رواية حلم الصعيد الفصل الثالث 3 – بقلم مليكة محمد
الفصل الثالث
يا جماعة انا غيرت اسم البطله من شمس لمليكه عشان انا كنت كتباها في الورق مليكه
جاء يوم الذي تحلم بيه مليكه هو يوم تحقيق حلمهاا واخيرا ستذهب الي الصعيد اسيقظت قبل الجميع علي غير عادتها قامت بجمع جميع اشيائها في حقيبتها وتاكدت بانها لم تنسي شئ واتصلت علي صديقتها حتي يلتقيان ليذهبا معا فاغلقت معها واستيقظ اخاها تفاجأ بأنها سوف تذهب فهو لم فارقها ابدا اودها وقامت بوداع ابيها فقط والتقت بصديقتها
مليكه : اخيرااااا هروووح بس انا متضايقه عشان محمد وبابا هيوحشوني
استغربت صديقتها فهي لم تذكر امها وقالت : اي دا يا مليكه طب وطنط
نظرت لها مليكه وتابعت بسخط : اه وماما
شكت بها صديقتها فهي تعلم ان صديقتها بها شئ ولكن مليكه لا تخبر أي حد بشئ يؤلمها ليس عدم وثوق بل خوف من ان يقوم اي شخص باستغلالها وتفضل السكوت فتعلم صديقتها هذا فمليكة اتغيرت جدا بسبب الواقع المؤلمه التي عاشتها وهي صغيره ولكن لا يعلمها احد حتي صديقتها تعلم انها موجوعه وانها اتغيرت ولكن لا تعرف لماذا فاصبحت مليكه شديده العصبية لا تثق باحد سوي ساره واخاها لا تختلط بالناس لا تسامح من خدعها او كذب عليها فهذا كله عكس شخصيتها الاولى فضلت صديقتها الصمت وقامو بتغيير الموضوع بالضحك كعادتهم
ولكن لم تدرك مليكه ان هناك شجار عنيف بسببها في المنزل
ممدوح والد مليكه : ما خلاص بقي يا ياسمين هي عملت اي يعني ما انا عارف
ردت : والله وانا اي في البيت دا ما تصحيني
رد محمد حتي يهدأ والدته : يا ماما هي مكانتش عايزه تزعجك
نعم قام اخاها بالكذب حتي يحمي اخته حتي لا يعكر من فرحتها
ردت : عموما انا غلطانه اني بسأل عليها اصلا انشالله تموت مليش دعوه
استغرب الوالد كثيراا من هذه الام التي تدعي علي ابنتها بالموت فهو لم يرى جفاء مثل هذا ابدااا
****** في الصعيد ******
كانت تظهر عليها خبثها هي وابنتها نعمه فهي تعشق اسلام ولكن لامواله فقط وهذا ما زرعته بها امها من صغرها
قالت حفيظه بخبث : ابسطي يا بت يا نعمه اهو هيبجي جوزك كمان سبوعين وتخلفيله الواد ويبجي المال كله تحت رجليك
قالت نعمه : ابببباه يا اما انا مبسوطه جوي معجوله كل الفلوس دي هتبجي تحت رجلي مش مهم بجي اني استحمل جرفه وبروده دا اهم حاجه ماله يا اما
قالت امها : عفارم عليكي يا بت يا نعمه اوعاكي تبجي خايبه كيف ابوكي يستني اللي يعطهوله جدك
قالت : لع يا اما انا هعليكم معايا بس اتجوزه
وضحكا معا بخبث لخطتهما ولكن الاقدار تغير كل شئ
عند اسلام في مكان بناء الشركه الجديده
مازن : بجولك يا ولد عمي انى عارف انك معتحبش اختي واصل بس عاملها كيف ما ربنا جال اني عارف كل حاجه بس مش هستحمل حاجه عفشه توحصلها يا ولد عمي
اسلام وقد فهم صديقه الذي لا يثق باحد سواه ولا يوجد صديق له غيره : متخافش يا مازن هعاملها كيف ما ربنا جال في كتابه ثم اضاف ليخفف من الجو : هعاملها كيف اختي بالضبط
ههههههههه وضحكا سويا
واخيراا وصلت مليكه الي الصعيد فهي لم تنم طوال الرحله منتظره الوصول
قالت مليكه براحه : ياااه اخيرا الواحد هيستريح بقي والله احساس حلو مش كده يا ساره
ردت ساره : اه يختى حلو بس احنا هنقعد فين اوعي تقولي انك معملتيش حسابك
قالت مليكه : لا يختي منستش حاجه زي دي ماما عندها ناس قرايبنا هنا هنقعد عندهم
اتضايقت مليكه جدا من نفسها لانها كذبت علي صديقتها ولانها لا تحب الكذب ابدا
قالت ساره يا بنتى مش هنبقي تقال عليهم
ضحكت بسخريه وقالت :ههه لا متقلقيش هنبقي علي قلبهم زي العسل
لم تعلم ساره لما تحدثت مليكه هكذا ولكن لم تابي لحديثها فهي متعوده انها بتتكلم بالغاز وقالت: طب يا بنتى انتي عارفه طريق البيت
ردت مليكه : لا يا بنتى والله المفروض ان في عربيه هتاخدنا من هنا لم تكمل حديثها اذا بسائق العربيه يسالهم : حضرتك الانسه مليكه ممدوح
ردت مليكه : ايوه انا شوفتي يا بننتى يلا بينا
ثم وصلو الي بيت متكون من اربع طوابق ودخلو فيه وكان هو من يستقبلها بابتسامه ساذجه ونظرات غير مريحه لها تماما نعم هو الذي تبغضه وبشده انه حمدي : اهلا اهلا بالحبايب
ردت ساره بابتسامه فهي لا تعره ظنا بانه قريب صديقتها : اهلا ازيك يا عمو
رد عليها : اهلا يا حبيبه عمو تعالي عشان اوريلك اوضتك عشان تستريحي فيها
لم تحب مليكه طريقه كلامه مع صديقتها ثم قالت : لا هو كفايه اوضه لينا احنا الاتنين
قال لها : لا طبعا لازم كل واحد في اوضه
تعجبت مليكه جدا من اصراره ولم توافق حتي ظهرت امراة في الخمسينات يظهر عليها الطيبه الشديده وقالت : خلاص يا حمدي وبعدهالك ما تسيبهم علي كيفهم
غضب حمدي لان امه بوظت خططه : خلاص يا ام حمدي ماشي
ومليكه في نفسها معقوله الست البشوشه دي تبقي مخلفه دا
ذهبت مليكه وسلمت عليها وشعرت بانها طيبه فعلا وعنما ذهبو كي يستريحو وقالت ساره : هو انتي لي موافقتيش ان كل واحد يقعد في اوضه
نظرت اليها مليكه وقالت بكذب : كده عشان عيزاكي يعني تبقي معايا وكده ولا انتي مش عايزه تبقي معايا في نفس الاوضه
شكت بها قليلا وقالت : اممممم ماشي يا ستي خلينا ننام بقي
قبل ان ينامو قامت مليكه قفلت الباب بالمفتاح وقبل ان تسالها ساره كعادتها قالت مليكه : باااس والنبي من غير ما تسالي عشان عايزه اخلص منك قفلته بالمفتاح عشان لو في حد ميعرفش ان احنا هنا ميخشش علينا واحنا نايمين يعني ويلاا اتخمدي بقي
ذهبا في سبات عميق ولكن هناك خطط تحدث في الاسفل
وكان يقول حمدي بصوت واطي : بس البت جامده هي وصحبتها بس البت شكلها عارفه حاجه انا لازم احظر منها بس صاحبتها هي اللي هبله يلا اهو تسليه جديدة وصغيره بدل الوليه الرخيصه دي
عايزين تعرفو مين هي كملو باقي الروايه
عند اسلام لقد عاد الي المنزل وجد عمه ومراته وابنته هناك فقال في سره : يارب عدي الليله دي علي خير وقال : اذيك يا عمي انت ومرت عمي
قالت مرات عمه : الحمد لله بخير يا ولد الغالي مفيش اذيك يا نعمه دي بت عمك بردك وهتبجي مرتك
قال وهو كاد ان ينفجر بهم : اذيك يا بت عمي
ردت : الحمد لله يا ولد عمي كيفك
قال وهو ذاهب الي غرفته : تمام عن اذنكو بجي
دخل الي غرفته ودخل الي الحمام وهو بيستحمي ومع هطول المياه الساخنه علي جسده اخذ يتفكر بالماضي الذي لا ينساه ابدا
فلاش باك
سحر : يا بيبي فينك انت وحشتني اوي
رد عليها : ايوه يا جلبي انا جايلك اهه
وعندما تقابلو قال: اذيك يا حبه الجلب
ردت هيه بحنق واضح : اووووووف بجد مش هتبطل لغتك دي ما تتعلم تتكلم زينا كده
رد عليها بخشونه : بجولك اي دي عادتنا وتجاليدنا وش هغيرها واصل وانتي لازمن تحبيني كيف ما انا اكده
ردت عليه بلا مبالاه : اها خلاص خلاص هو انت هتقول امتي لجدك ان انت هتتجوزني بقي
رد هو : لما اعاود بس هبجي اخابره
قالت : متنساش تكتبلي مهر 3مليون جنيه يا حبيبي
كان يعتقد ان حبها لي كان لماله فقط ولكن كان يرفض هذه الفكره وقال : ماشي يا حبيبتي انشاء الله
بااك
حرام عليكي لي تعملي فيا كده كنت هعملك كل اللي انتي عايزاه انتهي من استحمامه وخرج ولكن هو ليس مكتوبله الراحه فهاتفه يرن من احد العمال يخبره ان هناك مشكله في المشروع وانه لازم ييجي ثم ذهب سريعا عائدا الي المكان فوجد عطل في ماكينه رفع الحديد واخبره العامل ان عليه البقاء هنا ذهب الي كوخ من الخوص واستراح به
عند مليكه
قامت من نومها علي احد يخبط علي الباب ارتدت حجابها وفتحت الباب وجدتها ام حمدي فابتسمت لها وقالت : اذيك يا طنط اتفضلي وعندما دخلت وجدت ان ساره استيقظت ايضا قالت : انا بس جيت اقولكو ان الاكل جاهز يلا مشان تاكلو
قالت مليكه : حاضر يا طنط احنا نازلين
وذهبت ام حمدي وارتدت البنات فساتين ونزلو الي الاسفل معا
وعنما جلست ساره جلس بجانبها حمدي فابتسمت له فهي لا تعلم نواياه ثم قالت لها مليكه بصوت خافض لا يسمح النقاش ابدا : تعالي اقعدي مكاني قومي يلااا
اومئت ساره وقامت وغضب حمدي من مليكه لانها فهماه وابتسم علي مضض ولكن قال ليحاول معاها ايضا لما لا
وعندما هما ياكلو شعرت مليكه بان شئ يلمش رجلها وعندما وجدت ايده قامت بملئ معلقه من الشوربه الساخنه ودلقتها علي يده عندما صرخ من الوجع قالت باعتذار مصطنع : اي دا معلش مكنش قصدي خالص
ثم قال هو : ههه عادي عادي متاخديش في بالك وذهب سريعا من علي الطاوله
قالت ساره : اي اللي انتي عملتيه دا
قالت مليكه ببرائه : هو انا عملت حاجه الله وعندما انتهو قالت مليكه لساره : يلا بقي عشان هنلف في البلد شويه
وعندما ذهبو واستمتعوا كثيرا واخذو بالكثير من الصور وعندما عادو متعبين صعدو الي غرفتهم حتي يستريحو ونامو
ومر يومان علي هذه الفرحه والسعاده علي كليهما وفرحه ساره التي لم تكن متوقعه بانها ستفرح هكذا اذا باتصال يغير كل هذا انه احد جيرانهم اتصل بساره واخبرها ان مامتها تعبانه جدا وانهم نقلوها المشفي قالت ساره لمليكه : انا لازم انزل بقي يا مليكه هضطر اسيبك هنا لوحدك
قالت مليكه : لا انا هنزل معاكي عشان اشوف طنط
قالت ساره : ملهاش لازم ومتقوحيش معايا عشان مش هخدك انا هبقي اطمنك بالتليفون يلا سلام
لم تترك لها فرصه للكلام وذهبت بعد وداعها سريعا لها
اما عند اسلام فقد تم تغير وقت الزفاف وسيكون في نهايه الاسبوع هذا امر الجد بعد ما حفيظه قالت له بخبث : عيب يابه الحج البت جدامه اكده وهي مش مرته حرام واخذت تملي دماغه بسمومها التي لا تنتهي ابدا
يا ترى اي اللي هيحصل لمليكه وهي لوحدها ؟
ومين حمدى دا واي علاقته بمليكه ؟
لي مليكه بتكره مامتها اوي كده ؟
• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد ” اضغط على اسم الرواية