رواية حارة كرياكو الفصل الثامن 8 – بقلم نهله جمال

رواية حارة كرياكو – الفصل الثامن

رواية 🎩 حارة كرياكو 🎩 part 8
تدهشني في كل مقابله ، تجعلني أكتشف بها أشياء إعتقدت أنها في خيالي فقط ! ❤
إلتفتت نورسين لصوت كريم وهي تقول بإبتسامه مصطنعه : أوي ، مبروكين عليكم
كريم بإبتسامه : تسلمي ، اساعدك تفتحي المحل ؟
نورسين : لا فتحته ميرسي بجد ، تتفضل تشرب قهوه معايا ؟
كريم : اعذريني متأخر هوصل شعائر الدرس بس لو تسمحي نشربها في كافيه بعد المغرب مثلا ؟
نورسين : ممم هشوف الطلبيات ومواعيدها وارد عليك
كريم : اللي يريحك
نزلت شعائر وهي تسير سريعآ ثم ألقت بنظرة إستعلاء إلى نورسين ف قالت نورسين بصوت عالي : عيونك لاحسن تقع
توقفت شعائر وهي ترفع حاجب وتقول : نعم ؟
نورسين وهي تنظر لمتجرها : بتكلم عن التمثال
نظرت لها شعائر بقرف ثم قالت : يلا يا كيمو عشان هتأخر ، يلا عشان أكون أول واحده ركبت عربيتك
لا تعلم نورسين لماذا شعرت بالغيره تدب في قلبها إثر جملة شعائر
بعد قليل كانت نورسين تجلس في متجرها ف وجدت إيبو يفتح باب سيارته ويقود سريعآ ، أشعلت نورسين شمعه صغيره ووضعت عليها حديده صغيره وهي تتصل خاتفيآ ب همس
ردت همس بصوت نائم قائله : صباح النور
نورسين : صباح الزفت ، مش في اجتماع في مدرستك مهم ؟
انتفضت همس في فراشها ثم قالت : نهار اسود نص مرتبي هيروح كدا
نورسين ببرود وهي تنظر للحديده الصغيره على الشمعه : بنت الكلب حرقت دمي ع الصبح
همس : ايه دا مين دي ؟
نورسين : خطيبة كريم
همس : البتاعه دي تحرق دمك ؟ دا احنا حرقنا قلوب بشوات
نورسين : ما بسببها الموضوع كبر في دماغي وهكمل المقلب
همس : طب اقفلي لاحسن اتأخرت ع المدرسه ، بس هنعمل ايه بعد كدا !
نورسين وهي تمسك الحديده الساخنه بيدها بكل برود : هندق ع الحديد وهو سخن
* في سيارة كريم *
شعائر بغضب : دي مش أول مره تحصل !
كريم : دي جارتنا يا شعائر يعني طبيعي أتعامل معاها !
شعائر وقد على صوتها : لا مش طبيعي أبدآ
كريم وقد نظر لها بصدمه : أخر مره صوتك يعلى عليا ، اتفضلي انزلي الدرس بتاعك
إلتقطت حقيبتها ونزلت وهي تمسح دموعها بغضب وتغلق الباب بقوه
قرر كريم أن يلتفت هو أيضآ لمشروعه الخاص الذي يسهر عليه يوميآ ، مثله مثل أي شاب طموح ..
* في المدرسه *
جلس إيبو أمام المدير بينما وقف المعلمين والمعلمات ف قال المدير : ودا طاقم التدريس بس ناقص واحد هيتعاقب ع التأخير ، حضرتك هتمسك مادة التاريخ لفصل ٢ ثانوي ، ودول بنات أحب ألفت نظر حضرتك انك لازم تكون قاسي وشديد الحزم معاهم
إيبو بهدوء : في ايد أمينه حضرتك
دخلت همس وهي تعدل من قميصها ثم قالت : صباح الخير يا حضرة الناظر
المدير وهو ينظر لهمس بفخر ويوجه كلامه لإيبو : في معلمين ومعلمات نماذج حقيقي مشرفه للمدرسه دي يا أستاذ إيبو
ابتسمت همس ف أكمل المدير حديثه قائلآ : وبالتأكيد الأنسه همس مش منهم ، لانها يوميا متأخره
بهت وجه همس وهي تقول : والله يافندم راحت عليا نومه و ..
المدير : هيتخصم منك اليوم طبعآ لإن المواعيد وإحترامها القاعده الذهبيه بالنسبالي
غضبت همس ف قال ايبو : معلش يا فندم إعذرها الله اعلم هي مرت بإيه إمبارح والله اعلم كمان هي محتاجه مرتبها ف ايه
نظر لها المدير نظره باهته ف ابتسمت له ف قال : اخر مره ! متتكررش تاني
همس : حاضر
المدير : خدي أستاذ إيبو يشوف فصله وبناته
سار معها ايبو في الممر حتى وصل للفصل ف وجد ضوضاء وفتيات تغني ، أمسكت همس العصاه وخبكتها بقوه في الباب ف جلست كلآ منهن في مقعدها
دخل إيبو ثم قال موجهآ حديثه لهمس : خلاص انا بخير ، سيبيني معاهم شويه
همس بميوعه مصطنعه : متأكد
إيبو : إحم ، اه من فضلك
خرجت همس وأغلقت الباب ف قال إيبو : صباح الخير ، مستر محمد إيبو ، مدرس التاريخ الجديد
قالت إحداهن : حضرتك عندك واتس يا مستر عشان لو واقف حاجه معانا نسألك
نظر لها بصدمه ف وجد زميلتها تغمز له ، ف فتح باب الفصل ثم صرخ قائلآ : ميس همس !!!
* بعد المغرب في المقهى *
كان كريم يجلس برفقة نورسين يحتسون القهوه ، وجد كريم فتاه تقول : ابعد عني بقى وامسح صوري ! هو الحب بالعافيه ؟
أمسكها الفتى من ذراعها بقوه ف قام كريم ليلكمه في وجهه
وقع الفتى أرضآ ثم قام واقترب من كريم ولكم تحت عيناه ف وقع كريم بإتجاه الطاوله وهنا قامت نورسين وهي تمسك بكوب القهوه الخاص بها ثم فجأه حذفته في زجهه الفتى ف صرخ من سخونته
جائت إحداهن لتدفع نورسين بقوه وهي تقول : بتمدي ايدك على ادهم انتي مش عارفه دا مين
أمسكتها نورسين من شعرها بقوه ثم حذفتها فوقه
خلع كريم حزام بنطاله وهو يقول : لا كدا الموضوع مش هيتحل إلا بالطريقه دي
خلعت نورسين ساعتها الذهبيه وبدأت في ضربهم وبالتأكيد كان كريم يضرب معها !
* في مقهى اخر *
كان يجلس بالقرب من حبيبته الغائبه لسنوات ينظر لها ويتأملها ، قبل أن يرن هاتفه ليمسكه وهو يتأفف ثم يقول : خير ؟
الشخص الأخر : نوح باشا بعتذر لو ضايقت سعادتك ، في خناقه في كافيه …. وضرب ومش عارفين يفضوا بينهم
نوح الزهار : يابني هو مفيش غيري ؟ محمد باشا فين !
الشخص الأخر : في مأمورية شمال سينا يافندم
نوح وهو يضع سلاحه بجانبه : طب أنا جاي في الطريق
اغلق الهاتف وهو يضع الأغراض بجيبه ويقول : غصب عني مضطر اروحك مع اني ما صدقت قعدت معاكي يا قمري بعد السنين دي كلها
جولييت وهي تأكل قالب الشوكولا : هو مسعد مش هييجي ولا ايه
نوح : يادي مسعد ، يلا بس أروحكم عشان أشوف المصايب اللي ورايا
قامت قمر ولكنها كادت أن تقع ف أسندها نوح برفق ثم قال : يولع الشغل لو إنتي تعبانه !
قمر بإبتسامه : لا أنا بخير !

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية حارة كرياكو) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق