القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الخامس والعشرون بقلم حنين محمد

 رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الخامس والعشرون بقلم حنين محمد

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الخامس والعشرون بقلم حنين محمد

صعيدي خطف قلبي

 البارت 25 (ما قبل الاخير )

حسام : انا عارف ايه اللي مزعلك يا مهران تعالي بس اقعد هنا عايز اتكلم معك.......

مهران بهدوء قعد : نعم يا عمي!!!!

حسام : اسالك سؤال واحد بس يا مهران وتجاوب عليه...... بتحب ميرا؟!!!!!

مهران سكت 😑😑

حسام : جاوبني بس يا ابني بتحبها؟!!

مهران :بحبها .......ايوه بحبها ....❤
بحبها جدا كمان.....💕
 بس ايه الفرق ؟!
ما هي طلعت مابتحبنيش اساسا 
انا اللي غلطان
 انا علقت نفسي بحبال دايبه 
حبيتها.... وتعلقت بيها جامد.....
 حتى قبل ما اسالها اذا كانت بتحبني ولا لأ انا اللي غلطان صح يا عمي؟!!

حسام وهو يربت على كتفها :
عمر الحب ما كان غلط يا ابني....
 عمره ما كان غلط.....

مهران: لا يا عمي المره دي غلط........

حسام : لا لما تحب حد بيحبك عمره ما هيكون غلط.....

مهران : مش فاهم يا عم احب احد بيحبني ازاي؟؟
 بقولك مابتحبنيش يا عمي..... مابتحبنيش...💔💔
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
حسام : لا بتحبك واقولك على حاجه بتحبك اوي كمان........ انت هتعرف بنتي اكثر مني؟!!
 انا عارف ميرا كويس 
ميرا بتحبك
 صدقني.....
 انا سمعت حديثكم 
ومش عارف هي ليه قالت لك كده بس اللي انا اعرفه ان هي بتحبك اكثر كمان من ما انت بتحبها......
خليك معاها يا مهران يا ولدي ....
خليك معاها.....
 انا لو مش شايف الحب في عيونك لميرا والخوف عليها ماكنتش جئت لك...وأستئمنتك عليها..... 

مهران : والله يا عمي انا بحبها وهي في قلبي مش في عيوني صدقني.......

حسام : وانا واثق فيك يا ابني خليك معاها صدقني هي بتحبك حاول تتكلم معها وتعرف السبب....؟!!

مهران : حاضر يا عمي.....

حسام : يلا اسيبك بقى ترتاح يا ولدي تصبح على خير......

مهران : وانت من اهله يا عمي.........

ومهران قعد يفكر في كلام حسام وبعدين ما لقاش نفسه غير 
وهو نازل وماسك ادوات الرسم وبدا يرسم وهو سرحان ما الرسم ده هو اللي بيخرج فيه كل الكبت والعصبيه اللي جواه 
بدا يرسم وفضل يرسم لحد ما خلص الرسمه 
ولقى نفسه للمره الثانيه رسم معشوقة قلبه ميرا......❤❤
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
مهران: يا رب بقى هو في ايه؟!
 انا كل ما ارسم مارسمش غيرها؟!!.....
وبعدين كلم الرسمة وقال :
اعمل ايه معاكي بس يا ميرو....
 يا اللي شاغلة قلبي وعقلي انتي...
سرقتي قلبي انتي
 بس معذباني معاكي 
مش عارف ليه ؟؟
بس انا بحبك يا روحي وهفضل جنبك لحد ما ترجعي زي الاول....... 

وبعدين طلع غرفته ونام وصحي الصبح بدري كده قام اخد شاور ولبس 
وراح على اوضه ميرا ....
خبط على الباب......

ميرا: ادخل..... 

مهران فتح الباب : صباح الخير والياسمين يا ميرو....❤

ميرا باستغراب من طريقته هو المفروض يكون متعصب ومش عايز يكلمها بس ردت: صباح النور.......

مهران بابتسامة: ها عامله ايه النهارده؟!!!

ميرا : الحمد لله كويسه......

مهران : فطرتي ولا لسه؟!

ميرا : لا لسه ام فوزي كانت لسه هنا وقالت لي ان هي هتطلعلي الفطار......

مهران : تمام ماشي..... 

وهو بيتكلم ام فوزي دخلت بالاكل......

ام فوزي : اتفضلي يا ست ميرا تحبي اساعدك ......

مهران : لا هاتي الاكل يا ام فوزي وروحي انتي.....

ام فوزي : تحت امرك يا سي مهران......

ام فوزي خرجت...... 

