القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية هي والمجهول الفصل الخامس عشر - نعمة شرابي

  رواية هي والمجهول  البارت الخامس عشر قلم نعمة شرابي عبر مدونة كوكب الروايات 

رواية هي والمجهول كاملة




رواية هي والمجهول الفصل الخامس عشر

وخرجوا يمشون على البحر

آدم.. شابك اصابعة في اصابع ضي

وقبلهما

وهمس لها بحبك اكتر من روحي يا.ضي

روحي وقلبي تحبي نركب مركب او

تنزلي البحر مع اني عارف انك مش

بتحبي تنزلي البحر تعالي نركب مركب

قضوا اليوم وعادوا الي الفندق ودخلت

ضي اخذت شور يهدء من روعها

وتفكيرها

فقد ابتدأت ان تميل إلى آدم وتشعر

نحوه

ببعض من الألفة تاخر ت ضي بالحمام

آدم.. ضي اية يا بنتي هتنامي عندك

لاحظى معاكي واحد غلبان وابن ناس

معاكي في الأوضة عاوز ياخد شور هو

كمان..
احرجت ضي وقالت دقايق

وخارجةاهوت حاضر .خرجت ضي

تبسم آدم وجدها تلف نفسها في

البرونص ولا يظهر منها غير عينها

وقال.. يا امه وآبه

اية يا ماما.ما حدش قالك اني عريس

قبل كدا وبعتك تخلينى اقطع الخلف

حرام عليكى

طيب المواقف دى العروسة والمصحف

بتطلع لابسة البشكير لفاه حولين جسمها

وفوطة علي راسها أو قميص نوم يفتح

النفس مش عاملة لي فيها بعبع

خجلت ضي ولمح لمعه بعينها وضحك

ودخل ياخذ شور وقالت ضي علي فكرة

نسيت اخد هدوم معايا وانكسفت

اقولك نولني عشان مش هتبطل كلام

وانت غلس كدا... آدم.. علي فكرة

سامعك

جرت ضي وغيرت ونامت بالفراش

واغلقت الانوار خوف من مواجه آدم

نام آدم بجوارها واخذها في احضانه

وجدها في سابع نومة قبل شفتيها

ونام قضوا خمس ايام وقد بدات تاخذ

علي آدم كثيرا وكلمت والدها الذي سافر

الي السعودية بعد الزفاف بيومين وترك

امل في السلوم ومعها حنان وعاد

محمود الي البلد كي يكمل شغله وقام

بنشر صور فرح ضي علي مواقع

التواصل الاجتماعي كي يعلم اهل البلد

انها تزوجت ومنهم الكثير من فرح

لاجلها

ضي.. هنروح امتي بقا عاوزة اقعد مع

ماما قبل ما تسافر هي وحنان

آدم .. زهقتي مني للدرجة دى انا زعلان

طيب مليش جزء من الحب والشوق

دول

ضي.. مع الوقت هيبقي كله لك واهو

وحده وحده كنا فين وبقينا فين

آدم.. يا حرااااااام اتطورنا كتير قوى من

ماسكه ايد لبوسة صغيرة لحض اوعي

بقا

يا ظالمة يا مفترية أعمل فيكى اية

وربنا انا جوزك مش شاقطك من جامعة

الدول طيب انا زعلان بقا وصالحيني

ضي.. اصالحك يا نوغة لسة صغير

تصبح علي خير يا ادومي خمسة

موااااااااه

آدم.. نهار مش بينله ملامح هي بقت كدا

طيب تعالي بقا واخدها في احضانه

يقبلها

وفي الصباح.. ايوه يا سفيان ..طيب اول

طيارة وهكون عندكم خلاص ماشي

وانت خلصت كله ..كويس مين دول

اللي بقلبهم عشر ايام حرااااااام عليكم

شكلكم بصين لي انت وقاسم اخوها

فيهم كدا كدا نازلين بكرة عشان شغلي

ماشي سلام

ضي .. قلبى اصحى يلا عشان ننزل

اسكندرية النهاردة

ضي.. فرحت بجد طب يلا هلم الشنط

فوريرة من عيوني

آدم ..فوريرة ومن عيوني طب

متفرحيش قوى كدا نازلين اسكندرية

الاول يومين اخلص ورق وشغل وبعدين

نروح

ضي.. طيب امرى الي الله

عادوا إلى الاسكندرية وهناك قال لها

هنتغدى ونتكلم كلمتين ونروح البيت

آدم. شوفي يا ضي قلبي انا كنت عايش

هنا مع نوال في شقة في الرمل طبعا

مقدرش اني اعيش فيها مع حب عمرى

فبعتها واشتريت بيت في جليم قريب

من البحر وكنت عامله مفاجأة ليكى انا

وسفيان لدرجة ان نفس اوضة النوم

اشتريت اختها لبيتك الجديد وده مهرك

مني واعتبرينى ضيف او ابنك وعايش

معاكى ونفسي اول ليلة بنا كزوج

وزوجة

تبقي في البيت ده وعامل لكي مفاجأه

كمان نقلت ورقك هنا عشان شغلي هنا

ومش هفضل رايح جاي من هناك لهنا

