رواية حلم الصعيد الفصل الخامس 5 – بقلم مليكة محمد
الفصل الخامس
عندما خرج اسلام ليجد شئ غير متوقع وجد فتاه في بدايه عمرها مطعونه وهناك رجل يعتليها وهو الذي قام بطعنها وعندما رأى اسلام قد هرب فذهب اليها اسلام وقال : انتي يا بت فوجي فوجي متغمضيش عنيكي خليكي معاي
وكانت مليكه في عالم اخر تراه ولكن لا تسمع اي شئ مما يقول واغمي عليها واحتار اسلام ماذا يفعل فهو لا يستطيع حملها لانها محرمه عليه ( هكذا معتقداتهم فحتي لو امراه تموت امامهم لايستطيعو ان يلمسها سوي امراه اخري )
ولكن اسلام عزم الامر علي حملها واخذا الي المكان الذي يسكن فيه وقال محدث نفسه : اعمل اي دلوج امشي واسيبها ولا اعمل اي بس دي بتتصفي وهتموت وهيبجي ذنبها في رجبتي اعمل اي انا دلوج وفي لحظه افتكر اخته وان ممكن البنت دي تبقي اخته
وبعد تفكير قرر معالجتها ودعا ربه انه يغفرله علي لمسها وقام بفتح فستانها من الامام حتي يعالجها ولكن هي كانت تتالم فهي تشعر بالوجع لعدم وجود بنج
ومره اخري الاقدار تلعب لعبتها ويدخل عليهم احد رجال المنطقه : اجف مكانك لطخك انت ازاي تكشف علي حرمه اكده ولا انت عشان ابن كبارات البلد تعمل اكده لاااا انتو لازمن تموتو انتو التنين وقام بتعمير بندقيته حتي يقتلهم ولكن اسرع اسلام في الرد وقال بدون وعي حتي يخلص نفسه من هذا المئزق : استني بس يا حج دي مرتي وفي حد اتهجم علينا
قال الرجل بهدوء بعد ان فسر له اسلام : ومجولتش لي يا ولدي من الاول خلتني ارفع عليك السلاح وكنت هموتك متزعلش يا ولدي بس ده شرف
قال اسلام : حصل خير يا راجل يا طيب وجد اسلام الرجل ينظر الى الاسفل وهو لا يعلم لماذا ولكن تذكر انه قام بقطع فستانها حتي يقوم بتطهير الجرح فمد يده مره اخري وحاول مداريه ما يمكن وقال : لوسمحت يا عم عندك اي حاجه البسهالها عشان اداري الجرح
قال الرجل : ايوه يا بنى هخلي حمديه مرتي تجيب لها حاجه من خلاجتها
قال اسلام : تشكر يا عم وذهب الرجل وحدث اسلام نفسه وهو ينظر اليها يا ترى اي حكايتك وليه وجعتي في طريقي ولي الراجل طعنك اكده لما تصحي هبجي اعلرف منيكي كل حاجه
وقطع حبل افكاره الرجل وهو ومرته عندما دخل وقالت : يا مرحب يا بيه اتفضل الجلبيه اهه معلش بجي مش قد المقام
رد اسلام : له عادي ولا يهمك غيرلها وانا خارج بره
استغرب كلاهما فهي مرته ثم استعاب ما قاله وصحح وقال : هغسل يدي من الدم وكده
قامت هذه المراه بتبديل ثياب مليكه
وفي الجهه الاخرى اتصل حمدي ب ام مليكه واخبرها بانها هربت مع احد من البيت وذهبو نعم لقد لطخ شرفها
في منزل مليكه
ام مليكه : شايف عمايل بنتك اي رائيك في تربيتك شايف اختك مصدقت تسافر وتبعد عشان تمشي علي حل شعرها
عندها غضب الاب وقال : لا اكيد في حاجه غلط وبعدين اهلك دول اصلا انا معرفش عنهم حاجه افدي بنت اتئذت وهما بيقولو كده وخلاص وبعدين مين قرايبك دول هه
ارتبكت الام وقالت : ها ما قولتلك قرايبنا من بعيد يعني هو هو في اي انت هتمسك في موضوع قرايبي وتسيب بنتك اللي دايره علي حل شعرها
وانتهي الديث علي انهم سوف يذهبون الصعيد وسوف يحجزون مقاعد لهم ولكن لم يكن هناك متوفره غير بعد اسبوعين فانتظروا
عند مليكه استيقظت علي وجع في جانبها ووجدت احد جمبها لا تعرفه ولكن هي رأته من قبل ظنت بانه احد رجال حمدي فقامت مسرعه لتذهب ولكن لم تستطيع السير فالجرح فتح من حركتها وتاوهت بصوت مسموع ووقعت على الارض فاستيقظ اسلام وجدها بعيده عن السرير ويبدو عليها الرعب ولم يتحدث حتي قالت : والنبي سبني امشي انا عملتلكو اي سبوني بقييي
رد اسلام : انا معرفكيش ولاا اعرف انتى بت مين هنا بي شوفتك بليل وكان في حد طعنك انتي اي حكايتك انتي سرجتي حاجه
قالت وهي تشعر ببعض الراحه : والله ما سرقت حاجه الحيوان كان عايز يعتدي عليا
انصدم اسلام فلا يوجد احد هنا يجرا علي فعل ذلك غير القليل فهذه اراضي جده فلا يوجد فيها شخص كهذا وقال : اسمه اي ولد المركوب دي واي حكايتك معاه
نظرت له قليلا قبل ان تتحدث فهي لم تعتاد علي ان تخبر احد بسرها ولكنه سوف يساعدها وقبل ان تتحدث دخلت عليها المراه وقالت : انتي جومتي يا بنيتي
قالت مليكه : معلش انا مش متذكره هو انا اعرفك
ردت الست وقالت : له يا حبه عيني انا مرت الراجل اللي ساعد جوزك
انصدمت مليكه واسلام بدا عليه الارتباك وقبل ان تتفوه مليكه رد اسلام : هي مش محتاجه حاجه متشكره
ردت مليكه : لو سمحتي كنت عايزه طرحه عشان لما نخرج
وذهبت المراه احضرت لها الطرحه وحاولت مليكه ارتدائها ولكن لم تستطيع فساعدها اسلام في ذلك
وقالت مليكه : لوسمحت انا عايزه اعرف اي موضوع جوزك ده انا اول مره اشوفك اصلا
رد عليها اسلام : انا هحكيلك كل حاجه وحكلها منذ ان شاهد الرجل يطعنها واخبرها من هو حتي لا تقلق
ردت مليكه : طيب انا متشكره جدا كده مفيش حد عارف اني مراتك غير الاتنين دول روح قلهم واحنا ماشيين ما يقولوش لحد
وعندما خرجا اذا بالعمال يهنئونه علي زواجه وعامه الشعب انصدمت مليكه فالناس كلها علمت بامر زواجهم حتي بيت جده قد علم
قالت مليكه : ينهار اسود هما لحقو يعرفو
رد اسلام بغرور : اكيد هو انا اى حد ولا اي
ردت مليكه : طب هنعمل اي في المصيبه دي
قال : مفيش غير حل واحد انا كده كده جوازي الناهرده يعني المفروض اني اروح الجصر دلوج عشان اجهز انتي هتيجي معايا وهكتب عليكي هناك انتي والتانيه
قالت : انت بتهزر نت ازاى تعمل كده في حبيبتك وغير كده انت هتدمرلي مستقبلي
قال بسخريه : بس متجوليش حبيبتى ثم تابع بجديه بعد ما البلد كلاتها عرفت انك مرتي واطلجتي مني هيجولو عنك كلام عفش عن شرفك وانا يا بت الناس ميرضنيش اكده انتي بمثابه اختي
لاول مره احد غريب يخاف عليها غير اخااها لقد شعرت بانه رجل جيد ووافقت مليكه علي عرضه
ثم قال : هنتجوز سنه ونص يا بت الناس وهطلجك زي ما انتي ليكي عندي الاحترام وبس ومتدخليش في اي شئ لع علاجه بيه او اختي لاني لو عرفت ان انتي زعلتيها هجتلك
قالت : انا عارفه كلامك دا كويس لانى عندي اخ زيك كده كل حاجه عنده عادي الا اللي يزعل اخته عموما متخافش انا مش بحب ازعل حد مني اصلا المهم دلوقتي انا خايفه عشان عروستك ورد فعلها اكيد هتزعل
رد عليها : احنا مش بنحب بعض هي بت عمي وانا متجوزها عشان انا اولى بيها من الغريب ودا جرار جدي مش جراري انا واحسن حاجه انك متتعمليش معاها وااصل ويلا بينا بجي عشان اتاخرنا
فقام بمساندتها حتي تمشي ولكن لا تستطيع فالجرح لسه جديد فقام بحملها تحت اعتراضها الشديد وركبو عربيته وعندما ذهبو الي القصر قام بانزالها وحملها مره اخري حتي يصعدو السلالم وانزلها امام الباب ولكن قبل دخولهم قالت مليكه : استني هو انت ازاي يعني هتكتب عليا جوه وانت عرفت البلد اني مراتك
قال : هخبر جدي كل شئ وهكتب عليكي بعيد عن الناس بتاريخ جديم
قالت مليكه : ماشي وبجد شكرا ليك جدا
وعندما دخلووووو القصر ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
هل هيتجوز مليكه فعلا ؟
هل نعمه هتعامل مليكه بحب؟
اي موقف الجد عند دخولهم ؟
هل هيستغني اسلام عن مليكة لو رفض الجد ؟
هل ابو مليكه هيعرف اللي مليكه مخبيااه ؟
يا تري اي اللي هيحصل لما مليكه تقابل اهلها ؟
كل دي اسالة لوعايزين تعرفو ايجابتها كملو الرروايه للاخر
اتمني تتفعلو علي الرواية
• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد ” اضغط على اسم الرواية