مهران حط صينيه الاكل على رجله......

مهران : يلا هتاكلي......

ميرا : اه هات الاكل وانا هاكل.......

مهران : طب وليه انا هأكلك اهو.......

ميرا : حد قال لك ان ايديا هي المشلوله دي رجلي ممكن بقى تديني اكل.......

مهران ببرود : تؤ تؤ انا اللي هأكلك..... 

ميرا بعصبية : هو ايه يعني غصبا عني؟!

مهران ببرود اكتر : ايوه انا بحب اكل حبيبتي بنفسي.....

ميرا : حبيبه مين دي ان شاء الله؟!!! ما انا قلت لك امبارح على كل حاجه.......

ومهران وكانه ماسمعتش اي حاجه منها:
 يلا بقى علشان تأكلي...... 

ميرا : مش اكله ومش عايزه اكل اصلا.......

مهران مسك ايديها بهدوء وحب وقال وهو بيبص في عيناها :
ممكن ارجوكي ما تتعبنيش معاكي وتاكلى
 علشان تاخذي الدواء علشان الدكتور زمانه جاي ارجوكي علشان تبقي كويسه يا روحي لو مش علشاني سيبك مني انا....
 علشان خاطر والدك اللي انت بالنسبه ليه حياته 
ووالدتك اللي منهاره من ساعه ما انتي عملتي الحادثة 
ارجوكي....... 
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
ميرا سرحت في عيون مهران شويه 
و بصراحه مقدرتش تبقى باردة اكثر من كده
 هي مش قادره تزعله وقالت :
ماشي بس ممكن تسيب ايدي من فضلك........

مهران ساب ايديها وبدأ يأكلها وهي بتاكل من ايده ......لحد ما خلصت...... 
وجابلها الدوا وبدأت تاخده........ 

ميرا : مهران معلش الدواء ده بالذات مابحبهوش طعمه وحش جدا.....

مهران : يلا بقى يا ميرو و بلاش دلع الاطفال ده........

ميرا : بقولك مش بحبه بقى يا مهران
 بطل براده و امشي بقى........

مهران : ميرو بلاش تستفزيني يا اما هدهولك غصبا عنك.......

ميرا ببرود : مابتهدتش يا مهران!!!😎

مهران حاول يخليها تاخذه من غير ما يتعصب عليها وقال:
طب بصي لو اخذتي الدواء دلوقتي يبقى انا هعتبر ان كل الكلام اللي قلتيه امبارح دي حقيقه و هصدقك
 غير كده يبقى انتي كذابه وبتحبيني.......

ميرا: لا انا ما بحبكش........

مهران : طب اثبتيلي......

ميرا : لا طعمه وحش....... 

مهران : مش قولتلك بتحبيني يا روحي انتي....... 

ميرا بتحدي : هات الدواء...........

مهران بسخرية : هتاخديه مثلا لا طعمه وحش متاخدوش احسن.........

ميرا : هات يا مهران......😡
مهران عطاها الدوا اخدته وبعدين قالت:
صدقت بقى!!

مهران : يلا بالشفاء يا روحي محتاجه حاجه........

ميرا: روحك ايه مش قلت لك مابحبكش.......

مهران ببرود : ايه ده اخص عليه هو انا ماقلتلكيش ولا ايه؟!! 

ميرا : لا مقولتليش..... 

مهران ببرود : اصل دي كانت حيله علشان تاخذي الدواء...

ميرا بعصبية 😡: مهران انت غشاش......

مهران قرب منها: لو انا غشاش تبقى انتي ايه 
وانا شايف الحب في عيونك ولسانك بيقول 
عكس كده انتي تبقى ايه يا عيون مهران بقى؟!!

ميرا بتوتر : طب ابعد..... 

مهران بضحك : خلاص خلاص.... بعدت اهو.... 
هطلعلك هدوم دلوقتي على ذوقي علشان الدكتور جاي وابعتلك امي ووالدتك يساعدوكي....ok.... 

ميرا : لا مش عايزه ألبس على ذوقك......

مهران ببرود : تمام هروح اختار لك لبس بقى......

ميرا بعصبية : مستفز 😡.......

وراح عند الدولاب اختار لبس اوفر سايز كله وطلعه  
وقال :
ده حلو اوي ومريح علشان العلاج الطبيعي والله لولا ان ده علاج طبيعي كنت خليتك تلبسي اللبس الصعيدي بتبقى قمر فيه يا عيون مهران..... 

ميرا : وانت مالك اساسا......

مهران ببرود : يلا هبعتلك امي ووالدتك تساعدك وانا هروح اشوف عمي والدكتور فاضله اد ايه يلا.... 
سلام يا روحي..... وخرج.....