وحاجة كمان لو حابة امي تعيش معانا

ممكن اول نسيبها في بيتها

ضي... انت بتقول اية امك قبلي انا

وانت

وده بيتها وبيت ابنها وانا مهما عملت

مش هوفيك اللي انت بعمله عشاني انت

انسان ونعم الكلمه وانا بقدرك وبعزك

قوي

آدم...لاء لا مؤخذا غيرى بعزك دى عاوز

اللي من هنا وشاور علي قلبها ...

ضي.. وضعت وجهها في الارض وقالت

بحب وهمس واللهي بحبك كتير بس

خايفة اقرب انجرح

آدم... قولتي اية عيدي تاني والنبي

ضي.. يلا نروح عشان عاوزة انام

آدم.. عيلة فصيلة والنعمة ما انا سايبك

آدم.. عامل لكي مفاجأه أكبر

ببني جزء من ارض جمب البيت جمعية

خيرية للأيتام باسمك اية رئيك

ضي.. فرحت قوى بجد بجد الله يفرح

قلبك زى ما فرحتني يا آدم يا بن جميله

فرحت بالبيت ونظامه ودخلت تنام في

الفراش قال آدم

آدم اية مش ناوية بقا نبقي روح وحدة

في جسدين ولا اية الحكاية

ضي.. آدم اتلم بقا كدا عيب وكتير

آدم.. هو اية ده خدوهم بالصوت لا

يغلبوكو ا

استني اقوم اجيب لكي شبشب ومنديل

تربطي بية راسك وتحطي ايدك في

وسطك وطلعي مواهب بنات المنصورة

في الدفاع عن النفس

ضي هههههههههههه ناقص تقولي اشهقي

وقولي نعم ياعمر

آدم... بت اتلمي ومين عمر ده يا اختي

ضي..ههههههههههه خلاص مش قدرة يا

آدم منظرك مسخرة

آدم.. مسخرة روحي يا شيخة الله

يحرقك وبعدين اية آدم دي إسم شركة

قدامك

ضي.. لاء ده إسم قلبي الجديد آدم قلب

ضي من جوه

آدم... طب طالما كدا وحيات ابوكي يا

شيخة انا استويت

مقدرش تبقي قدامي ومش طايلك

ارضي عني واديني حقوقي الزوجية

كامله مش بوسة وتحمليني الهم اكني

سارقها مش من مراتي حبيبتي قضي

آدم وضي ليلتهم الاولي في بيته

الجديد وكان سعيد جدا

واحست ضي باحاسيس ومشاعر لاول

مرة تشعر بها في حياتها

اعدت الفطار وذهبت تصحي آدم لم

تجده بالغرفة ظنت انه بالحمام ولكن

وجدت من يرفعها من علي الارض

وياخذها معه لعالم آخر احست فية

بحب آدم وقد بادلته هذا الحب الي ان

اتي آدم بوالدته جميلة وحنان وامل

والسيدة التي تساعد والدته في البيت

وامتلاء البيت عليهم وفرحت امل

لابنتها التي عوضها الله برجل يحبها


آدم.. صباح الخير يا محمود اية مفيش

أخبار عن قاسم

محمود.. لاء بس طالما غاب كدا يبقي

هيقضي شهر كمان وينزل

آدم... يقاله شهرين ومفيش جديد ومش

عاوز حق مراتي يضيع

محمود.. مش تقلقل بعد فرحي هنتصرف

مش هتجيب ضي وتيجم قبل الفرح

بأسبوع ولا اية نظامك معانا يا ابن

الحاج علوان عاوز اختي جمبي عشان

افتتاح العيادة عقبالك يا ابني

آدم.. اتحايل علية شوية وبعدين اية

ضي دى اياك اسمعك تقولها غير مدام

آدم علوان ورئفتا بك امرى لله هنيجى

اخر الأسبوع قبل الافتتاح

محمود.. لاء كتر خيرك ياشيخ كتير

آدم.. روح خليني أشوف ضي قلبي

عملالي اية غدا

محمود ..نيالك يا شيخ حد يلاقي دلع

وميدلعش يا بختك

آدم.. نق وانا طولتها غير بعد ما طلعت

روحي انطلقوا في الضحك

➿➿➿➿➿➿➿➿➿
ضي.. عشان خاطرى وافق يا عمي

واللهي مش انا اختها الكبيرة وده بيت

اختها وانا مليش اخوات وورد وسفان

اخواتي

مش بدل بهدلتها في السفر وبيت

الطلبة .وانا هحطها في عيونى

بالحق بابا مش هيقدر ينزل غير يوم

فرح محمود ورن علي حضرتك تحضر

بداله لكتب الكتاب وانا هاخد ورد

وسفيان معايا بلدنا رئي حضرتك اية

الشيخ سويلم.. أقول اية اقدر ارفض

طلب لبنتي اللي بتخاف علي ولادى

ضي منحرمش منك ابدا يا رب

آدم.. طب وانا مفيش دعوة حلوة كدا

سويلم وضي ضحكوا حتى ادمعت

عيونهم واعطت ضي الهاتف لآدم وكلم

وسويلم وضحكوا علي مزاح آدم

➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿
آدم ..سفيان هيخدكم في العربية ويروح

معاكم وانا هخلص محضرات واحصلكم

قبلها قبله طويلة واخذها بين احضانه

آدم..هتوحشيني يا ضي عينى وروحي

الخمس ساعات دول

ضي.. هاخد ماما جميلة وخالتو السيدة

معنا في العربية

آدم..ماشي يا ريتني بدالهم يلا سلام

أمل ..يا الف مرحب بالحاجة نورتي بيتنا

وشرفتونا ورد خدى الحاجة دى طلعيها

فوق في الشقة بتاعة الرجاله وانتي يا

ضي خدى مامتك ترتاح هي و الحاجة

السيدة في أوضة محمود وانتي اوضتك

انت وجوزك في اوضك وانا وورد في

اوضتي وسفيان في اوضة قاسم هو

ومحمود يلا علي ما بكرة الرجاله كلها

تبات فوق ادخولوا ارتاحوا

دخلت ضي الي غرفتها وتاملتها ونزلت

دموعها واغرقت وجهها

قطع عليها البكاء صوت هاتفها برسالة

من آدم

حبيبتـــــــى

لكي منى رساله حب وعشق

اكتب حروفها الاف المرات

تعلمت بقربك كيف يكون العشق

وكيف اسطر الهمسات

تعلمت كيف اغازل المعنى

وكيف اصنع من الحروف كــلمـات

تعلمت كيف اعيش فى سماك

وكيف اقطف منها النـجــمــات

تعلمت كيف اعشق قلبك يا أرق وأحلى

الملكات

احبك اعشقك حبيبتى

ضي.. بحبك يا عمري نستني همي

وحشتني قوى امسكت الهاتف وبعثت

برساله له قائلة

حبيبى خفق قلبي لك...

والذنب ليس ذنبي

ليتكَ تعرفُ كم أحبُك ،

ليتكَ تدري كيفَ أسرقُ من وقتي الكثير

لكي أكتبَ لك ،

وأسرحَ بك ..

وأحلم بعينيك

لم اكن لادخل عالم الحُب إلا لأجلك
أنــت .

معْك إختلفَت جمْيعَ تفاصيْل حيَآتيْ !!

أدّق تفاصيْل حيَآتيْ : يتَخللها ، بعْضآ مُن حُبكَ .

[ عجبآ ] ما أشعر به

فـَ اُوكسْجينيَ هو | أنتْ |

و البصّْر الذْي أرىَ بهْ هَو : أنتْ |

و أبتسَامتيْ مَن [أجلكْ ] و لك

و حُبيَ : لكْ و سَعادتيْ مْعَك

بحـبـك بالمقام

أبى..واخى..إبن ...وصديق..وزواج

➿➿➿➿➿➿➿➿➿➿
خرج آدم من المحاضرة متوجه الي

المنصورة سمع وصول رساله

وجدها من ضي جلس بالسيارة وقراءها

وفرح قلبه كثيرا ورن عليها

آدم.. ضي قلبي انا مش مصدق يار يتني

بعتك بلدك من زمان عشان اسمع الكلام

الحلو ده علي فكرة انا جاى بالطريق

ضي.. تيجى بالف سلامة في رعاية الله

أدم.. لا إله إلا الله .ضي..محمد رسول الله

محمود.. ضي. آدم فين يا بنتي

ضي ركب وجاى في السكة لية

محمود.. كنت عاوز اخده يشوف العيادة

قبل الافتتاح بكرة عشان لو ناقص

حاجة

ضي.. مش تقلق والف مبروك يا ابو طه

محمود.. غورى بت لوكل مفيش منفعة

منك ولا من جوزك قال متقولهاش ضي

اسمها مدام آدم علوان ..يخفي شكلك

ضي.. الله الله الله علي جوزى المسيطر

هو ده اللي هيمشيك ع العجين وياخد

حقي منك وضرب القفا 24سنه يا

مفتري

محمود.. عيلة انتي غورى

نامت ضي فكانت مرهقة وقد اغلقت

الفون جاء آدم وجدها نائمة دخل لها

بعدها ما تناول الطعام بدل ملابسه ونام

في احضانها حتى الصباح

فتحت عيونها وجدته يحاوط جسدها

يتبع الفصل السادس عشر  اضغط هنا 

reaction:

تعليقات