القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية هي والمجهول الفصل الرابع عشر - نعمة شرابي

  رواية هي والمجهول  البارت  الرابع عشر  بقلم  نعمة شرابي عبر مدونة كوكب الروايات 

رواية هي والمجهول كاملة




رواية هي والمجهول الفصل   الرابع عشر

دخل الجميع ماعدا آدم وضي الذي أصر

على عدم الدخول وراءهم بعدما تعارفوا

عليهم بكت ضي فاخذها آدم داخل

احضانه حتي كاد أن يحطم اضلوعها

كان أحمد يشاهد هذا المنظر واحس أنه

خسر الكثير في التخلي عن ضي

لمحه آدم بطرف عينه وهمس في اذنها

انتي اكبر من كدا فوقي شوية واعرفي

انك دلوقتي في عصمة راجل وزي ما

بحافظ عليكي تحافظي علية وتحفظي

لي قلبك رفع راسها وقبلها في وجنتيها

وهي تنظر الية بندم شديد علي ما

فعلت مسح دموعها وقال.. انا همشي

هتعوزى مني حاجة يا ضي قلبي .. هرن

عليكي وياريت

القاكي فوقتي من الوهم ده سلام


وفي اليوم التالي لبست ضي فستان

الزفاف وكانت في بيت الشيخ سويلم

الذي اصر أن ياخذها آدم من بيته

أتي آدم ودخل ليأخذ ضي وسلم علي

الجميع ووقف ينتظر حتي أتي بها

محمود

وقال له احنا ملناش غيرها حطها في

عنيك رد آدم قائلا وهو ينظر في عيونها

ضي جوه قلبي وهي عيوني

تبسمت ضي من تحت الطرحة همس آدم

لها اية ده بتبتسمي ربنا يستر والجو

مش يمطر النهاردة خلينا نفرح



وفي الفرح الذي اقامه آدم علي شاطئ

البحر امام منزله كانت الفرحة والسرور

بين الجميع فقام آدم ورقص معها رقصة

هادئه ولكن تفاجأ من قاسم الذي اخذ

ضي ورقص معها هو ومحمود وسفيان

وحنان وامها علي انغام اغنية خطوة يا

صاحب الخطوة .. لتجد آدم امامها

ماسكا الميك يغنيها لها ويراقصها مع

الدى چي

وفرح الجميع وفرحت ضي التي انساها

آدم وجود أحمد بالفرح إلا عندما تشارك

أحمد معهم الرقص وكان ينظر لها ويندم

علي أنه ترك كل هذا الجمال من يده

دخل آدم و ضي الي غرفتهم وكانت

تخجل منه وجلست علي الكنبة وجاء

آدم ومسك يدها وقبلها وجلس بجوارها

اية يا ضي قلبي مش يلا نغير ونام

شوية

كفاية عليكي ارهاق لحد كدا نظرت له

وكلها خجل مين هيفتح زراير الفستان

آدم.. انا طبعا امال هستعين بصديق مش

عيب كل ده بالحشوة اللي جوة بتاعي

ياناس حلال الله اكبر انطلقت ضي في

الضحك هي وآدم وقالت لو حد شافك

مش يقول انك واخد دكتوراة من

انجلترا

آدم.. هما تعاملي معاهم ميرى انما انت

الحته دة وشاور مكان قلبه وضعت

يدها علي قلبه وقالت ربنا يقدرني

واسعد الحته دى اخذها بين احضانه

وقال لها يلا غيري وانا هغير علي ما

انزل اجيب الاكل حماتي حبيبتي عملاه

بايديها

ارتدت ترنج موف وسرحت شعرها

ورفعته بمشبك شعر حتي وصل

لمنتصف ضهرها ودخل آدم ومعه الأكل

قال بسم الله مشاء الله جميله قوى يا

حبي من غير مكياچ يلا انا ميت م

الجوع ضي..وانا كمان واقعة آدم تعالي

واجلسها بجانبة وتناولوا الطعام وقال

لها نفسي في فنجان قهوه مظبوط

ومحدش تحت كلهم مشيوا مفيش غير

أمي قامت ضي واخذت الصنية ونزلت

وقابلت والدته والقت لها ابتسامة وقالت

المطبخ من اين يا ماما والبن والسكر

بعد إذنك

تبسمت والدت آدم أخذتها الي المطبخ

وقالت لها اطلعي لجوزك وانا هعمله

القهوة وانده عليكم خدوها

ضي.. لاء ميصحش اتعبك ارتاحي

حضرتك وان هعملها اعملك يا ماما معاه

أم آدم.. لأ يا بنتي انا هنام ومبروك آدم

ابني طيب وبيحبك وانتي ملكيش بركه

إلا هو وربنا يهدى سركم

اخذت القهوة وذهبت لأدم وجدته نام

علي الكنبة وضعت الفنجان وقالت آدم

آدم

لمست كتفه فاخذها بين احضانه وهي

جالسة على قدمه وقال اول مرة اسمع

اسمي بالحلاوة دى ياناس شوفي يا

ست الكل انا هنام هنا وانتي هتنامي ع

السرير لحد ما البيه صاحب السرير اللي

هناك ده

يشرف ويضيع من عيونا النوم

ضي.. حاضر بس انت هتتعب كدا في

النوم..

آدم .. تعبك راحة وشرب قهوته واخذها

والقي عليها الغطاء ..نامي عشان انا

خلاص مش قادر تصبحى علي آدم

ضي.. يااااااااااارب

قبل الفجر قامت ضي ون.ضأت وشرعت

في صلاة السنه وصحت آدم كي يقوم

للصلاه ذهب الي الجامع وهي صلت

وقامت احست بألم شديد في بطنها

خافت ان تصرخ دخل آدم وجدها تبكي

الحقني يا ادم بطني فيها سكاكين آه

عدلها آدم وقال انت ما اخدتيش الحقن

والعلاج

ضي..لاء من يوم ما كنا في اسكندرية

آدم... الله يسمحك اعطى لها عباءة

والبسها ..قومي لازم نروح المستشفى

دلوقتي احست ضي بنزول دم منها

حملها آدم وجرى الي سيارته قابل امه

مالها يا ابني آدم.. احس ان العالم توقف

تذكر وقال... مفيش يا أمي اصلي

قرصت عليها شويه هشوفها في العيادة

واجى

اخذها الي عيادته الخاصة حتي لا يعلم

احد ووجدانها تجهض صرخ بها وقال

لها لية لية ..

فاقت ضي وجدت ضي آدم بجوارها

يملس علي شعرها حمد لله ع السلامة

حسة بحاجة .. هشيلك ونروح البيت

عشان محدش يلاحظ حاجة اومأت له

براسها وضعها في الفراش ومسك يدها

ومسح دموعها.وقال لها قدر الله وما

شاء فعل ربنا هيعوضنا باذن الله هجهز

لكى الحمام عشان تاخدى شاور هتقدرى

ولا اقوم انا بالواجب قالت شكرا هقوم

انا
اخذت شاور وهو ايضا واخذها الي

الفراش واخذها بين احضانه ناما حتي

العصر فاقا علي خبط امه آدم الناس

تحت

خرج لها حاضر يا امي نازلين اهوت

قابلت اهلها وخالتها واولادها وكانت

تحاول الابتسام ولم يتركها آدم واخذ

أدم والدها الي الخارج وقال له للاسف

ضي فقدت الجنين ياريت تهديها وهي

مؤمنه

كان نتيجة المجهود اللي حصل في

الفرح واهمالها في العلاج ومش تقلق انا

اللي عملت لها العملية في عيادتي

الخاصة

الدالي.. لا إله إلا الله له في ذلك حكم

بالداخل جلس الجميع مع ضي وأدم

يضحكون ويمرحون كل هذا وأحمد لم

ينزل عينه عن ضي وعن آدم

ومرحهم مع بعض وقال لنفسه معقول

في تلات شهور حبوا بعض ونسيت اللي

حصل لها ونسيت حبي لها الزاى الزاى

تكلم آدم.. وانت دكتور في اية يا محمود

محمود... جراحةمخ واعصاب

آدم.. جميل وإنا نسا وولادة طب وانت

يا دكتور احمد تخصص اية

أحمد.. هه بتقول اية آدم.. حضرتك

تخصص اية في الطب

أحمد.. جراحة قلب واوعية دموية

قاسم .. الله كلكم تخصص دم الحمد لله

ربنا عفاني ضحكت ضي وقالت انت

الدم كله يا كابتن كل حركة لك سلسال
دم

قاسم.. انهدى يا مفترية ضحك آدم

جبت حاجة من عندى حتي اخوكي قالها

قوية ومفترية .. ظالماني معاها يا باشا

واخذوا يتسامرون وتناولو الطعام

واستاذن الشيخ سويلم لكي يمشي هو

وأم سفيان وورد وسفيان ..

فقام الجميع

واستاذن أحمد منهم وقال لزوجته

روحي مع الجماعة مش هتاخر وضل

يمشي علي البحر حتي وجد صخرة

جلس عليها وشرد في حبه هو

وضي ..حبي لكي عمره ما هينقص لية

كل اللي أنا فية يارب

لية حتي استاذة قلبي مرضيتش تبص لي للدرجة دى انا عنت وحش في نظرها للدرجة دي هان عليها حبي نست كل المشاعر والحب اللي كان بينا في تلات شهور ازاى اه انا اتخليت عنها بس قلت لها ترجع كذا مرة واني مش هسيبها
يا ريتك ما بعدتي عني ياضي ونزلت الدموع من عينه ..وجد يد وضعت علي كتفه فما كان غير. قاسم الذي هدهد على كتفه انت اتخليت عنها في اشد وقت كانت محتجالك فية بعدت واتجوزت
وهي كمان اتجوزت وعدت محنتها وآدم متخلاش عنها ومفقدش الأمل آدم بيحبها من زمان ومتنازلش عنها حتي في الظروف اللي هي فيها فكر في بيتك ومراتك وحياتك ومستقبلك واعتبر أن ده ماضي وهي هتحاول تعيش وهتنسي كل الماضي واهو انت شايف آدم انسان محترم بيحاول بكل السبل يشوف ضكتها
وان كان علي موقف ضي فانت قسيت عليها بانك تتجوز بعد اللي حصل باسبوعين مستنتش ترجع يلا نروح عشان اقدر اقوم عندى شغل الصبح

آدم ..ضي ياضي ناولينى ترنج م الدولاب اصل نسيت اخد
ضي.. حاضر لبس وخرج وجدها تنظف الغرفة حاوط خصرها من الخلف وقبل عنقها هى الاوضة لحقت تتوسخ وبعدين انتي عاوزة راحة تعالي خدى شاور ويلا ننام اصلي منمتش حلو والصبح ننضف الاوضة سوا اومأت براسها وخرجت من الحمام وجدت آدم حملها واخذها الي الفراش ونام بحضنها نامت هي فكانت فعلا مرهقة

صحي آدم وضي علي رنين الهاتف الارضي فكان قاسم ..صباح الخير يا دكتور آدم ممكن اصبح علي ضي عيوني
آدم.. ماعندناش حد بالاسم ده اسمها مدام آدم علوان وأغلق الهاتف

ضي.. مين يا آدم سرح آدم في عينها واحد غلس ع الصبح رن الهاتف مرة اخرى اية ياعم عاوز اختي هى بتاعتك لوحدك ولا اية ..آدم اه واللهي بتاعتي لوحدى حد يتصل علي عرسان الساعة خمسة الفجر نعم عاوز اية
قاسم هههههههههههه لاء دى حالتك صعبة
عاوز اسلم عليها قبل ما اسافر عندى مامورية ولازم اكون في المكتب علي الضهر آدم خدى قاسم عاوزك
ضي.. ههههههههههه كل ده بتحارب في قاسم هههههههههههه حالتك صعبة
ضي .. هستناك تحت يلا سلام
ضي.. هنزل أسلم على قاسم مسافر وهيغيب علي ما اشوفه تانى
آدم.. انا نازل معاكي البسي حاجة تقيله انتي في النفاس والبرد غلط عليكي
اخذها قاسم بالأحضان و كان ينظر لآدم ويضحك وتركهم ودموع ضي علي خدها
آدم.. شكلك مش هتسكتي يلا عشان نجهز هدومنا ونمشي ورانا سفر
ضي..علي فين طيب مش تعرفنى
آدم.. رايحين ع البلد اللي تجمع شمل العشاق.. معندناش حريم تسأل علي شئ واااصل مفهوم... ضي.. هههههه مفهوم
سلمت ضي على اهلها وسافرت الي الاسكندرية وفي المطار عرفت انها ذاهبة الي الأقصر وأسوان قالت له بلاش عشان خاطرى دي بلد احمد وهدان تعجب آدم
وغير تذاكر السفر الي الغردقة وظلوا في المطار لميعاد الطيارة

وصلوا الي فندق في الغردقة وقام بحجز غرفة لهم وفي الصباح طلب الفطار وصحى ضي التي كانت تريد النوم اكثر
آدم.. قومي يا كسلانة يلا
ضي.. بطل رخامة ياقاسم وامشي احسنلك
آدم..هتعملي اية هتقومي ولا ابوس الشفايف اللي وربنا هاموت وابوسها قامت مسرعة
ضي.. لاء وعلي اية لو اعرف انك هتستفرد بي كنت فضلت مع ماما في البيت احسن علي الاقل هتغذيني
آدم..جلس وانتظر لخروجها من الحمام واخذها علي رجله وقام باطعامها الطعام
وخرجوا يمشون على البحر
آدم.. شابك اصابعة في اصابع ضي وقبلهما
وهمس لها بحبك اكتر من روحي يا.ضي روحي وقلبي تحبي نركب مركب او تنزلي البحر مع اني عارف انك مش بتحبي

يتبع الفصل الخامس عشر  اضغط هنا 

reaction:

تعليقات