رواية نسايم حب الفصل الرابع 4 – بقلم جيجي

رواية نسايم حب – الفصل الرابع

٤… صخر نزل من مكانو وشد نسايم من يدها ومشى بيها على السريا بغضب لايوصف…. نسايم بقت تحاول تفلت ايدها وقالت..

طب افهم الاول وبعدين اتغابى..

صخر حدفها فى الاوضه وقال بغضب… كويس قوى انك عارفه انى هتغابى.. عشان ما تصدميش يعنى..

وزقها على الارض وقفل الباب ولقى المقص بتاعه على الكمود مسكو وقرب منها بغضب..

نسايم.. لا لا والنبى بلاش شعرى بالله عليك… لقيت رجلها والله كانت متعوره وفكيتها وتطلقت منى..

بس شهقت بصدمه لما شد رجلها وعورها بالمقص فى رجلها وقال بغضب…

دى عشان تعرفى تطلعى من البيت كويس.. غورى..

نسايم بصراخ.. اه.. اه.. رجلى.. اه..

سابها ونزل.. ونسايم مسكت رجلها وبقت تبكى فى الارض وتحاول تكتم الدم اللى كان نازل بغزاره…

صخر نزل تحت لقى الغفير ماسك المهره وقال..

جنابك رحيم بيه صاحبك جاب المهره دى وقال..

صخر قال بمقاطعه.. انت كنت مكفوت فى انهى داهيه

الغفير.. كنت فى دورة الميه جنابك..

صخر… انت مخصوم من فلوسك الشهر ده واللى جاى.. ولا اقولك متاجيش تانى من اساسه عشان تروح دورة المية براحتك.. وغور الفرسه دى من هنه..

بس قطع كلامه لما شاف المهره معلم فى رجلها مكان الحبل قال بذهول..

مين اللى ربط دى كده…

الغفير.. مغاورى ولدى يا بيه كان رابطها مسكة حراميه والله معارفينش اتطلقت كيف جنابك..

صخر. مين اللي قالك تشغل ولدك مغاوري معاك. مش كفايه علينا انت.. تاخد مغاوري ولدك وما شوفش خلقه امك في الجنينه دي تاني.. سمعت غور من وشي..

وطلع على فوق بسرعه فتح الباب.. لقاها جايبه قماش كتير وبتلفه على رجلها وعماله وتقول..

كانوا يغنوا لها كعب الغزال يا متحني… لما بقى دم الغزال نازل مني…. اه يا رجلي يا اللي اتعذبتي كانوا يقولوا لي رجلك دي ولا رجلك كنبه… لما فعصها فى يدو كيف العنبه. اه يانى .. ده عين وصايباني..

قرب منها وشالها من على الارض حطها على السرير وجاب قطن وشاشه وقال..

ما تخافيش انا هنضفلك الجرح..

نسايم.. وتنضفه ليه.. كنت بتجرحني من الاول ليه لما عايزه تنضف. تنشك في يدك يا بعيد.. حسبي الله ونعم الوكيل… وفى كل واحد يمد يده على مره..

صخر.. دول الحريم المنكسره اللي مش لاقيه حد يحميها مش اللى شاردين في الشارع كيف البقره المطلوقه…

نسايم.. انا هعملها لحالى… سيب رجلي..

صخر… معلش حقك عليا…. اتغابيت عليكى شويه..

نسايم بغضب.. شويه… اتغابيت شويه.. انت اساسا غبى..

صخر .. بت انتي لم لسانك.. انا الدم نشف في عروقي وانا شايفهم عمالين يعاكسوكى.. وواقفينلك واحد من هنا وواحد من هنه..

نسايم.. اه العيب عليا عشان انا فكيت المهره اللى ربطتوها لحد ما تعورت يا عديمين الرحمه..

صخر.. خلا حقك عليا.. ما شوفتهاش..

نسايم. حق. حق مين يا ابو حق جاك كسر حقك.. شقيت رجلي نصين وجاى تقولي حقك عليا.. حرامي وعينه بجحه… يشق رجلي.. ويقول معلش حقك عليا.. ومين بالمعلش شيل الضربه من رجليا.

صخر.. قولنا خلاص.. هنعتزر كام مره.. اتخنقت لما شوفتهم بيعاكسوكى.. انتى ما سمعتيش الكلام اللي قالوه

نسايم بسخريه.. سمعت والعيب عليا.. عشان انا اللي طلعت افك الفرسه.. والعيب مش عليهم هم اللى قاله كلام شرقي غربي.. ولا عليك انت اللى سبت الرجاله اللي قدك… وجاى تتشطر على حرمه.

صخر بضيق.. انتى عايزه تقولى ايه.

نسايم.. لا انا قولت بس صاحب العقل يميز.. ده اذا كان عنده عقل من اساسه..

صخر بقى يحطلها قطن ويربطها بالشاش وقال…

انادى عبدو يخيطلك الجرح…

صخر.. لا ما مستهلاش.. وبعدين لما تكون عايز تعالج ما تجرحش من الاول.. ما تفتحش جرح وترجع تداويه.. لانك حتى لو داويته هيفضل مكانه معلم يفكرنا بوجعو..

صخر بحزن.. معلش انتى اللي بتخليني اجرح…

نسايم.. وانا اتكلمت ولا فتحت بوقى.. انا كنت لسه بقولك استهدى بالله قمت معورنى بالمقص.. كان هيغمى عليا منو..

صخر.. ليه امال ده شرخ بسيط..

نسايم بسخريه.. شرخ بسيط.. الشرخ ده… ولا بلاش خلينى مؤدبه..

صخر.. شفتى لسانك بيجيبلك ايه…

نسايم.. انا ما قولتش حاجه قلت ولا بلاش.. كملت انا لا

صخر بزهق.. الرحمه صاحب الرحمه قلتلك معلش حقك علي راسى.. ما هناخدوش السنه.

نسايم.. خلاص انا عايزه انام…

صخر.. لا ما تناميش زعلانه من..

نسايم… والنبى ايه.. سمعتها فين.. ما انت نومت اول مبارح وانا زعلانه منك ومتلقحه في البلكونه كمان.

صخر.. ما كانش معاكى حق بس النهارده معاكى حق.. هو ما كنش ينفع تفكى الفرسه وتسيبيها ترمح.. كنتى نادي على الغفير كنتى نادي عليا.. شوفي اي حد يفكها بس برده عندك حق انا غلطت عليكى.. طب انتى لما تغلطي في حق حد وتعترفى انك غلطانه بتعملى ايه عشان يصالحك…

نسايم. لا ما انا ما بعترفش بغلطى.. قصدى ما بغلطش انا ما عنديش حد اكون غلطانه واصالحه بس… انا لما بكون غلطانه عل اختي في البيت او اخويا ويعاتبونى والاقي معاها حق.. بقوم يا اما ابكي بتقلب الطاوله جامد انا اول ما ابكى كده يقولي خلاص ما تزعليش.. اما التزم الصمت العقابي… اقعد ساكته بقى… قال ايه يعني ان انا زعلانه منهم ومش عايزه ارد عليهم… بس انا ببقى مش لاقيه كلام اقولو.. انا جربت الموضوع ده بينجع.. او لو اتزنقت بقلب فى الدفاتر القديمه…

صخر.. طب ابكى انا دلوقت ولا اعمل ايه يعنى..

نسايم.. خلاص ما تبكيش ما يهونش علينا زعلك ولا دموعك يلا..

صخر.. لو زعلى فعلا ما يهونش عليكى.. يبقى تقوليلي هربتى مني ليه..

نسايم.. تعرف انا مره سمعت مسلسل هندى كان فوق ال 300 حلقه جوزها اخد ال 300 حلقه وهو يقول لها مين ابوه… واتطلقو ومشيت منو.. وتقابلو بعد ٧ سنين قالها برضو مين ابوه.. اه والله حملت وخلفت والبنت دخلت المدرسه وهو بيقولها مين ابوها..

صخر.. اتريقى براحتك.. تعالى حطى راسك على صدرى عشان تنامى..

نسايم بسخريه.. تؤ. سحلانه… سحلانه منك..

صخر .. يا بت تعالى ده الجو صافى.. والحضن دافى…

نسايم.. امم ماشى

ونامت على ايدو وقالت.. بقول ايه انا من ساعت ما اتجوزت وما شوفتش غير البهدله منك.. اما المشاهد اللى بنشوفها فى الافلام ان المز يحضر اكل للبت ويدخلو المطبخ سوا ويروشو بعض بالدقيق.. وينزلو فى الجنينه يرشو بعض بلميه ويشيلها ويقعو مع بعض فين هتجى امتى..

صخر.. لا هو اولا ربنا اللى بيشيل.. ثانيا ده فى الافلام والمسلسلات ملناش دعوه احنا بيهم نامى.. اسم الله عليكى.. لما تاجى الافكار دى استعيذى بالله منها..

نسايم.. ماشى..
بس بصتلو شويه وكان مغمض عيونى فضلت شارده فيه لحد ما نامت فى صباح يوم جديد قامت من النوم لقت صخر بيمشط شعره.. فضلت شارده فيه قال..

ايه بتبصلى كدا ليه.. عجبتك ولا ايه..

نسايم.. مغرور… ووقفت تروح الحمام بس قعدت تانى بألم.. اتقدم عليها وشالها.. مسكت فيه وقالت..

بتعمل ايه نزلنى

صخر… اش..
وحطها فى البانيو وقال…

خدى حمامك على بال ما اقولهم يجهزو الفطار.. الهدوم اللي هتلبسيها حضرتهالك هنا يلا هنزل انا…

وسابها ونزل…

نسايم.. ايه الواد ده.. مجنون ولا ايه.. ما دا يا اما كيف ما بيقولو عليه انفصام في الشخصيه… يا اما ملبوس.. او ممكن حب… اه استاذه شذى حسون قالت.. الليله يجرحني وبكره يصالحني يا عمري ريحني والغيره بطلها.. اكيد حب.. معقول بيغير.. ما هو يا اما انا اتجنيت.. يا اما هو اللي اتجن… هو انا مش وش دلع… يعني لما يجي يدلعني ازعل… ولما ينكد عليا ازعل.. ايه ده..

عند صخر كان واقف فى المطبخ بيقول للخدامه..

جهزى الفطور هطلعو للست نسايم فوق…

بس جات صفيه وقالت.. الحقنى يا صخر فى تعبان كبير قوى في الاوضه وقاعد جمب السرير ومش راضي يمشي…

صخر.. ايه تعالي وريهولي فين..

وطلعو على الاوضه ودخل وقال.. خليكى انتى بره الاوضه وانا هدخل ماشي…

صفيه مسكت ايدو وقالت… خلى بالك فى تعبان كبير..

والله ما تِعبان الا انتى..

قالتها نسايم وهى حاطه ايدها فى وسطها…
صخر قال بسرعه…

انتى ايه اللي قومك من السرير مش قلتلك هجيب الفطور..

نسايم.. ما يهونش عليا تعبك تنزل تجيبلي الفطار وتطلع على ايه… انا زينه طول ما انا جمبك…

صخر.. مش وقتو دلوك اطلعي بره… فى حى ورا السرير..

نسايم بسخريه.. جد اه.. اسم الله عليها من الحى.. وهى بسلامتها خايفه من الحى.. وندهاك.. امم يارب خد بتوع المحن وسيبنى انا… شعري ده ما يبقاش على حرمه واقصه واحطه ديل حصان للحصان بتاعكم لو ما كانت كدابه.. قالت كده بس عشان تدخل انت الاوضه وتقفل الباب وتقلع العبايه وتغيريك… فاكره انها لو قلعت خالص حتى هتئثر فيك.. ما تعرفش انه اللي يشوفني انا ما يبصش على غيري ما يموت.. لانه بعدى ما هيشوفش حريم

وجابت شعرها على جنب وقالت بدلع… احنا بعون الله… اللي يشوفنا مره… عمره ما يبص بره.. انت بتدور على ايه .

صخر…. بلاش الشغل ده… اكيد في حاجه البنت مش هتندهنى من غير حاجه يعني..

وبقى يدور على الارض وهو بيقول…. غيره حريم..

نسايم.. غيرة… انا هغير.. هغير من مين… من دي قال على راي المثل… تغير مني الملكه وحشيتها… واغير انا من وصيفتها…

صخر.. ما فيش حاجه هنه يا صفيه…

نسايم… ياه على الكسفه.. انا اتكسفتلك.. اه والله العظيم

صفيه بتوتر.. انتى بتقولي ايه… هي كانت هنا دلوقتي..

نسايم.. يبقى ملاك.. اصل الملك بيجي على هيئة حى ولو قولنالو اذهب لاتئذينا ولا نئذيك يمشي منها.. او بقى اما لقاكى انتى خاف على روحو وهرب..

صخر بضيق… بس انتى وهى.. يلا ننزل اوديكى اوضتك..

نسايم.. لا يا عم انا متضايقه من الاوضه مش قادره.. عايزه انزل تحت…

صخر شالها وبقى ينزل بيها على السلم وهو بيقول..

وبعدين اموت وافهم اللي انتى بتعمليه..

نسايم.. مش لما تفهم اللي انت بتعمله الاول عم تلعب حاوريني يا ويكا.. مره تزعق وتضرب تشخط وتنطر ومره تراضى وتطبطب وتدادى… ومره تجرح… ومره تداوى… ارسيلك على بر طيب حيرتنى ..

صخر وهو بيبص لعيونها… حال العاشق قاسي وحنون وعند الغيره مجنون…

نسايم بدهشه… عاشق..

صخر قال بعشق باين فى عيونو.. اه عاشق بس في صور.. حايش عشقى عنك.. صور كبير قوي.. ما قدرش اتخطاه واصل.. وما قادرش انط وما اعرفش اعدي منه…

نسايم… وايه الصور ده..

صخر قال بحزن.. هروبك من غير سبب.. احساسك بانك مش عوزانى كان نفسى احتل قلبك واكون الوحيد فيه.. كان نفسى اغزوه ويبقى وطنى… بس ما اقدرش احتل قلب واحده وانا عارف زين قوي انها مش رايداني.. ولو سمحتلها الفرصه.. تروح مني وتبقى لغيري.. هتروح.. ما عرفش اعدي واصل.. وما قادرش اتجاهل الصور ده…

سلوى قالت بضيق.. طب ما تطلعو اوضتكم تريحو حبه نازلين ليه… لما قاعدين توشوشوا بعض.. وانت شايلها ليه اتشلت اياك..

صخر حطها على كرسى السفره… وقال….

رجلها اتعورت وما قدراش تدوس عليها… سماح جيبى الفطور…

سلوى بغضب… ما تتعور رجلها ولا تتقطع ان شاء الله تتشل انت مالك ما تسيبها تتكفى..

نسايم.. ما تخليكي محضر خير يا حماتي…

سلوى… جاتك حمى لما تبقى تاخدك… البنت دي تطلقها مش خلصنا خلاص…. اديك جبتها وكسرت عينها ووريتها ان انت ما حدش يقدر يهرب منك… واهي قاعده يلا رجعها كيف الجزمه في البيت اللى جات منو…

صفيه… هيرجعها لمين يا مرت عمى… اذا كان قال ما عاوزهاش وكان هيموتها ليله الفرح.. بقت لبسانا خلاص بقت ملهاش اهل كيف عيال الملاجئ… يعني اليوم اللي هيرميها فيه بره مش هيبقالها دار…

وبعدين فى حرابى دول انا تعبت معاهم والله نولع فيهم..

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية نسايم حب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق