القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الواحد والثلاثون بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الواحد والثلاثون بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الواحد والثلاثون بقلم حنين عادل

#صعيدي_علمني_الأدب😂 
#البارت_الواحد_وثلاثون 

شاكر: ياولدي ما تموتنيش بقهرتي عليك ان ماكانش عشانك عشاني..

يونس: دي الحقيقه يا بوي

شاكر بحزن: ماتخسرش دنيتك يا ولدي

يونس: وهيا الدنيا دي يابوي محقه مناهده ومعافره ..

بيلبسه الظابط الكلبشات ...

بدر: ياولدي اعقل عشان خاطري

يونس: خاطرك بالدنيا عندي يا عمي ...

بيمشي الظابط وبيخدوا معاه ...

بيبص يونس علي اوضه روح بابتسامه وبيمشي

شاكر بيدوخ بيقعد علي الكرسي وبيمسك دماغه...

بدر بيقعد جمبه...

بدر: انت كويس يا خوي 

شاكر: ليه مش خابر هوا ليه بيعمل كده ليه...

بدر: روح وراه يمكن يسمعلك 

شاكر: يونس لو حط حاجه في دماغه مش بيرجع عنيها واصل حتي لو انا وقفتله

بدر: حاول...الله اعلم روح هاتفوق امتي ..روحله يا خوي 

شاكر مشي بدون كلام ...وكأنه بيحمل نفسه الذنب انه ماعرفش يختار ست تبقي ام صالحه اختار غلط والأذي هايفضل يلاحقهم بسببها علطول...

شاكر بتفكير: سامحني يا ولدي انا السبب ...
.............................
في المستشفي.

كريمه: عاوز ايه ؟!

كرم: مالك حاميه عليا كده ليه عشان سكتلك يعني لاه ماتاخديش عليها

كريمه وهيا قاعده علي السرير: اللهم طولك يا روح..

كرم لما سمع كلمه روح ابتسم ...

كريمه: ايه اللي بيضحك 

كرم : ماتاخديش في بالك ...

طلع كرم من اوضه كريمه قعد علي الاستراحه ..

كرم بتفكير: وحشتيني ياقمر ..وحشتيني قوي ..

بيطلع تليفونه وبيرن عليها ..

الرقم المطلوب مغلق او غير متاح اضغط رقم واحد لارسال ميني كول...

بيكرر الاتصال ...وبيجيله التليفون مقفول .. 

كرم: هوا في ايه انا ابتديت اقلق...

بيفتكر كريمه واللي عملته فيه ...

كرم: انتي عاوزة تتربي وانا هاوريكي مين كرم ابن نعيمه ..انتي واختك ..
..........................
في قسم الشرطه...

شاكر قاعد مع يونس...

شاكر: ساميه كلمتني وقالتي انها كانت هاتقتلك بس روح اتدخلت في اللحظه الأخيرة ليه محمل نفسك انت الذنب ..

يونس: ياريتها كانت سابتني اموت بدل ما تموت هيا انا السبب في اللي هيا فيه يا بوي ..انا ...خايف ...خايف من حاجات كتير خايف اخسرها انا بحبها قوي هيا بجنانها وضحكتها عملت يونس تاني بقلب تاني ..طلعتني من الضلمه اللي عايش فيها ونورت حياتي كلها.. كل ده يروح مني فجأه كده ..

شاكر: ادعيلها ربنا يقومها بالسلامه وكون جمبها ..مش ترمي بنفسك في النار 

يونس: كان نفسي افضل جمبها ..نفسي افضل جمبها العمر كله بس وهيا مش تعبانه ومش بسببي ...

شاكر: ياولدي ده قتل..

يونس: هيا اللي هاتفوق وهاتطلعني منها يا بوي

شاكر: الله اعلم هاتفوق امتي

يونس: عشمي في ربنا كبير...

بيدخل يونس للتحقيقات ومعاه المحامي ...

وشاكر علي اعصابه وعنده امل انه ممكن يغير اقواله...

بيطلع المحامي ويونس ومعاه عسكري ..

شاكر وقف بتوتر: ايه ؟!

المحامي: للأسف يونس معترف انه اللي حاول يقتلها وضربها بالفاظه واخد 4 ايام علي ذمه التحقيق ...

شاكر: ليه كده يا ولدي فكرتك هاتكبرلي ومايهونش عليك زعل ابوك..

يونس: انت عارف انت ايه عندي يا بوي سامحني..

العسكري بيشد يونس معاه لحد مايوصل للزنزانه ...بيفك الكلبشات وبيزقه ...

* دا في وارد جديد يا معلم ...

بيرد عليه صوت تخين:قلبوه 

يونس بصلهم وسابهم واقفين وراح قعد ..

* الله دا في طير عايز يتقص ريشه 

بيقوم تلاته من مكانهم قد الحيطه وبيقفوا جنب الشخص وبيقربوا من يونس..
.............................
في المستشفي...

بتدخل وهيا لابسه فستان لونه اصفر وحاطه ميكب كامل وصوت كعب جزمتها عالي وبتضحك ..

شد حيلك كله رايح...

بدر كان قاعد علي الكرسي ومخبي وشه بإيده 

رفع وشه علي الصوت ..

بدر : ساميه ..

ساميه بضحك: ايوه ساميه فاكرني ولا نسيتني

بدر : جايه ليه ...جايه عشان تشمتي فيا وفاكره انها هاتعدي بالساهل فاكره انك هاتحاولي تقتلي بنتي وتطلعي منها عادي كده ..

ساميه بضحك: مش المغفل اشتالها ...بيه من غيره ماكنش حد هايقدر يمسك عليا حاجه واثبت من هنا للسنه الجايه .

