القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقت إمبراطور الصعيد الفصل الثاني بقلم منة رضا

 رواية أحببت إمبراطور الصعيد الفصل الثاني بقلم منة رضا

رواية أحببت إمبراطور الصعيد الفصل الثاني بقلم منة رضا

#البارت_الثاني_|2|

#عشقت_امبراطور_الصعيد

شويه و الباب اتفتح و في شخص دخل ماسه اول ما شافته فضلت تصوت

الشخص ده قفل الباب و جري عليها و حط أيدو علي بوقها و قال عارفه لو شلت أيدي و صوتي و الله ليكون أخر صوت ليكي و كان بيبص ليها بنظره تحذير ..

ماسه : هزت راسها بمعني تمام ..

شال الشخص ده أيدو من علي بوقها و قال أنتي الي دخلك أوضتي ..

ماسه : جدو قالي اطلعي ارتاحي فوق علي ما جوزك يجي ..

الشخص : تمام و سابها و كان داخل الحمام ..

ماسه : ممكن اعرف انت مين و ازاي تدخل كده الاوضه من غير ما تخبط ..

الشخص : ضحك بعدين قال هستأذن عشان ادخل أوضتي ..

ماسه : هو أنت فهد الدمنهوري ..

فهد : أيوه و اعملي حسابك مبحبش الكلام الكتير و ياريت علي ما اخرج تكوني نمتي عشان انا مش فايق لمحن البنات ده و أعملي حسابك مفيش ليله دخله فنامي بقا بعدين دخل الحمام ..

ماسه : أنسان مستفز محسسني اني هموت في جمال أمه لأ منكرش هو مز بس اهو الحمدلله خلصت منه و نامت ...

شويه و خرج فهد من الحمام و كان لافف الفوطه علي وسطه و صدره عريان و ماشي في الاوضه و كان النور مطفي ..

ماسه : بتتقلب عشان مكنتش عارفه تنام كويس فشافت خياله علي الحيطه فصلت تصوت ...

فهد : شغل النور و زعق في أي أنتي كل شويه تصوتي احنا مش لوحدنا في البيت جدي يقول اي دلوقتي بعذبك ...

ماسه : بتتكلم بشويه غضب و صوت عالي شويه ده كله بسببك ماشي تتمختر في الاوضه و النور مطفي خضتني ..

فهد : راح قرب منها و مسك فكها بايده و قال صوتك لو علي عليا تاني هخرصك و أنا لما بقول كلمه مش بكررها...

ماسه : زقت أيدوه و قالت و انا مبحبش حد يتصرف معايا كده و سابت السرير و نزلت راحت نامت علي الكنبه الي في الأوضه ..

فهد : هو السرير مش مكفي الهانم و لا أي ..

ماسه : لأ أشبع بيه أنا هنام هنا أحسن منام جمب واحد زيك ..

فهد : لحظي انك شغاله تغلطي و أنا ده كله بتكلم بأحترام ياريت تلمي لسانك شويه ..

ماسه : مردتش عليه و نامت ...

فهد : أقول عليكي اي يا امي انتي و جدي مجوزني بلوه مش بنادمه قال محترمه قال بلا هم و بعدين نام ...

*في صباح يوم جديد تحديداً في قصر عيله الدمنهوري *

الجد : يلا يا حرمه منك ليها عايز احلي فطور يطلع للعرسان ..

ريتال : هو صح يا جدي قاسم جاي انهارده هو و عمي ..

الجد : ايوه يا ريتال و كمان رانيا مرات عمك و آيلان بنت عمك جايه معاهم ..

ريتال : ما انت عارف يا جدي مرات عمي مبتحبش القاعده هنا اكمنها من مصر 

الجد : احنا ملناش دعوه واصل هي هتيجي تقعد اليومين و تمشي زي كل مره مش عايز مشاكل عشان عمك و يلا روحي ساعديهم في المطبخ ..

ريتال : صفيه جوه معاهم يا جدي و انا تعبت كنت معاهم من بدري ..

الجد : طب اطلعي شوفي لو فهد هو و مراته صحيوا كده ..

ريتال : من عنيا و جريت علي فوق ..

*في المطبخ *

صفيه : امال ريتال فين يا مرات عمي ..

حفيظه : كانت قاعده بتتحدث مع جدك من شويه 

صفيه : طب انا خلصت الي في أيدي هروح اشوفها و جايه 

حفيظه : ماشي بس ابقي قوللها تيجي عشان عايزاها..

صفيه : حاضر يا مرات عمي ..

طلعت صفيه تدور علي ريتال لحد ما جدها قلها أن هي طلعت فوق تشوف العرسان طلعت هي كمان وراها ..

ريتال : كويس جيتي في وقتك مكنتش عارفه اخبط أو اعمل اي و لما يفتح اقوله أي ..

صفيه : استني ياختي و خبتط علي الباب ..

ماسه : كانت نايمه علي الكنبه الي قريبه من الباب فقامت تفتح من غير ما تنتبه للهدوم الي لابساها ..

فتحت ماسه الباب و شافت صفيه و ريتال قدامها الي كانوا ميتين من الكسوف ..

صفيه : اتكلمت و قالت جدي بعتنا عشان نشوفكوا صحيتوا و لا لسه عشان الفطار و كده ..

ماسه : قوليلو شويه و نازلين ..

ريتال : تمام و نزلت جري هي و صفيه ..

صفيه : عارفه يابت يا ريتال فهد ابن عمك ده محظوظ مجوز بت قمر بسم الله ما شاء الله..

ريتال : اه و الله مع انها هي كمان من مصر بس احسن من البت آيلان بنت عمك و بعدين اي آيلان ده هو ده اسم اصلاً..

صفيه : طب يلا يا اختي ننزل عشان جدك ..

*في اوضه فهد *

فهد : زق الباب بأيدو و قال أنتي فتحتي الباب كده ..

ماسه : أيوه دول كانوا ريتال و صفيه فيها أي يعني ..

فهد : فيها أن مفيش ست محترمه تفتح الباب بالبس ده يا هانم ..

ماسه : اولا الي كانوا برا دول بنات عمك تاني حاجه انا متعوده البس كده في البيت ..

فهد : في بيتكم لما كنتي انتي و امك بس هنا احنا بيت عيله و بعدين زقها و دخل يلبس لانه كان نايم بالفوطه بس من امبارح ..

ماسه : دخلت الحمام و فضلت تعيط و بعدين قالت مش كان أهون ليا اقعد مع ماما فريده أحسن من البهدله و الذل الي انا في ده ...

فهد : هتفضلي جوه كتير ..

ماسه : بغير هدومي عندك مانع ..

بعد شويه خرجت ماسه و كانت لابسه جيبه جلد لحد تحت الركبه بشويه و عليها تيشرت أبيض مكتوب عليه بالاسود و شوز أبيض ..

فهد : كان واقف قدام المرايه و كان كل شويه يعطس بعدين بص لماسه و قال أنتي هتنزلي كده ..

ماسه : أيوه ..

فهد : أحب اعرفك احنا مش في مصر احنا هنا في الصعيد و ياريت الهانم تحترم نفسها شويه ..

ماسه : انا لبسي محترم تمام و بعدين انا متعوده علي اللبس ده و سابته و نزلت ..

فهد : خبط بايدو علي التسريحه و قال لسانه طول عليا اوي ..

ماسه : نازله علي السلم و بعدين ريتال و صفيه راحوا يتكلموا معاها..

ريتال : ممكن أسألك سؤال ...*ريتال و صفيه ولاد عم عندهم الاتنين 17 سنه يعني اصغر من ماسه ب 2 سنتين *

ماسه : اتفضلي

ريتال : هو انتوا عندكم في مصر كل البنات بتبقي حلوه كده ..

ماسه : ضحكت مش شرط و علي فكره انتوا قمر اوي ..

صفيه : طب ممكن انا كمان أسألك سؤال ..

ماسه : قولي ..

صفيه : هي دي عينك و لا بتاع من الي بيحطوه ده الي بيغير لون العين ..

ماسه : لا يا ستي عيني و بعدين ما فهد كمان عينوا زي ..

ريتال : ايوه مهو فهد من القاهره اصلا بس بعد وفاه عمي جه هنا ..

ماسه : يعني هو مش عايش هنا اصلا ..

صفيه : بصي يا ستي فهد امه اصلاً من القاهره و دي تبقي مرات عمي يعني مرات ابو فهد و كانت بتشاور علي أنعام *دي الي كانت موجوده في البارت الاول ام العريس*

ماسه : اه فهمت يعني ابو فهد متجوز اتنين ..

ريتال : أيوه عمي كان متجوز أنعام اكمن يعني هي بنت عمه بس ربنا مرزقهمش بعيال فراح اتجوز مرات عمي نرمين و دي ماتت بعد ولاده فهد بشهر عشان كانت ضعيفه ده كل الي سمعته و الي اعرفه عن فهد ..

ماسه : تمام هو المطبخ منين ..

صفيه : من هناك بس لي 

ماسه : هقوم اساعدهم جوه ..

الجد : من ورا أصيله يا بنتي بس هما خلاص خلصوا و بعدين مينفعش عروستنا تشتغل من اول يوم ليها في البيت ..

ماسه : قامت و سلمت عليه بعدين باست أيدو..

الجد : ربنا يحميكي يابنتي امال جوزك فين ...

فهد : نازل علي السلم انا اهو يا جدي و راح سلم عليه ..

الجد : صباحيه مباركه يا عريس ..

فهد : تسلم يا جدي وراح قعد جمب ماسه بعدين قالها حسابك معايا بعدين علي الي حصل فوق ده ...

ماسه : بصتله بعدين قالت انا مش جاريه عندك عشان تذلني و لا تبهدلني و ابقي اعمل الي انت عايزه ..

فهد : مسك أيديها بغضب و قال عارفه أنا مش مسئول عن أي حاجه هتحصل لو سمعت ليكي كلمه تاني ..

ماسه : بتتألم ممكن تسيب أيدي ..

الجد : خير يا ولاد في حاجه ..

فهد : لأ يا جدي أحنا بس كنا بنتكلم في حاجه ..

الجد : ماشي ربنا يسعدكم يابني ..

فهد : شغال يعطس ..

ماسه : ميلت عليه و قالت علي فكره انت واخد برد ..

فهد : ملكيش دعوه و خليكي في نفسك ..

الجد : مالك يا فهد شغال تعطس من ساعه ما نزلت ..

فهد : مفيش يا جدي ده شكله دور برد ..

حفيظه : الفطار جاهز يا حج ..

الجد : طب يلا نروح نفطر بعدين اطلع ريح شويه ..

فهد : حاضر يا جدي ..

الكل اتجه علي طبليه الاكل الي كانت بتحتوي علي قرص وفطير من جميع الانواع و كلها معموله بالسمنه البلدي..

فهد : خلص اكل و طلع الاوضه و ماسه طلعت وراه ..

ماسه : قاعده علي الكنبه و ماسكه بطنها و بتعيط ..

فهد : ممكن أفهم بتعيطي لي ..

ماسه : بطني وجعاني اوي و لسه مكمله عياط ..

فهد : خرج من الأوضه عشان يروح الصيدليه يجيب ليها حاجه لبطنها ...

في الوقت ده كان عم فهد وصل هو و مراته و عياله و الكل كان قاعد بيسلم عليهم ...

الجد : اطلعي يا صفيه نادي ماسه عشان تسلم علي عمك ..

صفيه : حاضر يا جدي 

طلعت صفيه و خبط علي الباب و اول ما ماسه فتحت قالتلها أن جدها عايزها تحت ..

نزلت ماسه سلمت عليهم و في الوقت ده كان فهد لسه جاي من برا ..

فهد : زعق مره واحد و قال ماسه ..

تتوقعوا أي الي حصل عايزه تفاعل حلو زي البارت الي فات 

لمتابعة البارت الثالث اضغط هنا
reaction:

تعليقات