لها هي اطفال الانابيب الا اذا خا-يفة مني
*لم تنطق اندهش من صمتها
:انت بجد خا-يفة مني انا معاك لاخر العمر يا حبيبتي عمري ما هسيبك
: بس ممكن تتجوز عليا
:اتجوز عليك ليه
:عشان يبقى عندك اطفال
: انت طفلتي الجميله هو انا كنت احلم انك تحبيني وتوافقي تتجوزيني
: طب اوعدني لو حبيت تعملها تصارحني عشان لو اكتشفت من بره مش هسامحك
:حاضر اذا كان ده هيريحك ماشي
:ايه ماشي دي يعني هتعملها
:سماح بقول لك ايه هي لمياء بهتت عليك نكد من كتر قعدتك معاها اقعدي مع سماء احسن فرفوشه وقعدتها كلها ضحك
:عندك حق يظهر كده
:والله اخوك ده غبي وخس-رها
:خلاص بقى هو اتجوز وهي كمان هتتجوز
:طب تعالي نخرج معاها هي وكريم عشان نفرفش شويه قعدتهم لذيذه
:مش هتقول لادهم
:هيجيب لمياء ودي تخصص ح-رق دم لسماء والقعده معاها مش لذيذه بالمرة وببقى قلقان احسن اديها كلمتين واخوك يزعل
:كده ادهم ممكن يزعل
: نتفق معاهم وبعدين نقول له ويا رب ما توافق
*خرجوا جميعا وطلب عمار من ادهم ان يتحكم في كلام لمياء حتى لا تحرج سماء بافعالها
: يا عم خلاص هتنبه عليا 100 مره
:ادهم سماح هي اللي طلبت اقول لك وكنت رافض بصراحه لان مراتك بتتفنن في احراج سماء قدامنا … المره دي لو قالت حاجه هنبطل نخرج معاكم نهائياً
: للدرجه دي انا مش شايف انها بتقول حاجه
:انت دايما مش شايف ودايما بتبرر لها انت عشان اخويا وصاحبي بنبهك ما ترجعش تزعل لو عرفت اننا خرجنا من وراك
:خلاص فهمت هو انت محامي عنها
:لا بس سماء ما تستاهلش دي بنت جميله ورقيقه
: هقول لسماح
:ما انا بقول قدامها وهي مش بتغ-ير منها لانها أكثر من اختها وهي عارفه انا ليه بشكر فيها .. كفايه وقفتها معاها لما عرفت بمشكله الحمل وزمان لما خبطتها العربيه بدل سماح
: عندك حق كانت حركه جدعنه منها
*كانت الخروجه ممتلئه بالضحك و الهزار بين كريم وسماء كالعادة
: لا يا كريم ما تاكلهاش انا كنت عيزاها …. يووه اخص عليك
:خلاص اكلتها
:مين يا استاذ اللي بتشاور لك دي
*التفت لينظر فوضعت بعض الشطه في طعامه والكل يضحك عليها
:هي فين
:خلاص طلعت بتشاور لحد ثاني عارف لو كنت انت كان زماني زعلتك قوي … خلص اكل عشان نمشي
*اخذ بعض من طعامه
:سماء.. ميه … ميه … ااااه
: خذ يا حبيبي الف سلامه ايه اللي حصل
:انت بتسالي ايه اللي حصل طيب يا سماء
*ثم خطف طعامها واكله منها
:خدي انت اللي مليان شطه ده
سماح :حرام عليك يا سماء
:هو متعود ما تقلقيش
لمياء: كل ده عشان اكل الجمبري بتاعك مش ممكن … ده ادهم لو طلب عيني اديها له ولا عشان اول مره تجربي الجمبري
سماء : ده هزار بيني وبين خطيبي متعودين على كده عشان نك-سر الملل بس هتعرفيه ازاي وكل حياتك اصلا ملل و مفيهاش تغير… واه اول مره ادوق الجمبري كريم حبيبي بيعرفني على كل حاجه حلوه وجديده في حياتي وانا مبسوطه اني بجربهم معاه
:بس مش قدام الناس تقول عليكم ايه
: هيقولوا اتنين بيحبوا بعض و بيتشاقوا سوا …. وبعدين لو كل واحد انشغل بنفسه وبقى في حاله الحياه هتبقى الطف
*اراد ادهم ان يتفادى كلام لمياء الج-ارح
:هتتجوزوا امتى يا كريم
: لما سماء تخلص السنه دي ان شاء الله
سماح :مبروك يا حبيبتي بس ما تعمليش زيي وتاخدي حبوب منع الحمل
:انت مشكلتك انك اتصرفتي من دماغك ما استشرتيش دكتوره كنت تعالي لي هفيدك
عمار :اهو ده اللي ناقص مراتي تكشف عندك
:تنكر اني شاطره وبعالج بهايم وبني ادمين
:اشهد بس ما لكيش دعوه بمراتي مش من قلة الدكاترة هو احنا في الصحراء
*نظرت بسخريه وثقه
: مسيرك تحتاجني و تيجي تحت ايدي … تعرفي يا سماح كريم عمل لي مفاجاه وعمل اوضه لعنتر في شقتنا اللي هنتجوز فيها
:ومالك فرحانه كده وكأنه عمل اوضه اطفال
: تعرفي عنتر ده بعتبره اول فرحتي
: هههههه يتربى في عزك يا حبيبتي … ايه يا كريم انت واخدها كده على طول على قد عقلها
: اي حاجه تفرح سماء هعملها واحنا الاثنين بنحب عنتر
:يا بختك اتعلم ياسي عمار
سماء : ام زغلول خفي عينك علينا يا حبيبتي احنا لسة بنقول يا هادي
: هو انا هحسدك دى انت اختي
: اكثر يا حبيبتي
بقلمي سحر السحرتي
*انتهت جلستهم وانصرفوا وبائت محاولات لمياء بالفشل في مض-ايقة سماء
*مرت الايام كان كريم يقوم بتأسيس شقه الزوجيه وانهمكت سماء في دراستها
*بعد عده اشهر كان عيد ميلاد كريم ذهبت سماء الى منزله لتفاجئه و تعطيه هديته طرقت باب شقته
:صباح الخير يا طنط كريم هنا ولا خرج
:صباح النور يا قمر لا لسه نايم
*همست بنظره خبي-ثة
:طب عمي هنا
:لا نزل من بدري ليه
:عايزه ادخل اخ-ض كريم قصدي اصحيه
: هههههه ادخلي بس مش هحوشه عنك ما ليش دعوه انت حرة
: دخليني انت بس بالراحه
*دخلت غرفته تتسحب ولكنه تظاهر انه نائم فقامت باطلاق ص-اروخ … لكنه لم يتحرك فاقتربت منه ودفعته باصبعها في ذراعه لتتاكد انه ما زال على قيد الحياه
: كريم حبيبي انت جرالك حاجه من الخ-ضة
*جذبها من ذراعها بسرعه اسقطها فوق صدره و احتضنها واحكم قبضته عليها
:اوعى يا كريم سيبني اخص عليك خض-تني
:انت اللي جبتيه لنفسك استحملي بقى كام مره حذرتك
:انت مش كنت نايم
:صحيت على صوت جرس الباب وكنت لسه هخرج سمعتك بتتفقي مع امي عليا واديك حفرت الحفره ووقعت فيها
:طب خلاص حرمت سيبني بقى
:القمر طلع بالنهار ونور اوضتي ليه
:كنت جايه اقول لك كل سنه وانت طيب
:حاف كده
: لا هديتك بره
: مش عايزها انا عايز هديه ثانيه
:هو انت كنت لسه شفتها عشان تعترض و تطلب غيرها
: من غير ما اشوفها
*ثم جعلها في الاسفل وقبلها قبله صغيره تليها قبله اخرى
*شعرت بانفاسها تتسارع وقلبها يخفق فحاولت ابعاده ولكنه كان يزيد سيطرته واخيرا ابتعد
:كده يا كريم زعلانه منك
:كنت باخد هديتي
:انا غلطانه كنت عايزه اكون اول واحده تقول لك كل سنه وانت طيب واظن ان ما فيش حد هيعبرك غيري
*وقامت لتنزل من فوق السرير وقبل ان تمسك قبضه الباب لتفتحه .. امسكها و حصرها بين الباب وبينه
: ايه يا سمسمتي ده يوم نزعل من بعض فيه وبعدين هي دي اول مره وحقي على فكره انا ما عملتش حاجه غلط
:مش اول مره وحقك بس مش على السرير
:مبسوط انك اول حاجه شفتها لما صحيت و تخيلت اننا في بيتنا وده هيبقى وضعنا بعد كده
: مش كده يا كريم بتكسف وبعدين إتاخرنا طنط تقول علينا ايه دلوقتي
:هتقول واحد ومراته
: لا ما يصحش انت هتخليني احرم اعملها تاني
:لا ده انا عاوزك تكرريها كثير اصلها عجبتني قوي
:لا خرجني عشان ما اتكسفش قدام طنط
:ايه اللي يكسفك يا قلبي … تعالي نخرج لو ده هيريحك
*خرج وهو يسحبها من يدها
: يا ماما البنت دي لو جت تدخل تصحيني ثاني فتشيها احسن المره الجايه هض-ربها جامد
*تحدثت بسخرية
:هو انت كنت بتض-ربها كل ده يا عيني يا بنتي
:اه كانت بتحاول ته-رب بس على مين وبعدين بتتفقي معاها عليا
:اه سماء حبيبتي … طيب تعالوا بقى افطروا … سماء هي الهديه دي بمناسبه ايه
:عيد ميلاده يا طنط هو انت ناسيه
:يا بنتي اليوم ده احنا مش بنحتفل احنا بنطلع كفاره
كريم :شفتي ما ليش غيرك يا قلبي
:واضح ان انا اللي ادبست هههههه
بقلمي سحر السحرتي
:ادي اللي بناخده لما الحمى ومرات ابنها بيتفقوا
:ما تزعلش يا حبيبي انا بهزر
: هدخل اغير ونقضي اليوم كله سوا
:هستناك ما تتاخرش
*ظلت طوال اليوم مع كريم و اوصلها الى المنزل وقام باحتضانها بق-وه
*شعرت سماء بشعور غريب من هذا الاحتضان
:هو في ايه بالظبط
:مفيش حسيت انك هتوحشيني
:هوحشك ازاي هو في حد زعلك اليوم كان كله جميل وانبسطنا قوي
: فعلا كان من اجمل ايام حياتي … شكرا على احلى ايام قضيتها معاكي
: مش مستريحه لك انت ناوي تطلقني اعترف
:انا هم-وت وانت مراتي
*وضعت يدها فوق شفتيه
:بعد الش-ر عنك ما تقولش كده انا هطلع اكلمك احسن إتاخرت على ماما وتقول لي مالك في ايه
: طيب يا حبيبتي
*صعدت وظلت ساعتين تتحدث معه الى الى ان ناموا
*في اليوم التالي وهي عائده الى المنزل بعد الجامعه وقبل ان تصعد تلقت اتصال من عبير اخت كريم
: عروستنا الحلوه
*قبل ان تكمل
:الحقيني يا سماء
$ تابعوا الحلقة الجاية احداث غير متوقعة
• تابع الفصل التالى ” رواية أحببت من لا يرانى ” اضغط على اسم الرواية