رواية نسايم حب الفصل الثاني 2 – بقلم جيجي

رواية نسايم حب – الفصل الثاني

٢… نسايم كانت مرميه على الارض وما قامتش. هزها برجلو وقال..

انتى يا زفت.. بت.. قومي اعمليلي كوبايه شاي… انتى يا بنت…

ونزل لمستواها بخوف وبقى يحاول يقومها وكان جسمها بارد زي قطعه الثلج وبتترعش… وكانت هدومها مبلوله.. والارض حواليها مليانه ميه.. شالها ودخل بيها الاوضه وقال..

هى مطرت ولا ايه انا ما شوفتهاش.. يارب.. بت يا نسايم

وحطها على السرير وبقى يفرك ايديها ورجليها بس كله كان من غير فايده.. جري بسرعه جاب عبايه وطرحه وغير لها هدومها.. وبقى يفرك ايديها ورجليها بخوف واضح وبقى يجيب غطى كتير ويغطيها.. واتصل برقم وقال بسرعه..

ايوه يا عبده الحقنى تعال اوضتى بسرعه… البت بتترعش ومش بتقوم.. بقالي.. ساعه بحاول اقوم فيها مش راضيه وعماله تترعش وبتقول كلام غريب..

اه حرارتها طالعه… ولا نازله انا مش عارف هي جسمها كيف حتت التلج.. هو انت هتكتبلي الدوا على التلفون ما تخلص يلا..

وقفل الفون وبقى يحاول يقومها.. وحضنها وبقى يمشى ايدو على درعاتها بسرعه ويقول…

طب قومي وانا ما هعملش حاجه تانى.. حقك عليا.. انا اسف.. انتى اللى اضطرتينى لكده.. نسايم اوعى تعمليها وتسيبينى… يمين بالله اروح وراكى… لا حول ولا قوه الا بالله..

بس الباي خبط.. راح فتح الباب وقال.. ادخل ادخل تعالى..

عبده.. بسم الله الرحمن الرحيم انت عملت فيها ايه.. دى شكلها نزلت برد..

صخر.. على فكره باين ان هي بردانه من كل البطاطين اللى محطوطه عليها.. شوفها ليه مش راضيه تقوم..

عبده.. البرد دخل فى بطنها لازم تتدفى.. خليهم يعملوا لها شوربه سخنه وتشربها وانا هكتب لها على دوا هيظبط الدنيا..

صخر بحزن… انا شغلتلها الدفايه… والاوضه بقت جهنم والبنت مش راضيه تقوم….

عبده.. انا اخوك قولى عملت فيها ايه..

صخر.. حبستها فى البلكونه.. والدنيا مطرت امبارح.. مطرت عليها للصبح…

عبده.. وانت قاعد.

صخر.. كنت نايم ما شفتهاش..

عبده بسخريه.. كنت نايم… خلاص اكتم بقى راح انزل اجيبلها العلاج من تحت وانت خليهم يعملوا لها شوربه وانا هجيب الدوا بسرعه واجى..

صخر نزل تحت عند امه وقال…..

عايز شوربه بس بسرعه.. انا مستعجل قوى..

سلوى… وانا هعملك ليه خلي السنيوره بتاعتك تنزل تعملها ولا على رجليها نقش الحنه…

صخر.. لا السنيوره بتاعتي بيتها في البلكونه ومطرت عليها وهي فضلت في البلكونه لحد ما ناخت ميه…

سلوى بفرحه.. ماتت..

صخر بضيق…. يا اما هو انا ناقص لو ماتت هقولك تعملى الشوربه ليه… هوزعها على روحها.. ولا هغسلها بيها… ما انا عايز الشوربه ليها… هشربهالها عشان تدفى…

سلوى.. لا ما عامللهاش حاجه… كمان اللى نقص نخدم عليها مش كفايه احنا روحنا ناخد من العيله دي..

صخر.. يوه.. خلاص هعمل انا ياما..

وراح المطبخ وبقى يحاول يعمل شوربه وبعد شويه طلع فوق.. واخد الدوا من عبده.. وقعد جمبها على السرير وكانت صحيت وقال..

اسم الله عليكى.. اشربى..

وبيقى يشربها.. بس نسايم قالت بقرف…

ايه ده.. ايه ده… ياع حسبي الله ونعم الوكيل فيكم..

صخر.. ايه مالها الشوربه بتحسبني ليه…

نسايم.. هي دي شوربه.. دي شربه.. شربت خروع.. اسكت بقى… قومني انا عايزه..

صخر.. عايزه ايه !!

نسايم. ابوي… انا عايزه ابوي.. .

صخر بضيق.. لاه ما هو انتى الحمد لله ما خليتيش ليكى اب من ساعه ما هربتي يوم الفرح… وكنتى هتحطي راسنا كلنا في الارض.. وما فكرتيش فينا… خسرتى ابوكى وناسك واهلك عشان واحد ما سالش حتى عليكى ازا موتوى وانتى بتحاولي تروحيله.. ولا لساكى عايشه…

نسايم… انت شايف ان ده وقته…

صخر بغضب.. اه وقتو.. هربتى ليه.. لو مش عشان واحد هربتى ليه…

نسايم.. عشان ما اخدكش.. بقالى شهر وانا بقولك نفس الكلام ده.. اوف زهقت منك.. كفايه البتاعه اللى بطفحها دى مطبوخه على ايه.. الا تكون امك حطالى سم فيها.. امال عملالى ليه شوربه… بس حتى البهايم بيعشوها قبل ما يفدو بيها … الا تكونو عزمتو تخلصو عليا…

صخر.. لا متخافيش.. امى ما عملتش حاجه.. انا اللى عملتها هى ما رضيتش تعملك حاجه..

نسايم.. قولتلى هو انت طبختها على ايه طعمها غريب..

على ايه ازاى.. .

نسايم … فراخ ولا بط يعنى انطبخت على ايه..

صخر… هو لازم الحجات دى انا عملتها من غير لحم.. يعنى ميه وبصل وطماطم وبهارات وخضار….

نسايم.. بقى عاملى شوربه من غير لحم.. طب فين الشوربه كده.. بخيل بخل يا ساتر…

صخر بسرعه.. لا مش بخل والله بس انا اول مره اعمل طبخ اصلا ما بدخلش المطبخ من قبل.. روحت عملتها عشانك.. واصلا كنت خايف عليكى.. انا غيرتلك بسرعه وجبتك الواد عبده اخوى هو حكيم.. ونزلت عملت شوربه كلو جيه فى بعضو.. كنت عايز الحقك بس…

نسايم.. بمشاكسه… خوفت عليا..

صخر بتوتر.. لا بس عشان ما تموتيش بسببى انتى بردك روح…

نسايم.. لحظه بس عيد.. انت قولت ايه.. انت غيرتلى تصدق انك قليل الادب بس ذكى بتنتهز الفرص…

صخر.. ده مدح ولا زم يعنى…

نسايم.. الاتنين.. قليل ادب عشان غيرتلى وانا مش حاسه من غير ما تسالنى… وذكى لان جاتلك فرصه حلوه وانت انتهزتها.. الذكى عمره ما يضيع فرصه من ايدو… بادر الفرصه واحذر فواتها فبلوغ العز في نيل الفرص…

صخر.. مين قالك انك فرصه ان شاء الله… ايه الفرصه في القرب منك يعني…

نسايم بغرور.. طبعا انا حلوه وقموره. والقرب مني فرصه.. اى حد يتمناها..

صخر… مين قلك انك فرص… انتى اصلا ما تدخليش ذمتي ب 3 جنيه..

نسايم.. ولما انا ما دخلش ذمتك جيت اتجوزتنى ليه.

صخر.. عادي عشان ابويا كان عايز يجوزنى.. قولتلهم هتجوز مين قالى انا هنجوزك بنت شيخ البلد حلوه وجميله وبنت ناس… كنا فاكرينك متربيه… انتى لو كنتى جيتي قلتلي انك مش عايزاني.. كنت مستحيل اقبلك على نفسي ولا افرض نفسي عليكى…. بس انتى اللى استفزتيني وهربتي…

نسايم غمزت وقالت.. سيبك بس انت احنا شكلنا هنحن ولا ايه… انا امبارح كنت حاسه حبه يعني وانت قاعد عمال تفرك في ادايا وفي رجليا وتحضنى.. حتى كنت بتفرك رجلي امك لو شافتك كانت نفختك..

صخر.. لا يا ختى مش هحن بس انتى روح ما اقدرش اروح بذمبك…

نسايم.. روح بردك ولا حاجه تانيه..

صخر بتوتر… حاجه تانيه زي ايه..

نسايم.. زى اللي في عيونك دلوقتي.. عنيك بتقول انك عاشق ومشتاق.. وكاويا قلبك نار الاشواق… زعلت على الحبيبه لما حسيت انها هترح.. وحسيت انك زعلان وروحك وراها بتروح…

صخر.. ايه بتقولى انتى… ٠قولتلك ما قدرش اروح بذمبك..

نسايم.. ماشى هعمل مصدقاك… بالك انت انا لو كنت عارفه انك مز كده ما كنتش هربت منيك..

صخر.. في ايه يا بنت انتى السخونيه هبت في النفوخ ولا ايه..

نسايم.. لا بجد والله قمور.. طول بعرض هيبه الصراحه..

صخر… وانتى كنتى بتهربى ليه قبل ما تشوفيني اصلا..

نسايم.. انا من وانا صغيره كنت منحوسه حظى في كل حاجه وحش… وقولت مجاتش على دى يعنى… واصلا كنت سامعه عنك كلام كده..

صخر… خير ان شاء الله…

نسايم.. قولو انك قاسى.. وان طبعك حامي وانك ممشي الناس على الساعه.. وان ما فيش في قلبك رحمه وانا اللي بتديله قلم ما بينفعش تاني.. بس نسيو يقولو انك حلو اه والله هيبه كده فى نفسك..

صخر بحرج.. طب بس يا بنت انتى والله العظيم اخبطك اجيب اجلك… اكتمى..

نسايم… بقولك ايه خط يدك ورايا ودخلني في حضنك تاني زي امبارح كنت دفيانا قوي..

صخر… والله العظيم انتى السخونيه فطت فى مخك..

نسايم دخلت بين اديه وقالت.. كداب انا ما عنديش مخ اصلا.. ياه صدق اللى قالو الشتويه عايزه حبيب… وكوبايه سحلب فيها زبيب…

صخر شدها ليه اكتر وبقى يمشى ايدو على شعرها..
وسلوى كانت واقفه عند الباب تشوف ايه اللي بيحصل جوه.. واتنهدت بضيق لما شافتهم نايمين سوا

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية نسايم حب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق