رواية نسايم حب الفصل الثالث 3 – بقلم جيجي

رواية نسايم حب – الفصل الثالث

صخر شدها ليه اكتر وبقى يمشى ايدو على شعرها..
وسلوى كانت واقفه عند الباب تشوف ايه اللي بيحصل جوه.. واتنهدت بضيق لما شافتهم نايمين سوا ونزلت تحت بضيق شديد.. باليل نزلت نسايم في المطبخ تحضر العشا.. جات صفيه وقالت….

غريبه المره لما بتتعب جوزها بيقعدها ويريحها.. وانتى نازله تحضرى..

نسايم… قعدني في الصبح وقعدني في الظهر.. بس بعد كده هو قالي ان هو ما بيقدرش يستغنى عنى.. انا نزلت من نفسى كده احضرلو..

واخدت الطبق وراحت عند صخر اللى كان قاعد قاعد على الترابيزه بياكل.. حطت طبق قدامو.. وحطيت ايدها على كتفه بدلال وقالت…

كل يا قلبي بالهنا.. تحب اوكلك بيدي…

صخر بستغراب… لا هكل لحالي شكرا.. مالها دي ..

نسايم.. قعدت جنبه ومالت عليه وقالت بهمس.

بقولك ايه يدي وجعاني قوي وكل ما امسك حاجه تقعد تترعش وتوقع مني.. وكلني..

صخر بص لامه ورجع بصلها وقال…

طب ما نطلع فوق وناكل براحتنا..

نسايم.. لا انا الاكل عجبني وكلني.. يلا عاد والله جعانه قوى ويدى واقفه..

صخر حمحم بحرج وعبى المعلقه ومدها عليها.. ونسايم بقت تاكل منو وتبصلهم بثقه…. وقالت..

تسلملي يا رب يخليك ليا ما يحرمني منك ومن محنتك عليا…

سلوى بضيق… ولما هو حبيبك هربتى منه ليه وكنتى هتحطى راسو في الوحل وتفرجى عليه الناس كلها وتطفشي منه…

نسايم.. بصراحه كده لما عرفت ان انتى امه كنت فكراه هيطلع شبهك فخفت وهربت… واما قعدت عجبني فتحت قلبو وقعدت جواه واللي يخرجني يفرجنى..

وبصت لصخر وقالت.. حبيبى هستناك فوق وانت بعد ما تخلص وكلك… وابقى تعالى عشان عايزاك في موضوع ضروري…

وبصت لسلوى وقالت بابتسامه… تصبحي على الجوع والقلب الموجوع.. ووجع طول الاسبوع.. يا حماتي…

وطلعت بسرعه على فوق.. سلوى بغضب..

شوفت مرتك بتشتمنى بتدعى عليا.. وانت واقف اقسم بالله لو ما جبت حقى لا انت ولدى ولا اعرفك..

طلع فوق وقال.. وبعدهالك عاد ليه الجنان ده.. مالك بأمى هى ضرتك.. ايه الكلام ده..

نسايم… قلت ايه لامك بقى ان شاء الله ما هي اللي قاعده تقول هربتى وعايزه تفرجى عليه الخلق.. وكنتى عايزه تحطي راسنا في الوحل وبتسخنك عليا.. قال يعنى انت ناقص اساسا جاي متسخن خلقه.. ايه يا عم مش تقول لامك حاجه… مش قلت لك اهم حاجه قدامهم تدلعني… ان شاء الله حتى بيني وبينك تقطعنى… ما تزعقش قدامهم انا ما احبش كده.. انت تحفظ كرامتي قدامهم يا عم.. انا لما حبستك وجات صفيه.. قولت انى بجهزلك وفتحتلك رغم انى عارفه انك هتتغابى.. وبسبب انى احافظ على شكلك قدامها بت فى البلكونه…

صخر.. اولا انا ما جيتش جمب كرامتك.. ثانيا.. انتى ما دوستيش على رجلي وانتى معديه… انتى عامله عمله تستاهلى عليها قصف رقبتك.. انتى ابوكى نفسه كان هيموتك…

نسايم.. عشان ابويا فاكر اني هربت عشان عملت حاجه عفشه.. بس انا ما عايزاش اتجوز وابويا هو اللي غلطان اصلا.. هو اللي ما عاوزش يهمل نسبكم والفلوس والاسم عشان بتو… قولتلو عاجبك انت اتجوزو… انا مالي.. البس انا عشان هو يكبر.. لا انا مش هبقى كبش فدا لحد…

صخر.. بطلى الكلام ده..

نسايم باصطناع الحزن.. يلا اعمل اللي عايزه عشان ترضى امك بلاش البصه دي اصلا طالع ومنفوخ وجاي تضربني عشان تروح ترضى امك وتقول لها شوفي عملتلك ايه.. هي والعقربه الثانيه..انا اصلا وحدانيه لا حول ولا قوه الا بالله… انا اصلا وحدانيه وما ليش حد مين هيحوش عني.. لو انت جوزي تجي عليا.. خلاص ما ليش حد تاني…طول ما انا وحدانيه كل الناس هتقدر عليا..

صخر بضيق.. تمثيلك زباله على فكره…

وراح البلكونه وبقى يشرب سيجار ونسايم مدتت على السرير بفرحه ونامت… تانى يوم الصبح كانت قاعده في في الصاله بترتبها.. جات سلوى وقالت..

خدي يا بنت انتى امسكى المقشه دى وروحى اكنسى الدوار كلو يلا شهلى اعمليلك همه

نسايم.. حاضر ياحمتى.. ومسكت المكنسه وبقت تكنس بس شافت مهره صغيره فى الجنينه راحت عندها وبقت تحط ايدها عليها وتقول

الله حلوه قوى المهره دى.. يا ترى بتعمل ايه هنا.. الله شكلها حلو قوى..

بس شقت بخضة لما لقتها مربوطه جامد وقالت…

ايه ده مين رابط رجلها كده..ما فيش فى قلوبهم رحمه واصل…

وفكت الحبل وبقت تقول….. بس خلاص اهو فكيت الحبل بتاعك خدى نفس سلامت رجلك…. ناس عديمة الرحمه.. رجلها اتحزت ايه ده..

ولسه هترجع السرايا بس لقت المهره جريت ناحيت البوابه

نسايم بذهول.. يا واكله ناسك.. يا بت الغداره.. وقفى..

وفضلت تجرى وراها وهى بتحاول توقفها بعد السرايا بشويه.. كان واقف صخر مع شلة شباب من صحابه وبيقول..

طبعا اه هو عاوز يخلينى عمده.. وانا ما عنديش وقت لوجع الراس ده بس اعمل ايه ابوى وحالو بقى..

بس واحد منهم صفر وقال… الحق يلا الغزال الشارد ده

التانى قال.. اول مره اشوف مهره تلحق مهره.. يا بوى على العود.. والعيون السود..

ونط وقف المهره وقال… الود ودى احوشك انت يا جمل

نسايم.. ما كانتش شايفه صخر.. معاهم وقالت بغضب..

طب غور مطرح ما انت غاير… هات المهره بلاش قلة حيا..

صخر اتنهد بضيق وقال.. سليم اديها المهره بتاعتها

نسايم بصتله بخوف وقالت.. انا انا

سليم.. انتى وحش الكوكب..

بس صخر نزل من مكانو وشد نسايم من يدها ومشى بيها على السريا بغضب لايوصف.

الله يرحمها كانت بنيه حلوه.. ابكو عليها وخدو مقاسها.. كازينه اهلها وناسها..

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية نسايم حب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق