رواية في السماء نور الفصل الرابع 4 – بقلم نهله جمال

رواية في السماء نور – الفصل الرابع

رواية 👑 في السما نور 👑 part 4
▪ ها قد بدأت رحلتي معك .. ألى المجهول ف لا اعلم ما إذا كنت الشعاع الذي سيغير حياتك ألى الأبد أم سأكون مجرد عابره كمن كانوا قبلي ، ولكن يا عزيزي تلك اللمعه في عينيك تخبرني انني مميزه ! ▪
• صباح اليوم التالي •
كانت تيا تجلس في غرفتها بشرود وهي تفكر فيما قاله هاري لها وذلك الحكم القاسي وماذا ستفعل ما اذا لم تستطع معالجته ! وبينما هي تفكر وقد كانت الساعه تشير الى الخامسه صباحا وجدت باب غرفتها يدق ف قامت واقتربت منه وفتحته لتجد هاري يقف أمامها ببدلته الرياضيه وهو يمسك بزجاجة مياه ويضع سماعات الهاتف في اذنه ف قالت تيا بإستغراب : ايه دا مالك !
هاري برجوله : مش انتي الدكتوره بتاعتي ؟
تيا : اها
هاري : البسي طقم رياضي وهاتي ازازة مياه وحصليني
تيا وهي تكتف يديها : اسمحلي أنا الدكتوره بتاعتك مش المرافق الشخصي
هاري بجمود : مفرقتش دي عن دي هتيجي وتعرفي عني اكتر ولا اسيبك للأخر وانفذ فيكي الحكم ؟
ارتعشت تيا وقالت : طب هلبس وجايه
هاري وهو ينزل على الدرج : مستنيكي
نزل هاري وتركها تقف على باب الغرفه بينما أغلقته هي ودخلت لترتدي ملابسها وما ان انتهت حتى نزلت تبحث عنه ف لم تجده في بهو القصر ف خرجت للحديقه ووجدته يجلس على دراجه ف قالت : عجله ! هتمارس الرياضه على عجله ؟
هاري : العجله هتوصلنا بس للممشى اللي هنمارس فيه الرياضه يلا اركبي ورايا
تيا بذهول : أركب وراك فين !
هاري : انتي شايفه هتركبي فين
تيا بتصميم : مستحيييل أركب وراك ع البتاعه دي فاهمني مستحيييل
• بعد عشر دقائق •
كانت تيا تركب خلفه وهي تقبض على قميصه بقوه ف قال هاري : ايه مالك اول مره تركبي عجله ؟
تيا : من فضلك سوق بالراحه ومتاخدش المطبات كدا
هاري : استحملي يا دكتوره ، قوليلي بما انك دكتوره نفسيه ايه اللي ممكن يحس بيه الشخص قبل ما يموت في حادثه
أغمضت تيا عيناها بقوه وهي تقول : انت بتبشرنا ولا ايه من فضلك كفايه
هاري وقد اوقف الدراجه : خلاص انزلي وصلنا
فتحت تيا أعينها ونظرت حولها وقالت : أخيراا
نزلت وهي تعدل شعرها وملابسها ف قال هاري : نبتدي ؟
تيا : يلا بينا
هاري : بتوصلي لكام في تمرين الضغط ؟
تيا بفخر : ٢٠
هاري بضحك : ههههه لا عااش عاش
تيا : بتضحك على ايه
هاري : انا بوصل ل ٨٠
امتقع وجه تيا من الاحراج ف ضحك هاري وقال : خلاص هعلمك تمرين حلو لسكس باك
تيا : موافقه
أميك هاري بذراعيها ف اشتمت عطره ودفء أنفاسه بالقرب منها ف أغمضت عيناها ف قال هو : ترفعي ايديكي كدا ورجليكي اليمين ورا والشمال قدام وتنزلي وتطلعي
تيا بتلعثم : اا مم تمام
اعتدل هاري وقال : يلا
فعلتها تيا للمره الاولى ثم وقعت ف قال هاري : انتي متوتره او مش مركزه ؟
تيا : شويه اه
هاري : طب هعمل تمرين الضغط دلوقتي هتقعدي على شهري وانا بعمله
تيا : لا طبعا مش هعمل كدا
هاري : هتعملي كدا يا .. تصدقي انا معرفتش اسمك ؟
تيا : اسمي تيا
ابتسم هاري وقال: اوك يا تيا اقعدي على ضهري وانا بلعب الضغط
انحنى هاري وجلست تيا على ظهره وفعل تمرين الضغط ل ٤٠ مره ف قامت تيا وقالت بشماته : ما انت اخرك ٤٠ اهو
هاري بابتسامه وهو يغلق الجاكيت الرياضي الخاص به : أخري ٤٠ وفي حمل على ظهري لطن الطبيعي ٨٠ ومظنش من السهل حد يوصل للرقم دا
خجلت تيا ف قرب هاري الدراجه ووضعها بالقرب منهم وجلس على الارضيه ثم مد يده لها وقال : هاتي ايدك واقعدي
مدت تيا يده ف امسك بيدها واجلسها بجانبه وطانت الدراجه خلفهم وهم يراقبون شروق الشمس على ذلك الممشى ف قال هاري : لما والدتي كانت حامل ومحجوزه في مستشفى الرعايه طبعا هما ك فريق طبي زينوا غرفتها بالبالونات من غير ما ياخدوا اذننا ولما روحنا انا ووالدي نشوف والدتي هي واختي اللي لسه مولوده لقيت الاوضه بالمنظر دا خرجت من الاوضه جري وانا بوقع الورق في الاستقبال وبخبط في الناس وبصرخ بهستيريا لحد ما تنين مسكوني وادوني حقنة مهديء لانهم افتكروا اني بعاني من صدمه او انهيار عصبي لاني وحيد امي وابزيا ولما جت اختي اتضايقت وكدا لكن الحقيقه كان خوفي المرضي من البالونات يا تيا
ابتسمت تيا عندما ذكر اسمها في وسط حديثه ثم نظر لها بعيناه الخضراء الحاده وقال : تفتكري بعد كل اللي مريت بيه دا من السهل عليا اصدق انك هتعالجيني؟
تيا وبدون شعور وضعت يدها على يده وقالت : ثق فيا ولو فشلت نفذ عليا حكمك
نظر هاري ليدها الموضوعه على يده ف خجلت هي وسحبت يدها ثم وضعت خصله من شعرها خلف اذنها ف قال هو : تيجي نفطر برا انهارده؟
تيا بسعاده : مجربتش بس موافقه ، هنروح على العجله؟
هاري: اكيد لا ! هطلب السواق يجيب العربيه
تيا بابتسامه : طب ممكن انا اعزمك انهارده ؟
هاري بضحك : انتي تعزميني انا ؟
تيا : متستقلش بيا هوديك مكان حلو اوي ونقدر نروحه بالعجله كمان
هاري : تيا انا الصحافه واهلي ممكن م ..
قاطعته تيا وقالت : صدقني مش هتندم
ابتسم ووقف ثم مد يده لها وقال : موافق هاتي ايدك اقومك
مدت يدها له ف سحبها بقوه لدرجة انها اصطدمت بصدره ، ظلت تنظر له عن قرب وهو ينظر لها ولعيناها وشكل وجهها وخصلات شعرها حتى عقد حاجبيه بغضب وقال : يلا
ثم ارتدى نظارته الشمسيه وسار امامها بينما هي كان قلبها ينبض بقوه وسارت وراؤه وقالت : معندوش قلب دا ولا ايه !
ركب هاري الدراجه ف ركبت وراؤه ودلته على المكان
• بعد ساعه •
نزل هاري بإرهاق وقال : مش هرجع بيتنا ساعه بالعجله وهتصل بالسواق
تيا بابتسامه : ماشي يا سيدي يلا ندخل
دخلوا سويا الى المطعم ف جلست تيا وجلس امامها هاري وهو ينظر لما حوله بتعجب ثم اقترب منها وقال بهمس : ايه المكان دا اللي مليا قش؟ دي عوايد ريفيه ؟
تيا بضحك: ههههه دا مش قش دي حصيره هي مصنوعه من القش بيعملها الناس البسيطه عشان يفرشوها ع الارض ويقعدوا عليها
هاري باستغراب : اها طب ويا ترى هناكل ايه هنا
تيا بابتسامه: بتحب العسل؟
هاري : مين مش بيحبه؟ باكله مع الشوفان والتوست المحمص
تيا : لا هنا مفيش توست انا دكتورتك وهعالجك بطريقتي
ثم غمزت له ف قال : هو انا ليه خايف من طريقتك؟
ضحكت تيا بصوت عال ف قالت احدى النساء الجالسه مع صديقتها : مسم هما بيجيبو الرجاله النضيفه اللي زي القمر دي منين؟
صديقتها : بصي شعره بيلمع ازاي؟ ولا بشرته السمرا اللي بتلمع برضو دا مغسول دا ياختي ولا ايه
الاخرى : الصراحه البت حلوه برضو بس هو احلى بكتير اوي وهدومه كانها لسه جديده متلبستش
هاري : احنا مش هنقعد هنا كتير؟
تيا : اكيد
جاء النادل وهو يحمل صينية الطعام ووضعها امامهم ف نظر هاري وقال : ايه الاسود دا ؟
تيا بابتسامه : بص يا سيدي دا الفطار المثالي لاهل الريف ، دا بيض بالعجوه
هاري : وااات ! بتاكلوا سويت مع حاجه مالحه ! زي سويت ند ساور كدا
تيا : بالظبط
هاري بضحك : ههههه اوك اوك كملي
تيا : ودا مش ، عباره عن جبنه قديمه بالطماطم
هاري : قديمه ازاي مش فاهم ؟ منتخية الصلاحيه ؟ اكسباير يعني ؟
تيا : اكتر من كدا دي ممكن تكون غير صالحة الاستخدام من سنه ومعاها بعض الدود اللطيف
وضع هاري يده على فمه بقرف ثم قال : مش بفضل اكل الطبق دا
تيا : دي بقى يا سيدي عسل اسود بالطحينه
تعجب هاري وقال : ودا حلو ولا وحش ؟
تيا : هتدوقه بنفسك ، اما دا بقى الغموس عباره عن فطير اسمه الفطير المشلتت
هاري وقد وضع يده على بطنه : تيا انا مش حابب الاكل دا شكله دسم ومش لذيذ
تيا : تمام مش هنفطر دا بس بشرط
هاري : اتفضلي
تيا : تدوق الفطير والعسل بالطحينه
هاري : مستحيل
تيا : دا شرطي
هاري باستسلام وهو يرفع اكتافه : اوك
كان يبحث عن شيء ما في الصينيه ف قالت تيا : بتدور على ايه ؟
هاري : على المعلقه
تيا : معلقة ايه هي شوربه ؟ تؤ بص
ثم قطعت قطعه من الفطير ووضعتها في العسل ف قال هاري بقرف : ازاي هتاكليها كدا ؟
تيا : لا دي اسمها ودن القطه عملتهالك بنفسي يلا افتح بوقك
فتح هاري فمه فتحه صغيره ف قالت تيا وهي مقربه يدها من فمه : افتح بوقك اوي
فتح فمه اكثر ف دست الفطير بالعسل به ف وضع يده بألم على فكه ثم مضغ وظل دقيقتان كاملتان يمضغ حتى قالت تيا : ابلع بقى !
