رواية كان لي طوق النجاه الفصل الثامن 8 – بقلم جاسمين محمد

رواية كان لي طوق النجاه – الفصل الثامن

مسك كان عطيه دهرها فلفت بستغراب من تواجده:انت بتعمل اي هنا
عاصي اول ما شافها اتصدم من جمالها وحزن اكتر لم شاف عينها اللي حمره من كتر العياط (عاصي اول مره يشوف وش مسك لانه وقت ما كان بيشوفها كانت في الكليه وكانت بتكون لابسه النقاب عشان اللي هيسال اتصدم ليه لم شاف وشها مع انه قابلها قبل كدا)
مروان وهو نازل من علي السلم:جي ياخدك
مسك بستغراب:جي ياخدني ازاي مش فاهمه وياخذني فين
مروان:جي ياخد مراته فيها مشكله
مسك بستغراب:هو انت جوزي
مروان رد بالنيابه عن عاصي:اه هو ياختي
كارما بصدمه وصوت عالي :مستحيل
عاصي مسك ايد مسك وهي اول ما ايدو لمست ايدها حست بتق.شعره في جسمعها:يلا عشان نمشي
كارما بصدمه وغيره لم مسك ايدها قربت منهم وبتحاول تبعد ايدو عن ايدها :لا مستحيل تتجوزها هي انا اللي معجبه بيك وكمان هي مش من مقامك مستحيل انت تتجوز الجر.بوعه دي
عاصي بعصبيه:كارما احترمي نفسك شوي وانتي يلا وشد مسك وطلع بيها من الفله فتحلها باب عربيته وركبها بالغصب ولف ركب جنبها
عند كارما قعدت في الارض بصدمه ومروه امها نزلت جنبها وبحنيه:اهدي ياحبيبتي
كارما:بقا المع.فنه دي يتجوزها وانا كارما مدحت دانا معجبه بيه وبحبه
مروان بتتريقه:وانتي من ايمتا اصلا بتحبي حد انتي اكيد معجبه بيه عشان شكله وانه غني وانه كمان مش بيجري وراكي زي الشباب التانيه
كارما بزعيق:ماماااااااا خليه يسكت ويمشيييي من قدامييييي
مروه:مروان امشي روح الشركه
مروان :اصلا رايح سلام وسابهم ومشي
……………………..
عند مسك وعاصي في العربيه
عاصي :ساكته ليه
مسك :……..
عاصي:بكلمك علي فكره
مسك بصتلوه وسكتت
عاصي :ردي ساكته ليه
مسك:ارد اقول اي وهو باعني ليك وكمان مش عارفه انت ليه اتجوزتني
عاصي :هتعرفي بعدين ليه اتجوزتك المهم مش عايزك ساكته كدا
مسك :انت عايز مني اي اتجوزتني عشان تندمني اني صوتي كان عالي عليك قدام الطلاب واني اتخانقت معك وشت.متك
عاصي:اعتبري اني اتجوزتك عشان كدا عشان تريحي نفسك من التفكير
مسك :لا مش اعتبر ان عايزه اعرف كل حاجه ودلوقتي حاله وخبطت بايدها قدامه في العربيه
عاصي داس علر الفرامل ووقف العربيه ومسكها من ايدها وبعصبيه :مش عايزه اسمع صوت عالي انك ما بكرهش كدا ان حد يعلي صوته عليا انتي سامعه
مسك خافت من منظره وصوته وهزت راسها بحاضر
عاصي ساب ايدها ورجع شغل العربيه وتجه بيها للمطار
…………….