ميرا بعصبية : ايه الانسان البارد ده هو بقى عامل كده ليه ؟!
كنت متوقعه انه يولع فيا وينساني
 ويحب غيري
 بس ايه البرود اللي هو فيه ده ولا كاني قلت حاجه....؟!

وفعلا ميرا غيرت هدومها بمساعده والده مهران ووالدتها اللي قاعدوا معها ويتكلموا ويضحكوا على اساس يخرجوها من فكره المرض 
وبعدين مهران دخل........

مهران : الدكتور جاي كمان ربع ساعه جاهزه يا ميرا..... 

ميرا بحزن وشويه خوف هزت راسها بمعنى ايوه.....

مهران لاحظ وبعدين قال:
يلا يا امي يلا يا مرات عمي زمان الدكتور جاي ضلوك... وفعلا خرجوا هما الاثنين........

مهران راح عند ميرا اللي كانت متوتره جامد وخايفه ومهران لاحظ ده طبعا...... قرب منها ومسك ايديها..... 

مهران : انتي خايفة..... 

ميرا : لا اخاف من ايه عادي.......

مهران: متحاوليش تنكري ؟!
ما تخافيش انا هنا معاكي وجنبك ومش هسيبك
 لانك حبيبتي قولي اللي انت عايزاه بقى ده مش هينكر انك حبيبتي وروحي و انك كمان بتحبيني.......
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
ميرا: مهران انا....... 
وقاطعها صوت حسام وهو بيقول :
اتفضل يا دكتور......

مهران ساب ايديها والدكتور دخل..... 

الدكتور : ها عامله ايه؟!!

ميرا : الحمد لله يا دكتور......

الدكتور : ها جاهزة يا بطلة نبدأ..... 

ميرا : جاهزة...... 

الدكتور بدأ بشويه تمارين ومع كل تمرين ميرا تتوجع وتصرخ مهران يقرب منها ويمسك ايديها ويقول:
براحه يا ميرو يلا انا معاكي......

ميرا مسكت ايديه جامد وفضلت مكملة التمرين وهي معاه لحد ما التمرين خلص....... 

الدكتور : كده نبقى خلصنا النهارده و لو فضلنا كل يوم على كده ان شاء الله هتتعافي بسرعة...... 

ميرا بصوت مبحوح لانها كانت تعبانه: اوكي.....

حسام : اتفضل يا دكتور.......

حسام راح يوصل الدكتور ومهران فضل مع ميرا.......

مهران : ميرا حبيبتي انتي كويسه يا روحي......؟!

ميرا هزت راسها بمعنى ايوه.......

مهران : طب يا روحي انتي تعبانه ارتاحي شويه......

مهران قعد جنبها وفضل يملس علي شعرها لحد ما نامت زي الاطفال...... 

مهران سابها وخرج...... 

حسام : ايه يا ابني ميرا كويسه؟!!

مهران : اه يا عمي هي كويسه بس تعبانه النهارده اول يوم علاج وكده فارتاحت شويه.......

حسام : ماشي يا ابني كتر خيرك.....

مهران : حضرتك بتقول ايه يا عمي بس انت عارف كل حاجه 
تقوم ميرا بس بالسلامه و يشرفني اني اطلب ايدها من حضرتك......❤❤

حسام : اكيد يا ابني ده انا شرف ليا لما يبقى جوز بنتي شخص محترم وناجح وبيحبها ويقدرها زيك يا حبيبي..........

بعد مرور بعض الوقت........ 

مهران راح يطمن علي ميرا.........

لقاها قاعدة بتعيط ومنهارة...... 😭😭😭

طلع يجري عليها واخدها في حضنه : 
ميرا مالك.... مالك يا روحي؟!!..... ايه اللي مزعلك بس قوليلي..... اهدي يا روحي........... يتبع

عايزين تعرفوا اجابات اسئلة كتير بس مش النهاردة يا حلوين ❤❤



بحبكم في الله 💛💛

#صعيدي خطف جلبي 😂❤

# ايه ده!!!! صعيدي سرق قلبي ❤

#حنين محمد عبدالرحيم ( Hanon)

مقولة النهاردة من كرتون سيمبا بس حلوة اوي 😹😹

(إذا رأيت الكلاب مُجتمعة فأعلم أن المستهدف أسد....)
لقراءة ومتابعة القصص والروايات كاملة انضم الينا عبر التلجرام اضغط هنا
لمتابعة الفصل الأخير اضغط هنا
reaction:

تعليقات