ف أغمض عينه ثم بلع ف قال : دي عمليه انتحاريه صح ؟ احنا عاملين زي سوسايد سكواد
ضحكت تيا وحملت حقيبة الظهر الخاصه بها وقالت : يلا نروح نفطر
هاري : مستحيل افطر بعد اللي لسه واكلها
ضحكت تيا وقالت : طب يلا نروح القصر على عجله
ف ضحك هو الاخر وقال : لا لا هتصل ع السواق يجيب العربيه
ثم اخرج هاتفه من جيبه ف وضعت تيا يدها على هاتفه وقالت : مش مستاهله هنركب العجله ونروح
• بعد ساعه •
كانوا قد وصلوا القصر ودخلوا وذهب كلا منهم لغرفته ومرت ساعتان كانت تيا تجلس على فراشها وتقرأ في احد كتب العلاج النفسي ف وجدت صديقتها نسيمه تتصل عليها ف ابتسمت وردت وقالت : اظيك وحشتيني يا نسومي
نسيمه بلهفه : تيا انتي مجنونه صح ! انتي ازاي تاخدي ملك جمال وابن ناس وعيله تأكليه فطير وعسل وكمان تركبي وراه على عجله ! دا اهله هيطلعوا عينك
اعتدلت تيا في جلستها على الفراش وقالت : ايه دا ايه دا وانتي مالك وعرفتي منين هو انتي بتراقبينا ؟
نسيمه : لا ياختي مش انا اللي براقبكم دي مصر كلها شافتكم ورقبتكم ، واحد من الصحفيين نزل صوركم ع السوشيال ميديا وطتب هاري الحاصل على لقب ملك الجمال وابن أحد اثرياء الدوله برفقة حبيبته الجديده
اتسعت عينا تيا من الصدمه وقالت : بتهزررييي !!
نسيمه : لا مش بهزر والصوره هتكبع في الجرايد بتاعت بكرا
تيا : اقفلي دلوقتي اقفليي
اغلقت تيا الهاتف وفتحت الفيس بوك الخاص بها وبحثت في صفحات الموضه والفن ف وجدت بالفعل الصور ف لطمت على خدها وقامت ركضا لغرفة هاري وبدون مقدمات فتحت الغرفه وكان هو عاري الصدر وشعره مبتل لانه قد تحمم للتو نظر لها نظره ذات معنى انها دخلت بدون ان تطرق الباب وقد دخلت بملابس النوم الخاصه بها ايضا واقتربت منه وهي تمسك هاتفها وقالت : بص كدا ع الصور دي !
امسك هاري هاتفها وهو عاقد حاجبيه وينظر بتدقيق ف وجد صوره له مع تيا وهم جالسين على الارض بالقرب من العجله
واخرى وتيا ممكسه بقميصه بقوه وهي راكبه خلفه على العجله اما الاخيره كانت وهي تطعمه في فمه
غضب هاري ثم حطم الهاتف بقوه في الارض ف قالت تيا : هنعمل ايه ؟
هاري : هقطع عيش وخبر اللي صورني بدون اي أذن مني وبالطريقه المبتزه دي
دخلت شقيقته الصغيره غرفته ف وجدته يقف عاري الصدر وشعره مبتل وتيا تقف أمامه بملابس النوم ف وضعت يدها على عينها ثم صرخت
جائت والدتها من حلفها وهي تقول : في ايه !
نظرت لملابسهم وشكلهم ف اتسعت عيناها وقالت : ايه المنظر اللي شيفاه قدامي دا
وضعت تيا يداها على وجهها اما هاري اغمض عيناه بغضب وكان يتنفس بطريقه مسرعه

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية في السماء نور) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق