القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رغم أحزاني الفصل الثالث بقلم ياسمين غانم

 رواية رغم أحزاني الفصل الثالث بقلم ياسمين غانم 

رواية رغم أحزاني الفصل الثالث بقلم ياسمين غانم 

رغم احزاني 
أميره بتعيط وماسكه صوره مامتهااا: ماما انتي وحشتيني اووي ليه سبتيني لوحدي انا محتاجلك اووي ي مامي نفسي تاخديني في حضنك تعرفي ي ماما انا موجوعه اووي وحاسه اني مليش حد في الدنيا دى ليه كل ماحب حاجه تتاخد مني هو انا مينفعش أعيش حياتي زي اي حد كان نفسي احس بحنان الام و والسند وقوه الاب كان وانا صغيره كاظ نفسي لما ارجع من المدرسه اترمي في حضنك واحكيلك حصل معايا ايه وعملت ايه كان نفسي لما انجح في المدرسه انتي اول واحده تعرفي كان نفسي تبقي معايا في حفله التخرج بتاع كل سنه من صغيري وانا شايف كل اصحابي بيجيبوا اهاليهم معاهم في حفلات التخرج ويبقي مبسوطين وفرحنين مع بعض وانا بكون لوحدي انا كرهت التعليم وكرهت كل حاجه علشان ببقي لوحدي فيها انا بضحك كتير لدرجه كلهم فاكرين اني معرفشي عن الحزن بس محدش يعرف ان انا كل يووم انام معيطه بسبب الوجع اللي في قلبي حتي الشخص الوحيد اللي حبيته هيتجوز صحبتي الوحيده وكسر فرحتي وقلبي بدل المره مرتين انا مش قادره ي ماما ليه مااختنيش معاكي ليه سبتيني لوحدي ليه اخدتي اختي معاكي وبابا وسبتوني لوحدي انتو مش بتحبوني زي مانا بحبكم انا كل يوم بدعي ربنا انه ياخدني عندكم وحشتوني اوووي وبتنام علي نفس وضعيتها 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بيعدي اسبوع علي كل فيهم الفرحان وفيهم التايهه و الحزين وضايع 
عند رعد 
رعد: انا عرفت هعمل ايه لازم انفذ انهارده 
بعد ساعتين رعد بيروح البحر عند مريم بيشوفها قاعده لوحدهااا
رعد: احم احم 
مريم باستغراب: انت! افندم 
رعد: انا عندي ليكي صفقه هتعجبك 
مريم: ليا انا ايه هيا 
رعد: انتي اسمك ايه 
مريم اسمي مريم 
رعد: سبحان الله اسمك جميل و شكلك جميل وشبه حد عزيز عليا 
مريم: انت جي ي جدع انت تحللني ماتقول عايز ايه 
رعد: ده شيك ب 100.000
مريم بصدمه : بكام 
رعد: المبلغ كتير يعني يكفي، شهر
مريم بتعجب: ولمطلوب 
رعد: يااهااا بسرعه دي ماشي ي ستي تيجي معايا البيت تعملي نفس اللي بتعمليه علطول 
مريم في نفسهاا: معقول يكون غبي لدرجه دي عايزني اغسل واطبخ واروق شهر واحد بل المبلغ ده كله ولا معاه فلوس مش عارف يعمل بيها ايه يعني هشتغل خدامه عنده لا انا مش خدامه يعني هساعده ايوه اهم حاجهالكرامه😉😂 لمدة شهر وبعد كده آجر شقه وشتري كل حاجه محتاجهااا ي سلام وغور من وش ابويا 
رعد: في نفسه بثقه اكيد محدش عرض عليها مبلغ كبير زي ده علشان كده مصدومه واكيد هتوافق فعلا كلهم زى بعض بس انا ليه قولت شهر انا كنت متفق علي يوم بس علشان اكد لنفسي انهم كلهم زي بعض فعلا كلهم فتيات لليل والله لندمك 
رعد بخبث: اه ي انسه مريم اتفقنا اسف قصدي مريم مانا مش عارف انسه ولا 
مريم باستغراب: مع اني مش فاهمة بس اتفقنا
رعد بنظرةكلها استحقار : كنت متاكد انك مش هترفضي مبلغ زي ده 
مريم: اكيد مش هرفض حاجه تافهه زي دي و ده شغلي اصلا 
رعد بقرف: شغلك 😏😏
مريم ط: هو في ايه ي استاذ😳
رعد: ده العنوان ااساعه 12بليل تكوني عندي ويسيبها ويمشي 
مريم: 12 هو مجنون ولا ايه انا هشتغل خدامه يعني المفروض يكون بنهار اكيد مجنون والله انا مالي المهم اني هخلص من الراجل ابويا ده 😔
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في قصر مهران كله دوشه وهيصه بسبب تجهيزات كتب الكتاب 
برق: انا مش عارف ايه القرف ده العروسه جدي مختارهاا حتي معاد كتب الكتاب وكل حاجه وفي الاخر محدش يقدر يقوله لااا 
رعد: اهدي ي ابني الحكايه مش مستاهله 
برق: رعد متشلنيش انت عارف اني بحب اميره مش ريم 
رعد: تستهال فاكر لما البت جتلك مرتين وانت اللي بترفض 
برق: كانت صغيره وانت اللي قولتلي انها لسه صغيره علي كلام ده 
رعد: انا قولت اول مره كانت عندها ١٢ايه 😂 اعرفها بالحب بس ماشاءالله من صغرها وهي ذكيه 
برق بزعيق: رعد احترم نفسك اه المهم عملت ايه في المهمه الجديد 
رعد: بجدية كله تمام خلص أنت نفسك وتعال علشان المهمه الجديد بعد اسبوع 
برق: من بكره هتلاقيني عندك انا اصلا مش طايق نفسي 
رعد: هرن عليكي بكره وعايز اسمع نفس الجمله ماشي 
سلام ي عريس 
برق: انا شاكك فيك سلام 👋 ي اخويا 
الباب بيخبط برق ادخل 
برق: احمد انت جيت ايمتي حمدلله علي السلامة ي جدع 
احمد:انت وافقت تتجوز ريم 
برق:حكم القوي ي سيدي بس مالك كده
احمد:مفيش مبروك بضحكه مكسورة ي صحبي 
برق: في ايه انت بتكلمنى كده ليه 
احمد:كان لسه هيتكلم بس الباب خبط
 زينب الشغاله:الجد عايزكم تحت 
برق احنا نازلين يلاا ي احمد ونتكلم بعد كتب الكتاب 
احمد: مفيش داعي للكلام بينا 
وينزلوا برق لابس بدله كحلي وشكله مز سيكا
اما احمد بدله اسود شكله قمراووي
اما البنات ريم لابسة فستان👗 احمر ناري شكلها جميله اووووي مع حجاب من نفس الون 
و اميرة لابسه فستان رصاصي وحجاب من نفس الون مع لون عنيها تحسها اميره من اميرات دزني 
الجد يلا شيخنا ابدا
المأذون فين العرسان 
الجد.اسمعوني كلكم انهارده كتب كتاب برق واميرة 
واحمد و ريم الخبر نزل عليهم زي الصاعقة وكلهم في حالة صدمه
علي: ابنه الاكبر ازاي ي ابويا الكلام ده 
الجد: انا مش عاوز نقاش في الموضوع ده 
ريم:بس انا بحب برق مش أحمد  
واحمد قلبه اتكسر لما سمع منها كده
الجد:كلامي يتنفذ من غير ولا كلمه سامعين
يلااااه ي شيخنا اتفضل ابدا 
با برق و اميرة 
اميرة: وهي باصه على برق بس انا مش موافقه ي جدي 
الجد تعالي ي حبيبت قلب جدو انتي مش واثقه فيا وفي قراري 
اميره:٠العفو منك ي جدو بس 
الجد:مفيش بس يلااا شيخنا 
الماؤذن:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

برق بيشلها ويلف بيها و بعدين يحضنهااا اميره مبروك لينا ي اميرتي 
اميره: نزلني و اوعي تاني مره تحضني مفهوم
برق: بغمزه موعدكيش ي اميرة برق وهو بيقرب 
اميرة بتوتر برق لو سمحت ابعد شويه مينفعش كده الصاله مالينا ناس
برق:يعني استني لما النااس تمشي والله مش قادر بس استحمل علشان عيونك ي اميرتي تعرفي انتي شكلك اميره فعلاا في الفستان ده الفستان بقي اجمل بيكي
اميرة: وشها أحمر زي الفروله لو سمحت متقوليش كده تاني.....

عند احمد و ريم 
المأذون بارك الله لكما و بارك عليكما وجمع بينكما بخير 

أحمد: مبروك ي عروسة 
ريم بقرف: مبروك ايه و زفت ايه انا وافقت بس علشان.جدي ميزعلش منى 
احمد:قصدك ايه 
ريم: يعني فترة و نطلق ومنقولهم ان احنا متفقناش مع بعض ماشي 
احمد: ماشي ي ريم 
برق بعد اذنك ي جدي ممكن اخد.اميره ونخرج قصدي مراتي وبيغمز ل اميره 
الجد.: خلي بالك منها ي برق دي بنت الغاليه
برق: في عيوني يلا ي اميرتي 
اميره: انا تعبانه وعايزه انام تصبح على خير 🥱😴
وبتجري علي فوق 
برق،: ي بنت المجانين 😳والله لربيكي ي اميرة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مريم راحت شقه رعد بس بدري ساعتين 
رعد:......؟..........يتبع 

مهران عنده بنتين سمر اللي هيا ام اميره ودي ميته 
و سهير عندها ولد و بنت احمد و نور 
 وعنده ولدين كمان علي ابنه الكبير ابو رعد و ده الكبير و اتجوز واحده تانيه اللي هيا ام ريم وهنعرف ليه بعدين
و تاني بلال و مراته هنيه و معاهم بنت و ولد برق و الاء

لمتابعة الفصل الرابع اضغط هنا 
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة 
"رواية رغم أحزاني" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات