رواية كان لي طوق النجاه الفصل السادس 6 – بقلم جاسمين محمد

رواية كان لي طوق النجاه – الفصل السادس

حمزه رفع الملف أمامه : قبل ما تاخد الملف اوعدني انك كل اللي هتعرفه هيكون سر ما بينا ومحدش يعرف اي حاجه تخص مسك
عاصي:رفع حاجبه بستغراب
عاصي بستغراب:ليه
حمزه لم تقرا هفهمك بعدين كل حاجه
عاصي :تمام هات الملف وسبوني شوي
مازن وحمزه:تمام
عاصي قعد علي كرسي في البلكونه وفتح الملف وبدا يقرأ
مسك 22سنه طالبه في كليه الطب الاوله علي دفعتها في السنتين بس محدش يعرف عنها حاجه غير انها اسمها بس وسط الطلاب ومتخفيه الهواء وما بترحش الكليه اي وقت الامتحانات فقط ولا يعرف احد من اهل بيتها انها بتكمل تعليمها بعد ما قعدت بعد الثانويه سنتين ويجلس مع بنت الداده فتره الامتحان
عاصي بستغراب:انا مش فاهم حاجه اي كل ده حمزه حمزه
حمزه جه جو :نعم ياعاصي
عاصي:فهمني ياعم الفهم
حمزه شد كرسي وقعد عليه قصاد عاصي:بص ياسيدي مسك طبعا بنت اشرف الزيداني هو كان شغال مع مدحت بس معلومات عن مين والدتها لسه معرفناش لان الناس اللي شغاله في الفله من كام سنه فميعرفوش عنها حاجه بس موضوع الكليه انها بتحضر من ورها اهله وبتكمل تعليم البت يقين اللي عرفتني بس ليه مرضتش تحكي قالتلي انها وعداها في الجزء ده انها متقولش حد بس بالله عليك ياعاصي متعرف مدحت انها بتتعلم عشان يقين قالت إنه لو عرف او بالأخص كارما هيقعدوها ومش هيخلوها تكمل
عاصي بستغراب:برضوا انا معرفتش عنها حاجه
حمزه:مهو حياتها محدش يقدر يحكيلك قصته غير يقين لو اقنعتها او الداده اللي شغاله عند مدحت لاني سمعت انها يعتبر في مكانه امها
عاصي :انا بقيت عندي فضول اعرف حكايتها البت دي
حمزه:معرفش بقا احنا مش عارفين نوصل لحاجه
عاصي:اممم تمام سيبوا الموضوع ده عليا
حمزه:طيب اروح اشوف مازن
عاصي :ماشي وقعد يفكر لحد ما خطرت في دماغه فكره راح رن علي مدحت
عاصي :الو سلام عليكم
مدحت:وعليكم السلام مين معايا
عاصي:كنت عايز اخد منك معاد عايزه اجي اقعد مع حضرتك شوي بس ياريت يكون بر البيت
مدحت:اممم بس مش لم أعرف انت مين حتي
عاصي:هتعرف كل حاجه لم نقعد
مدحت :تمام ممكن تقابلني بكرا الساعه 8 مساء في مكتبي
عاصي :تمام ماشي شكرا
مدحت:العفو سلام
عاصي :سلام وقفل معا وهو ماسك نفسه بالعافيه طول المكالمه عشان يقدر انه يكلمه بـ لطف
……………..
عند مدحت في مكتبه كان جالس علي مكتبه وقصاده مروان
مروان بستغراب:مين ده
مدحت:مش عارف بس عايز يشوفني بر البيت
مروان:اممم ومتعرفش مين ده
مدحت:لا بس انا قولتلوا يجي يقابلني بكرا هنا في المكتب
مروان:اممم تمام انا هكون موجود بكرا لم يجي عشان نعرف عايز اي
مدحت:تمام يلا روح علي مكتبك شوف الصفقه اللي قبال عاصي
مروان:اشطااا ماشي سلام
مدحت:سلام
…………………
مازن :يلا العشاء جاهز يابرنس
عاصي :جي اهو
علي سفره الاكل
مازن:انا سمعتك بتكلم مدحت
عاصي بغموض : عادي بكلم حمايا في اي حاجه
مازن وحمزه في نفس واحد:حماك
عاصي :اه حمايا في اي ويلا كلوا ومتسالوش كتير عشان مش هتعرفوا اي معلومه خالص مني
مازن:طيب فهمنا
عاصي :خليها مفاجأة
مازن :والله بقا كدا
عاصي :معلش ياصحبي هتعرف بعدين يخبر النهارده بفلوس بكرا ببلاش
مازن:طيب اديني سكت لم أعرف
تاني يوم
عاصي راح لمدحت الشركه
عاصي لسكرتير :ممكن تقولي لاستاذ مدحت ان الضيف اللي منتظره مستنيه برا
_حاضر اتفضل اقعد لحد مدخل اقوله
عاصي:تمام
السكرتيرة دخلت لمدحت
السكرتيرة:مدحت بيه في ضيف مستني حضرتك بر وقالي اقولك انه الضيف اللي حضرتك منتظره
مدحت:تمام خلي استاذ مروان يجيلي وخلي الضيف يدخل
السكرتيرة:تمام حضرتك
السكرتيرة طلعت عرفت عاصي انه يدخل وراحت تخبر مروان انه يجي لمدحت
عاصي وهو بيسلم علي مدحت:ازي حضرتك
مدحت:الحمدالله اتفضل اقعد
عاصي :شكرا احب اعرفك بنفسي انا اسمي زين الدمنهوري شغال دكتور جامعه في طب
مدحت :اتشرفت بيك بس عايزه اعرف حضرتك طلبت تكلمني ليه
مروان دخل سلم علي عاصي وقعد قصاده
عاصي حط رجل علي رجل :بصراحه انا عارف انه عاصي من أكبر الأع.داء ليك
مدحت بستغراب:بس هو مش عد.وي
عاصي :انا عارف كل حاجه وكمان انا حابب احط ايدي في ايدك عشان نخلص عليه
مدحت:بس هو عمل اي معاك
عاصي:لا دي قصه قديمه ياريت متسالش عليه بس موافق تحط ايدك في ايدي ولا لا
مروان:بس انت قولت انك شغال دكتور جامعه فهتعملوا اي اصلا
عاصي:انا شغال مع المافيا كمان وعارف انكم شغالين معاهم
مروان بتوتر:بس احنا مش شغالين معاهم
عاصي:لو حابين نحط ايدينا في ايد بعض يبقا لازم نكون صراح مع بعض
مروان:اممم تمام واي العمل دلوقتي هو اي المطلوب مننا
عاصي:اتجوز البنت اللي موجوده في البيت
مدحت بستغراب :تتجوز بنتي
عاصي :تؤ تؤ تؤ مسك
مروان قام من مكانه بصدمه:مسك
عاصي :اه مسك
مدحت :وانت اصلا تعرف مسك منين
عاصي :انا اكيد قبل ما اجي هنا واتكلم معاك لازم اكون عارف عنك كل حاجه
مدحت اتوتر من كلامه وبدا يوسع في الكرفته بتاعت البدله:واي اللي عرفته
عاصي بستغراب لي لحاله :اللي عرفته انها حلوه ولو وتغر.ي اي واحد لو لبست وحطت ميك وكدا يعني
مروان بستغراب :مش فاهمين برضوا اي دور مسك
عاصي :مسك انا هتجوزها واخدها تسافر معايا امريكا وخليه تقرب منها عاصي وتوقعه في حبها
مدحت:بس ممكن تاخدها معاك من غير جواز
عاصي :امممم بس هي بصراحه تعجب اي حد وحلوه فأنا لازم ادوق من الحلو ومتعودتش ادوق الا في الحلال
مدحت:اممم تمام اعتبر نفسك اتجوزته
عاصي ببتسامه:امم تمام ممكن ترن علي مأذون عشان انا بعد بكرا مسافر
مدحت:تمام مروان رن علي المأذون
مروان :حاضر ورن علي الماذون وجه وتجوز عاصي مسك
…………….
مازن :عامل ارن علي الز.فت ده مش راضي يرد عليا
حمزه:ياعم اقعد وزمانه جي اتهد ميبقاش فضولك مأثر عليك اووي كدا
مازن:مهو عيل..
عاصي :مين ده اللي عيل يلا
مازن بخوف وتوتر :ها قصدي حمزه ده عيل با.رد
حمزه بصلوا ومازن اترجه انه ميتكلمش
عاصي:اممم مش مصدقك بس هعديها المهم احجز طياره لامريكا بعد بكرا لتلات أشخاص
مازن بستغراب :ليه تلاته حمزه مش هيرجع معانا
عاصي :ومين قالك ان حمزه هيسافر امريكا اصلا
مازن:امال مين
عاصي :مراتي
مازن بصدمه:نعمممم ياعينييي
حمزه:عاصي مرات مين فهمنا انت بتقول اي
عاصي :اي اتجوزت فيها حاجه دي
حمزه:بس مين دي
عاصي :مسك
حمزه بصدمه :نعمممم ياعنيييي
عاصي بستغراب :هي مالها عينكم انتوا الاتنين النهارده مش فاهم

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية كان لي طوق النجاه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!