بدر بابتسامه: مايوقع الا الشاطر يا ساميه ..

ساميه: قصدك ايه ؟!

بدر: قصدي هاتفهميه قريب ...من رأيي خافي ..خافي يا ساميه ..

ساميه: ساميه مابتخافش من كتر اللي شافته منكم

بدر: مصدقه نفسك ..امشي يا ساميه.

ساميه بضحك: ماشيه ...مقدما ..البقاء لله 

بدر: ربنا عمره ما هينصرك لأنك ظالمه

ضحكت ساميه ضحكه مستفزة ومشت وسابته ...

وقف قدام اوضه روح ...

بدر: فوقي ...ماتسبنيش ..انتي عارفه اني ماليش غيرك ماتحرقيش قلبي عليكي...
........................
في اوضه روح ...

يونس واقف في مكان ضلمه روح شافته من بعيد راحت ليه ..

روح : انت مالك ليه واقف في الضلمه..

يونس: انا واقف فيها عشان انتي مش معايا 

روح: بس انا معاك 

يونس: لأ انتي مش معايا انتي بعيدة انا محتاجلك فوقي

روح: مش قادره حاسه انه خلاص

يونس: ماتستسلميش ...
.........................
في اوضه كريمه. 

كرم جاب الأكل لكريمه...

كريمه: ايه الحنيه دي كله جايب الوكل بنفسك

كرم: وه ..وهيا العين تعلي عن الحاجب ..انا عرفت قيمتي انا ولد نعيمه الخبازة ..

كريمه: تعجبني وانت اكده .

صفاء: كويس حط عقلك في راسك واعرف اننا اسيادك...

كرم: طبعا ياخاله يلا كلي بسم الله

كريمه: وانت مش هتاكل

كرم: وانا هاكل معاكوا ازاي مايصحش .

كريمه وصفاء بدأو الأكل...

كريمه: عاااااا ...نار ..نار ...انت عملت ايه يا ابن ال....

صفاء: مايه ...عايزة مايه فين المايه

كرم: ههههههه...تستاهلوا ماتخافوش مش هتلاقوا هنا نقطه ميه واحده...

كريمه وصفاء فضلوا يجروا في الأوضه مش عارفين يعملوا ايه ..

كريمه راحت تفتح الباب لقت الباب مقفول ....

كرم رفع المفتاح في ايدة وضحك...

كريمه قربت عليه بعصبيه..
.............................
في السجن ....

واحد بيمد ايده وبيمسك يونس من قفاه ..

يونس بيبصله بحدة...

بيشدوة يوقفوه ....

* مالك يلا شايف نفسك ليه

يونس: سيبني وانا هانسي كل حاجه وهاتعامل عادي انما لو زودتوا عن كده ماتلوموش غير نفسكم ...

..ههههه احنا عايزين نلوم نفسنا.  

بيضربه قلم ...بيحط يونس ايده علي وشه بعصبيه.

بيمسك دراعه وبيلفه وراه لحد ما بيطرقع في ايده ...

وبيوقعه علي الارض...

بيهجم عليه التلاته وبيحاولوا يكتفوه لكن بيكون اسرع منهم وبينزل في كل واحد ضرب...

وكأنهم هديه منحه ليه عشان يطلع فيهم كل طاقته السلبيه ..

لحد ماكلهم ناموا علي الارض وبيتوجعوا...

يونس: انا قلتلكم انكم ماتلوموش غير نفسكم .اعرفكم بنفسي يونس النمر ..ظابط وجاي هنا في جريمه قتل ..
...............................
في المستشفي. 

كريمه قربت عليه بعصبيه وكانت هاتضربه ...

فجأه لقت ميه مغرقه وشها...

من ازازه صغيره كان مخبيها ...

كرم : هههه عشان تعرفي ان قلبي طيب بس 
.......................

بيجي الليل ...

يونس بيتقلب يمين وشمال الزنزانه عتمه مافيش ضوء داخل ولا حتي شعاع...

بيغمض عينه وبيفتكر روح وهيا بتضحك ..

ولكن بيفتح عينه لما يفتكر انها بين ايدين ربنا

يونس بتفكير: ان شاء الله هاتبقي كويسه عشمي فيك كبير يارب. 

وبيحاول ينام وبالفعل بيغمض عينه
........................
في المستشفي...

بدر قاعد قدام اوضتها وشاكر جمبه 

بدر : اعمل ايه مافيش في ايدي حاجه

شاكر بعصبيه: انا هاجيب ساميه الزفت دي واتشفي بكل نقطه دم منها ...

بدر: اهدي يا شاكر مش كل حاجه بالعصبيه

وداخل غرفه روح...

روح: يونس ..يونس ..انت فين ..

روح بتشوفه واقف وساميه مصوبه عليه المسدس ..

بتطلع تجري عليه وطلقه الرصاص بتستقر في قلبه 

مع صوت طلقه الرصاص جهاز القلب بيصفر جامد....

بيدخل الممرضين يجروا والدكاتره وبدر وشاكر بيخافوا 

بدر بخوف: في ايه في ايه ....يتبع

ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎

مافيش جزء تاني ان شاء الله ...وهنكتفي بالأول بس

وفي بارت بكره ..عشان عارفه هتقولوا ده قصير

دعواتكم لمامتي + شكرا لكل اللي دخل وسأل عليها ...

متابعه لصفحتي الشخصيه ولاف ورأيكم قبل اي حاجه...

تفتكروا ايه سبب حلم روح ..وهل يونس في خطر ؟!


لقراءة ومتابعة القصص والروايات كاملة انضم الينا عبر التلجرام اضغط هنا
لمتابعة الفصل الثاني والثلاثون اضغط هنا


reaction:

تعليقات