يقين فتحت الباب علي حمزه في الاوضه من غير ما تخبط :حمزززززززه
حمزه بخضه:في اي ياز.فته انتي
يقين:عماله ارن علي مسك ومش بترد عليا متيجي توصلني لحد شقه نورهان اسالها
حمزه :مسك سافرت امريكا
يقين بصدمه:فين ياخوي
حمزه:بقول مسك سافرت امريكا
يقين :كيف ومع مين
حمزه:مع جوزها
يقين بدون وعي:اه طيب اي انت بتقول مع مين
حمزه:بقول مع جوزها عاصي
يقين :وده اتجوزها ايمتا ده
حمزه:دي قصه كبيره ابقا احكهالك بعدين لم اخلص الشغل اللي معايا ده
يقين :تمام بس عاصي هياخد باله منها صح وهيعوضها عن كل اللي شافته
حمزه:اكيد وانتي عارفه عاصي علي قد قسوته وانه صعب بس حنين جدا
يقين بحزن علي صحبتها لأنها خايفه عليها:فعلا انا رايحه اوضتي بقا
حمزه مسكها من ايدها ووقفها:حبيبتي متخافيش عليها عاصي اكيد مش هيعملها حاجه
يقين:واثقه من عاصي بس زعلانه لأنها بعدت عني وكمان امتحاناتها
حمزه:ابقا كلميها علي التلفون وعاصي اكيد هيتصرف في موضوع الامتحانات دي متقلقيش
يقين:اشطااا ياشق
حمزه:شق يابت انتي في طب يعني كام سنه وتبقا دكتوره مش سواقه توكتوك
يقين:ياخوي بنفك عن نفسنا الاه
حمزه:بتفكير فكي ياختي المهم بقول صح
يقين :اي
حمزه :بعد كدا مينفعش تدخلي عليا من غير ما تخبطي الباب عشان انا ولد ومينفعش افرض قاعد وواخد راحتي ولابس لبس مش كويس او مش لابس حاجه يبقا الموقف اي وقتها فا مدام الباب مقفول وحد جوه لازم نخبط قبلها لم يوافق ندخل ندخل اشطااا يازميلي
يقين بتفهم لكلام اخوها:اشطااا ياشق
حمزه:يقين غو.ري اطلعي بر
يقين:طالعه ياخوي ما تذقش
…………………….
عند مسك وعاصي ومازن وصلوا امريكا وركبه العربيه ووصلوا فله عاصي
عاصي وهو داخل من الباب كان في واحدها كبيره في السن واقفه منتظره باين عليها العز وكانت عينها لونها فيروزي نفس لون عين مسك اول ما عاصي شافها جري عليها بأس ايدها وخدها بالحضن
عاصي :حبيبته قلب عاصي اللي وحشتني
فاطمه _بس يا بكاش عشان لو وحشتك كنت سألت علي تيتا من وقت ما سافرت
عاصي :وحياتك عندي كنت مشغول بس اديني جيت اهو ياموزه
فاطمه (جدته ام امه ):بتأكل عقلي بكلمتين زي كل مره يابن بنتي
مازن من وره:تربيتي يافطوم
عاصي :احترم نفسك ياض اي فطوم دي
مازن قرب من فاطمه وسلم عليها وخدته بالحضن :انتي مش عاجبك دلعي يافطوم
فاطمه بضحك:اه ياحبيب فطوم
مازن وهو بيطلع لس.انه لعاصي:اطلع منها انت
عاصي:بقا كدا ماشي ان ما لمي.تك مكنش انا يا مازن الك.لب
فاطمه خدت بالها من مسك وهي واقفه بعيد بصطلها شوي بستغراب من بعض الملامح اللي تشبها شوي
فاطمه:مين دي ياعاصي
مازن:مراته
فاطمه بصدمه:مراتك
عاصي :ابقا اعرفك كل حاجه بعدين يا تيتا المهم اعرفك عليها وقرب من مسك ومسك ايدها وقربها ليهم
تيتا دي مسك مسك دي جدتي
مسك وهي باصه في الارض :اتشرفت بمعرفتك
فاطمه حسه انها عايزه تحضنها فراحت شدتها لحضنها بتلقائيه :لم تسلمي عليا تيجي في حضني انتي دلوقتي مكانتك من مكانه عاصي مدام مراته
مسك :ربنا يخليكي يارب
مازن خبطت فاطمه في دراعه وبصوت واطي:بس اي رايك الواد ده وقع واقف البت موزه اووي
عاصي بعصبيه :وقسم بالله لو سمعت كلمه تاني زي اللي قولتلهم مخليك تعرف تنطق طول عمرك
مازن بخوف:ليه والطيب احسن انا رايح اوضتي ياعم
عاصي:علي بيتك ياحلتها يلا ريحني منك شوي
مازن :بقا كدا بتطردني
عاصي :اه
مازن :يرضيكي يافطومه قلبي
عاصي :مازن عايز ارتاح كفايه هزار
مازن:ياعم خلاص انا اخد تيتا تاكلني وبعدين امشي وخد فاطمه ومشي
عاصي :تعالي وراي وخدها وطلع اوضته فوق
……………………..
زينه:ايو يأتينا
فاطمه:عاصي جه
زينه :بفرحه :بجد انا جي اهو حالا
فاطمه :تمام يلا وهاتي فهد معاكي
زينه:حاضر هعدي اخدوا من مكتبه
فاطمه:تمام ياحبيبتي تيجوا بالسلامه
زينه قامت باست راس مامتها وطلعت وقفلت الباب وراحت اوضته فهد اللي قاعد علي مكتبه بيدرس حالا مريضه عندو
زينه بفرحه:فهد عاصي جه
فهد بعد اهتمام لكلامها :حمدالله علي سلامته
زينه :فهد عاصي اكيد مكنش قصده وانتو بتحبه بعض فا انسي بقا
فهد:عاصي غلط فيا قبل ما يمشي ومسمعش كلامي
زينه:ما انت عارف انه مش بيعمل اللي في دماغه
فهد:بس انا اخوه الكبير
زينه بضحك:يا اخي يخر.بيت الخمس دقايق اللي اتولدت فيهم قبله اي ده بتز.ل الواد بيهم كل شوي
فهد:احترمي نفسك طيب عشان انا اكبر منك بسنتين
زينه:من عيوني يادكتور بس يلا بقا
فهد ببتسامه علي تصرفات اخته:حاضر ياختي يلا وقام خلع البلطوه وطلع مع اخته من المستشفي متوجهين للفله
في اوضه عاصي
عاصي ساب مسك واقفه مصدومه وفتخت بوقهامن الاوضه اللي لونها اسود حتي الفرش بتاع السرير كل حاجه سوده
عاصي دخل خد دش وطلع لقها لسه واقفه زي ما هي
عاصي ببتسامه علي منظرها:ههه مش خايفه حاجه تدخل بوقك وانتي فتحه كدا
مسك بحراج :انا اسفه
عاصي :لا عادي ولا يهمك
مسك بدون وعي وهي باصه لبتسامته:ابتسامتك وغمزاتك حلوين خالص
عاصي بغرور :عارف علي فكره الكل بيقولي كدا
مسك باحراج:مش قصدي
عاصي :اممم المهم دلوقتي روحي خدي دش
مسك :حاضر بس ممكن اسال سؤال
عاصي:اتفضلي
مسك :هو فين اوضتي
عاصي:اوضتك دي
مسك برفع حاجب :وانت
عاصي :دي برضوا
مسك بعفويه :لا ياراجل
عاصي برفع حاجب:لسانك
مسك :اسفه بس من الصدمه المهم هنقعد مع بعض في نفس الاوضه كيف
عاصي:لازم نقعد عشان فطوم مستحيل توافق ان كل واحد فينا يقعد في اوضتي ومتقلقيش انا هنام علي السرير وانتي نامي علي الكنبه السرير دي
مسك:اممم تمام هحاول
عاصي:المهم انا نازل وانتي خدي دش وغيري وانزلي وراي
مسك:حاضر بس مش هتصلي
عاصي باحراج:اممم انا نازل
مسك فهمت انه مش بيصلي :تمام
مسك فتحت شنطتها وطلعت دريس لونه ابيض في موف وخمار موف ودخلت تاخد دش
…………………….
عند عاصي نزل تحت واول ما نزل باب الفله التفتح ودخلت منه زينه وهي بتجري علي عاصي اول ما شافتها
زينه بفرحه:اعععععععع عاصييييي وجرت حضنته
عاصي بحب وضحك علي اخته:قلب عاصي ياناس
زينه بحب:وحشتني اووي
عاصي وهو بيمشي ايدو علي راسها:وانتي كمان ياحبيبتي طمنيني عليكي
زينه:بقيت بخير اول ما شوفتك
عاصي:يارب دايما بخير ياعيوني
فهد من بعيد :حمدالله علي السلامه
بعدت زينه عن حضنه ووقفت جنبه
عاصي وقف وحط ايدو في جيبه وبرفع حاجب:الله يسلمك
زينه بتلطيف الجو:الله حلو سلام الاغراب ده يافطومممممم
فاطمه طلعت من المطبخ علي صوتها:نعم يانن عين فطوم
زينه:تعالي شوفي شغل العيال ده
عاصي وفهد ضر.بوها علي كف.ها
زينه:اععععع الحقيني يافطوم بيستقوا عليا عشان انا وليه ومقص.وره الجناح
فاطمه بستغراب:هي فين دي اللي مقص.وره الجناح ياحبيبتي دانتي بتاخد حقك تالت ومتالت
زينه:الله مش الواد عاصي ده اللي علمني
عاصي :بدل متشكريني بتقوليلي واد
زينه :ياعم تشكرات يلا اتصالحوا بقا
فهد:حقك عليا
عاصي :وانت كمان حقك عليا وراحوا حضنه بعض
زينه بفرحه زغرطتتت :لولولولولولولوي
مسك كانت نازله من علي السلم بستغراب :هو في فرح ولا اي
زينه بصدمه صفرت:اي الملاك ده ياناس
فهد :دي وتك.ه مش ملاك
عاصي بغيره:اخر.صوا انتو الاتنين

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!