رواية كان لي طوق النجاه – الفصل التاسع
زينه :ياعم تشكرات يلا اتصالحوا بقا
فهد:حقك عليا
عاصي :وانت كمان حقك عليا وراحوا حضنه بعض
زينه بفرحه زغرطتتت :لولولولولولولوي
مسك كانت نازله من علي السلم بستغراب :هو في فرح ولا اي
زينه بصدمه صفرت:اي الملاك ده ياناس
فهد :دي وتك.ه مش ملاك
عاصي بغيره:اخر.صوا انتو الاتنين
فهد برفع حاجب :في اي ياجدع انت صوتك
زينه قربت من مسك اللي واقفه علي السلم :انتي قمر كدا كيف
مسك خدودها احمرت من الكسوف وبصت في الارض
فاطمه:زينه ات.لمي
زينه:مين دي يافطوم
عاصي:مراتي
زينه وفهد في صوت واحد من الصدمه:مين وبصوا لبعض
زينه قربت من عاصي وحطت ايدها علي راسه :لا انت مش سخن بس كيف وازاي
فاطمه:زينه بطلي جنان المهم سلموا علي مرات اخوكي منك ليها
زينه :انا هسلم حاضر بس عايزه اعرف كيف
عاصي بزهق:شكلي مش هخلص من الاسأله انا رايحه المكتب ولم الاكل يجهز نادو عليا
مسك في سرها:ياجبان تجيبني هنا وتسيبني وتهرب
فاطمه قربت من مسك وبدأت تشاور علي زينه وفهد :دي زينه اخت عاصي الصغيره وده فهد تؤام عاصي فهد دكتور قلب وام زينه فهي في سنه رابعه هندسه
مسك :اتشرفت بيكم
زينه :اي الهدوء ده لا انا مش بحب الناس الهاديه الكيوت دي انا احب الناس الروشه ذي
فهد بتريقه:متغلطيش في الناس الروشه لو سمحتي عشان انتي تبع قسم العباسيه
زينه بعصبيه:والله اروح اشتكيك لعاصي ات.لم
فهد:ده عاصي اول واحد هيبصم علي كلامي انه صح
زينه :اعععع تيتا خلي الواد ده يت.لم
فاطمه:ات.لموا انتو الاتنين وبلاش صداع
فهد:انا طالع اوضتي ارتاح شوي. عقبال ما الاكل يخلص
زينه :وانا هخطف المزه دي ونقعد في الجنينه نتعرف علي بعض ومسكت ايد مسك وطلعت بيها الجنينه
عند عاصي كان قاعد فاتح الابتوب بيتابع الشغل بتاعه وتلفونه رن وقف يتكلم عند الشباك
عاصي :الو عملتوا ايه
_كل حاجه تمام ياباشااا
عاصي:عارفين لو غلطوا في اي حاجه هنسيكم انتو مين
_متقلقش ياباشااا احنا ماشين صح
عاصي:تمام سلام
_سلام
عاصي بيبص لاقي زينه ماسكه ايد مسك ورايحه بيها تقعد في الجنينه فضل واقف سرحان في ملامح مسك وفتح تلفونه وطلع صورت طفله صغيره علي التلفون
عاصي: لو شبه كنت طفشت بس نفس الاحساس اللي كنت بحسه وانتي معايا يطفلتي فمستحيل متطلعيش انتي انا لازم اعرف في أقرب وقت الحقيقه مسك تلفونه ورن علي حمزه
عاصي:الو حمزه
حمزه:اي ياصحبي
عاصي:عايزك تعمل ……….
حمزه:اممم طيب
عاصي :تمام سلام
حمزه:سلام
عاصي:بكرا بالكتير وهكون عارف حقيقتك يامسك ولو طلعتي انتي طفلتي هخبيكي في حضني عن العالم كله
يارب
……………………..
حمزه:يقين عايز منك مصلحه
يقين :تدفع كام
حمزه:اخلصي يابت انتي
يقين:ياعم براحه عايز اي
حمزه:عايز اقابل الداده اللي شغاله في فله مدحت اللي ربت مسك
يقين بتوتر :اممم ليه في حاجه
حمزه بشك:يقين في اي احكي
يقين :انا وعدتها انها مش مستحيل احكي سرها
حمزه بتفهم:طيب خليني اقابل الداده اللي ربتها وانا اعرف منها كل حاجه
يقين:حاضر هرن عليها واحاول اخليها تيجي هنا عند نورهان بنتها ونروح انا وانت وانت تكلمها
حمزه:تمام بس ياريت يكون بكرا الصبح
يقين:بس ليه عايز تعرف حقيقه مسك
حمزه:انتي ناسيه انها دلوقتي بقت مرات عاصي فهو عايز يعرف كل حاجه عنها
يقين بجزن:بالله عليك ياحمزه اوع تخليه يغير راي من نحيتها لم يعرفه الحقيقه ولا انه يسيبها دي ما صدقت انها ترتاح منهم
حمزه:مع اني معرفش حاجه فلم اعرف الحقيقه اشوف هعمل اي المهم يلا روحي علي اوضتك كلمي الداده خليها تيجي الصبح
يقين:حاضر
حمزه:اي حكايتك يامسك يارب استرها
يقين دخلت اوضتها رنت علي سميحه
يقين :الو ازايك ياداده
سميحه:الحمدالله بخير ياحبيبتي انتي عامله اي
يقين:الحمدالله بخير ياداده
سميحه:يارب دايما ياحبيبتي
يقين:يارب ياداده بقولك
سميحه:نعم ياحبيبتي
يقين:كنت عايزه اشوفك بكرا محتاجاكي في حاجه
سميحه بقلق:مسك حصلها حاجه
يقين:لا ابدا هي كويسه بس كنت عايزه اقابلك شوي
سميحه :حاضر ياحبيبتي اجي بكرا عند نورهان وتعالي هناك
يقين :تما هكون هناك الساعه تسع
سميحه:تمام ياحبيبتي سلام
يقين :سلام ياداده
يقين قفلت مع سميحه ورنت علي حمزه
حمزه برفع حاجب:بترني علي وانا في الاوضه اللي جنبك
يقين:ياخي مش تحمد ربنا ومش كفايه بعملك المصلحه بتاعتك
حمزه:بسسس خلاص احكي عايزه اي هو انا هخلص معاكي
يقين:اممم المهم هنروح بكرا علي الساعه تسع
حمزه:تمام ياعسل
يقين :هيدفع كام بقا
حمزه:عارفه يابت انتي ماديه حق.يره
يقين:والله ارن عليها اقولها خلاص متجيش ات.لم
حمزه:لا ياحبيبت اخوكي انا مخلصتش المصلحه دي بكرا عاصي هينف.خني
يقين :خلاص جهزلي الف جنيه بكرا قبل ما نطلع من البيت
حمزه بصدمه:الف جنيه ليه قالولك اني قاعد علي بنك
يقين :كلمه كمان وهغير راي وشوف عاصي بقا هيعمل اي معاك
حمزه :اوف خلاص ماشي موافق يلا غو.ري سلام
يقين :سلام ياميزو
حمزه :ميزو اسف.خس عليكي وقفل التلفون
……………..
بليل
مسك بتوتر وخجل هو ممكن ما تطفيش النور واحنا نايمين
عاصي فرق في راسه بايدو:بس انا مش بعرف انام والنور منور
مسك:اممم تمام وخدت المخده من علي السرير وراحت رقدت علي الكنبه
عاصي بستغراب:انتي هتنامي كدا
مسك بستغراب:انام كدا كيف مش فاهمه
عاصي:يعني هتنامي بالبس ده وكمان بالطرحه
مسك بتوتر :معلش سيبني علي راحتي مش هعرف انام غير كدا
عاصي:اممم بس انا دلوقتي جوزك فخدي راحتك ومتخافيش انا مش هزعجك في حاجه
مسك :شكرا بس ممكن سؤال
عاصي :قولي
مسك:اي السبب اللي خلاك تتجوزني
عاصي :بعدين هتعرفي يلا تصبحي علي خير
مسك:وانت من اهله
…………………..
الصبح
عاصي صحي لاقي مسك قاعده علي المصليه بتقول اذكار الصباح
عاصي فضل قاعد بصصلها لحد ما خلصت
مسك لاحظه انه صحي بحراج:صباح الخير
عاصي:صباح النور ،انتي صاحيه من ايمتا
مسك وهي بتلم المصليه:من الفجر
عاصي :يالهوووي لحد دلوقتي
مسك:اه صحيت صليت الفجر وقعت قرأت شوي قران وقولت اذكار الصباح
عاصي بـ إعجاب :تقبل الله
مسك :يارب وإياك يلا قوم عشان تتوضاء وتصلي
عاصي :اممم حاضر وقام دخل الحمام ومسك قامت غيرت الاسدال ونزلت تحت لقت فاطمه قاعده
مسك :صباح الخير يأتينا
فاطمه ببتسامه:صباح النور ياحبيبتي عامله اي
مسك :الحمدالله بخير انتي اخبارك اي
فاطمه:الحمدالله يابنتي نحمدو
مسك :امال فين زينه
فاطمه بضحك:زينه مين دي اللي تصحي دلوقتي
مسك :ليه هي بتصحي ايمتا
فاطمه:علي الضهر كدا
مسك :والجامعة
فاطمه :النهارده معندهاش حاجه
مسك :اممم تمام اروح اجهز الفطار
فاطمه بحنيه:الخدم بيجهزو الاكل تعالي اقعدي جنبي
مسك :حاضر
…………………….
حمزه :يقين يلا هنتاخر
يقين وهي بتلف الطرحه:حاضر جي اهو
حمزه:طيب يلا ونزلوا ركبوا العربيه سوء
وصلوا قدام بيت نورهان ركنه العربيه ونزلوا طلعوا شقه نورهان خبطوا علي الباب
يقين:صباح الخير
نورهان:صباح النور ياحبيبتي اتفضلوا
حمزه ويقين دخلوا قعدو في اوضه الجلوس
حمزه ويقين سلموا علي سميحه
حمزه:ممكن اقعد انا وانتي ياداده
سميحه بستغراب:ماشي يابني بس خير
حمزه :خير ان شاء الله يقين ممكن تطلعي انتي ومدام نورهان بر وتسيبونا لوحدنا
يقين :حاضر وطلعت نورهان ويقين سوء
سميحه:خير يابني في اي
حمزه:ممكن تحكيلي كل حاجه عن مسك
سميحه:حاجه زي اي يابني
حمزه :كل حاجه من وقت ما اتولدت ياداده وياريت ما تخبي حاجه لاني محتاج اعرف كل حاجه
سميحه:وليه عايز تعرف حكايتها
حمزه:بصراحه عاصي جوزها هو اللي عايز يعرف كل حاجه
سميحه:بس يابني هو اكيد عارف كل حاجه عنها مدام اتجوزها
حمزه:لا هو اتجوزها لسبب وعايز يعرف هو هو حقيقي ولا لا
سميحه:وهو اي السبب ده
حمزه:انها ممكن تكون بنت خالته اللي اختفت من زمان
سميحه :خالته اسمها اي
حمزه:فريده
سميحه بصدمه :هو عاصي بيكون ابن فيروز
حمزه بصدمه :اه
سميحه :بجد يابني
حمزه :بجد والله احكيلي بقا
سميحه :حاضر يابني هحكيلك
فلاش باااااك
سميحه :فريده ليه ساكته ومستحمله اللي بيحصل ده كله فيكي منهم
فريده :عشان بنتي ياسميحه تفضل جنب ابوها
سميحه بستغراب :مهو ابوها اشرف معاكي وممكن تاجرو شقه وتقعدو فيها
فريده بحزن:اشرف مش ابوها الحقيقي ابوها الحقيقه هو مدحت
سميحه خبطت علي صدرها :يالهوووي كيف ده
فريده:اشرف ضحك عليا وتجوزني عرفي ولم حملت منه قرر رفض يعترف اني مراته ولم هددته اني ممكن اقول لمراته هددني انه ممكن يموت بنتي اللي في بنتي وقالي انه هيتستر عليا ويجوزني لـ اشرف بما انه السواق بتاعه وكمان اشرف كان بيحبني وكان عايز يتجوزني ولم رفضت رماني وطبعا انا كنت معاديه اهلي وسبت البيت عشان بحبه ووقفت قصاد امي وابوي فكيف هرجع ليهم بعد ما بقيت حامل منه
سميحه :وبعدين
فريده : فضلت في الشارع وانام هنا وهنا لحد ما خلفت ورحتلوا وهددته انه يكتب البنت بـ اسمه بس هو رفض وخطفها وهددني اني لو متجوزتش اشرف هيمو.تها ووقتها اشرف كان موافق المهم اني اكون معا رحت وافقت علي بنتي وأشرف وافق وكتبها بي اسمه بس شرطي انها تتربي هنا في البيت
بااااااك
حمزه :طيب فريده وقتها الاوضه بتاعتها اللي كانت وخدها في الجنينه ول.عت وكانت معاها فيروز بنتها
سميحه:اه بس فيروز طلعت عايشه بس كانت وشها مشوها شوي ودراعها بس عملوا ليها عمليه وغيرو اسمها بمسك عشان كانوا عارفين ان فيروز اختها ام عاصي عارفه حقيقه ان فيروز بنت فريدها بنت مدحت وخترعوا كدبه ان فريدها وفيروز ما.توا في الحر.يق
حمزه:يعني دلوقتي مسك هي فيروز صح
سميحه:اه يابني
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.